Taiteen ja kulttuurin senioriakatemia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Projektipäällikkö Päivi Tiilikainen
Advertisements

TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
Suomen koulutusjärjestelmä
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Projektiassistentti Sanna Hälvä Luovien alojen Kaakkois-Suomen kehittämisstrategia -hanke –
Luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen kehittämisohjelma Kulttuuriviennin valmisteluryhmän kokous , Helsinki,
Kulttuurin tuotteistaminen palvelemaan yritystoimintaa
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
ADEI Kultturivienti ja koulutus Teppo Turkki Johtaja Suomen taideyliopistojen koulutus- ja kehittämisinstituutti IADE
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
© Kajaanin kehittämiskeskus 2003 KAJAANIN YLIOPISTOKESKUS 2004 Suunnittelu- ja päätöksentekotilanne marraskuussa 2003 Pentti Malinen
European Master in Higher Education “…higher education is becoming the central social institution in our society, and the main pillar in the knowledge.
VANHUSTYÖN OSAAJAT ry  moniammatillinen yhdistys  valtakunnallisesti toimiva  perustamiskokous Tampereella Vakka Verkostoon –Leonardo da Vinci.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Lasse Lyytikäinen 2005 Kivialan tutkimus-, tuotekehitys- ja koulutusprojekti Kajaanin yliopistokeskus Taideteollinen korkeakoulu Suomen kivikeskus.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
OSAAMISEN VIENNIN EDISTÄMISESTÄ Alueellisesta hankkeesta ja kansallisesta klusterista MYR:n koulutusjaosto Johtaja Kari Seppälä Turun yliopiston.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Hyvinvointia maaseudulle luovuuden keinoin Kulttuuriteemaryhmän puheenjohtaja Pirkko Liisi Kuhmonen Opetusministeriö YTR:n hankeseminaari
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
TYÖLLISYYTTÄ JA HYVINVOINTIA EDISTÄVÄ TAITEEN JA KULTTUURIN SENIORIAKATEMIA Helka Luttinen Projektipäällikkö Kajaanin Yliopistokeskus Aikuiskoulutus PL.
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
21. Kulttuuriala s. 96‒99 Kulttuuriala.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Design for All korkeakouluissa? Päivi Tahkokallio — Suomen DfA-verkosto ESOK — Tampere
Innova Länsi-Suomen akk
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Luovien alojen verkosto KOKO-ohjelma Yleistä luovista aloista  Kasvava yritystoiminnan alue  Euroopassa kulttuurin ja luovien alojen sektorin.
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Kansainvälinen viestintä
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Jari Hautamäki LLP/Erasmus/Virtual Campus... Edinet-hakemus R&D PRojects at the of year 2005 Active Projects JYVÄSKYLÄ UNIVERSITY OF APPLIED.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Lapin yliopisto Pohjoisen puolesta – maailmaa varten.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
KUVATAIDE Kuvataideopetuksen tarkoituksena on kehittää opiskelijan ymmärrystä yhteiskunnan ja ympäristön visuaalisista ilmiöistä ja niiden merkityksistä.
Cultura Yhdistävä tekijä
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Hanke
Esityksen transkriptio:

Taiteen ja kulttuurin senioriakatemia Kajaanin yliopistokeskus ja Ristijärven kunta

