SYNTYYKÖ UUSI LIIKENNEMUOTO ? HISTORIA •Aikojen kuluessa ja teknologian kehittyessä on otettu käyttöön montakin uutta liikennemuotoa (laiva, juna, auto,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Opettele liikennesäännöt
Tulevaisuuden henkilöliikenneselvitys
Moniverkkoliityntä asiakkaan näkökulmasta
Miehikkälän kunnan, Länsi-Savo Oy:n, ja Kaakonkulman ideointitilaisuus
Jousenpuiston ja Matinkylän metroasema-alueet KEHITTÄMISIDEAT INFO
Tulevaisuustyöryhmän linjaukset ja suunnitelmat.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
RATKAISUNA RAKENNETTU YMPÄRISTÖ. RAKENNETTU YMPÄRISTÖ  Aiheuttaa 40 % kasvihuonekaasupäästöistä  Kuluttaa 40 % energiasta  Teollisuutta tai liikennettä.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
TASE Tampereen seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Miten Villähteen ja Uudenkylän alueita voisi kehittää?
Suunnittelutilanteen analysointi
HTML-kielen perusteet Osa 5 Vilho Kemppainen
Rakennetun ympäristön virikkeellisyys
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
SANAKARTAT Vammaisasiain neuvottelukunta Polku – liikkumistaito H.Hirn.
Rakennesuunnitelma 2040 Luonnos, seutuhallitus Esittely valtuustoille 9/2014.
KAAVAHIERARKIA, KAAVAMUODOT JA RAKENTAMISEN OHJAUS
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
| Kaupan alan foorumi Martin sali Pertti Vikkula.
LOPPURAPORTIN ESITTELY- JA KESKUSTELUTILAISUUS Yhdyskuntarakenne ja palvelujen saavutettavuus MALY -ryhmän puheenjohtaja Erkki Kukkonen.
Hyvinvointia maaseudulle luovuuden keinoin Kulttuuriteemaryhmän puheenjohtaja Pirkko Liisi Kuhmonen Opetusministeriö YTR:n hankeseminaari
Liikuntaviraston koulutuspäivä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
LOIMAAN ASUKASMARKKINOINTI
Kaupunkiseudun maankäytön tavoitteet Rakennesuunnitelma 2040 Seutufoorumi Kimmo Kurunmäki seutusuunnittelupäällikkö.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Maaseutuvisio Verkosto- ja hanketapaaminen Tampere Hilkka Vihinen.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Mitä elinkeinoelämä odottaa pääkaupunki- seudun joukkoliikennejärjestelmältä? liikennevaliokunnan pj Jorma Haapamäki
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Pekka Aula Topiantti Äikäs
 Liikenne on A) henkilöiden B) tavaroiden C) energian D) tiedon kuljettamista.
Kannelmäki-Lassila-Pohjois-Haaga renessanssi Keskustelutilaisuus klo 17 Tervetuloa Renessanssi Kannelmäen, Lassilan ja Pohjois-Haagan alueella CADDIES.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kotitehtävä – Jouni Pousi Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Kotitehtävän ratkaisu Jouni Pousi.
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
LÄHTÖKOHDAT Alueiden ominaispiirteet –Inventointi –Analyysi –Synteesi TAVOITE Laatu –Rakennettu ympäristö –Viherympäristö –Palvelut –Saavutettavuus –Kestävä.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Sisämaan yöjunaliikenne -selvitys Liikenne- ja viestintäministeriö.
Aurinko Golf Oy STRATEGIA Versio 0.4 /
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
ASUKASKYSELYN TULOKSET 4/2016 FORSSAN SEUDUN JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON MÄÄRITTELYTYÖ.
Uudenmaan liitto // Nylands förbund // Helsinki-Uusimaa Regional Council Seppo Lampinen / Hämeen AMK Tulevaisuuden liikkuminen, liikenteen teknologinen.
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Työelämän uudet valvonnan muodot
HSL-joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimus – syksy 2016
Vihreän ja terveellisen rakentamisen mahdollisuudet
Vesa Kanninen / Aalto-yliopisto Monikeskuksisuus, keskusverkko
Esteettömyysrekisterin esittely
1.6. Matkakeskus 1. Keskustan kehittäminen Kustannukset: Aikataulu:
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Metsien merkitys ja käytön tarkoitus on erilaista eri ihmisille
Raimelan aluelämpöverkko
Marian sairaala Maankäytölliset lähtökohdat ja tavoitteet
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
STRATEGIA Aurinko Golf Oy
Ikääntyneiden sovitetut palvelukokonaisuudet ja vanhusneuvostot - Päijät-Häme Riihimäki Anu Olkkonen-Nikula.
Lielahden päiväkodin asemakaavahanke
Polaris Business Park, Espoo
Tasa-arvotoimikunta Varhaiskasvatuksen hakuprosessista
2.2 Tutustutaan rakennuspaikkaan
Tarvitsemme kirjaston
Esityksen transkriptio:

SYNTYYKÖ UUSI LIIKENNEMUOTO ? HISTORIA •Aikojen kuluessa ja teknologian kehittyessä on otettu käyttöön montakin uutta liikennemuotoa (laiva, juna, auto, lento) •On myös teknologiafloppeja eli kaikki uudet keksinnöt eivät ole johtaneet pysyvään muutokseen (erityisesti voimalaitteiden kohdalla).

