Tulevaisuuden auto Kemianluokka Gadolin Huhtikuu 2010 kuukaudentyö Työn tavoitteet: Opitaan tuntemaan polttokennojen kemiaa ja niiden merkitystä energiantuotannolle, ympäristölle ja yhteiskunnalle Opitaan tuntemaan vedyn merkitys tulevaisuuden ympäristöystävällisenä polttoaineena
TULOKSET
AURINKOPANEELITUTKIMUS: Toimiko aurinkopaneeli energian tuottajana autolle? Ei. Aurinkopaneelin pinta-ala tulisi olla 360 m2 kokoinen, jotta se tuottaisi yksinään riittävästi energiaa henkilöautolle!
Aurinkopaneeli: hyödyt, haitat ja ratkaisut Ilmaista. Uusiutuva ja saasteeton energianlähde Aurinko ei aina paista. Aurinkopaneeleiden hyötysuhde on huono, vain noin 15 % Aurinkoenergiaa voidaan varastoida väliaikaiseen varastoon, kuten akkuihin. Tekniikan kehitystyö: hyötysuhteen parantaminen.
POLTTOKENNOAUTON TANKKAUS Kumpaa syntyi enemmän vety- vai happikaasua? Miksi näin tapahtui? Vetykaasua syntyi kaksi kertaa enemmän kuin happikaasua. Veden kemiallinen kaava: + =
Miksi vetyä pidetään tulevaisuuden polttoaineena? Vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine. Vety on ympäristöystävällinen polttoaine: palamistuotteena vettä ja lämpöä. Vedyllä on korkein energiatiheys kaikista tunnetuista polttoaineista.
POLTTOKENNOAUTON AJAMINEN Tutkimusryhmän nimi Autolla kuljettu AIKA Autolla kuljettu MATKA
Kuinka polttokennoauto saataisiin kulkemaan kauemmin? Suurempi vetytankki. Enemmän polttokennoja. Kytketään useita kennoja sarjaan kennostoiksi. Lähde: www.horizonfuelcell.com
Kurkistus polttokennon sisään: kemialliset reaktiot kennossa Lähde: www.minihydrogen.com
Polttokennoautojen hyödyt Polttokennoauto on saasteeton laite. Se tuottaa reaktiotuotteena vain vettä ja lämpöä. Kennossa ei ole liikkuvia osia eli auto toimii hiljaisesti. Tehokaita
Polttokennoautojen haasteita Polttoaineen varastointi ja jakelujärjestelmä Vety vie kaasuna paljon tilaa Vetytankkausasemia ei ole Kestävyys ja luotettavuus Hinta kilpailukykyiseksi Säännökset ja asetukset Käyttäjähyväksyntä Asenteet ja ennakkoluulot
Lähde: www.minihydrogen.com