Kainuun vetovoimatekijöitä KAINUUN MAAKUNTA Kulttuuri Väestö Kylätoiminta Elinkeinot Pohjoiset ilmiöt Ilmasto Luonto Kasvillisuus Eläimistö Luonnonrauha TAIDE JA KULTTUURI 1. Audiovisuaalinen media- kulttuuri (elokuva, tv, video, multimedia,peli) 2. Visuaalinen kuttuuri (graafi- nen suunnittelu, valokuvaus, kuvataide) 2. Ympäristö- ja esinekulttuuri 3. Esittävä kulttuuri (teatteri, tanssi, musiikki, kuvataide) 4. Kirjallinen kulttuuri (kirjalli- suus ja sanataide) 5. Perinnekulttuuri MATKAILU Kulttuuri-, luonto-, liikunta-, seikkailu- ja elämysmatkailu Elämysteollisuus Kainuun tarinat Kulttuurikohteet ja -reitit Luontokeskukset Luonnonsuojelualueet Matkailuyritykset Hiihto- ja matkailukeskukset Urheilutoiminta KORKEA-ASTEEN KOULUTUS Kajaanin yliopistokeskus Taide ja kulttuuri Kulttuurin tutkimus Lapin yliopisto .Taide ja kulttuuri Kajaanin ammattikorkeakoulu Matkailun koulutus Elämysteollisuus PERIFERIA Suuret etäisyydet Korkea teknologia Virtuaalikoulutus Etätyö Alueellinen radio- ja televisio Satelliitti-tv KANSAINVÄLISYYS Lähialueyhteistyö Karjalan tasavalta EU- ja Venäjä -yhteistyö Pohjoinen ulottuvuus

Taiteen ja kulttuurin senioriakatemia Lyhyt historia 2000-2003 Taiteen ja kulttuurin senioriakatemian visiot, Ilkka Huovio 2003 aloite esiselvityksen tekemisestä Opetusministeriölle 2004 esiselvitys OPM:n tuella, Lasse Lyytikäinen 2005 Studia Generalia -luentoja ja taide-alan kursseja yhteistyössä Kulttuuriteollisuuden maisteriohjelman kanssa, rahoittajana Kajaanin seutukunnan aluekeskusohjelma 2006-2007 Studia Generalia luentoja ja taide-alan kursseja OPM:n ja Kainuun maakuntayhtymän tuella. 1.1.2007 Siirtyminen osaksi Kajaanin yliopistokeskuksen aikuiskoulutusyksikköä 2007 Koulutusta Kainuun maakunta -kuntayhtymän ja Kainuun TE-keskuksen tuella 2007-2009 koulutustoimintaa, Oulun lääninhallitus ESR Yhteistyöosapuolia: Kajaanin yliopistokeskus, Ristijärven kunta, Seniorpolis Oy, Kulttuuriteollisuuden maisteriohjelma

Ikäihmisten yliopistotoiminnan tavoitteet Edistää sukupolvien välistä koulutuksellista tasa-arvoa Edistää ikäihmisten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia Tukea ikäihmisten selviytymistä muuttuvassa maailmassa tarjoamalla mahdollisuuksia elinikäiseen oppimiseen Tukea ikääntymistä koskevaa tutkimustoimintaa Edistää sukupolvien välistä vuoropuhelua Edistää ikäihmisten kokemuksen, tiedon ja asiantuntemuksen käyttöä yhteiskunnan ja kulttuurin resursseina Ehkäistä liian aikaista raihnaista vanhenemista sekä iän myötä tulevia sairauksia ja dementiaa

Ikäihmisten yliopisto Valtakunnallinen visio vuodelle 2010 Ikäihmisten yliopistotoiminta on laajasti tunnettu ja tunnustettu yliopistollinen opintojärjestelmä, joka vastaa joustavasti eläkeikäisten ihmisten koulutus- ja osaamistarpeisiin Ikäihmisten yliopistotoimintaa harjoitetaan tiiviissä yhteistyössä yliopistollisen tutkimuksen, kunnallisen vanhustyön sekä kulttuurilaitosten ja muiden oppilaitosten kanssa

Taiteen ja kulttuurin senioriakatemia Korkean profiilin alueellinen, kansallinen ja kansainvälinen oppimiskeskus ja verkostolaboratorio Visiona on kehittää Ristijärvelle Kajaanin yliopistokeskuksen johdolla tasokas, eettisesti ja taloudellisesti kestävä toimintatapa seniorikansalaisille Taiteen ja kulttuurin senioriakatemia on korkealla opetusteknologialla varustettu yksikkö, jonka opetus ja oppiminen perustuvat monikanavaiseen teknologiaan Koulutus toteutuu pääosin virtuaalisena verkko-opetuksena, jonka keskuspaikkana on Ristijärvelle rakennettu aluetoimipiste ja yhteisöstudio Taiteen ja kulttuurin senioriakatemian toiminta tapahtuu Seniorikylän sydämessä sijaitsevan Agoran sydämessä Ristijärvellä

