Web-kyselyistä Kyselyt internetissä RM 2011
Web-kysely voi olla Avoin, ”koko maailma” voi vastata … Suljettu Esim. työpaikan sisällä työhyvinvointikysely Konferenssin palautekysely mukana kiitosviesti voi vastata vain kerran ja siltä väliltä
Uusia mahdollisuuksia tilastointiin Esimerkki: www.palkkalaskuri.fi Ammattiryhmittäinen palkkavertailu Tiedot kerätään sivulla kävijöiltä Nettitilastot ovat epäluotettavia. Palkkalaskurissa mainitaan, että ”tiedot siivotaan ja analysoidaan ennen kuin ne syötetään takaisin laskuriin” …ja vähintään 50 vastaajaa, jotta ammattiryhmän tiedot julkaistaan. Maavertailuissa hankaloittaa se, että palkkakäsite vaihtelee eri maissa.
Web-kyselyn etuja ja haittoja Vastaaja syöttää itse vastauksensa Hyvää Nopeuttaa, yksi työvaihe säästyy Huonoa Jaksetaanko tutkia ovatko vastaajat vastanneet epäloogisesti tai huolimattomasti Tarjoaako ohjelma siihen mahdollisuuden? Webropolissa yksittäisten vastausten tarkastelu ja tarkistaminen EI ole mahdollista, kun käytetään anonyymikyselyä.
Web-kyselyn etuja ja haittoja Nopeus Perusraportin saa heti Ajantasaisuus Online-raportointi eli mahdollisuus seurata ajantasaista raporttia netin kautta (kun tietää linkkiosoitteen)
Web-kyselyn etuja ja haittoja Sopiiko kysely nettiin Kysely ei voine olla pitkä ja ”syvällinen”. Jatkamismahdollisuus? Webropolissa Liian helppoa Uutuudenviehätys meni jo.
Web-kyselyn etuja ja haittoja Sopivat hyvin esitutkimukseen Testataan kysymyksiä, vastausvaihtoehtoja Saadaan uusia ideoita, kommentteja
Web-kyselyn etuja ja haittoja Luotettavuus Avointen kyselyjen luotettavuus heikko Ei tietoa vastaajista Vain internet-käyttäjät voivat vastata Sama vastaaja voi vastata monta kertaa Voiko tutkia kuinka hyvin vastaajat edustavat perusjoukkoa?
Laadukas nettitutkimus Heikkolaatuisten verkkokyselyiden yleistyminen ei tarkoita sitä, ettei verkossa voisi tehdä tilasto-tieteellisesti päteviä tutkimuksia. Vastaajien yhteystiedot poimitaan väestörekisteristä arpomalla tai muuten satunnaisesti niin, että otos vastaa koko väestöä ainakin sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan. Vastaajiin otetaan yhteyttä esimerkiksi puhelimella. Luvan antaneille lähetetään sähköpostitse kutsu ja linkki tutkimuslomakkeelle. Tulokset painotetaan väestötilastojen avulla. Lähde: Juho Rahkonen, Tutkimuspäällikkö, Taloustutkimus Oy
Internet-paneelitutkimus Tutkimuslaitoksella on oma vastaajien joukko, joka vastaa säännöllisesti kyselyihin Vastaaja ei saa taloudellista etua, lähinnä osallistuu arpajaisiin Vastaajien taustatiedot (profiili)kysytty Sopiva markkinointitutkimuksiin Tiedonkeruu Paneelista poimitaan käytettävissä olevien taustatietojen perusteella tutkimukseen sopiva kohderyhmä. Valitulle kohderyhmälle lähetetään tutkimuskutsut sähköpostitse.
Web-kyselyjen sanasto Löytyy sivulta http://www.aceinfo.org/definitions.cfm Esimerkki: SPAM = An email message sent without permission or without any prior existing business relationship, e.g. an email sent without permission to recruit for a study or panel.
Kyselyohjelmia www.webropol.fi www.kyselykone.fi Googleta hakusanoilla online survey alla olevissa ilmainen kokeilumahdollisuus www.surveymonkey.com (myös suomeksi) www.pollograph.com