KUUMA-liikennehankkeet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KUUMA-kunnat ja Uusimaa-ohjelma KUUMA-johtokunta , pöytäkirjan liite 35 C.
Advertisements

Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
Kunnanjohtaja Esko Kairesalo, selvityksen ohjausryhmän puheenjohtaja
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
Ajankohtaiset liikenneasiat Kellokoskella
Kehityksen valtatiellä. o Rautatie (20 junaa pysähtyy päivittäin) • Tampere 35minHelsinki 2h 10min • Seinäjoki 40 minVaasa 1h 50min o Bussi, kauko- ja.
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Savuton sairaala – mitä ja miksi?
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Asuntopula kasvun tulppana Keski-Uudenmaan elinkeinopäivä Mäntsälä Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpään kaupunki, Kaupunkikehitys.
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
Toteutuuko järjestöjen ja kuntien välinen kumppanuus KUUMA-alueella
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Omnian ryhmänohjaajien koulutus Markku Lahtinen.
Helsingin seudun Maankäyttösuunnitelma MASU
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja työllisyyskatsaus 2/08 Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja.
Nuorisovaltuustomalli KUNTA-työryhmän puheenjohtaja Juho Mölsä.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Logistiikan kehityskuvan skenaariotarkastelu
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Helsingin seudun kuntien lupaohjeet mehiläispesien sijoittelusta Tiedustelu suoritettu maaliskuussa 2011.
Kirkkonummen MAL-seminaari
Talouspalvelut Markku Vehmas KUUMA-johtokunta
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Esitys KUUMA-seudun lausunnoksi Maankäyttösuunnitelmaluonnoksesta (MASU 2050)
Metropoli meille kaikille
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Muutot henkilön äidinkielen mukaan vuosina Vantaalle muuttaneiden nettomuutto lähtöalueen mukaan Tietopalveluyksikkö Hannu Kyttälä
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
KÄYNTIOSOITE Suutarinkatu 2 H, Hyvinkää POSTIOSOITE Perhehoitoyksikkö Pihlaja Hyvinkään kaupunki / Sosiaalipalvelut PL 46, Hyvinkää Perhehoitopäällikkö.
ASUNTOPOLIITTINEN EVÄSTYS LUOTTAMUSHENKILÖILLE KUUMA-asuntoryhmä, syksy 2014 KUUMA-johtokunta LIITE 26.
Valtatien 4 kehittäminen Keski-Suomen alueella
HUS-SERVIS.
Etsivä nuorisotyö.
Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
KUUMA –johtokunta HS
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Pohjois-Savon ELY-keskus Euroopan kalatalousrahasto Pohjois-Savossa Tuleva ohjelmakausi Pohjois-Savon maakunnan yhteistyöryhmä
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, toukokuu 2014 Tutkija Jouni Nupponen Uudenmaan ELY-keskus.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, lokakuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus 1.
KUUMA-seutu Talousarvio Talous- ja toimintasuunnitelma 2016 KUUMA-johtokunta
Tietoja muuttoliikkeestä. Nettomuutto Vantaan suuralueille PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki, Kauniainen KUUMA = Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi,
Muuttajien äidinkieli. Nettomuutto Vantaalle henkilön äidinkielen mukaan vuodesta 2000 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Liikenne ja autonomistajuus
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Asuminen ja rakentaminen
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.
Osallistuminen ja kuntademokratia
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Ulkomaalaiset Lapissa
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Helsingin seudun Maankäyttösuunnitelma MASU 2050 ja Asuntostrategia
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue)
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Liikenne ja autonomistajuus
Rakennemallin sisältö teemoittain
Liikenteen visio liikennepoliittisessa selonteossa
Osallistuminen ja kuntademokratia
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Esityksen transkriptio:

KUUMA-liikennehankkeet Hannu Joensivu Kimmo Behm 3.10.2012

KUUMA Hyvinkää, Järvenpää, Kirkkonummi, Kerava, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti

Liikennehankkeet KUUMA-hallituksen mukaan KUUMA-kuntien liikenteen kärkihankkeita ovat: pienet kustannustehokkaat hankkeet eli ns. KUHA-hankkeet pääradan lisäraiteiden rakentaminen ja junaliikenteen tarjonnan lisääminen Klaukkalan ohikulkutien ja Hyrylän itäisen ohikulkutien rakentaminen

HLJ:n kärkihankkeet

KUHA-hankkeet HLJ 2011 -suunnitelma ja KUHA sen kärkihankkeena korostaa ekotehokkaiden liikkumis- ja kuljetusmahdollisuuksien luomista Kestävän kehityksen mukainen yhdyskuntarakenne ja maankäyttö sekä joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn yhteydet ja palvelu

KUHA-hankkeet Sujuvoittavat alueen poikittaisyhteyksiä Merkittäviä maankäytön kehittämisen kannalta HLJ- 2011:n KUHA-hankkeisiin sisältyy useita KUUMA-kuntien pieniä ja keskisuuria hankkeita mt 148 Keravalla vt 25 Hyvinkäällä Toteutus on jäänyt viime vuosina paitsioon

KUHA-hankkeet MAL- aiesopimuksessa KUHA-hankkeet rajattiin liikennepoliittisen selonteon mukaisesti Mukana ei enää maankäytön kehittämisen kannalta tärkeitä hankkeita Ongelma kuntien kannalta Perustienpidon rahoituksen niukkuus Suuri rakentamisvelka KUUMA- alueen maantieverkolle