Senioriakatemian korkea-asteen koulutuksen tehtävät Alueellinen, valtakunnallinen ja kansainvälinen toiminta Koulutus Tutkimus Taiteellinen toiminta Yhteiskunnallinen palvelutehtävä

Kajaanin yliopistokeskus -konsortio Oulun yliopisto Lapin yliopisto Jyväskylän yliopisto Kuopion yliopisto Joensuun yliopisto

Taiteen ja kulttuurin senioriakatemia Yliopistoyhteistyö Oulun yliopisto Kajaanin yliopistokeskus Senioriyliopisto Johtaa, kehittää ja koordinoi Ristijärven kunta Seniorpolis Oy Toimintaympäristö Tilat, kalusteet, välineet Kajaanin yliopistokeskuksen konsortioyliopistot Lapin yliopisto: Ikääntyvien yliopisto Jyväskylän yliopisto: Ikääntyvien yliopisto Kuopion yliopisto: Ikääntyvien yliopisto Joensuun yliopisto: Ikääntyvien yliopisto Taidekorkeakoulut Taideteollinen korkeakoulu Teatterikorkeakoulu Sibelius-Akatemia Kuvataideakatemia Muut yliopistot Helsingin yliopisto: Ikäihmisten yliopisto Tampereen yliopisto: Ikäihmisten yliopisto Turun yliopisto: Ikääntyvien yliopisto Vaasan yliopisto: Ikäihmisten yliopisto

Taiteen ja kulttuurin senioriakatemia Toiminnan ulottuvuudet Kajaanin yliopistokeskus Ristijärven kunta Seniorpolis Oy Alueellinen Kainuu Kajaanin yliopistokeskus ja sen yhteistyöyliopistot, Kajaanin ammattikorkeakoulu, kesäyliopistot, kansansivistystyön oppilaitokset Kansainvälinen Kolmannen iän yliopistot ulkomailla Suomalaisten yliopistojen kansainvälinen toiminta Uudet omat yhteydet Valtakunnallinen Yliopistokonsortio, ammattikorkeakoulut, kesäyliopistot, kansansivistystyön oppilaitokset

Kansainvälinen toiminta Kansainvälinen liitto AIUTA (Association International des Universités du Troisième Age / Jyväskylän, Helsingin ja Joensuun yliopistot) European Network Learning in Later Life (Socrates-ohjelma, Suomesta Jyväskylän yliopisto) Oral History Project for Senior Citizens (Adult Education at Museum projekti, Socrates, Suomesta Jyväskylän yliopisto)

Taiteen ja kulttuurin senioriakatemia Kansainvälinen toiminta Kajaanin yliopistokeskus Ristijärven kunta Taiteen ja kulttuurin senioriakatemia Université du Troisieme Age University of the Third Age Iso-Britannia Ranska Pohjoismaat Belgia Yhdysvallat Hollanti Kanada Saksa Japani Australia Muut

Kainuun maakunnan strategiassa julkisen sektorin tuettava: Kansalaisia taiteen ja perinteen harrastamisessa Ammattimaista taiteen tekemistä Ammatillista ja korkea-asteen kulttuurialaan liittyvää koulutusta Kainuussa tehtävän kulttuurialan tutkimuksen on kytkeydyttävä kansalliseen ja kansainväliseen innovaatiotoimintaan 2010 mennessä viedään eteenpäin etäopetus-tekniikkoja ja käytäntöjä, elokuvien tuotantoalueen kehitystä sekä kulttuuriteollisuuden ja matkailun keskinäistä integraatiota

Kainuun maakunnan visio: kulttuuritoiminnan kehittämisen toimialat Kulttuuri-, luonto-, liikunta-, seikkailu- ja elämysmatkailu Audiovisuaalinen media-kulttuuri (elokuva-, tv-, video-, multimedia- ja pelialat) Visuaalinen kulttuuri (graafinen suunnittelu, valokuvaus, kuvataide) 4. Ympäristö- ja esine-kulttuuri (arkkitehtuuri, muotoilu, ympäristö-taide, taidekäsityö) 5. Esittävä kulttuuri (teatteri, lausunta, tanssi ja musiikki) 6. Kirjallinen kulttuuri (kirjallisuus ja sanataide) 7. Perinnekulttuuri

