Koulutuksella vanhustyön osaajaksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n= v n=63 Yli 45.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Suomen koulutusjärjestelmä
Kokkolan ammattiopisto
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Työpaikkakouluttajan ABC
Mielenterveys kuntoutus
Työpaikkakouluttajan ABC
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Sosionomi (ylempi AMK)
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Ammatillisen koulutuksen reformi
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Koulutuksella vanhustyön osaajaksi Meeri Puhakka 2011

Ajan haasteita vanhustyön koulutukselle Lähitulevaisuudessa meidän on vastattava lähes puolen miljoonan yli 80 -vuotiaan tarpeisiin Ikääntyvät tulevat olemaan arvoiltaan, toiminta- kyvyltään hyvin erilaisia -> vaativia haasteita vanhustyölle Gerontologisen osaamisen kehittäminen on otettu tavoitteeksi useissa valtakunnallisissa asiakirjoissa (mm. Ikäihmisten palveluiden laatusuositus STM 2008)

….. Palvelujärjestelmän kehittämisen tavoitteena on mm. lyhentää hoitoaikoja, vähentää pitkäaikaishoitoa, vahvistaa perusterveydenhuollon roolia ja siirtää painopiste avopalveluihin sekä turvata ikääntyvien kotona asuminen Painopiste korjaavasta terveyttä edistävään ja ennaltaehkäisevään työhön Vaikutusta terveyspalveluiden tarpeeseen ja kustannuksiin

Vanhustyö on kehittyvänä tulevaisuuden alana edellyttää: Innovatiivista, kehittyvää ja visionääristä otetta vanhustyön koulutuksen kaikilla tasoilla Uusia näkökulmia, rohkeita valintoja, päämäärätietoista toimintaa, ennakkoluulottomuutta, kriittistä keskustelua Vanhustyötä on mahdollista kehittää aikaamme ja olemassa olevia tarpeita vastaavaksi, se on valintojen tekemistä Asenteisiin ja arvoihin vaikuttaminen on tärkeää opiskeluvaiheessa

Mitä on asiantuntijuus vanhustyössä Laajaa osaamista oman vanhustyön tietoihin, taitoihin ja kokemukseen Perusta asiantuntijuuden kehittymiselle rakentuu opiskeluaikana Kykyä analysoida tietoa kriittisesti, ennakoida tulevaa kehitystä, kantaa vastuuta omasta työstään ja ammattialasta, reflektiotaidot ja arviointikyky Teoreettinen eli formaali tieto, praktinen eli kokemustieto ja metakognitiivinen tieto

Gerontologisen hoitotyön koulutuksen eri tasot

Suomen koulutus- ja tutkintojärjestelmä (Oph:n sivut)

Sairaanhoitajien koulutus (AMK) Opiskelija voi suunnata opintojaan gerontologiseen hoitotyöhön Osaamisperustaiset opintosuunnitelmat, joissa koulutuksen tavoitteet perustuvat työelämästä lähteviin osaamisvaatimuksiin ja kuvauksiin Edellytetään ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa Lähtökohtana lainsäädäntö ja sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat

Sosionomi (AMK) Sosionomi (AMK) on 210 opintopisteen (aiemmin 140 opintoviikon) laajuinen ammattikorkeakoulututkinto Mahdollisuus suuntautua vanhustyöhön Sosionomi toimii palveluiden tuottamistilanteissa, johtamisessa ja kehittämisessä, organisoi kotihoitoa, omaishoitoa, asumispalveluita ja muita ikääntyvien hyvinvointipalveluita julkisella ja yksityisellä sektorilla, yrityksissä, erilaisissa järjestöissä ja vapaaehtois- toiminnassa esimerkiksi kotihoidon ja omaishoidon ohjaustehtävissä.

Täydennys- ja jatkokoulutus vanhustyöhön Aikuiskoulutuksena suoritettavat ammatilliset erikoistumisopinnot ja muu aikuiskoulutus Täydentävät tutkintoja ja edistävät ammatillista kehitystä Tuottaa uutta osaamista ja asiantuntijuutta Erikoistumisopinnot ovat ammattikorkeakoulu- tutkintoon pohjautuvia laajoja 30-60 opintopisteen ohjelmia

