KUUMA-liikennehankkeet Hannu Joensivu Kimmo Behm 3.10.2012
KUUMA Hyvinkää, Järvenpää, Kirkkonummi, Kerava, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti
Liikennehankkeet KUUMA-hallituksen mukaan KUUMA-kuntien liikenteen kärkihankkeita ovat: pienet kustannustehokkaat hankkeet eli ns. KUHA-hankkeet pääradan lisäraiteiden rakentaminen ja junaliikenteen tarjonnan lisääminen Klaukkalan ohikulkutien ja Hyrylän itäisen ohikulkutien rakentaminen
HLJ:n kärkihankkeet
KUHA-hankkeet HLJ 2011 -suunnitelma ja KUHA sen kärkihankkeena korostaa ekotehokkaiden liikkumis- ja kuljetusmahdollisuuksien luomista Kestävän kehityksen mukainen yhdyskuntarakenne ja maankäyttö sekä joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn yhteydet ja palvelu
KUHA-hankkeet Sujuvoittavat alueen poikittaisyhteyksiä Merkittäviä maankäytön kehittämisen kannalta HLJ- 2011:n KUHA-hankkeisiin sisältyy useita KUUMA-kuntien pieniä ja keskisuuria hankkeita mt 148 Keravalla vt 25 Hyvinkäällä Toteutus on jäänyt viime vuosina paitsioon
KUHA-hankkeet MAL- aiesopimuksessa KUHA-hankkeet rajattiin liikennepoliittisen selonteon mukaisesti Mukana ei enää maankäytön kehittämisen kannalta tärkeitä hankkeita Ongelma kuntien kannalta Perustienpidon rahoituksen niukkuus Suuri rakentamisvelka KUUMA- alueen maantieverkolle
Kävely ja pyöräily Liityntäpysäköinti Bussiliikenne Turvallisuus Melu Vuosina 2013-2014 alkavia KUHA -hankkeita (Lii.pol. –selonteon ja MAL –aiesopimuksen mukaiset) Mt 11679 jkp -väylä välillä mt 170 – Ingman, Sipoo 2013 Mt 1456, Vähänummi – Kellokoski, jkp –väylä, Tuusula-Järvenpää 2014 Mt 1131, Haapajärvi– Veikkola, jkp –väylä, Kirkkonummi 2014 Liityntäpysäköintihankkeita vuosina 2013-14: Söderkullla, Klaukkala, Nikkilä, Berga, Kirkkonummi, Järvenpää, Kyrölä, Huhmari, Nurmijärvi kk, Mäntsälä La-pysäkkihankkeita, Kerava, Nurmijärvi 2014 Muut vuosille 2013-2014 ajoitetut KUHA –hankkeet KUUMA –alueella, jotka eivät ole liikennepoliittisessa selonteossa tai MAL-aiesopimuksessa! (eivät saa MAL-rahoitusta) Liikenneturvallisuuden erillishankkeet 10 kpl:ta Meluntorjunnan erillishankkeet, 1 kpl Tavaraliikenteen toimivuuden turvaaminen, 1 kpl Maankäytön kehittämistä tukevat hankkeet, 4 kpl:ta 6. Klaukkalantien liittymien parantaminen, Nurmijärvi Poikkitien parantaminen, Järvenpää Keravantien parantaminen, Kerava Koskenmäen kiertoliittymän laajennus, Tuusula 4 2 4 4 5 4 7 9 4 5 6 4 8 4 4 1 4 3 4 Kävely ja pyöräily Liityntäpysäköinti Bussiliikenne Turvallisuus Melu Tavaraliikenne Maankäytön tukeminen Raideliikenne
Päärata ja junaliikenne MAL-aiesopimuksen mukaiset maankäytön kehittämiseen liittyvät infrastruktuurin kehittämishankkeet Helsinki-Riihimäki – rataosan palvelutason parantaminen (150 milj. euroa) Helsingin ratapihan toiminnallinen parantaminen (100 milj. euroa)
Päärata ja junaliikenne Aiesopimuskauden jälkeen Valtio sitoutuu seuraavien kärkihankkeiden toteuttamiseen vuosina 2016–2022 Pisara-rata (750 milj. euroa) Helsinki-Riihimäki rataosan palvelutason parantaminen, 2. vaihe (200 milj. euroa) Aiesopimuskauden jälkeen suunnittelua jatketaan siten, että lähtökohtana ovat HLJ -päätöksen ja liikennepoliittisen selonteon mukaiset liikennejärjestelmän kehittämistoimenpiteet
Klaukkalan ja Hyrylän ohikulkutiet Klaukkalan ja Hyrylän ohikulkutiet eivät sisälly valtion liikennepoliittiseen selontekoon eivätkä MAL-aiesopimukseen Väylät ovat elinehto kuntien keskustaajamien kehittämiselle ja maankäytön tiivistämiselle MAL-aiesopimukseen ei päästä ilman näitä hankkeita
Klaukkalan ohikulkutie Nurmijärven valtuuston jatkosuunnitteluun esittämä ohikulkutien vaihtoehto sekä siihen tukeutuva maankäyttö
Ohikulkutie on edellytys asuntotuotannolle Klaukkalassa Klaukkala 2012 16 500 asukasta Klaukkalan kasvu vuoteen 2040 10 500 asukasta, n. 6000 tukeutuu ohikulkutiehen Asuntotuotanto: 200 as/ v. v. 2012 – 17 kohteet kartalla
Hyrylän itäinen ohikulkutie Koillis-Hyrylä +5000 asukasta Rykmentinpuisto +10 000 -15 000 asukasta Sula + 1 000 000 k-m2 työpaikka-alue
Linja-autoliikenteen haasteet Uudenmaan ELY –keskus toimivaltaisena viranomaisena 6/10 KUUMA –kunnassa Siirtymäajan sopimukset ELY:n ja liikennöitsijöiden välillä päättymässä 2014-2019 Selvitys Nurmijärven ja Porvoon suuntien linja-autoliikenteen järjestämismalleista käynnissä – käyttöoikeussopimus vahvoilla Kustannukset jakautuvat ELY:n ja sopimuskunnan tai –kuntien välille Valtionapua pitäisi pystyä lisäämään
Yhteenveto KUHA-hankkeet, jotka ovat liikennepoliittisen selonteon ja MAL-aiesopimuksen ulkopuolella (Liikenneturvallisuuden, meluntorjunnan ja tavaraliikenteen erillishankkeet sekä maankäytön kehittämistä tukevat tie- ja katuhankkeet) Toteuttaminen uhattuna, koska ELY-keskuksella ei ole osoittaa rahoja Taajamien kehittymisen kannalta tärkeät hankkeet (Klaukkalan ohikulkutie ja Hyrylän itäinen ohikulkutie) Yhdyskuntarakenteen tiivistäminen ja tärkeät hankkeet vaakalaudalla ellei resursseja löydy Asuntotuotannon ja maakäytön ongelmat
Yhteenveto Ohikulkutiet ja maankäytön kehittämistä tukevat KUHA-hankkeet (Klaukkalan ohikulkutie ja Hyrylän itäinen ohikulkutie, Klaukkalantie, Järvenpään Poikkitie, Keravantie, Koskenmäen liittymä Tuusulassa) tulee saada seuraavaan liikennepoliittiseen selontekoon ja aiesopimukseen, jotta niiden rahoituspäätös syntyy Valtionapua tarvitaan linja-autoliikenteeseen