Senioriakatemian opiskelumuodot Aikuiskoulutus Avoimen yliopiston koulutus Yksittäiset opintojaksot Arvosanat (approbatur, cumlaude approbatur, laudatur) 60 opintoviikon suoritus Täydennyskoulutus Seminaarit, kurssit, konferenssit, symposiumit (lyhytkurssit) Täydennyskoulutusohjelmat (pitkät ohjelmat) Tutkintotavoitteinen koulutus Kandidaattikoulutus Maisterikoulutus Jatkokoulutus (tohtorikoulutus)

Senioriakatemian koulutustarjonta Tavoite 1. Kirjallisuus 1.1. Kirjoittaminen 1.2. Runous, sanataide 1.3. Elämänkerta- kirjoittaminen 2. Kuvataide 2.1. Kuvataide 2.2. Piirustus ja maalaus 2.3. Plastinen sommittelu 2.4. Taidegrafiikka 2.5. Ympäristötaide 3. Musiikki 3.1. Musiikki 3.2. Laulu 4. Tanssi 4.1. Tanssi 5.Teatteri 5.1. Teatteri 5.2. Nukketeatteri 6. Pedagogiikka 6.1. Senioripedagogiikka 6.2. Kuvataidekasvatus 7. Elokuva 7.1. Elokuva 7.2. Video 7.3. Televisio 7.4. Animaatioala

Senioriakatemian koulutustarjonta Tavoite 8. Mediakulttuuri 8.1. Elokuva 8.2. Mediataide 8.3. Mediateknologia 8.4. Audiovisuaalinen mediakulttuuri. 9. Muotoilu ja arkkitehtuuri 9.1. Taideteollisuus 9.2. Käsityö 9.3. Arkkitehtuuri 10.Visuaalinen kulttuuri 10.1. Valokuvaus 10.2. Graafinen suunnittelu 10.3. Painomedia 11. Kulttuuri- ja taidehistoria 11.1. Taidehistoria 11.2. Taideteollisuuden historia 11.3. Kulttuurihistoria 12. Paikallishistoria, kansatiede, aluemaantiede 12.1. Paikallishistoria 12.2. Kansatiede 12.3. Aluemaantiede 12.4. Kylätoiminta 12.5. Tarinoiden keruu 13. Taiteen tutkimus 14. Seminaarit, symposiumit, konferenssit

Visio 1: Taiteen kandidaatin monialainen tutkinto Toteuttajat: Lapin yliopisto, Kajaanin yliopistokeskus ja Ristijärven kunta Lähtökohtana Bolognan tutkintomalli (johon nykyinen Suomen yliopistojen tutkintolainsäädäntö perustuu: kandidaatin tutkinto 180 op / 3 vuotta, maisterin tutkinto 120 op / 2 vuotta), kokonaislaajuus 300 op Toteutetaan avoimen yliopiston periaatteella, jolloin voidaan hyödyntää aikaisempia opintoja, työelämän kokemusta ja harrastuksia Sopeutetaan seniorien lähtökohtiin Suuri osa opinnoista omaehtoisena virtuaalisena opiskeluna

Visio 2: Taiteen kandidaatin monialainen tutkinto Mahdollistaa yksilöllisen opintokokonaisuuksien koostamisen Käsittää mahdollisuuden laajaan kulttuurialojen kirjoon ja valintaan opetussisällöissä / suuntautumisaloissa: Audiovisuaalinen mediakulttuuri (elokuva, tv, multimedia, pelituotanto) Visuaalinen kulttuuri (graafinen suunnittelu, valokuvaus, kuvataide) 3. Ympäristö- ja esinekulttuuri (muotoilu ja taidekäsityö) 4. Esittävä kulttuuri (teatteri, tanssi ja musiikki)

Käynnissä olevia hankkeita Kulttuuriteollisuuden maisteriohjelma Toteuttajat: Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta / Kajaanin opettajankoulutusyksikkö ja Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta (viimeiset valmistumassa) Taiteen ja kulttuurin senioriakatemia Toteuttajat: Kajaanin yliopistokeskuksen aikuiskoulutusyksikkö ja Ristijärven kunta.