SYNTYYKÖ UUSI LIIKENNEMUOTO ? LIIKENNEMUOTOJEN KILPAILU  Pitääkö jonkun nykyisen liikennemuodon tehdä tilaa samalla, kun mahdollinen uusi liikennemuoto tulee? Minkä?  Miten uuden liikennemuodon tulee olla vanhoja parempi?  Kuka tuo uuden liikennemuodon? –markkinavoimat –poliittiset voimat  Uuden liikennemuodon ajavat voimat ja kilpailuetu:  teknologia?  talous?  maankäyttö?  ammattikunnat?  ???????

SOURCE: NAKICENOVIC 1986 SYNTYYKÖ UUSI LIIKENNEMUOTO ? MEGATRENDIT

Hankkeen tavoitteena selvittää APGM:n soveltuvuutta • vilkkaiden kaupunginosakeskusten sisäiseen liikenteeseen • liityntäkulkutapana kaupunginosakeskusten ja joukkoliikenteen solmupisteiden välillä Hankkeen työvaiheet • verkoston kuvaus • maisemallinen analyysi • kytkeytyminen muuhun liikennejärjestelmään • matkustajakysynnän arviointi • arviointimenetelmän muodostaminen APGM-Tampere

APGM-Tampere HERVANTA TAYS

APGM pääkatuympäristössä •väylä voidaan yleensä sijoittaa välikaistalle •maanomistuksen kannalta ongelmatonta •maankäytön suunnittelun kannalta helppo kohde •kaupunkikuvallisesti helppo sijoituspaikka •ei mahdollisuutta integroida asemia rakennuksiin •asemat edellyttävät tasonvaihtoa ja välikaistan uudelleen muotoilua 1

APGM kokoojakadulla •väylä voidaan yleensä sijoittaa välikaistalle, kadun reunaan tai rakennusten läheisyyteen (tontinomistajan maalle) •sijainti riippuu katutilasta ja maanomistusolosuhteista •väylä voi parantaa kaupunkikuvaa hajanaisessa katuympäristössä 2

APGM kevyen liikenteen väylällä •jalankulku- ja pyöräily-yhteyksien varressa väylä voidaan suunnitella sateen tai paahteen suojaksi •osana muuta katukalustusta (pysäkit, penkit, pyörien pysäköintialueet, opaskartat jne.) •väylä voi parantaa alueen kaupunkikuvaa oikein suunniteltuna ja sijoitettuna •mahdollisuus integroida seisakkeet rakennuksiin 3

APGM erillisten rakennusten ympäristössä •sijainti yleensä tontilla •tarjoaa hyvät yhteydet pysäköintialueille •sijoittuminen riippuu rakennusten käyttötarkoituksesta ja ominaisuuksista •seisakkeiden integrointi rakennuksiin mahdollista 4 •väylä voi parantaa alueen imagoa ja vetovoimaa •väylä voi tiivistää aluetta •suunnittelussa otettava huomioon toisen ja kolmannen kerroksen ikkunoiden sijainti

APGM viheralueilla •sijaitsee yleensä kunnan omistamalla maa-alueella •voi seurata jalankulku- ja pyöräilyreittejä •tarjoavat matkustajille maisemallisesti miellyttävän liikkumisympäristön 8 •voi aiheuttaa esteettisesti epämiellyttävän kuvan •voi aiheuttaa estevaikutusta •voi heikentää puiston virkistysarvoa

APGM-järjestelmän soveltuvuuden arviointi •APGM lisää rakennettujen alueiden saavutettavuutta ja yhdyskuntarakenteen eheyttämismahdollisuuksia –APGM parantaa alueiden vetovoimaa ja imagoa •APGM parantaa huomattavasti joukkoliikenteen palvelutasoa ja imagoa –APGM kerää matkustajia kaikista kulkutaparyhmistä –uudentyyppinen julkisen liikenteen muoto, jolla on paljon samoja ominaisuuksia kuin henkilöautolla –APGM täydentää liikkumisen mahdollisuuksia •APGM on helppo sovittaa väljästi rakennettuun kaupunkirakenteeseen, mutta edellyttää suurta käyttäjämäärää –järjestelmän integrointi helpointa uudisrakentamisen yhteydessä •APGM-järjestelmä soveltuu parhaiten työpaikka- ja kauppakeskusalueille sekä muihin paikallisiin keskuksiin –APGM voi toimia sekä paikalliskeskusten sisäisenä että niiden välisenä kulkumuotona –järjestelmä on huolellisella suunnittelulla sovitettavissa myös asuinalueille APGM-Tampere

APGM-järjestelmän kehittämisen haasteet •toimiva liikennöintiorganisaatio edellyttää uudenlaisia yhteistyömuotoja •väylärakenteiden kustannus-laatu -suhteen kehittäminen •asemien ja väylän integrointi olemassa olevaan ympäristöön •järjestelmän käytettävyys APGM-Tampere