Pohjois-Suomen kansainväliset liikennekäytävät Lapin liitto
Taustaa Pohjois-Suomessa on runsaasti erilaisia kuljetus- ja liikennekäytäviä, joiden kehittämistä edistävät useat tahot Resurssit käytetään osin päällekkäiseen työhön Samaa käytävää edistetään rinnakkain eri nimillä Ulospäin välittyy epämääräinen kuva käytävien tarpeista ja mahdollisuuksista Kun kukin taho ajaa vahvasti vain omien liikennekäytäviensä kehittämistä, käytävien kehittämiseen saatavien resurssien todennäköisyys pienenee Tarve yhteistyölle ja yhteiselle näkemykselle
Hankkeen tavoitteet Tärkein tavoite muodostaa Pohjois-Suomen toimijoiden yhteinen näkemys alueen kansainvälisistä liikennekäytävistä ja niiden nimistä
Ohjausryhmä Pohjois-Pohjanmaan liitto, pj Lapin liitto Kainuun maakunta -kuntayhtymä Keski-Pohjanmaan liitto Oulun tiepiiri Lapin tiepiiri RHK LVM Oulun kauppakamari Pohjanmaan kauppakamari Lapin kauppakamari Oulun satama/Perämeren satamat Finavia
Pohjois-Suomi – osa Barentsin aluetta Väkiluku 722 800 5 300 500 5 600 000 (v.2005) Pinta-ala 165 800 km2 335 420 km2 1 755 800 km2
Päätieverkon liikenne ja kuljetukset Lähde: Tiehallinto
Raideliikenteen tavara- ja matkustajavirrat Lähde: RHK
Meri- ja lentoliikenne Meriliikenne Pohjois-Suomessa on kuusi merkittävää tavaraliikenteen satamaa Runsaasti säännöllistä kansainvälistä reittiliikennettä Perustuu pääsääntöisesti teollisuuden vahvoihin tavaravirtoihin Pohjois-Suomen satamien ulkomaisten merikuljetusten määrä vuonna 2007 yhteensä 16,8 milj. tonnia (16 % koko Suomen ja ulkomaiden välisistä merikuljetuksista) Lentoliikenne Pohjois-Suomessa on säännöllistä lentoliikennettä yhdeksälle lentoasemalle Pääosa kansainvälisistä yhteyksistä Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Oulu−Riika ja syksyllä Tukholma−Kittilä Runsaasti matkailuun liittyviä charterlentoyhteyksiä Lentorahtitoimintaa
Tulevaisuuden näkymiä Metalliteollisuus Tärkeä elinkeino Suomessa, Ruotsissa ja Murmanskin alueella Tulevaisuudennäkymät ovat hyvät mm. Barentsin alueen kehittymisen seurauksena: esim. Outokumpu investoi satoja miljoonia euroja lähivuosina Metsäteollisuus Tärkeä elinkeino Suomessa, Ruotsissa ja Murmanskin aluetta lukuun ottamatta Venäjällä Venäjän puutullit, metsäteollisuuden rakennemuutos ja ilmastonmuutos aiheuttavat epävarmuutta, mutta alalla on vahva asema myös tulevaisuudessa Bioenergian hyödyntäminen avaa alalle uusia mahdollisuuksia
Tulevaisuuden näkymiä Matkailu Tärkeä elinkeino Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa Ulkomaisten matkailijoiden määrän odotetaan kasvavan merkittävästi Pohjois-Suomessa on suunnitteilla mittavia investointeja Öljy- ja kaasuteollisuus Tärkeä elinkeino Norjassa ja Venäjällä Barentsin alueella on maailman suurimpiin kuuluvia maakaasu- ja öljyesiintymiä mm. Shtokman ja Snøhvit Painopiste on siirtymässä Norjan mereltä Barentsin merelle Murmanskin alue Alue on kehittymässä voimakkaasti lähitulevaisuudessa Suunnitellut investoinnit (ilman öljy- ja kaasuteollisuuden investointeja) > 20 miljardia euroa
