Tudatupa Esittely, tulokset ja jatkoehdotukset 30.8.2013 Mari Elisa Kuusniemi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Julkaisuportaalin prototyyppi Tutki-ohjausryhmä, Jyrki Ilva
Miian ja Niinan atk-työt
Epilepsia: erillaista tositarinaa -kampanja.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Tutkimusdatapalvelut
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Aineistonhallintasuunnitelma osana tutkimuseettistä lausuntopyyntöä
Uusi JYKDOK Hannu Markkanen, informaatikko Jyväskylän yliopiston kirjasto AMK-kirjastojen Finna-päivä
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Koulutus & neuvonta TudaTupa jatkosuunnitelmat. Koulutus – miten edetään? Ensimmäiseksi tarvitaan työpajat, joissa laaditaan koulutusstrategia ja perusmateriaalit.
Lähipäivä T Business process development methods 1.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Finnan kansallisen näkymän palvelukonsepti
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Tutkijan identifiointi kansallisella tasolla Hanna-Mari Puuska, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Tutkijoiden ORCIDisointi - uhka vai mahdollisuus?
Tietojenkäsittelyn toisen lukuvuoden 1. lukukausityö Syksy 2010.
Haastatteluun valmistautuminen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Tutkimusdatapalvelut. Kehitystyön periaatteita Ketterän kehityksen periaatteet Jatkuva kehittäminen Tiivis yhteistyö sidosryhmien kanssa Datalab työpajat.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Hyvinvointialan yrittäjän hyvinvointi
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
KITKA-PROJEKTI ? MIKÄ, MISSÄ MENNÄÄN ? Niitä ja näitä NELLIstä KITKA 2-projektikoordinaattori Virva Soikkeli.
Arkkitehtuurityön hyödyntäminen ATT seminaari 4.3 Anne Sunikka, asiakkuuspäällikkö, Aalto-ylipisto, ITS Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä.
AVOIMEN TIETEEN OSAAJAKOULUTUS: TUTKIMUSHALLINTO JA -PALVELUT EEVA NYRÖVAARA.
Data Management Planning & DMPTuuli ATT TRAINING , OULU MARI ELISA (MEK) KUUSNIEMI, PROJECT MANAGER, RESEARCH SERVICES HELSINKI UNIVERSITY LIBRARY.
TKI-aineistonhallinta ja uusi työkalu Minna Marjamaa, Laurea-ammattikorkeakoulu Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.
Yhdestä kolme Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi Katri Lehtovaara & Tarja Vänskä-Kauhanen
AVOIN TIEDE JA TUTKIMUS HY:SSA EEVA NYRÖVAARA CC BY 4.0.
Tampereen yliopiston avoimuuden käytännöt ja palvelut tutkijoille Minna Niemi-Grundström johtaja, Tampereen yliopiston kirjasto Avoimen tieteen osaajakoulutus.
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Tutkimusaineistojen hakupalvelu Etsin © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
AINEISTONHALLINTA- SUUNNITELMAN LAATIMINEN MARI ELISA (MEK) KUUSNIEMI, HELSINGIN YLIOPISTON KIRJASTO, TUTKIMUKSEN PALVELUT TUTKIMUSDATATIIMI.
Prosesseista palveluihin
Itä-Suomen yliopiston julkaisu- ja datapolitiikka
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Yleisten kirjastojen yhteisluettelotyöryhmä
Avoin tutkimusdata -tilaisuus
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Informaatikot Päivi Kanerva ja Minna Toikka
Tiedotusta, valistusta, yhteistyötä…
Research Data Management Agents
Tutkimuksen tuki- verkosto
Esityksen transkriptio:

Tudatupa Esittely, tulokset ja jatkoehdotukset Mari Elisa Kuusniemi

Esityksen sisältö •Mitä tehtiin? •Mitä siitä opimme?

Syksyllä 2012 aloitimme henkilöstökoulutusprojektin Helsingin yliopiston kirjatossa 15 kirjastolaista oppijaa 1 projektikoordinaattori

Meillä oli 10 työpajaa (3 h/kerta) Aiheita mm. •Tutkimusdata-arkistot •Rekisteridatan käyttö tutkimuksessa •Datan dokumentointi ja metadata •Datanhallintasuunnitelmien tekeminen •Liber: Ten recommendations for libraries to get started with research data management •jne.

Meillä kävi vierailevia asiantuntijoita... •Tutkijoita kertomassa omassa tutkimuksessa käyttämästään datasta. •datamallit ja metadata •datan käyttö ja eettiset säännöt •Data-arkistojen tuottajia (CSC, FSD). •Pysyvien tunnisteiden asiantuntija Kansalliskirjastosta. •Kansallisten terveys- ja hyvinvointi- tilastojen ja rekistereiden asiantuntija.

