Toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitto ry Autoalan vuosi 2010 yhteenveto Autokaupan ajankohtaiskatsaus ”Autokaupan päättynyt vuosi 2010 – missä ala juuri nyt menee ? Toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitto ry 27.1.2011
Esityksen sisältöä Vuoden 2010 tilanne: Autokannan kehitys Suomessa Uusien autojen rekisteröinnit 2008 – 2011E Autokaupan kannattavuuden kehitys 2000 – 2009, johtopäätökset Autokaupan muita tilastoja päättyneeltä Kuluvan vuoden 2011 suunta - segmenttikehitys, käytettyjen tuontitilastoja, C02 tilastoja jne. autokaupassa; kuluttajien luottamus ja ostoaie – mihin ollaan menossa !? Alan työllisyyden kehitys Miltä vuosi 2011 juuri nyt näyttää: Autoalan ennuste uhat
Henkilöautojen määrän kehitys Suomessa 1970 - 2010 Lähde: Tilastokeskus/Trafi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit 2008 – 2010 ja ennuste 2011 sekä 80- 90- ja 2000 lukujen keskiarvot -46% +23,6% +9% Autoalan Keskusliitto ry
Henkilöautojen keski-iän kehitys 1982 - 2010 Lähde: Trafi/Tilastokeskus
Autokannan suoritekertymä ikäluokittain Lähde: Mäkelä et al. 2005 (LIISA-laskentajärjestelmä)
HENKILÖAUTOTIHEYS ERÄISSÄ EUROOPAN MAISSA 1970 – 2005
Dieselautojen osuus henkilöautokannasta ja ensirekisteröinneistä
Henkilöautojen ensirekisteröinnit käyttövoimittain 2010 Lähde: Trafi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit segmenteittäin 2009 ja 2010 Esimerkkejä segmentteihin kuuluvista autoista: Keskiluokka: VW Golf, Skoda Octavia, Volvo V50 Ylempi keskiluokka: Toyota Avensis, Ford Mondeo, Mercedes-Benz C-sarja Pienet autot: Toyota Yaris, Citroen C1 Maastoautot: Skoda Yeti, Honda CR-V Pienet tila-autot: Toyota Verso, Ford C-Max Isot tila-autot: VW Touran Edustusautot: Audi A6 Urheilu- ja avoautot: Mercedes-Benz CL-sarja, Opel Tigra Lähde: Trafi, Netwheels
Käytettynä maahantuodut autot
Vuonna 2010 verotettujen käytettyjen bensiini- ja dieselhenkilöautojen mediaani-ikä vuosina Lähde: Tullihallitus
Vuonna 2010 verotettujen käytettyjen dieselhenkilöautojen viisitoista eniten tuotua merkki-malli –yhdistelmää sekä keskimääräinen ikä (v) ja CO2 –päästö (g/km) Lähde: Tullihallitus
Vuonna 2010 verotettujen käytettyjen bensiinihenkilöautojen viisitoista eniten tuotua merkki-malli –yhdistelmää sekä keskimääräinen ikä (v) ja CO2 –päästö (g/km)
kpl ka Bensiini 12487 207,5 Diesel 16959 186,1 Yhteensä 29527 195,1 Vuonna 2010 verotettujen käytettyjen henkilöautojen keskimääräinen CO2 –päästö (g/km) moottorikoon mukaan luokiteltuna kpl ka Bensiini 12487 207,5 Diesel 16959 186,1 Yhteensä 29527 195,1
Vuonna 2010 verotettujen käytettyjen bensiini- ja dieselhenkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö (g/km)
Verotettujen uusien ja käytettyjen henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt kuukausittain
Käytettynä maahantuotujen henkilö- ja pakettiautojen rekisteröintien kehitys
Henkilöauton hintakehitys
Lähde: Grey-Hen
Myynnissä pyyntihinnoin 31.12.2010 €
Lähde: Grey-Hen
Vähittäisautokaupan tuloskehitys 2000 – 2009 104 merkkiliikettä analysoituna
Hyvää tulosta tekee yhä harvempi Sijoitetun pääoman tuotolla mitattuna vain kolmasosa autoliikkeistä tekee enää hyvää tai erinomaista tulosta
Autokaupan tuloskehitys (samat 104 yritystä yhteenlaskettuna koko tarkastelujakson) Tulos- ja kustan- nus kehitys milj. € 2003 2006 2007 2008 2009 Muutos % edv. 2003 Liikevaihto 5035 6099 6085 6010 4461 -25,8 -11,4 Myyntikate 698 826 833 883 776 -12,2 11,2 % 13,9 13,5 13,7 14,7 17,4 Henkilökulut 317 412 447 487 438 -10,1 38,3 6,3 6,8 7,3 8,1 9,8 Muut kulut 199 259 280 309 282 -8,7 41,8 3,9 4,3 4,6 5,1 Käyttökate 172 137 85 51 45 -11,2 -73,8 3,4 0,7 0,8 1,0 Nettotulos 107 74 24 -8 3 -97,6 2,1 1,2 0,4 -0,1 0,1 Oma pääoma 489 656 636 675 680 39,1 Opon tuotto % 23,7 11,8 3,7 -1,2 Osingot 29,8 19,2 51,2 28,7 19,5 Vertailu 2003 vs 2009 Myynti 11 % pienempi Myyntikatteen suhteellinen taso pystytty pitämään Myyntikate kasvanut 11 % Henkilökulut kasvaneet 