17.11.2005Markku Tukiainen1 Käytettävyydestä ja käyttöliittymien suunnittelusta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alustus esteettömyyspaneeliin Laura Turkki World Usability Day 2009.
Advertisements

1. Käyttäjän ominaisuuksista
Markku Tukiainen1 Koneen ominaisuuksia Mutta ensin puhumme ihmisistä.
Hajautetun kognition perusteet
Testaus ja testausympäristöt
EVIDENCE BASED SOFTWARE ENGINEERING – EBSE
Tietojärjestelmät 2.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Markku Tukiainen1 Etiikka ja järjestötoiminta.
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Markku Tukiainen1 Ohjelmistotuotanto, Software Engineering •engineering, suom. yl. tekniikka (tieteellisen tiedon järjestelmällinen soveltaminen.
Markku Tukiainen1 Tivi:n yhteiskunnallinen vaikuttavuus Tivi = tieto- ja viestintäteknologia ICT = information and communication technology.
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
EXtensible Markup Language
Tekninen suunnit-telu
Tietojenkäsittelyn osatekijät
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Sisältö • Visiointipäivän satoa • ACSI leirin tuloksia • Miten jatketaan eteenpäin.
Ellit - keskustelut “news-groups” räätälöityjä palveluja
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka
Windows NT Mika Purmonen
Verkkopankin käytettävyys
Markku Tukiainen1 Tivi:n yhteiskunnallinen vaikuttavuus Ohjelmisto(prosessin)virheet Tiedon käsittelyyn liittyvät ongelmat (tietokannat) Tietoliikenteeseen.
Markku Tukiainen1 Koneista Markku Tukiainen2 Näytöt VDU = visual display unit = näyttö (pääte) nykyisin tärkein tulostuslaite nopea.
Käytettävän käyttöliittymän suunnittelu ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Kimmo Wideroos
Saavutettavuus & Esteettömyys Käytettävyyttä Kaikille
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
CSS ja sen sovellukset Vesa Jussila. Esitys  Yleistä –Historia –Etuja ja huonoja puolia –Mediatyypit  Käyttö –Laatikkomalli –CSS-taitto –Sovelluksia.
Tietohallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen perusteet
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
MUUTAMA LAUSE HISTORIAAN SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op.
XML -kielen perusteet SIMO Seminaari Antti Mäkinen.
Wifi direct hakusanalla Viktor Azim (MTTT10S)
Kalenteri 2005 AJAVA – Ajanvarausjärjestelmä CSP Compact Software Products.
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
S09-10 Onki-palvelut verkkoportaalissa Spring 2009 Erik Fallenius.
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
Käytettävyys Käyttäjäkeskeinen suunnittelu Jaana Holvikivi Metropolia
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Interaktio Otavan Opisto Jari Sarja. Interaktiivisuus oli jo ennen uusia medioita "a mutual or reciprocal action; interacting "(Hyperdictionary)
Älykkäiden käyttöliittymien lyhyt historia Antti Salovaara.
Ontologia Hanna Hirvonen. Käsite Ontologia ● Peräisin filosofiasta oppi olevaisesta ● Kuvaus tarkasteltavan sovellusalueen käsitteistä ja niiden välisistä.
KIRJASAMPO Tampere Mikä? Yhteisöllisiä ominaisuuksia ja semanttista webiä hyödyntävä kaunokirjallisuusaiheinen verkkopalvelu Tiedonhaun apuväline.
Tietokannat -kurssi KSAO, Datanomit, käytön tuki kevät 2015 Lauri Tapola.
PERHE JA HARRASTUKSET Anne.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
Käytettävän käyttöliittymän suunnittelu ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Kimmo Wideroos
Return on Investment for Usable Interface Design: Examples and Statistics A. Marcus Ilari Pulkkinen.
HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Hunch A Tool of an Intelligent Tester Juha Itkonen & Mika Mäntylä SoberIT TKK.
Suse Linux Klaus Ovaskainen, TI12. Historia  S.u.S.E --> Software- und System-Entwicklung  Saksalainen lokalisointi Slackwaresta  > S.u.S.E Linux.
T Personal SE Assignment Pauli Aho Personal SE Assignment Valittu aihe ja menetelmä Käytettävyystestaus (usability testing) ISO :
Tietojärjestelmätieteen ja muiden tieteenalojen välillä oleva suhde Voi toimia kahteen suuntaan TJT --> muu tieteenala –tietotekniikka tutkimuksen apuvälineenä.
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Ihminen ja tietojärjestelmät tutkimuskohteena ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Hanna.
Irmeli Sinkkonen TkL, tutkija
SoberIT Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon instituutti TEKNILLINEN KORKEAKOULU T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari Kontekstiherkkyydestä.
VliSS-virtual laboratory in survey sampling Risto Lehtonen Jyväskylän yliopisto Matematiikan ja tilastotieteen laitos TieVie-seminaari Jyväskylä.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
1 Tästä monis1teesta Tämä moniste kattaa syksyn 2004 tentittävän ITK-211 kurssin materiaalin. Moniste on myös hyödyllinen kurssin harjoitustyötä (ITK-212)
St. Amant (1999): Planning and User Interface Affordances
Vesa Lappalainen Jonne Itkonen Tietotekniikan laitos 2009.
Ohjelmistotekniikka Vaatimustenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
Päivi Paukku Language Centre
Specification by Example – Vaatimukset ja testaus ketterissä projekteissa Marko Taipale.
Saavutettavuus/esteettömyys   Tilat, tuotteet ja palvelut suunnitellaan kaikkia käyttäjiä varten. Design for all / Universal design.
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
Yhdessätekemistä yli rajojen
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
© Haaga-Helia StartUp School
Esityksen transkriptio:

Markku Tukiainen1 Käytettävyydestä ja käyttöliittymien suunnittelusta

Markku Tukiainen2 Miksi meidän pitäisi välittää käyttäjistä? •Ihmishenget (kriittiset järjestelmät) •Tehokkuus (ajansäästö muihin toimiin) •Hymy (käytettävät järjestelmät tekevät ihmisistä onnellisempia) Tietystikin voisi ajatella •Raha (tyytyväiset asiakkaat tulevat takaisin...)

Markku Tukiainen3 Toisaalta... •Järjestelmän käyttöliittymää voisi verrata laskuvarjoon. Jos käyttö ei onnistu ensimmäisellä kerralla, on epätodennäköistä, että käyttäjä kokeilee toista kertaa.

Markku Tukiainen4 Mooren Laki Transistorit Nopeus Tehokkuus Tietokoneiden ominaisuudet

Markku Tukiainen5 Psykologia Ihmisen ominaisuudet A.D. Tietokoneet

Markku Tukiainen6 Tulevaa sisältöä 1/3 •Ihmisen ja (tieto)koneen vuorovaikutus (Human-Computer Interaction, HCI, CHI) •puhumme ihmisestä –kognitiiviset kyvyt & rajoitteet •puhumme (tieto)koneista –syöttö- & tulostuslaitteet & ohjelmistot jne. •puhumme vuorovaikutuksesta –kuinka käyttäjä toimii vuorovaikutteisen teknologian kanssa

Markku Tukiainen7 Tulevaa sisältöä 2/3 •Käyttöliittymä (User Interface) –kun käyttäjä on vuorovaikutuksessa tivi-laitteen kanssa, hän käyttää vuorovaikutuskieltä (interaction language) ja vuorovaikutuslaitetta (interaction device) • vuoropuhelua (keskustelua) käyttäjän ja laitteen välillä kutsutaan dialogiksi (dialog)

Markku Tukiainen8 Tulevaa sisältöä 3/3 •Jos ajatellaan (karkeaa) vaihejakoa käyttöliittymien kehittämisessä, niin voidaan erottaa kolme vaihetta –suunnittelu (design) –toteutus (implementation) –arviointi (evaluation/testing) •Puhumme pääasiassa suunnittelusta user interface design

Markku Tukiainen9 Käyttöliittymä •Työhypoteesi kurssia varten –käyttöliittymällä tarkoitamme niitä kieliä ja laitteita joita käyttäjät käyttävät vuorovaikutuksessa tivi-artefaktien kanssa.

Markku Tukiainen10 ACM: Human-Computer Interaction

Markku Tukiainen11 Käytettävyys

Markku Tukiainen12 Käytettävyys •”Käytettävä tietojärjestelmä on sellainen, joka tukee tehtävien suorittamista tuloksellisesti ja tehokkaasti tietyssä työympäristössä. A usable software system is one that supports the effective and efficient completion of tasks in a given work context" Karat and Dayton (1995)

Markku Tukiainen13 Usability •"Usability: the extend to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use." ISO 9241

Markku Tukiainen14 Usability (Nielsen, 1994)

Markku Tukiainen15 Miksi puhua käyttöliittymän suunnitteluprosessista? •n. 60% suurista ohjelmistoprojekteista epäonnistuu –projektipäälliköt määrittelivät 4 käytettävyyteen liittyvää syytä •käyttäjät vaativat muutoksia •kaikkia toimintoja ei nähty/löydetty ajoissa •käyttäjät eivät ymmärtäneet omia vaatimuksiaan •puutteellinen käyttäjä-suunnittelijakommunikointi •Käytettävyystekniikat (usability engineering) ovat osa ohjelmistotuotantoa (software engineering) –maksa vähän nyt, tai maksa paljon myöhemmin –aivan liian helppoa hypätä yksityiskohtaiseen suunnitteluun (detailed design) liian aikaisin: •vaatimukset väärin, epäkelpo dialogi

