Oppilas medioiden pyörteessä, Rovaniemi, OPETTAJA ELOKUVAN PYÖRTEESSÄ Elokuvakasvatus ja oma tekeminen
ELOKUVAKASVATUKSEN OSA-ALUEET -elokuvien katsomien, kokeminen ja analysoiminen -kyky analysoida ja oppia elokuvan kieltä -elokuvan tekeminen / elokuva ilmaisun välineenä -elokuva taideteoksena -elokuva ja video opetusvälineenä
ELOKUVAKASVATUS JA TEKEMINEN -perusta elokuvallisen kielen ymmärtämiselle -tekijän näkökulma, valinnat ja päätökset: mitä kerrotaan, kenelle, miten ja miksi -elokuvataiteen syvempi arvottaminen -audiovisuaalinen luku- ja kirjoitustaito
OMA TEKEMINEN - OPETTAJAT LAITEHALLINTA kuvaus- ja editointiharjoitukset SUUNNITTELU, KUVAUS, EDITOINTI - TARINANKERRONTA esituotanto, kuvaukset, jälkituotanto ANIMAATIO pala-animaatio TOIMINNALLINEN ELOKUVA-ANALYYSI elokuvakerronta
OMA TEKEMINEN - TULOKSIA -tietoisuus: käyttöliittymät, keskeiset toiminnot -pelot, odotukset, oletukset -tekniikka ja sisällöt -tarinankerronta digitaalisella aikakaudella -liikkuvan kuvan illuusio -tuotannon vaiheet -tekijän näkökulma
VIDEO OPETUSVÄLINEENÄ MAANTIETO / BIOLOGIA -oppilaiden omat lyhyet taltioinnit ja dokumenttielokuvat luontoretkiltä sekä lyhytelokuvia omasta elin- ympäristöstään -omat animaatiot esim. ihmisen elimistöstä tai maankuoren rakenteesta KÄSITYÖT -oppilaiden tekemät dokumentoinnit (”opetusvideot”) eri työvaiheista ja tekniikoista.
VIDEO OPETUSVÄLINEENÄ LIIKUNTA –suoritusten taltioiminen –videon hyödyntäminen suoritusten analysoimisessa (hidastus, toisto, zoomaus) –omat opetusvideot suoritustekniikoista FYSIIKKA JA KEMIA –animaatioelokuva kuun kierrosta, vuorokauden eri vaiheista –omat opetusvideot
VIDEO OPETUSVÄLINEENÄ TERVEYSTIETO -omat mainosvideot / tietoiskut terveyteen liittyvistä aiheista -liikennevalistusvideot HISTORIA -omat dokumentit paikkakunnan historiasta USKONTO -lyhytelokuvat kristinuskon eri vaiheista
YHTEYSTIEDOT Projektisihteeri Tommi Nevala Sodankylän kunta Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti Vasantie Sodankylä puh: +358 (0) fax:+358 (0)