NOTKE-hankkeen toimintamalleja nuorisotyön järjestämiseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuuluu Kotka Kymin srk.yhtymään jäseniä n , Paljon lapsiperheitä, Laajenee uusien asuntoalueiden rakentamisen myötä.
Advertisements

Vantaan nuorisojärjestöt ry Vannu Perustettu huhtikuussa 2006.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Nuorten tavoittaminen ja sitouttaminen
Nuorten liikuttamista vuodesta 2003 Jorma Fisk
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Nuorten Keski-Suomi ry vuotiaiden nuorten ja heidän elämäänsä vaikuttavien tahojen palvelujärjestö. Yhteistyötä tehdään kaikkien tahojen kanssa,
Nuoria etsimässä keväällä 2013 • Tiedotus alueellisille toimijoille mm. avoterapeutit, avohuollon ohjaajat, kuntoutusohjaajat, oppilaitokset • nihkeesti.
Nuorten Hyvinvoinnin Ankkurit RANUALLA M. Pitkäniemi & K. Väärälä.
AVARTTI - nuoret sen tekevät! M-SK/00. TOIMINTA-AJATUS Tarjota haasteita nuorten kehitykselle ja tukea heidän kasvuaan yhteiskunnan jäseneksi. M-SK/00.
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen osana palveluverkostoja
Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli 1 Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli.
Vaasan Ammattikorkeakoulu
nuorisotyöntekijänä koulussa joka päivä
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
KOULUTUSTAKUU.
4H-järjestö Tekemällä oppii parhaiten!. 4H-järjestön toiminta-ajatus •4H-harrastuksessa lapsi ja nuori kasvaa kohti vastuullista ja yritteliästä aikuisuutta.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT
Nivelet notkeiksi Nivelvaiheen yhteistyö Turun seudulla
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Harrasteliikuntatuote Poweraction Nuorten liikuttamista vuodesta 2003 Liikuntapalvelukeskus Blomberginaukio 4, Turku Lasten ja nuorten.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
PÄTKÄ MIKON KOULUPOLKUA NIVELVAIHEESSA – KUVITTEELLINEN ESIMERKKI PERUSKOULUSTA Sanna Multala
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
HYVINKÄÄN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Etsivä nuorisotyö.
Nuorten osaaminen ja työmarkkina-valmiudet tekemällä kuntoon ja elämä hallintaan Tiedotustilaisuus tarjouspyynnöstä RoSAlab Projektikoordinaattori.
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
LÄHILIIKUNTA TUTUKSI – HANKE Kohderyhmä: Lapset ja nuoret, perheet Kohdealue: Kuopion kaupunki, lähiliikunta-alueet Taustakuvaus / Lähtökohdat Taustalla.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
NUORTEN STARTTI 2012−2014 NUORTEN STARTIN ESITTELY Matti Heinämäki Yksilövalmentaja.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Nuorten osallisuus Ohjaamoissa
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
TET =Työelämään tutustuminen
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Työelämäjaksot ja –kurssit opetuksessa – hyviä käytäntöjä ja uusia avauksia Elopäivät 2016 Sanna Tuominen.
Kohtaamisia pelimaailmassa
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Jatko-opintoihin ohjaus peruskoulussa
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
TET =Työelämään tutustuminen
Perhekeskustoiminnan työpaja
Esityksen transkriptio:

NOTKE-hankkeen toimintamalleja nuorisotyön järjestämiseen Projektikoordinaattori Maiju Kannisto Ennakointi ja moniammatillisuus nuorisotyössä – takuu tulevaisuudesta? 18.4.2013

Nuorten osaaminen ja työmarkkinavalmiudet tekemällä kuntoon ja elämä hallintaan NOTKE Toteutus: Turun yliopiston Koulutussosiologian tutkimuskeskus Rahoitus: Euroopan Sosiaalirahasto ja kuntarahoitus Liedosta, Kaarinasta ja Turusta Toiminta-alue: Lieto, Kaarina ja Turku Kesto: 1.6.2010–31.7.2013

NOTKE:n tavoitteet ennaltaehkäistä nuorten syrjäytymistä koulutuksesta ja muusta elämästä parantamalla nuorten työelämävalmiuksia ja elämänhallintaa löytää yhteistyömalleja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tavoittamiseen ja toiminnan järjestämiseen kehittää sähköinen dokumentointijärjestelmä toiminnan organisoimiseen ja raportoimiseen

NOTKE:n tavoitteet kehittää nuorille avointa yhteisöllistä toimintaa heidän lähiympäristössään auttaa löytämään nuorelle sopivaa koulutusta tai lähestyä työelämää tekemällä oppimisen kautta tarjota itsetunnolle tärkeitä onnistumisen kokemuksia

Hankkeen toiminta Kenelle? Miten? suunnattu ensisijaisesti peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheessa oleville 14–19-vuotiaille nuorille kohderyhmälle maksutonta Avointa vs. kohdennettua toimintaa Miten? Hankkeessa on toteutettu nuorille suunnattuja työpajoja, kerhoja, kursseja ja leirejä Toimintaa järjestetään moniammatillisessa yhteistyössä kuntien nuorisotyön, koulujen, yritysten ja järjestöjen kanssa