38 % Muut toimintakulut kasvaneet 42 % Käyttökate pudonnut ¼ osaan vuoden 2003 tasosta Myynnin pitäisi kasvaa 16 % (730 milj. euroa) ilman lisä- kuluja, jotta päästäisiin vuo- den 2003 käyttökatetasolle Nykyisellä prosentin käyttö- katetasolla myynnin pitäisi lähes nelinkertaistua Tuloksen pitäisi olla vähintään vuoden 2006 tasolla, jotta opo:lle kertyisi tyydyttävä tuotto Myynti laskenut neljänneksen 2009 - johtuu osittain autoveron kirjaustavan muutoksesta Myyntikatetasolla lasku noin 12 % mediaaniyrityksellä 7,5 % Myyntikatteen kehitys myynnin kehitystä parempi Muutos % 2007 2008 2009 Liikevaihto -0,2 -1,2 -25,8 Myyntikate 0,9 6,1 -12,2 Hlö kulut 8,5 8,9 -10,1 Muut kulut 8,1 10,4 -8,7 Käyttökate -38,0 -40,0 -11,8 Tulosvaatimus opon tuoton kautta 680 meur opo vaatisi tuottoa 10 % tulos 68 meur vaatisi lisämyyntiä 11 % nykyisellä myka tasolla ilman kulujen kasvua (käyttökate % 2,7) 15 % 102 meur 14 % lisämyynti (käyttökate % 3,2) 20 % 136 meur 21 % (käyttökate % 4,1) 25
Autokauppa tippunut 6 vuodessa kaupan valioista peränpitäjiksi Autokauppa vajonnut kannattavuudessa kaupan peränpitäjäksi Tuotto vajonnut samalle tasolle kuin metsäteollisuudessa, linja-autoliikenteessä tai urheiluseuroissa
Autokauppiailla pitkän aikavälin heikoin kasvu- ja kannattavuuskehitys Lähtöoletuksena liikevaihto 10 meur ja oma pääoma 1 meur Kasvukehitys toimialan keskimääräinen vuosikasvu Oman pääoman kehitys toimialan keskimääräinen tuottotaso
Kuluttajien luottamus ja ostoaikeet
KULUTTAJABAROMETRI, TILASTOKESKUS
Uusi auto Ostoaieindeksi – yksityiset henkilöautot 30 Uusi auto Ostoaieindeksi – yksityiset henkilöautot Lähde: TNS-Gallup Oy
Uusi auto Ostoaieindeksi – yksityiset henkilöautot 3kk liukuva keskiarvo 31 Lähde: TNS-Gallup Oy
32 Uusi auto Ostoaieindeksi – yksityiset henkilöautot 6kk liukuva keskiarvo Lähde: TNS-Gallup Oy
Miten Autoala työllistää tänään Suomessa Autoala työllistää tänä päivänä Suomessa n. 27 300 alan ammattilaista (2010). Autoala kasvoi edellisestä 2009 vuodesta n. 2%. Autoalan työtehtäviin kuuluu laaja-alaisia työtehtäviä, joita ovat mm. teknisesti painottuneita tehtäviä kaupallisesti painottuneita tehtäviä viranomaistehtäviä julkiseen sektoriin liittyviä tehtäviä
TYÖMARKKINOIDEN KEHITYS – työntekijöiden määrä muuttuu ‼ Lähde: Eläketurvakeskus
Mikä on autoalan koulutustarjonta nuorille tänään Toisen asteen ammatilliset oppilaitokset Aloituspaikat 2150 Ammattikorkeakouluun suoraan - 300 Autoalan ”lähialoille” - 500 huoltoasemat pienkorjaamot liikennöitsijät julkisen sektorin ajoneuvokorjaamot Keskeyttää opiskelun n. 10 % - 250 Autoalalle töihin 1100 Vuosittain eläkkeelle jää n. -1000
AUTOALAN HENKILÖSTÖN KASVUENNUSTE Vuosi (31.12) Henkilöstö 21.100 23.400 28.100 28.500 26.800 27.300 1998 2002 2006 2007 2009 2010 Kasvu 3-5 %/v. vuoteen 2006 saakka. Kasvun odotetaan lähtevän uudelleen käyntiin 2011 aikana. Lähde: AKL/JS/Tilastokeskus
AUTOALAN TYÖLLISYYS 1989-2010
AUTOALA TYÖLLISTÄJÄNÄ Autoalan työllisten määrä henkilöstöryhmittäin. Nykyinen työvoima (2010) 27.300 Työttömiä työnhakijoita 31.12.2009 4307 Työttömiä työnhakijoita 31.12.2010 3741 Henkilöjakautuma Mekaanikkoja 12.400 Autokaupan toimihenkilöt 10.300 Tekniset toimihenkilöt 2.600 Ylemmät toimihenkilöt 2.000 Lähde: AKL/JS 11.1.2011/Työ- ja elinkeinoministeriö
Autoalalla aikuispuolella suoritetut tutkinnot 1996 - 2010
Korjaamojen työtarjonnan muutos ja kilpailutilanteen kehittyminen Merkkikorjaamot /merkistä riippumattomat korjaamot
Viime huolto/korjaus Huom ! 2005/76 ja 2007/74 TNS-Gallup Oy/Jälkimarkkinat 2009 2-10 –vuotias autokanta 42
Liikennevahingot (likkennvak.korvaa) 1-9kk arvio 10-12kk Lähde: Liikennevakuutuskeskus/AKL
Autovahingot (kasko) 1-9 kk arvio 10-12 kk Lähde: Liikennevakuutuskeskus/AKL
Esitys löytyy Autoalan Tiedotuskeskuksen nettisivuilta www. aut Esitys löytyy Autoalan Tiedotuskeskuksen nettisivuilta www.aut.fi kohdasta julkaisut – seminaarien ja tiedotustilaisuuksien aineistoa
Kiitos !