Kävely ja pyöräily Liityntäpysäköinti Bussiliikenne Turvallisuus Melu Vuosina 2013-2014 alkavia KUHA -hankkeita (Lii.pol. –selonteon ja MAL –aiesopimuksen mukaiset) Mt 11679 jkp -väylä välillä mt 170 – Ingman, Sipoo 2013 Mt 1456, Vähänummi – Kellokoski, jkp –väylä, Tuusula-Järvenpää 2014 Mt 1131, Haapajärvi– Veikkola, jkp –väylä, Kirkkonummi 2014 Liityntäpysäköintihankkeita vuosina 2013-14: Söderkullla, Klaukkala, Nikkilä, Berga, Kirkkonummi, Järvenpää, Kyrölä, Huhmari, Nurmijärvi kk, Mäntsälä La-pysäkkihankkeita, Kerava, Nurmijärvi 2014 Muut vuosille 2013-2014 ajoitetut KUHA –hankkeet KUUMA –alueella, jotka eivät ole liikennepoliittisessa selonteossa tai MAL-aiesopimuksessa! (eivät saa MAL-rahoitusta) Liikenneturvallisuuden erillishankkeet 10 kpl:ta Meluntorjunnan erillishankkeet, 1 kpl Tavaraliikenteen toimivuuden turvaaminen, 1 kpl Maankäytön kehittämistä tukevat hankkeet, 4 kpl:ta 6. Klaukkalantien liittymien parantaminen, Nurmijärvi Poikkitien parantaminen, Järvenpää Keravantien parantaminen, Kerava Koskenmäen kiertoliittymän laajennus, Tuusula 4 2 4 4 5 4 7 9 4 5 6 4 8 4 4 1 4 3 4 Kävely ja pyöräily Liityntäpysäköinti Bussiliikenne Turvallisuus Melu Tavaraliikenne Maankäytön tukeminen Raideliikenne

Päärata ja junaliikenne MAL-aiesopimuksen mukaiset maankäytön kehittämiseen liittyvät infrastruktuurin kehittämishankkeet Helsinki-Riihimäki – rataosan palvelutason parantaminen (150 milj. euroa) Helsingin ratapihan toiminnallinen parantaminen (100 milj. euroa)

Päärata ja junaliikenne Aiesopimuskauden jälkeen Valtio sitoutuu seuraavien kärkihankkeiden toteuttamiseen vuosina 2016–2022 Pisara-rata (750 milj. euroa) Helsinki-Riihimäki rataosan palvelutason parantaminen, 2. vaihe (200 milj. euroa) Aiesopimuskauden jälkeen suunnittelua jatketaan siten, että lähtökohtana ovat HLJ -päätöksen ja liikennepoliittisen selonteon mukaiset liikennejärjestelmän kehittämistoimenpiteet

Klaukkalan ja Hyrylän ohikulkutiet Klaukkalan ja Hyrylän ohikulkutiet eivät sisälly valtion liikennepoliittiseen selontekoon eivätkä MAL-aiesopimukseen Väylät ovat elinehto kuntien keskustaajamien kehittämiselle ja maankäytön tiivistämiselle MAL-aiesopimukseen ei päästä ilman näitä hankkeita

Klaukkalan ohikulkutie Nurmijärven valtuuston jatkosuunnitteluun esittämä ohikulkutien vaihtoehto sekä siihen tukeutuva maankäyttö

Ohikulkutie on edellytys asuntotuotannolle Klaukkalassa Klaukkala 2012 16 500 asukasta Klaukkalan kasvu vuoteen 2040 10 500 asukasta, n. 6000 tukeutuu ohikulkutiehen Asuntotuotanto: 200 as/ v. v. 2012 – 17 kohteet kartalla

Hyrylän itäinen ohikulkutie Koillis-Hyrylä +5000 asukasta Rykmentinpuisto +10 000 -15 000 asukasta Sula + 1 000 000 k-m2 työpaikka-alue

Linja-autoliikenteen haasteet Uudenmaan ELY –keskus toimivaltaisena viranomaisena 6/10 KUUMA –kunnassa Siirtymäajan sopimukset ELY:n ja liikennöitsijöiden välillä päättymässä 2014-2019 Selvitys Nurmijärven ja Porvoon suuntien linja-autoliikenteen järjestämismalleista käynnissä – käyttöoikeussopimus vahvoilla Kustannukset jakautuvat ELY:n ja sopimuskunnan tai –kuntien välille Valtionapua pitäisi pystyä lisäämään

Yhteenveto KUHA-hankkeet, jotka ovat liikennepoliittisen selonteon ja MAL-aiesopimuksen ulkopuolella (Liikenneturvallisuuden, meluntorjunnan ja tavaraliikenteen erillishankkeet sekä maankäytön kehittämistä tukevat tie- ja katuhankkeet) Toteuttaminen uhattuna, koska ELY-keskuksella ei ole osoittaa rahoja Taajamien kehittymisen kannalta tärkeät hankkeet (Klaukkalan ohikulkutie ja Hyrylän itäinen ohikulkutie) Yhdyskuntarakenteen tiivistäminen ja tärkeät hankkeet vaakalaudalla ellei resursseja löydy Asuntotuotannon ja maakäytön ongelmat

Yhteenveto Ohikulkutiet ja maankäytön kehittämistä tukevat KUHA-hankkeet (Klaukkalan ohikulkutie ja Hyrylän itäinen ohikulkutie, Klaukkalantie, Järvenpään Poikkitie, Keravantie, Koskenmäen liittymä Tuusulassa) tulee saada seuraavaan liikennepoliittiseen selontekoon ja aiesopimukseen, jotta niiden rahoituspäätös syntyy Valtionapua tarvitaan linja-autoliikenteeseen