Korkea-asteen oppisopimustyyppinen täydennyskoulutus Uusi työelämälähtöinen koulutusmuoto Painopiste työpaikalla oppiminen Tarkoituksena vastata työelämän rakenteiden sekä tieteen ja teknologian kehityksestä johtuviin muuttuviin osaamistarpeisiin työelämässä Edellyttää työnantajan ja työyhteisön sitoutumista koulutukseen ja oppilaitoksen ja työyhteisön yhteistyötä koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto Kansainvälisessä kirjallisuudessa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneista käytetään nimitystä gerontological nurse practitioner (NP), gerontological clinical nurse (CNS) tai gerontological advanced nurse (APN) Toimivat asiakastyössä yhteistyössä lääkärien kanssa, pitävät omaa vastaanottoaan Koulutusta ei toistaiseksi anneta Suomessa

Sosiaali- ja terveydenhuollon perustutkinto/lähihoitaja Osaamisalana perusopintojen jälkeen vanhustyö Ammatillinen perustutkinto, joko ammatillisessa aikuiskoulutuksessa tai nuorisoasteen koulutuksena Valtakunnalliset ammattitaitovaatimukset ja arviointikriteerit Nuorisoasteen ammattiosaamisen näytöt ja aikuiskoulutuksessa näyttötutkinnot

Näyttötutkinnot Näyttötutkintojärjestelmä tarjoaa aikuisväestölle joustavan tavan osoittaa, uudistaa ja ylläpitää ammatillista osaamistaan työtehtävien vaihtuessa ja pätevöityä myös uuteen ammattiin Etuna on se, että henkilön ammatillinen osaaminen voidaan sen avulla kansallisesti ja laadullisesti tunnustaa riippumatta siitä, onko osaaminen kertynyt työkokemuksen, opintojen tai muun toiminnan kautta

Näyttötutkintojärjestelmän keskeisiä periaatteita Kolmikantayhteistyö (työntekijä, työnantaja ja opettaja) Tutkintojen riippumattomuus ammattitaidon hankkimistavasta Tutkinnon suorittaminen osoittamalla ammattitaito tutkintotilaisuuksissa Henkilökohtaistaminen

Vanhustyön erikoisammattitutkinto Vanhustyön vaativimpien työtehtävien hallinta Ammattitaitovaatimukset on määritelty tasollisesti niin , että henkilö, jolla on alan peruskoulutus tai sitä vastaavat tiedot ja taidot, lisäksi täydentäviä ja syventäviä opintoja ja noin viiden vuoden työkokemus pystyy suoriutumaan tutkinnosta

Vanhustyön erikoisammattitutkinto muodostuu kolmesta pakollisesta tutkinnon osasta (osat 1 – 3), ja kolmesta valinnaisesta tutkinnon osasta (osat 4 – 6). Tutkinto on valmis, kun tutkinnon suorittaja on hyväksytysti suorittanut kaikki kolme pakollista tutkinnon osaa ja yhden valinnaisen tutkinnon osan

Tutkinnon osat A. Pakolliset tutkinnon osat ovat: 1. Vastuuhenkilönä vanhustyössä 2. Toiminta asiakaspalveluverkostossa 3. Ikääntyneen terveyden ja toimintakyvyn tukeminen

B. Valinnaiset tutkinnon osat ovat: 4. Sairaan ikääntyneen hoitaminen 5. Muistioireisen ikääntyneen tukeminen eri toimintaympäristöissä 6. Yrittäjänä vanhustyössä

VANHUSTYÖN ERIKOISAMMATTITUTKINTO 2.Toiminta Asiakaspalvelu verkostossa 3. Ikääntyneen Terveyden ja Toimintakyvyn tukeminen 1.Vastuuhenkilönä vanhustyössä 6. Yrittäjänä vanhustyössä 4. Sairaan Ikääntyneen hoitaminen 5. Muistioireisen Ikääntyneen hoitaminen eri toiminta-ympäristöissä

Kaikissa tutkinnon osissa läpäisevinä periaatteina ovat: ammattietiikka hoivakumppanuus laatuajattelu toimintakykyä ylläpitävä ja aktivoiva työote verkosto-osaaminen vanhuksen toimijuus ja osallisuus kestävä kehitys oman työn arviointi ja kehittäminen.

Näyttötutkintoon valmistava koulutus Näyttötutkintoihin osallistumiselle ei voida asettaa koulutukseen osallistumista koskevia ennakkoehtoja Pääsääntöisesti tutkinnot suoritetaan kuitenkin valmistavan koulutuksen yhteydessä Koulutuksen järjestäjä päättää näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen sisällöstä ja järjestämisestä tutkinnon perusteiden mukaisesti.

