ICT – alan mahdollisuudet Veli-Matti Mattila Ficom seminaari 8.6.2005.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Internet ohjelmointi ympäristönä- webtop -web 2.0 kulttuurin alkuaskelet tietosovelluksien siirto yksittäisistä laitteista ja käyttöjärjestelmistä> www-alustaisiksi.
Advertisements

Päätelaitetrendit 1995 – 2013 Trendi selvä (huolimatta taantuman aiheuttamasta laskusta kaikilla segmenteillä)
Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
Kauppa tuottavuuden ja talouskasvun lähteenä
MPY yrityksenä ikäosaamisen edelläkävijänä
Tervetuloa ICT-alalle!
RI400 Raportointi- ja Viestintätyökalu muokkaa iSeiries tulosteita ja välittää viestejä sähköpostin – WEB/URL:n – matkapuhelin Internet:in kautta Windows.
Sadan Megan Itä- ja Pohjois-Suomi
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Demo: Näin murtaudutaan webbikauppaan Katri Riikonen, CISSP.
Reeta Rönkkö, Maaseudun Sivistysliitto. • Laajakaista kaikille 2015 – mutta miten? • Pohjois-Karjalan maakuntaliiton hallinnoima • Maaseudun Sivistysliiton.
IPTV seutuverkoissa Kauhajoki Petri Naukkarinen.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
1 FINANSSIALA HARMAAN TALOUDEN TORJUNTATALKOISSA Piia-Noora Kauppi Tiedotustilaisuus
Turvallinen ja tehokas kertakirjautuminen webbipalveluihin Pekka Lindqvist
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
Tiedonhaku internetistä Viralliset tiedonlähteet
1 Teleoperaattorit - yhteistyön hallinta ja pääomamarkkinoiden odotukset FiComin seminaari ICT-alan tulevaisuuden haasteet Matti Vikkula.
Internetin toimintaperiaate ja käyttötavat
Laajakaistaverkot tulevaisuudessa Nisse Husberg Teknillinen korkeakoulu Tietotekniikan osasto
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
Internet Maailmanlaajuinen tietokoneiden verkko
Tiedonsiirronperusteet
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
Kuluttajapoliittinen katsaus
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Toimittaja – Kaupunkilaisen perspektiivi Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Luvata Oy TIETOHALLINNON KURSSIN TUTKIELMA. Luvatasta lyhyesti Maailman johtavia metallituotteiden valmistajia Työllistää 16 maassa 6400 työntekijää,
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
1 jouluk-14 Postin tulos jouluk-14 Yritysten logistiikkaprosessien ulkoistaminen yleistyy Sähköinen viestintä nopeassa kasvussa Euroopan.
KORJAUSKORTTI NRO 11: MÄRKÄTILA VANHAAN TALOON
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Report from Working Group III User Requirements HIIT Retreat, Haukilampi
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Iloa ja valoa asukasviestintään
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Toimintamenojen hallinta Toimintamenojen hallinta Talous Palvelujen järjestäminen Henkilöstö Asiakas ja kaupunkilainen Elinvoimainen ja kilpailukykyinen.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Yritysesittely Telecom alan kehitys ja trendit Mobiiliteknologiat ja päätelaitteet Palvelualustat Soneran tuotekehitysprosessi.
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Käyttäjäkeskeinen uusi tieto- ja viestintätekniikka Esiselvityksen yhteenveto Kari Jääskeläinen.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
INTERNET ja ROTARY Piiri 1420 Piirineuvottelu ROTARY INTERNATIONAL PIIRI 1420 PIIRINEUVOTTELU INTERNET JA ROTARY Jaakko Castrén Lauttasaaren.
Mikä oppimisessa sulautuu? - Toimintaympäristön muutosten vaikutus oppimiseen Terhi-Maija Itkonen-Isakov.
Nykytila ja tulevaisuudennäkymiä
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Verkkokauppa ja sähköinen asiointi Suomessa
Tiedon hallinnan sanasto
TIETOTURVA.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
DIGITALISAATIO 51.fi/thsihteerit
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Kanavan suosio kasvaa mobiili turvallisuuskysymykset
Tietoturva Henkka Jokela MYtlpt15B.
Kirjaston prosessit digitalisaation pyörteissä
Tietoverkkojen tietoturva
Informaatio ja kommunikaatio Tietotekniikka
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Mobiili riski- ja poikkeamailmoitus turvallisuuskulttuuri
Esityksen transkriptio:

ICT – alan mahdollisuudet Veli-Matti Mattila Ficom seminaari

2 Yhteiskunta •Globalisaatio •Ikääntyvä väestö •Tietoyhteiskuntaohjelma •Suomen kilpailukyvyn säilyttäminen •Sähköisen asioinnin prosessit •Turvallisuus Informaatio- ja viestintäpalvelut •Kaikkialla läsnäoleva tietotekniikka •Langallinen ja langaton maailma yhdistyvät •Laatuvarmennettu IP-tietoliikenne 24/7 •Web/XML-pohjainen integraatio •IT tietoturvan hallinta Yritykset/organisaatiot •Kilpailukyky ja mukautumisnopeus •Monikansallisuus •Uudet toimintatavat ja prosessit •ICT:n kokonaispalvelut ja ulkoistukset •sisäinen ja ulkoinen integraatio •sähköiset prosessit, uudet myyntikanavat Käyttötottumukset •Monimuotoinen työ •Itsepalveluasiointi ja tiedon hankinta •Liikkuvuus ja aina käytettävissä olevat yhteydet •Sähköinen viestintä •Digitaalinen viihde Muutos lon mahdollisuus

3 Käyttötottumukset muuttuvat •Sähköisten välineiden penetraatio on erittäin korkea ja asiointi internetin kautta tai kännykällä on yleisempää kuin yleisesti ajatellaan. •Eikä asiointipalveluja eivät enää käytä vain nuoret ja varhaiset omaksujat vaan käyttö yleistyy kaikissa ikäluokissa. •Sähköisestä asioinnista on tullut monille ensisijainen ja halutuin vaihtoehto eikä välttämätön paha.

4 Sähköisten palvelujen käyttö on monipuolista •Pankkiasiointi on jo arkipäivää, samoin tiedonhaku tavaroista ja palveluista. •Hammashoidon ajanvaraukset ja -muutokset hoituvat tekstiviestein. •Tekstiviestillä onnistuu myös ratikkalipun osto tai lomalennon lähtöselvitys. •Monen rakennustyömaan turvallisuusvalvonnasta vastaa kuvaviestisovellus. Kuvaviestit vartioivat koteja ja loma- asuntoja.

5 Tehnyt ostoksia viimeisen 3 kuukauden aikana verkkokaupasta maksaen ne välittömästi, % 15–74-vuotiaista Pankit, vakuutus, asuntokauppa, autokauppa ja musiikki jo verkossa, mutta myös kuluttajakauppa kasvaa nopeasti

6 InnovatorsEarly Adopter Early MajorityLate MajorityLaggards Kuilu on ylitetty ICT-ratkaisujen elinkaari

7 Digitaalinen tuotanto ja jakelu Palvelutuotannon automatisointi ja itsepalvelu Tietointensiiviset palvelut Prosessi-innovaatiot Logistiikka ja tuotannonohjaus Myynnin tukijärjestelmät Sähköinen kauppa ja palvelut Liiketoiminnan uudet muodot Viihde Dominant Designs Puhelin Data GSM IP Internet Laajakaista 3G Wlan SoA Webservices XML HTML PC Main Frame TeknologiavaiheDiffuusiovaihe Maantieliikenteen vuosisadasta tietoliikenteen vuosisataan

8 Palvelujen automatisointi helpottaa omien asioiden hallintaa ja parantaa palvelutasoa.

M obiilivarmenteen avulla matkapuhelimesta tulee turvallinen ja luonteva väline sähköiseen asiointiin.

Vastaus- ja välityspalvelujen ulkoistaminen operaattorille on voimakkaassa kasvussa.

Muutaman vuoden kuluttua yli puolet yrityskäyttäjistä lukee sähköpostinsa matkaviestimen välityksellä. Koska kännykkään saa nyt meilin täsmälleen kuten tekstiviestin.

12 •hyvinvointi ja terveys •oppiminen •turvallisuus •verkkokauppa •verkkopalvelut •verkkopankki •sisällön nettijakelu •digitaalinen koti •mobiili-TV •harratukset •yhteisöllisyys •toimialaratkaisut •tietotyön välineet •liikkuvuus •mobiilisähköposti •ulkoistaminen • tietoturva ja tunnistaminen • sähköinen puhelinluettelo •palveluhakemisto • mobiilisähköposti • kuvapankki • paikantamispalvlut • multiliittymä Viestintä Asiointi Työ ja tuottavuus Viihde ja koti ICT Yhteiskunnan perustana ICT operaattori