Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kysely vertaistuen kehittämisen tarpeista. 1. Millainen rooli vertaistoiminnalla ja vertaistuella on yhdistyksenne missiossa ja visiossa?
Advertisements

• Kurssilla perehdytetään tutor-tehtäviin • Kurssi pidetään neljännessä jaksossa 8. palkilla. Kurssin voi suorittaa samaan aikaan toisen kurssin kanssa.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Jakson 3 lähestyessä. Tarkista valinnat Wilmasta • Ryhmiä ei vaihdeta kesken jakson. • Pidä huoli, että valitset riittävästi kursseja. • Jos haluat osallistua.
1. Lukupiiri: Tehtävien purku
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Mohammed Kertoo itsestään:
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Paimion lukio, Heikki Turpeinen Ylioppilaskokeiden aikataulua syksy 2012 ja kevät 2013 Vanhempainilta ja infot Paimion lukiossa TERVETULOA.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Minä oppijana 1 ov..
ARVIOINTI Vanhempainilta
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Viikko 11 (11. – 15.3.) Maanantai: (11.3.) - Tiistai: (12.3.) -Alakoulun liikuntapäivä klo Yläkoulun liikuntailtapäivä klo Keskiviikko:
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
ABIN LOPPUSUORA Vanhempainilta ABIN LOPPUSUORA Preliminäärit Rehtorin ja opon infot Kaikki pakolliset kurssit oltava suoritettuna Tutkintomaksut.
KAAKKOIS-SUOMEN TYÖMARKKINOIDEN KATSAUS 2012  Ilmestyy piakkoin sähköisessä muodossa  Teemoina:  Väestö, työikäinen väestö, tuotanto, työllisyys, työttömyys.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
HAALARIFOORUMIN HISTORIA Anne-Maria Perttula Haalarifoorumin kokoontumisia on ollut ajalla 2008 – 2013 yhteensä 7 kertaa Kokoontumistiheys n. kerran vuodessa.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Opit Ops-prosessissa Mikä ja miksi ?. Mikä on Opit? Opit on Wsoy:n tekemä Internetissä toimiva avoin oppimisympäristö, joka sisältää Wsoy:n tuottamaa.
Viikko 3 (14. – ) Maanantai: (14.1.) -3. JAKSO ALKAA Tiistai: (15.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa klo 9-15 Keskiviikko: (16.1.)
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
KSP9 KIRJONTATEKNIIKAT
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
PBL –case III Työskentelyn eteneminen (Pedagogisia näkökulmia tvt:n soveltamiseen)
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Karhulan uimahalli Aukioloajat
Sosiaalisen median mahdollisuudet yhdistystoiminnassa, 2 op
ROT Lyseon lehti kaipaa toimittajia ja uutta nimeä! Katso marraskuun Jorma-lehti lyseo.mobie.fi/zine/32/cover. lyseo.mobie.fi/zine/32/cover.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Monimedian työkurssi Johdantoluento Ilmari Laakkonen Huone 6535
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Keski-Suomen Järjestöareena Sivistysjärjestöjen ylläpitämiä opintokeskuksia Järjestöareenan tapaaminen Keski-Suomen liitto.
Neuvontaa ja vientiosaamista elintarvikealan pk-yrityksille www. evira
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Sähköiset yo-kirjotukset
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi 14.10.-20.12.2013 Järjestöt lähidemokratian tukena hanke

Kurssin ohjaajat Ohjaajat tavoitat verkosta Verkkojakso 2 : Kuntalaisen vaikuttamismahdollisuudet -- ohjaajat Anne (anne.ilvonen@ok-opintokeskus.fi) ja Tarja (tarja.muukkonen@ksl.fi) Verkkojakso 3: Poliittisen paikallisyhdistystoiminnan mahdollisuuksia -- ohjaajat Sanna (sanna.hamalainen@kansio.fi) ja Marianne (marianne heinonen@msl.fi) Verkkojakso 4: Työpaikalla vaikuttamisen mallit ja tavat -- ohjaajat Päivi (paivi.lohi-aalto@tjs-opintokeskus.fi) ja Sikke (sikke.leinikki@tjs-opintokeskus.fi) Verkkojakso 5: Vaikuttamiskampanja kansalaisjärjestössä -- ohjaajat Tuula (tuula.hyystinmaki@kansalaisfoorumi.fi) ja Eila (eila.majoinen@kansalaisfoorumi.fi) Opiskelutekniset ohjaajat osallistu.fi- sivuston osalta raimo.oksanen@ksl.fi ja minna.pesonen@ok-opintokeskus.fi Ohjaajat tavoitat verkosta Ajankohtaista koulutuksesta keskustelualueelta (virka-aikoina ma-pe klo 8-16)

