Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

14.11.2005Markku Tukiainen1 Etiikka ja järjestötoiminta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "14.11.2005Markku Tukiainen1 Etiikka ja järjestötoiminta."— Esityksen transkriptio:

1 14.11.2005Markku Tukiainen1 Etiikka ja järjestötoiminta

2 14.11.2005Markku Tukiainen2 Kuuluuko etiikka ohjelmistotöihin? •Etiikassa puhutaan oikeasta ja väärästä, tai hyvästä ja pahasta •Nämä ovat filosofiassa herättäneet keskustelua tuhansien vuosien ajan, eikä varmaa vastausta ole •Miksi siis puhua niistä ohjelmistotyössä? •Vastaus on, että kohtaamme eettisiä ongelmia missä tahansa työssä, ja on hyvä olla valmistautunut etukäteen

3 14.11.2005Markku Tukiainen3 Hyvä ja paha, oikea ja väärä •”Tänään syödään hyvää ruokaa” •”On väärin murhata ihminen” •Etiikassa puhutaan oikeasta ja väärästä jälkimmäisessä mielessä •Useasti tehdään ero pienten, (muutamaan) yksilöön vaikuttavien asioiden ja koko yhteiskuntaan (maailman ihmisiin) vaikuttavien eettisten kysymysten välillä •Tässä puhutaan edellisistä kysymyksistä, esimerkki jälkimmäisistä voisi olla ohjelmistojen patentointi

4 14.11.2005Markku Tukiainen4 Proaktiivinen ote •Eettisten kysymyksien pohdinta etukäteen voi ehkäistä meitä joutumasta tilanteisiin, joissa pitäisi toimia tietyn mallin mukaan •Kun kohtaamme eettisiä ongelmia työssä, tilanteeseen liittyy useasti muitakin ongelmia, kuten päätöksenteon kiire ja stressi •Lisäksi usein tilanteissa ei ole sellaista osapuolta, jonka kanssa keskustella, jolla ei olisi jotakin henkilökohtaista intressiä asiaan

5 14.11.2005Markku Tukiainen5 Ohjeistot •Code of Ethics (Eeettiset ohjeet) •Code of (Professional) Conduct, Rules of Conduct (Käyttäytymissäännöt, Ammatilliset ohjeet) •Olennaisesti laajempi kuin eettiset ohjeet (mutta tarkoittaa joskus samaa) •Yleensä joku ammatillinen organisaatio, joka kehittää ja valvoo noudattamista

6 14.11.2005Markku Tukiainen6 Perusperiaatteet 1.Julkinen etu –yhteiskunnallinen vastuu 2.Velvollisuudet työnantajalle ja asiakkaalle –ammatin harjoittaminen 3.Velvollisuudet ammattikunnalle –juniorien kehittäminen 4.Velvollisuudet ammattitaidon suhteen –jatkuva kehittyminen

7 14.11.2005Markku Tukiainen7 Tietotekniikan ammattilaisen eettinen ohjeisto •Tietotekniikan liitto (www.ttlry.fi) •Ohjeet versio 3.0 •Etiikan työryhmä, 20.12.2002 •http://www.tt-tori.fi/pls/ttl/docs/ F148570701/Eettisetohjeet3.htmhttp://www.tt-tori.fi/pls/ttl/docs/

8 14.11.2005Markku Tukiainen8 Johdanto •Tietotekniikan liiton eettinen työryhmä on laatinut nämä ohjeet tukemaan ammattilaisia heidän työssään kohtaamiensa eettisten ongelmien ratkaisemisessa. Pyrkimyksemme on tuoda esille eettisiä toimitapoja ja auttaa käsittelemään moraalisia ongelmia. •Eettinen toiminta ei ole sama asia kuin eettisen ohjeiston noudattaminen, vaan toiminta kehittyy jatkuvasti sen perusteella, millaisia valintoja teemme oikean ja väärän, hyvän ja pahan välillä. Valintamme vaikuttavat etiikkaamme.

9 14.11.2005Markku Tukiainen9 Johdanto •Tämän ohjeiston tarkoituksena on syventää tietotekniikan ammattilaisuuden eettistä ulottuvuutta ja tukea sitä herättämällä keskustelua. Koska eettisiin ongelmiin ei voida ennalta antaa täydellisiä ohjeita, tämän ohjeiston kohtia ei tule lukea ehdottomina totuuksina vaan suunnan näyttäjinä. Vastuu päätöksistä on jokaisella itsellään.

10 14.11.2005Markku Tukiainen10 Valta ja vastuu •Tietotekniikan ammattilainen ei saa käyttää asemaansa väärin. Hänen on kannettava vastuunsa, joka näkyy tekoina ja toimina. Tieto on valtaa ja tiedon käyttäminen vaatii viisautta kuten muukin vallankäyttö.

11 14.11.2005Markku Tukiainen11 Tieto ja kokemus •Ammattilaisen on tunnettava rajansa: tiedettävä mitä osaa ja myös mitä ei osaa. Kehittyvällä alalla ammattilaisen on ylläpidettävä osaamistaan. Hänen on tunnettava työtään koskeva, esimerkiksi tietosuojaan liittyvä lainsäädäntö. Ammattilainen ei panttaa tietoa, vaan pyrkii lisäämään omaansa ja muiden osaamista ja jakaa omat kokemuksensa muulle yhteisölle. Ammattilainen suojaa kuitenkin asiakkaan omat asiat ja muut suojaamista vaativat tiedot. • Saadessaan kritiikkiä työstään, aiheellisesti tai aiheetta, ammattilainen osaa ottaa sen vastaan ja ottaa tapahtuneesta oppia.