Suunnitteilla olevia hankkeita Pohjoisen ulottuvuuden kulttuuriyliopistojen yhteistyöverkoston kehittäminen Lapin yliopiston koordinoimana Kulttuuriyrittäjyyden kansainvälisen maisteri-ohjelma Lapin yliopiston järjestämänä European Master in Art, Culture and International Management (Erasmus Mundus) Kainuun kulttuurituotannon kehittämishanke (kulttuuriyrittäjyys ja -matkailu sekä EU- ja Venäjä-kulttuuriyhteistyö)

Pohjoisen ulottuvuuden kulttuuri-yliopistojen yhteistyöverkosto Selvitysmies Ilkka Huovion raportti Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toiminnan kehittämisestä ja OPM:n Taiteen ja kulttuurin Venäjä-ohjelma EU:n ja Venäjän taiteen ja kulttuurin korkea-asteen koulutuksen, tutkimuksen ja tuotekehityksen ja yrittäjyyden yhteistyö ja kokoaminen Lapin yliopisto koordinoi, mukana Suomesta Kajaanin yliopistokeskus ja taidekorkeakoulut, Venäjän lähialueen yliopistot (Pietari, Petroskoi, Murmansk, Arkangeli), Pohjoismaat ja Baltian maat

Kulttuuriyrittäjyyden kansainvälinen maisteriohjelma Lapin yliopisto toteuttaa yhteistyössä Kajaanin yliopistokeskuksen kanssa Kajaanissa (rahoitus luvassa). Suunniteltu alkamisaika 2008. Koulutuksen laajuus 120 opintopistettä, kesto kolme vuotta. Rahoitus Oulun lääninhallitus / ESR Yhteistyöosapuolia: EU-maiden yliopistoja Belgiasta, Kreikasta, Ranskasta, Portugalista ja Puolasta Venäläisiä yliopistoja Pietarista, Petroskoista, Murmanskista ja Arkangelista

European Master in Art, Culture and International Management Lapin yliopisto koordinoi (saanut rahoituksen) Yhteistyöosapuolena Suomessa Kajaanin yliopistokeskus Koulutuksen laajuus 120 opintopistettä, kesto kaksi vuotta Rahoitus: Erasmus Mundus Yhteistyöosapuolina viiden muun EU-maan yliopistot Belgiasta, Ranskasta, Kreikasta, Portugalista ja Puolasta

Kulttuurituotannon kehittämishanke Kajaanin yliopistokeskuksen kärkihanke-esitys Kainuun maakunta -kuntayhtymälle 1/2007 Tavoitteita: 1. Kulttuurituotannon kehittämisyksikön (yrittäjyyden ja matkailun tutkimus- ja tuote-kehitysyksikön) synnyttäminen. 2. Kainuun kulttuurituotannon osaamisen yhdistäminen ja kulttuurituotteiden valmistaminen. 3. Mediateknologisen toiminta- ja oppimisympäristön kehittäminen. 4. Kainuun kulttuuritoimijoiden yhteistyöverkoston luominen hankkeen toteuttamiseksi.

1. Kulttuurituotannon kehittämisyksikkö Yhteistyöorganisaatio: Yksikön synnyttäminen Kajaanin yliopistokeskuksen, Lapin yliopiston ja Kajaanin ammattikorkeakoulun yhteistyönä Sisältö: Pohjoisen ulottuvuuden kulttuurialan yliopistojen ja korkeakoulujen yhteistyöverkoston kehittäminen. Kulttuurituotantoon, -yrittäjyyteen ja -matkailuun liittyvän tutkimuksen ja koulutuksen kehittäminen ja toteuttaminen Kulttuurialan EU- ja Venäjä -osaamisen kokoaminen ja hyödyntäminen

