ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Savonia-ammattikorkeakoulu.
Advertisements

OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
Projektipäällikkö Päivi Tiilikainen
1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö Sonectus
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VANHUSTYÖN OSAAJAT ry  moniammatillinen yhdistys  valtakunnallisesti toimiva  perustamiskokous Tampereella Vakka Verkostoon –Leonardo da Vinci.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
V INKA Road Show &Meripohjolan uudistuva metalli- ja konepajateollisuus Risto Pietilä Nivala, Raahe, Oulu, Kemi
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Raija Hirvonen ARVO –projektin eteneminen.
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Leväsen palvelukeskus asiakkaat toimijat Ravitsemus Liikkuminen Terveydentila Virikkeisyys Miten kohde nähdään ko. teeman kautta? opettaja opiskelija opettaja.
Hyvinvointia Energiansäästöön ja Asumiseen HEA -Hyvinvointia ja energiatehokkuutta asumiseen (Etelä-Suomen EAKR) Tuula Mikkola Metropolia ammattikorkeakoulu.
Eija Hautala OAMK Toward Active Old Age ”Kohti Aktiivista Vanhuutta” TAOA.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Vuosi 2003 Projektisuunnitel- man täsmentäminen Tiedottaminen, benchmarking Verkostoituminen Suunnittelu, valmistelu tiedon hankinta Hoiva – ja hoitoyritykset.
Vuosi 2003 Projektisuunnitel- man täsmentäminen Tiedottaminen, benchmarking Verkostoituminen Suunnittelu, valmistelu tiedon hankinta Hoiva – ja hoitoyritykset.
Projektipäällikkö: Päivi Tiilikainen
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Savonia-ammattikorkeakoulu.
-eri tasoilla toimintana Uusien toimintamallien kehittäminen
-eri tasoilla toimintana Uusien toimintamallien kehittäminen
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Moniammatillista opettajuutta ja oppimista tukevan toiminnan malli ARVO - Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Keski-Pohjanmaa-Kainuu-Oulunkaari-Lappi Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
MOBIILIHOIVA turvallisen kotihoidon tukena – Marja Gröhn-Rissanen, TtM, lehtori Savonia- ammattikorkeakoulu, Hyvinvointiosaamisalue,
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Savonia-ammattikorkeakoulu
ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Kestävän yrittäjyyden innovaatiot KESY –
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
Esityksen transkriptio:

ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005

Projektin tausta ja tarve Muuttuvan opettajuuden haasteet Väestön ikääntymisen tuomat haasteet koulutukselle Projektin toiminnan perusta

Projektin tavoitteet ja tarkoitus  Tavoitteena on kehittää ammattikorkeakoulun tulosalueiden yhteistyötä ja toimintaa sekä moniammatillista opettajuutta.  Moniammatillinen opettajuus kehittyy yhteisen toiminnan kautta.  Yhteinen toiminta on eri tulosalueiden opettajien ja opiskelijoiden sekä elinkeinoelämän välistä vuorovaikutusta.

Kehittämistavoitteet  Tavoitteena on luoda uusi toimintamalli, joka vahvistaa opettajuuden kehittymistä moniammatilliseksi toiminnaksi.  Opettaja käyttää mallia tukiessaan opiskelijan ammatilliseen kasvuun liittyvää oppimisprosessia.

Kehittämistavoitteet  Projektiin liittyvät oppimisprosessit toteutetaan yhteistyössä koulutusketjun ja elinkeinoelämän kanssa tutkimus- ja kehittämisprojekteina.  Tutkimus- ja kehittämisprojekteissa luodaan innovaatioita, jotka edistävät ikääntyvien ihmisten toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä aidoissa toimintaympäristöissä.

Kehittämistavoitteet  Informaatioteknologiaa hyödynnetään oppimis- ja työskentelyvälineenä.

Kehittämistavoitteet  Projektissa lisätään ammattikorkeakoulun eri tulosalueiden opettajien ja opiskelijoiden tieto-taitoa kohdata tulevaisuuden haasteita ja kehittää toimintoja vanhustyön alueella.

Kehittämistavoitteet  Koulutuksen kautta vahvistetaan vanhustyössä tarvittavia arvoja, asenteita ja valmiuksia.

Kehittämistavoitteet  Tutkimus- ja kehittämisprojekteissa alueen Hoito- ja hoivalaitokset sekä Leväsen palvelukeskus ja kotihoito tarjoavat alkuvaiheessa aidon toimintaympäristön, missä voidaan kehittää uutta, iäkkäiden ihmisten itsenäistä selviytymistä tukevia tulevaisuuden käyttäjien tarpeisiin ja odotuksiin vastaavia toimintoja ja palveluja.

