KATSAUS SATAKUNNAN MAAKUNNAN VARHAISKASVATUKSEN TILANTEESEEN Riitta Hanhilahti 8.12.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mediakasvatus MLL:ssa
Advertisements

Diabeteshoitotyön osaaminen
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista WomenIT –teknologiaa tytöille kuin leikiten Johanna Matinmikko Projektipäällikkö, WomenIT:n kasvatus-
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Kouluterveydenhoitaja lasten liikunnan edistäjänä ja tukijana
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluiden nykytila
usala.swf LASTENTARHANOPETTAJA usala.swf.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Lastensuojelu nuoren tukena
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Hankkeessa mukana kaikki Kanta-Hämeen 11 kuntaa Forssan seutukunta (Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela, Ypäjä) Hattula, Hämeenlinna, Janakkala ja Riihimäen.
Tarvekartoituksesta koulutukseen -hanke Hankkeen tavoitteena on kehittää Lapuan kristillisen opiston osaamista muuttaa työelämän koulutustarpeet ammatilliseksi.
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Metalliteollisuuden yritysten ja aikuiskoulutuskeskusten verkosto (METEKADULT) TYKE –projekti Väliraportti.
 Osana LapsiKuopio II -hanketta ( ), syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana  Tavoitteina: › tukea Pienet lapset liikkeelle -toimintamallin vakiintumista.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen vuoropuhelua rakentamassa – varhaiskasvatuksen perusverkostot Pikassos-alueella Seija Junno Varhaiskasvatuksen suunnittelija,
Varsinais-Suomen ja Satakunnan Muistiluotsi
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Perhetyö Lammin vastaanottokeskuksessa
Kuntien uudistuva lapsi- ja nuorisopolitiikka: Miten tulisi taloussuunnittelua kehittää? Tampereen yliopisto
VEIKKA Varhaiserityiskasvatuksen kehittäminen Karhukunnissa
© Tampereen kaupunki Lainrikkoja-asiakkaat kunnallisen sosiaalityön haasteena Maria Palmgren johtava sosiaalityöntekijä Tampere.
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Portfolio Mikko Peltomaa Sos8snb.
Akateeminen terveyskeskus – kehittävien terveyskeskusten verkosto Verkostokehittämishanke Mats Brommels Professori, ohjausryhmän puheenjohtaja
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely avoin varhaiskasvatus Varhaiskasvatuksen asiantuntija Marita Käyhkö
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Perhepalvelukeskus Lasten Kaste oppimisverkosto Ritva Olsén, perhepalvelujohtaja Lasten Kaste oppimisverkosto Ritva Olsén, perhepalvelujohtaja.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Hyvinvoiva lapsi ja nuori, Toimeenpano Edistetään oppilas- ja opiskeluikäisten psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemista palvelurakenteita ja - prosesseja.
Korkeakoulujen kehittäminen Satakunnassa Markku Linna.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Pohjois-Suomen Lasten Kaste - hankekokonaisuus  Neljä osakokonaisuutta: Lappi, Kainuu, Oulun eteläinen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Miksi kannattaa tulla ensi vuonna foorumiin Joensuuhun?
Varhaisen vaiheen moniammatillinen yhteistyö
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Varhaiskasvatuksen tietotuotannon nykytila ja haasteet Tarja Kahiluoto, neuvotteleva virkamies Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osasto.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus
Pirjo Kotkamo, hanketyöntekijä, psyk
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
VAKA-verkko Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla -varhainen tukeminen monimuotoistuvassa varhaiskasvatuksessa – Marjatta.
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Perhekeskustoiminnan työpaja
Esityksen transkriptio:

KATSAUS SATAKUNNAN MAAKUNNAN VARHAISKASVATUKSEN TILANTEESEEN Riitta Hanhilahti

MAAKUNNALLISEN YHTEISTYÖN ALKU SATAKUNNASSA  Satakunnan maakunnallinen varhaiskasvatuksen kehittämisryhmä 2001  VARSA –projekti (varhaiskasvatus osana sosiaalialan osaamiskeskustoimintaa)  VERSO-projekti  VERSO II / SATAKUNNAN VARHAISKASVATUKSEN KEHITTÄMINEN

SEUDULLISET HANKKEET  Perhepäivähoidon kehittämishanke AKSELI Rauman seudulla ( )  Rauman seudun erityisvarhaiskasvatuksen resurssikeskus PIKKU-KUKKO ( )  Rauman seudun PUKKI- hanke ( )  VEIKKA – varhaiserityiskasvatuksen kehittäminen Karhukunnissa ( )

PUKKI-HANKE  Hanke tukee puheen- ja kielenkehityksen alueella varhaista/ erityistä tukea tarvitsevia alle kouluikäisiä lapsia ja heidän perheitään sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisia  Hankkeeseen osallistuvat kuntien lisäksi Turun yliopiston Rauman opettajankoulutuslaitos, neuvolat, seurakunnat, Satakunnan ammattikorkeakoulu sekä sosiaalialan osaamiskeskus Pikassos Oy  Sosiaalialan kehittämishankkeen rahoitus