Kaivosteollisuus Tärkeä elinkeino Ruotsissa, Venäjällä ja myös Suomessa Barentsin alueella on suuret mineraalivarat Pohjois-Suomessa on suunnitteilla useita kaivoshankkeita, jotka toteutuessaan moninkertaistavat nykyiset kuljetusmäärät Uusien kaivosten avaaminen edellyttää nykyisen infran parantamista Talvivaaran kuljetukset Kokkolan sataman ja mahdolliset Pajala-Kolarin (alkuvaiheen) kuljetukset Kemin sataman kautta Lähde: TEM
Barents Arc – Pohjois-Suomen kansainväliset liikennekäytävät Barents Arc koostuu useammasta toisiinsa liittyvistä liikennekäytävästä Barents Link Murmansk Link Bothnian Link Narvik Link Täydentää luontevasti EU:n Pohjoisen akseli – Itämeren moottoritie -kokonaisuutta
Bothnian Link Barents Arc Suomen päärata - yhdistää Pohjoisen akselin Pohjolan kolmioon Tärkeimmät liikenteen kasvupotentiaalit Länsi- ja Pohjois-Suomen teollisuuden ja muun elinkeinon kasvu Pohjois-Suomen ja -Ruotsin uudet kaivoshankkeet Venäjän transitoliikenne Raideliikenteen matkustajamäärien kasvu Käytävän kehittäminen mahdollistaa alueen teollisuuden ja muun elinkeinon kasvun
Barents / Narvik Link Barents Arc Osa EU:n 31.1.2007 määrittelemää Northern Axis käytävää Yhdistää Pohjoismaat Luoteis-Venäjään ja edelleen Kaukoitään Tärkeimmät liikenteen kasvupotentiaalit Venäjän transitoliikenne Pidemmällä tähtäimellä Aasian, Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisten kuljetusten kasvu Käytävän kehittäminen lisää Pohjoismaiden ja Venäjän välisen kaupan mahdollisuuksia
Murmansk Link Barents Arc Yhdistää Luoteis-Venäjän Pohjoismaihin ja on luonnollinen jatke Itämeren moottoritielle Tärkeimmät liikenteen kasvupotentiaalit Luoteis-Venäjän voimakas kehittyminen Itä-Lapin uudet kaivoshankkeet Koillisväylän avautuminen Käytävän kehittäminen parantaa Pohjoismaisten toimijoiden osallistumis-mahdollisuuksia Luoteis-Venäjän suurhankkeisiin
Motorways of the Baltic Sea Yhdistää Pohjoismaat Keski- ja Länsi-Eurooppaan 80 % Suomen ulkomaan-kaupasta käytävän kautta Tärkeimmät liikenteen kasvupotentiaalit Pohjois-Suomen ja -Ruotsin uudet kaivoshankkeet Teollisuuden ja muun elinkeinoelämän kehittyminen Venäjän talouden ja kuljetusten vahva kasvu (transitoliikenne) Meriyhteyksien kehittäminen parantaa multimodaalien kuljetusketjujen toimivuutta ja kustannustehokkuutta
Pohjois-Suomen ilmakäytävät Nopeat ja toimivat Barentsin alueen elinkeinoelämän ja matkailun tarpeisiin vastaavat lentoyhteydet avainasemassa Tärkeimmät liikenteen kasvupotentiaalit Vahvasti kasvavat matkailijamäärät Barentsin alueen talouden kehittyminen ja kansainvälistyminen Charterlentoja pyritään kehittämään ja suoria säännöllisiä lentoyhteyksiä lisäämään Barentsin alueen poikittaiset yhteydet Moskova ja Pietari Tukholma ja Kööpenhamina Lentoyhteyksien kehittämisellä voidaan kompensoida pitkiä etäisyyksiä sekä vastata lisääntyvän matkailun ja kehittyvän Barentsin alueen tarpeisiin
Tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet Pohjois-Suomen mahdollisuuksia Uudet kaivoshankkeet Teollisuuden ja muun elinkeinon kehittyminen Luoteis-Venäjän alueen voimakas kehittyminen Matkailun kasvu Koillisväylän avautuminen Pohjois-Suomen haasteita Osaavan työvoiman saanti Infran kehittäminen Yhteistyön kehittäminen Ilmastonmuutos Lähitulevaisuuden päätavoitteena on nostaa Barents Arc tai osia siitä EU:n TEN-T-prioriteettihankkeeksi ja jatkaa Barentsin alueen yhteistyön kehittämistä