Kurssin osallistujat 18 vaikuttamisesta kiinnostunutta osallistujaa ympäri Suomen Kerro kuka olet, mistä tulet ja mikä sai Sinut kiinnostumaan kurssista?

Kurssin tavoitteet Tavoitteena on, että kurssin suoritettuasi hallitset  vaikuttamisen malleja, vaikuttamiskanavia ja erilaisia käytäntöjä omassa kunnassasi ymmärrät poliittisen paikallisyhdistystoiminnan mahdollisuuksia opit työpaikalla vaikuttamisen malleja ja tapoja ja kuinka kansalaisjärjestöjen kautta luodaan toimiva vaikuttamiskampanja.

Kurssin aikataulu Verkkojakso 1: 14.10.-20.10. Ensimmäisen verkkojakson aikana tutustut kurssiin, muihin osallistujiin ja ohjaajiin ja haet vastauksia kysymykseen miten kurssilla opiskellaan. Verkkojakso 2: 21.10.-3.11. Toisen verkkojakson aikana opit tuntemaan yleisimmät kuntavaikuttamisen tavat ja keinot sekä tutustut kuntavaikuttamisen prosessiin käytännön esimerkkien kautta. Verkkojakso 3: 4. 11.-17.11.  Kolmas verkkojakso johdattelee sinut poliittisen paikallisyhdistystoiminnan mahdollisuuksiin. Verkkojakso 4: 18.11.-1.12. Neljännen verkkojakson aikana opit millä eri tavoilla voit vaikuttaa työpaikallasi. Verkkojakso 5: 2.12.- 15.12. Viides verkkojakso tutustuttaa sinut kansalaisjärjestöjen kautta vaikuttamiseen ja erityisesti siihen kuinka luodaan vaikuttamiskampanja kansalaisjärjestössä. Verkkojakso 6: 16.12.- 20.12. Kuudennen ja kurssin päättävän verkkojakson aikana arvioidaan ja tehdään yhteenvetoa kurssin aikana opitusta.

Kurssin tehtävät ja työskentelytavat Yhteiset teemakeskustelut Jokaisella verkkojaksolla on oma teemakeskustelunsa. Itsenäinen materiaaliin tutustuminen Jaksokohtaiset materiaalit Vaikuttamisen oppimispäiväkirjan kirjoittaminen Oppimispäiväkirjaa työstetään koko kurssin ajan Oppimispäiväkirja on koko osallistujaryhmän ja ohjaajien nähtävissä ja kommentoitavissa. Adobe Connect-tapaamisia tilanteiden mukaan

Kurssin arviointi Jokainen jakso arvioidaan arvosanalla hyväksytty/täydennettävä Ohjaajat antavat jaksoista ryhmäkohtaista palautetta Teemakeskustelut Oppimispäiväkirjan työstäminen Teemakeskustelun yhteenveto tulee teemakeskustelualueelle Yhteenveto ja palaute jakson oppimispäiväkirjateksteistä tulee Ajankohtaista koulutuksesta- keskustelualueelle Hyväksytysti suoritetusta kurssista saa todistuksen.

Kurssiympäristö www. osallistu.fi Kurssi rakentuu kurssin edetessä- uusi jakso avataan edellisen jakson loppupuolella Julkiset keskustelut ja osallistujaryhmälle avoin vaikuttamisen oppimispäiväkirja Ohjausta keskustelualueella ja joillakin jaksoilla myös Adobe Connectin kautta

Opiskelu- ja oppimisen iloa!