PUKKI- hankkeen tavoitteet  Alle kouluikäisten lasten puheen- ja kielenkehityksen ongelmien varhainen havaitseminen ja tarvittavien tukitoimien löytäminen  Vanhempien tietoisuuden lisääminen ja osaamisen vahvistaminen  Henkilöstön osaamisen vahvistaminen lasten puheen- ja kielenkehityksen tuen haasteissa  Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen ja lisääminen järjestettäessä tarvittavia tukitoimia

KUNTIEN/ KAUPUNKIEN SISÄISET HANKKEET  Kankaanpää: TOIMIVAT TYÖHUONEET- hanke, kehitetty perhepäivähoidon aluevastuinen tiimitoimintamalli  Pori: AVOKAS, avointen päiväkotien toiminnan kehittämiseen keskittyvä hanke ( ) LAPSOS, ”Lapsiperheiden peruspalvelut ja psykososiaalinen tuki-” hanke

AVOKAS HANKKEEN TAVOITTEET 1. Perheiden perustehtävän tukeminen 2. Vanhempien ja lasten vuorovaikutuksen tukeminen 3. Lapsiperheiden sosiaalisten verkostojen vahvistaminen 4. Varhaisen puuttumisen mallin luominen avoimiin päiväkoteihin 5. Erityistä hoitoa vaativien lasten perheiden tukeminen

AVOKAS HANKEEN TOTEUTUS  Hanke on lääninhallituksen osarahoittama  Tarkoituksena on kehittää työmuotoja, jotka toimivat myös hankkeen päätyttyä  Hanketta toteuttavat ensisijaisesti Väinölän ja Liinaharjan avoimet päiväkodit, joissa molemmissa työskentelee yksi hankkeeseen palkattu lastentarhanopettaja

 Hankkeen myötä avoimiin päiväkoteihin pyritään luomaan nykyistä enemmän sellaista toiminta, mikä tukee niiden kehittymistä asuinalueensa kontaktikeskuksiksi, joissa lapsiperheet voivat tavata ja tutustua toisiinsa, luoda sosiaalisia verkostoja ja vaihtaa lapsiperheen arjen kokemuksia

KUNTIEN YHTEISET HANKKEET  Punkalaitumella, Vampulassa ja Huittisissa PERHETYÖN KEHITTÄMISHANKE - päättyi lokakuussa lääninhallituksen rahoittama

YLIMAAKUNNALLISET HANKKEET  PIRTSAKKA perhepäivähoidon kehittämishanke - 11 Satakunnan kuntaa mukana hankkeessa  AUNE- projekti ( ) - RAY:n tuki ja sosiaalialan kehittämis- hankkeen rahoitus - hanke mahdollistaa sen, että eri ammattikuntien edustajat ja autismin kirjon henkilöiden kanssa työskentelevät saavat tarvitsemansa tiedot ja taidot käyttöönsä

SEUDULLISIA YHTEISTYÖKUVIOITA JA KUNTIEN VÄLISTÄ YHTEISTYÖTÄ OLLUT  Vasu- prosessissa  Täydennyskoulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa  Toimintakäytänteiden yhtenäistäminen  Hyvien käytänteiden vaihtaminen  Karhukuntien seudullinen varhaiskasvatuksen palvelurakenteen kehittäminen (pohditaan tuotteistamista)

YHTEISTYÖ VARHAISKASVATUKSEN KOULUTTAJIEN KANSSA  Turun yliopiston Rauman OKL: varhaiskasvatuksen koulutus ja elto-koulutus  SAMK ja Diak:in Porin yksikkö  Kesäyliopisto  Ammatillisen koulutuksen tuottajat

2000-LUVUN HAASTEET VARHAISKASVATUKSEN ARJESSA  Tavoitteellisuus, arviointi, dokumentointi  Lasten pirstaleiset hoitopäivät - vaikuttaa mm. pedagogiseen toimintaan lapsen tasolla - haaste kasvatuskumppanuudelle perheiden kanssa - vaaditaan henkilöstön joustavuutta - asettaa moniammatilliselle yhteistyölle haasteita - erityistä tukea tarvitsevien lasten tukitoimien järjestäminen osana päivittäistä arkea haaste

 Varhaiskasvatusmuotojen yhteistyö ja yhtenäisyys kunnan sisällä haastavaa mutta tärkeää!!  Perustyö kuva muuttunut: kouluttautuminen, kehittäminen, yhteistyö

2000-LUVUN VARHAISKASVATUS  Seudullinen ja alueellinen yhteistyö  Päivähoidon hallintoala  Lapsi oltava keskiössä edelleenkin!  Luovuus, uusien käytänteiden ja yhteistyökuvioiden etsiminen on välttämätöntä!  Henkilökunnalta vaaditaan sitoutuneisuutta, innostusta ja myönteistä työotetta

LAPSI Lapsi ei ole mikään pelastaja, ei unelma, väline tai vakuutus. Kun lapsi tulee, hänelle pitäisi olla vedoton, painoton, rasitteeton paikka että hän voisi alusta asti olla ylimääräinen ja oma, vieressä kasvava mutta vieras, erillinen eikä osa. Lapsen tulisi voida leijua lapsuus ja laskeutua sitten omalle paikalleen kuin muuttolintu, joka palaa pitkältä matkalta, asettuu reviiriin ja aloittaa elämäntehtävän. Liisa Laukkarinen