2. Kulttuurituotantojen ja tuotteiden valmistaminen Sisältö: Tuetaan olemassa olevia hankkeita ja tapahtumia sekä luodaan uusia taide- ja kulttuurialojen välisiä yhteishankkeita. Synnytetään elokuva-, tv-, teatteri-, tanssi-, musiikki- ja sanataide-esityksiä, -tuotantoja, -tapahtumia, koulutus-tilaisuuksia ja tuotteita. Kehitetään kulttuurimatkailupalveluja ja -tuotteita Tuetaan nyky- ja perinnekulttuuria ja niiden yhdistelmiä Käytetään hyväksi uutta teknologiaa taide- ja kulttuurialojen integroinnissa ja sisältötuotannossa

3. Mediateknologisen toiminta- ja oppimisympäristön kehittäminen Teknologia, valmistus, esittäminen ja jakelu: Olemassa olevien tv-, media-, musiikki-studioiden ja etäneuvottelutilojen hyödyntäminen, päivittäminen, yhteen-sovittaminen ja kehittäminen Tuotantojen ja tuotteiden valmistaminen yhteistyötä ja toimintaympäristöjä hyödyntämällä Tuotantojen ja tuotteiden esittäminen ja jakelu Jakeluverkon kehittäminen alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti

4. Kainuun kulttuuritoimijoiden yhteistyöverkoston luominen Yhteistyöhakuiset kulttuuritoimijat: Korkeakoulutus ja -tutkimus: Kajaanin yliopistokeskus, Kajaanin ammattikorkeakoulu ja Lapin yliopisto Kainuun kehittämisorganisaatiot: Kainuun maakunta -kuntayhtymä, Kainuun Etu Oy ym. Kulttuuri- ja matkailuyrittäjät Kulttuuritapahtumat Kulttuurijärjestöt Kulttuurilaitokset Kunnat ja niiden kulttuuritoimi Kulttuurihankkeet Yksittäiset taiteilijat ja kulttuurintuottajat

Virtuaalipedagogiikan kehittämishankkeen kohderyhmät Työssä olevat Eläkeläiset Harrastajat Hallinto- henkilöt Yrityselämä Erityisryhmät: maahanmuuttajat, vähemmistöryhmät, vammaiset ym. Ylläpitää osaamista, hyvinvointia ja työssä jaksamista Parantaa osaamista ja työssä jaksamista Ylläpitää aktiivisuutta ja henkistä vireyttä Edistää seniorien omaehtoista osallistumista Parantaa työllisyyttä, edistää taiteellista toimintaa Tehostaa kotouttamista, työelämään sopeutumista, edistää uusien taitojen omaksumista Taiteen ja kulttuurin Senioriakatemian virtuaalipedagogiikan kehittämishankkeen kohderyhmät ja hankkeessa saatavien tulosten hyöty kunkin kohderyhmän kohdalla.

Päätavoitteet ja mittarit Tavoite 1: Virtuaalisen koulutus- ja tutkimusympäristön ja sen toiminnallisten puitteiden luominen ja kehittäminen. Osatavoitteet: - Verkkoteknologisten toiminnallisten puitteiden luominen - Verkkopedagogisten teknologisten taitojen hankkiminen - Virtuaalisten koulutussisältöjen tuottaminen - Toimijoiden koulutukset - Vuorovaikutteiden verkon luominen: materiaalipankki, verkkoilmoittautuminen, lukukausimaksujen maksaminen, tentteihin ilmoittautuminen, suoritusten kirjaaminen ja keskustelupalstat, virtuaalinen palautejärjestelmä Tavoite 2: Toiminnan laajentaminen kansainväliseksi. Kansainväliselle toiminnalle luodaan laajat ulkomaiset kontakti- ja yhteistyö- verkostot. Tavoite 3: Verkkopedagogisen tutkimuksen edistäminen. Tutkimustoiminnasta saatavaa tietoa käytetään hyväksi niin toiminnallisten, toimijoiden koulutuksen kuin myös virtuaalisten koulutussisältöjen luomisessa.