12 14.11.2005Markku Tukiainen12 Asenne •Ammattilainen ei toimi vain itseään vaan myös muita varten. Hän ottaa huomioon toimintansa kohteiden näkökannan. Hän ei anna valtaa ahneudelle ja piittaamattomuudelle. Hän ymmärtää myös, että hänen työllään on merkitystä vain muiden ihmisten kautta.

13 14.11.2005Markku Tukiainen13 Viestintä •Ammattilainen ymmärtää viestinnän merkityksen. Hän kommunikoi asiakkaan kanssa, dokumentoi tekemisensä ja tiedottaa toimistaan kaikille asianomaisille. •Ammattilaisen on pyrittävä viestimään selväkielisesti ja määrittelemään tarvittaessa käyttämänsä käsitteet. Viestinnän tavoitteena on yhteisen näkemyksen ja ymmärryksen luominen toiminnan pohjaksi. •Asioidessaan asiakkaan kanssa ammattilaisen on kerrottava myös niistä seikoista, joita asiakas ei osaa itse kysyä. Ammattilaisen on kerrottava myös huonot uutiset.

14 14.11.2005Markku Tukiainen14 Työn vaikutukset •Tietoteknisen työn tulokset saavat usein arvonsa vasta kun niitä hyödynnetään. Tietotekniikan ammattilaisen on pyrittävä ymmärtämään oman työnsä vaikutus usein pitkävaiheiselle ketjulle, jonka päässä on lopullinen hyödyntäjä. Ammattilaisen on myös otettava huomioon kuluttajan, laskun maksajan ja työnantajan vaatimukset. •Toimiessaan ammattilainen pyrkii katsomaan työnsä laajempaa merkitystä koko sille yhteisölle, jolle työ tehdään, eikä rajoitu vain hänen kanssaan asioivien edustajien näkemyksiin.

15 14.11.2005Markku Tukiainen15 Muut ihmiset •Tietotekniikan ammattilainen kunnioittaa toisten työtä ja ottaa huomioon muiden ihmisten oikeuden luomaansa ja tekemäänsä. •Tietotekniikan ammattilaisen työ koskee sidosryhmien kautta yhteiskuntaa laajemmin. Ammattilaisen on käsitettävä työnsä seuraukset ja otettava huomioon esimerkiksi ihmisoikeudet, ympäristön suojelu, lainsäädäntö ja tekijänoikeudet.

16 14.11.2005Markku Tukiainen16 Eettisyyden kasvu •Tietotekniikan ammattilaisen tulee edistää eettisesti kestävien toimintatapojen yleistymistä tietotekniikka- alalla. •Toimiminen eettisesti on valinta, jonka jokainen yksilö voi tehdä tai olla tekemättä. Eettisyys ei ole mustavalkoinen asia, vaan ihminen voi kehittyä koko ajan ottamalla ympäristöään enemmän huomioon. Nämä ohjeet pyrkivät esittämään tietotekniikan ammattilaiselle eettisen toimintamallin, joka tukee sekä hänen itsensä että ympäristönsä eettistä kasvua.

17 14.11.2005Markku Tukiainen17 Järjestöjä •Tietotekniikan liitto (www.ttlry.fi)www.ttlry.fi •Tietotekniikan liitto, TTL, on valtakunnallinen ja puolueeton tietotekniikka-alalla toimivien yhdistysten yhteistyöjärjestö. Liittoyhteisön jäseninä on 20.000 alan ammattilaista ja 650 tietotekniikkaa tuottavaa tai sitä käyttävää yritystä ja muuta organisaatiota. •Liiton ja jäsenyhdistysten päätoimintamuotoja ovat tutkimus-, koulutus- ja tiedotustoiminta.

18 14.11.2005Markku Tukiainen18 Järjestöjä •IEEE (Eye-triple-E, Institute of Electrical and Electronics Engineers, Inc.) –Amerikkalainen insinööriseura –www.ieee.org –monia kerhoja (society) •IEEE Computer Society –www.computer.orgwww.computer.org –konferensseja –julkaisutoimintaa •ACM ( Association for Computing Machinery ) –www.acm.org

19 14.11.2005Markku Tukiainen19 Järjestöjä •IFIP International Federation for Information Processing –www.ifip.orgwww.ifip.org –Edustuksellinen organisaatio, maapohjainen edustus, eurooppalaisempi –Technical Committees, Working Groups

20 14.11.2005Markku Tukiainen20 Järjestöjä •IEE –www.iee.orgwww.iee.org –BCS (British Computer Society, www.bcs.org) www.bcs.org •ACS (Australian Computer Society, –www.acs.org.au

21 14.11.2005Markku Tukiainen21 Järjestöjä •Tietojenkäsittelytieteen seura ry •http://www.tkts.fi/http://www.tkts.fi/ •Pohjois-Karjalan Tietojenkäsittely-yhdistys ry –http://www.pokat.org/http://www.pokat.org/ •Finnish Software Measurement Association FiSMA ry –http://www.fisma.fi/http://www.fisma.fi/


Lataa ppt "14.11.2005Markku Tukiainen1 Etiikka ja järjestötoiminta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google