Hankkeen vaiheet Lähtökohta: työelämäkerhot Ydin=peruskoulu Harrastekerhot Kerho verkostoimaan toimijoita ympäröivään yhteiskuntaan ja työelämään kerho liikuttamaan paikallista työelämäosaamista kokkausta musiikki liikunta Puuha ja askartelu luonto Koulun omat tukirakenteet esim. koulutuskokeilut, TET-harjoittelut, ammattistartit, sekä lisäopetus mm. 10-lk tai JOPO, työpajat ja pajakoulut ym. Kerho tunnistamaan alueellisia vahvuuksia ja työelämäntarpeita järjestöjen ja yritysten avulla Painopiste kuntatyöstä moniammatilliseen verkostoon ja ostopalveluihin

NOTKE-toiminnan järjestäminen

NOTKE-toiminnan järjestäminen Hankkeen ohjaajat/ ulkopuoliset palveluntarjoajat toimintaa järjestämässä Toiminnan moninaisuus kuntiin soveltuvia toimintamalleja hakiessa Yhteistyön paikkojen kartoitus

NOTKE-toimintamalli Syrjäytyneen leiman välttäminen ennaltaehkäisevässä toiminnassa avoin vs. kohdennettu toiminta matalan kynnyksen toimintaa Tilan keskeisyys Aika ja paikka Tavoitteellista toimintaa sinne missä nuoret ovat kohdentaminen yhteistyön kautta, joka ei näy nuorille Toimintaan ”tuuppaaja”, esim. vanhemmat, opettaja, nuorisotyöntekijä Aktivoida toimintaan mukaan passiivisempia nuoria

NOTKE Kaarinassa Piispanlähteen koulun kanssa yhteistyössä ammatilliset kerhot: Kulttuurikerho Kokkikerho Rakennuskerho Vaihtoehtoja vapaa-aikaan Kuvataidekerho Vaatesuunnittelukerho 10-luokka-yhteistyö: muinaistekniikka Leiritoimintaa loma-aikaan: Rakennus-, remontointi-, erä- ja kokkailuleirit Kaarinan Nuorisoteatterin järjestämä: Backstage – työpajamuotoinen kurssi teatterin eri osa-alueista

NOTKE Liedossa Liikuntaa ja sen ohjausta nuorille: Näin teen kentän pelikuntoon ja pelaan pesistä Autan, ohjaan ja opastan Liikuntaclubi Vaihtoehtoja vapaa-aikaan Lähikentät kuntoon ja peli käyntiin Kädentaitoja nuorisotiloissa: Kättentaitojen paja Yhteistoiminnallisuutta ja itsetuntoa: Kv-klubi Kipinä-teatterityöpaja Bändimusiikin työpaja Bändikurssi

NOTKE Turussa Varissuo-yhteistyö: Capoeiraa nuorisotiloissa Kädentaitopaja nuorisotalolla Räminä-musikaalikerho Maahanmuuttajataustaisille kohdennettua toimintaa: JuJutsu & Karate VALMO:n kädentaitopaja Vasaramäen yläkoulun nivelvaiheyhteistyö: Club Kupittaa – tukea nivelvaiheessa Työnhakupaja Arjen taitoja nuorten työpaja Fendarilla: Marttojen Dream Team

Case: kuntatoimijat + yritys BACKSTAGE Kaarinan Nuorisoteatterin järjestämä työpajamuotoinen kurssi teatterin eri osa-alueista yhteistyössä Kaarinan nuorisopalveluiden, kulttuuritoimen, depressiohoitajan, 10-luokan ja työvoimatoimiston kanssa Nuorten henkilökohtainen kontaktointi toimintaan sitoutuneen moniammatillisen yhteistyöverkoston kautta Erilaista kuin kunnan järjestämä toiminta, ammatillisuus ja mahdollisuus tarjota nuoria kiinnostavia työpajoja Mahdollisuus jatkaa toiminnassa, kontaktit ja toiminnan konkreettisuus

Case: koulu + yritys Yritys järjestää toimintaa koulussa Räminä-musikaalikerho Turun normaalikoulussa Koulutyön ulkopuolista ammattillista toimintaa, itsetunto ja vastuu tuloksesta Koulun kautta toimintaa yrityksissä Kaarinan rakennus- ja metsätyöleirit Kokemus ja vastuu oikeista töistä

Case: kuntatoimijat + järjestö Kunnan kautta tavoitetaan kohderyhmää järjestön koulutukseen Marttojen arjen taidot työpaja Fendarilla Ajan ja paikan kannalta helppo osallistua, hyväksiluku työpajatoimintaan Järjestön kautta järjestetään kuntaa hyödyttävää toimintaa Lieto-Pesis: kunnan kenttien kunnossapito ja nuorten ohjaus Yhteisöllisyys

Tuloksia Onnistumiset Haasteena  kun tila, tavoitteellinen toiminta ja järjestäjä kohtaavat uudella tavalla  mahdollistaa yksilöllisen, nuoret tavoittavan toiminnan  ammatillisuus tutussa ympäristössä, työmarkkinavalmiuksien kehittyminen  hankkeessa on kehitetty myös sähköisen dokumentoinnin järjestelmää toiminnan seurannan ja organisoinnin tueksi Haasteena Vakiinnuttaminen hankerahoituksen jälkeen Toiminnan laajentaminen Moniammatillisen verkoston sitoutuminen ylimääräiseen toimintaan

yhteystiedot http://rosa.utu.fi/notke Projektin vastuullinen johtaja Projektikoordinaattori Maiju Kannisto p. 02-333 6536 / 040 3531018 maiju.kannisto@utu.fi Projektitutkija Liisa Reunanen liisa.reunanen@utu.fi Projektin vastuullinen johtaja Professori Osmo Kivinen osmo.kivinen@utu.fi Koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE Hämeenkatu 1 20014 Turun yliopisto ruse@utu.fi