Oman työn kehittäminen ja arviointi Oman työn kehittämistehtävä kulkee läpi koko tutkinnon omana prosessinaan Tarkoitus on, että tutkinnon suorittajan työyhteisö on mukana kehittämisessä Yhteinen tavoite Vastuuhenkilöt Resurssit ja välitavoitteet Tutkinnon suorittaja saa valmiuksia kehittää omaa työtään

Mitä lisäarvoa työlle erikoisammattitutkinto antaa? Mahdollisuuden kehittyä omassa työssään ja ammattitaidossaan Koulutus lisää oman työn mielekkyyttä Antaa valmiuksia ottaa vastaan haasteellisia ja mielenkiintoisia, uusia työtehtäviä: opiskelijaohjaus, mentorointi, kehittäminen, ryhmän ohjaustehtävät Palkka, henkilökohtainen palkanlisä….

Minkälaista asiantuntija- osaamista vanhustyöhön tarvitaan?

Kaikille aloille ja tutkintotasoille suositeltavat osaamisalueet (AMK) Oppimisen taidot Eettinen osaaminen Työyhteisö- ja innovaatio-osaaminen Kansainvälisyysosaaminen

Geriatrisessa hoitotyössä tarvittava osaaminen Pirjo Tiikkainen, Jyväskylän ammattikorkeakoulu Eettinen osaaminen Päätöksenteko-osaaminen Terveyden edistämisen osaaminen Kliininen osaaminen Geriatrinen osaaminen Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaaminen Yhteistyöosaaminen Ohjaus- ja valmennustaitojen osaaminen Kehittämis- ja vaikutustaitojen osaaminen

Työyhteisössä oppiminen

Työyhteisössä oppiminen ja hiljaisen tiedon jakaminen Hiljainen tieto, siirtyy työyhteisöissä asiantuntijoita seuraamalla, roolimallien ja tarinoiden kautta Hiljainen tieto on resurssi, joka tulisi hyödyntää koulutuksessa Jaettu asiantuntijuus on prosessi, johon kaikki työntekijät osallistuvat omista lähtökohdistaan Hyödynnetään olemassa olevaa ja tuotetaan uutta Työntekijä tarkastelee omia käsityksiään, ajatuksiaan, tietojaan muiden työntekijöiden kautta

Mitä työyhteisössä oppiminen edellyttää? Työyhteisökulttuurin, joka mahdollistaa oppivan organisaation työskentelymallit Avoin ja kehittämistä edistävä ilmapiiri Yhteisöllisen oppimisen toteuttamistavat käytännössä ovat täydennys- ja jatkokoulutukset

Työelämän tutkimus- ja kehittämistoiminta Opiskelijoiden tekemät työelämälähtöiset opinnäytetyöt Erilaiset hankkeet ja hankeosaamisen kehittäminen Esim. vanhustyössä kehittämisen painopisteisiin vaikuttavat valtakunnallisten ja alueelliset tarpeet ja suositukset

Ryhmässä jaettu asiantuntijuus Synnyttää uutta tietoa, kasvaa ja muuttuu Syntyy uutta osaamista ja innovaatioita Jokainen työntekijä kehittyy ja oppii uutta Edistää työskentelykulttuuria, johtaa parempaa hoidon laatuun ja työmotivaatioon Asiakastyytyväisyys lisääntyy

Lopuksi Koulutuksen ja työelämän tulee toimia jatkuvassa yhteistyössä vanhustyön kehittämiseksi Tarvitaan ennakoivaa tietoa tulevaisuudesta Koulutustarjonnan pitäisi sisältää monipuolisia mahdollisuuksia syventää asiantuntijaosaamista vanhustyössä ja työelämän tarpeita vastaavaa perus-, täydennys- ja jatkokoulutusta

Lähteet: Näyttötutkinto-opas, oppaat ja käsikirjat 2011:4, OPH Näyttötutkinnon perusteet, Vanhustyön erikoisammattitutkinto 2010, määräys 6/011/2011, OPH Päivi Voutilainen ja Pirjo Tiikkainen: Gerontologinen hoitotyö; Pirjo Tiikkainen: Koulutuksen rooli gerontologisen hoitotyön osaamisen kehittämisessä, WSOY 2009 Sairaanhoitaja asiantuntijana, Hoitotyön vuosikirja 2011: Sanna Mäkipää ja Teija Korhonen: Mistä asiantuntijuus muodostuu?