Markku Tukiainen16 Articulate: •who users are •their key tasks User and task descriptions Goals: Methods: Products: Brainstorm designs Task centered system design Participatory design User- centered design Evaluate Psychology of everyday things User involvement Representation & metaphors low fidelity prototyping methods Throw-away paper prototypes Participatory interaction Task scenario walk- through Refined designs Graphical screen design Interface guidelines Style guides high fidelity prototyping methods Testable prototypes Usability testing Heuristic evaluation Completed designs Alpha/beta systems or complete specification Field testing Interface Design and Usability Engineering

Markku Tukiainen17 Mistä löytyy apua? Lehdet, konferenssit, kirjat, web, nyyssit

Markku Tukiainen18 Lehdet •International Journal of Human-Computer Studies (laitoskirjastossa >), aikaisemmin International Journal of Man-Machine Studies •Human-Computer Interaction (88 ->) •Interacting with Computers (90 ->) •International Journal of Human-Computer Interaction (90 ->) •interactions (ACM/SIGCHI) (95-97) •TOCHI (ACM Transactions on Computer-Human Interaction) (94->)

Markku Tukiainen19 Konferenssit •CHI -sarja, vuosittain (1982, ACM SIGCHI) •HCI -sarja, alussa joka toinen vuosi, vuosittain >, (1985, BCS) •INTERACT'84, '87,..., alussa kerran 3 vuodessa, 1993 joka toinen vuosi, (IFIP) •HCI INTERNATIONAL 85,87,..., joka toinen vuosi (Gavriel Salvendy & co) •APCHI: Asia Pacific Conference on Computer Human Interaction, joka toinen vuosi, parilliset •CHI-SA: Computer-Human Interaction in South Africa, 2000, 2001, 2003,,2006 •OZCHI: Annual Conference of the Australian Computer-Human Interaction Special Interest Group

Markku Tukiainen20 Kirjoja •Ben Shneiderman (1987) "Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Intercation" (3rd Edition, 1998) •Paul Booth (1989) "An Introduction to Human- Computer Interaction" •Donald Norman (1988) “The Psychology of Everyday Things” •Satoja muita

Markku Tukiainen21 Web • (The HCI Bibliography) • (ACM SIGCHI) • (HCI index, Hans de Graaff) • (Keith Instone, 2002) • (Jakob Nielsen, Web usability)

Markku Tukiainen22 Nyyssit •comp.human-factors •comp.cog-eng •sci.cognitive •sci.psychology •sci.virtual-worlds

Markku Tukiainen23 1. Käyttäjän ominaisuuksista •Käyttöliittymä: Käyttöliittymällä tarkoitetaan niitä välineitä ja kieliä, joilla käyttäjä on yhteydessä tivi-järjestelmään. •Välineet: näyttölaite, näppäimistö, hiiri, kosketuskuvaruutu kosketuskuvaruutu, optinen lukija, tietohanska, haptinen kynä,silmänliikekamera,..., työskentely-ympäristö •Kielet: = keskustelumuodot: komentokielet, hiirellä osoittaminen valikot, suoravaikuttaminen, multimodaaliset liittymät, proaktiivinen kl, WYGIWYS,...

Markku Tukiainen24 Hyvän käyttöliittymän tärkeys •Tutkimukset ovat osoittaneet, että melko vähäisillä muutoksilla käyttöliittymässä saadaan aikaan huomattavia eroja 1.järjestelmän oppimisnopeudessa 2.käytön muistettavuudessa 3.järjestelmän käyttönopeudessa 4.virheiden lukumäärässä 5.käyttäjien tyytyväisyydessä

Markku Tukiainen25 Käyttöliittymien kehityksestä •1950 -luku: –atk oli konekeskeistä –käyttöliittymä oli se, mitä kone ilmoitti käyttäjälle •1960 -luku: –ergonomiset näkökohdat (laitteisto) –kehittäjä määritteli käyttöliittymän •1970 -luku: –ensimmäiset tieteelliset tutkimukset kl:stä –liittymät komentokielipohjaisia

Markku Tukiainen26 Käyttöliittymien kehityksestä •1970 luvun loppu: –ikkunat ja graafisuus (ikonit 1979) •1980 -luku: –käyttäjäkeskeisyys –erilaisia kl -tekniikoita –teknologian kehittyminen ja laitteistojen halpeneminen •1990 –luku: –web-käyttöliittymät –tietokoneavusteinen ryhmätyö (CSCW)

Markku Tukiainen27 Käyttöliittymien kehityksestä •1990 –luvun loppu: –moni-aistiset käyttöliittymät –kaikkialla läsnäolevat sovellukset •2000-luku –mobiilit sovellukset –päällepuettavat tietokoneet –yleiset informaatiopalvelut –proaktiiviset järjestelmät –tulosorientoitunut käyttöliittymä