Me teimme tehtäviä työpajojen välissä kuten... •Etsi ”Data Librarian”-työpaikka ilmoituksia. Lue vaatimukset. Mieti mitä näitä taitoja sinulla jo on. Mitä taitoja vielä tarvitset? •Etsi kirjastojen tekemiä datanhallinnan verkkosivustoja. Mitkä näyttäisivät olevan pääaiheet? •Varaudu opettamaan 10 minuutissa muille tärkeä asia tutkimusdatan hallinnasta. •Valmistele esitys oman tieteenalasi tutkimusdata- arkistosta.

Data Librarian

Teimme myös tutkimusprojektin... •Ensin tehtiin katsaus kirjallisuuteen. •Sitten kyselyjä, haastatteluita... •Tutkittavat •Tutkijat •ICT palvelut •Muiden kirjastojen käytännöt... Kaikki saivat keskustella tutkijoiden kanssa tutkimusdatasta ja datanhallinnasta.

Miten osallistujia aktivoitiin? •Odotukset ja tavoitteet –kysely heti aluksi. •Päätimme yhdessä oppimistavoitteista. •Opetimme toinen toistamme. •Työpajat olivat niin osallistavia kuin mahdollista. •”Miten on mennyt? Miten pitäisi petrata?” –kysely koulutuksen puolessa välissä •Jne.

Mitä olemme oppineet? •On ollut hauskaa! •Osallistujien määrä ei huvennut matkan aikana, päinvastoin •Vaikkemme sitä alunperin arvanneetkaan, kirjastolla on valtavasti potentiaalia datan hallinnan tukipalveluiden ja koulutuksen tuottamiseen.

Kannata miettiä mitä kirjasto voi tehdä, vasta kun tietää tarpeeksi mitä tutkimusdatan hallinta oikeasti tarkoittaa.

Lopputuloksia Teimme suunnitelman kirjaston tarjoamista tutkimusdatanhallinnan koulutus- ja tukipalveluista. Esittelemme suunnitelmat loppuseminaarissa

Lopputuloksia Tulokset esitellään interaktiivisen “posterisession” muodossa. Osallistujat pääsevät kyselemään, kommentoimaan ja ideoimaan.

Lopputulosten pääaiheet 1.Tutkimusdatapalveluiden kehittämisen organisointi ja strategia 2.Koulutus ja neuvonta –palvelut 3.Tekniset –palvelut 4.Viestintä ja verkkosivut

1.Tutkimusdatapalveluiden organisointistrategia •Tarvitaan vahva johdon tuki, joka on edellytyksenä työn resursoimiselle. •Kirjastoon perustetaan datapalveluiden kehittämisprojekteja. •Projektit voivat olla omaa tutkimusta tai tietyn palvelun kehittämishankkeita. •Tutkimusdatapalvelut ovat osa kirjaston muita tutkijapalveluita. •Palveluista siirrytään tutkijoiden kanssa kumppanuuteen, edellytyksenä tiiviimmät suhteet tutkijoihin.

2. Koulutus ja neuvonta – palvelut •Tarvitaan työpajat, joissa laaditaan koulutusstrategia ja perusmateriaalit koulutuksia varten •Työpajoihin mukaan viestinnän, tekniikan ja koulutuksen osaajat •Yleisesittelyitä pidetään osana tiedekuntien omia koulutuksia ja tilaisuuksia. •Koulutuksissa mukana myös TiKen ja lakipuolen edustajat. •Integroidaan tutkimusdata-asiat kirjaston olemassa oleviin koulutuksiin. •Opiskelijat tavoitetaan otollisessa vaiheessa, niin että tutkimusdata-asiat yhdistyisivät luontevasti opiskelun eri vaiheisiin. Huom: perusteilla olevat tutkijakoulut! •Tutkimusdatapalvelut infomateriaaleihin osaksi kirjaston palveluvalikoimaa.

3. Tekniset -palvelut •Tiivis yhteistyö sidosryhmien kanssa •Datalab -työpajat •Data •Metatieto •Ohjelmointi •Yksi ja sama käyttöliittymä, joka mukautuu responsiivisesti käyttäjän laitteelle, oli se sitten mikä tahansa kännykästä suureen pc-näyttöön. •Ohjelmointipalvelut ja sovellukset •Avoimen tutkimusdatan palvelut

4. Viestintä ja verkkosivut •Kohderyhmät: •Gradun tekijät, tutkijakoulut, tutkijat, tutkimusryhmät •Tutkijan tarvitsema tieto yhdessä paikassa •Kirjaston tuottama ”Tutkimuksen näkyvyys ja tutkimusaineistojen hallinnointi” osaksi Tutkijan työvälineet –kokonaisuuttaTutkijan työvälineet •Yhteistyö tietotekniikkakeskuksen ja Tutkimusasioiden sisältöjen tuottajien kanssa, jotta kirjaston tuottama sisältö löytyy.

Lisäksi viides kulma Viidennessä kulmassa voi •antaa palautetta ja kysellä Tudatuvasta koulutuksena. •kysellä ja antaa ehdotuksia tutkimusdataan liittyvän henkilöstökoulutuksen jatkosta.

Kiitos! Mari Elisa Kuusniemi Science Information Specialist