Toteutus ja projektin eteneminen  Hankkeen kokonaissuunnittelun ja koordinoinnin toteuttaa Sosiaali- ja terveysalan Kuopion tulosalue 2003 Hankehakemus jätetty  Hankehakemuksen täsmentäminen elokuu  Verkostoituminen yhteistyötahojen kanssa syys – lokakuu  Tiedotusstrategian luominen ja hankkeen alkamisesta tiedottaminen syys – marraskuu  Pilotointiympäristöön perehtyminen ja yhteisen toimintastrategian luominen syys – joulukuu 2004  Toiminnan kehittämisstrategian luominen ja yhteistoimintasopimusten tekeminen  Benchmarkkaus parhaista vanhustyöhön liittyvistä hankkeista ja toiminnoista marras - joulukuu  Moniammatillisen toiminnan ja opettajuuden mallin kehittäminen Informaatioteknologiaa hyödyntävän moniammatillisen opetusmenetelmän kehittäminen tammi – joulukuu  Henkilöstö- ja täydennyskoulutus maalis - syyskuu  Kokeilustrategian luominen ja kaikkien toimijoiden sitouttaminen  Tiedottaminen 2005  Moniammatillisen toiminnan ja opettajuuden mallin kokeilu eri pilotointiympäristöissä tutkimuksen ja tuotekehityksen avulla tammi – lokakuu  Informaatioteknologiaa hyödyntävien moniammatillisten opetusmenetelmien sovellukset  Tiedottaminen  Raportointi marras - joulukuu

Projektin tuotokset  Ammattikorkeakoulun eri tulosalueiden moniammatillisen toiminnan malli, jossa otetaan huomioon eri prosesseissa tarvittava asiantuntijuus ja joka on tilannekohtaisesti muunneltavissa sekä hyödynnettävissä koko koulutusketjun alueella.  Moniammatillisen opettajuuden malli.  Uudet moniammatilliset opetusmenetelmät informaatioteknologiaa hyödyntäen.  Ammattikorkeakoulun henkilöstökoulutus.  Moniammatillisesti tuotetut opettajien ja opiskelijoiden yhteiseen oppimiseen perustuvat projektityöt.  Tutkimukseen, tuotekehitykseen ja kokeiluun perustuvat vanhuksen omatoimisuutta ja itsenäistä selviytymistä tukevat innovaatiot.  Toimijoiden verkosto seuraavien toimijoiden välille: ammattikorkeakoulu, yliopisto, ammatillinen instituutti, Leväsen palvelukeskuksen ja kotihoidon henkilökunta, hoito- ja hoivayritykset, teknologiayritykset, vanhukset ja heidän läheisensä, kolmas sektori ja muut toimijat.

Projektiin liittyviä osaprojekteja  Ammattikorkeakoulun eri tulosalueiden ja koko alueellisen koulutusketjun yhteistyön kehittäminen moniammatilliseksi toiminnaksi tutkimus- ja kehittämistyön kautta. Yhteisen toimintamallin luominen.  Moniammatillisen opettajuuden kehittäminen pilottina uudenlaisten vanhusten itsenäistä suoriutumista tukevien palvelujen ja käytäntöjen tuottamisen kautta. Sosiaali- ja terveysala, Kuopio  Moniammatillisen opettajuuden kehittäminen pilottina vanhusten toimintakyvyn ja liikkumisen tutkimisen kautta: Fyysinen kunto ja tasapaino. Sosiaali- ja terveysala, Kuopio  Moniammatillisen opettajuuden malli oppia uusia vanhustyön käytäntöjä. Sosiaali- ja terveysala, Kuopio ja Liiketalous, sosiaali- ja terveysala, Iisalmi  Nestori, Matkailu- ja ravitsemusala, Kuopio  Hilima, Kuopion Muotoiluakatemia  Arvo – hankkeen kehittämistoiminnan yhteisesti koordinoitu tutkimus ja arviointi; Kuopion yliopiston eri laitokset ja Pohjois-Savon ammattikorkeakoulun koulutusalat  Vuoden 2003 aikana täsmentyy, miten eri osaprojektien toteuttaminen vuosina kytkeytyy ammattikorkeakoulun ja moniammatillisen opettajuuden kehittymiseen vanhustyön alueella.

Tulosten hyödyntäminen  Moniammatillinen toiminnan ja opettajuuden malli, joka on testattu projektissa vanhustyön eri toimintaympäristöissä, on siirrettävissä ja edelleen kehitettävissä muihin oppimis- ja hyvinvointiympäristöihin.  Projektin tutkimus- ja osaprojektit tuottavat uudenlaista osaamista sekä uutta tutkittua ja käytännössä kokeiltua tietoa vanhustyön alueelta koulutuksen ja elinkeinoelämän kehittämiseen.  Kehitetty malli ja vanhustyön alueella hyviksi todetut käytänteet ovat hyödynnettävissä kansallisesti ja kansainvälisesti.

Kehittämistavoitteet / koonti  Tavoitteena on luoda uusi toimintamalli, joka vahvistaa opettajuuden kehittymistä moniammatilliseksi toiminnaksi. Opettaja käyttää mallia tukiessaan opiskelijan ammatilliseen kasvuun liittyvää oppimisprosessia.  Projektiin liittyvät oppimisprosessit toteutetaan yhteistyössä koulutusketjun ja elinkeinoelämän kanssa tutkimus- ja kehittämisprojekteina. Tutkimus- ja kehittämisprojekteissa luodaan innovaatioita, jotka edistävät ikääntyvien ihmisten toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä aidoissa toimintaympäristöissä.  Informaatioteknologiaa hyödynnetään oppimis- ja työskentelyvälineenä.  Projektissa lisätään ammattikorkeakoulun eri tulosalueiden opettajien ja opiskelijoiden tieto-taitoa kohdata tulevaisuuden haasteita ja kehittää toimintoja vanhustyön alueella  Koulutuksen kautta vahvistetaan vanhustyössä tarvittavia arvoja, asenteita ja valmiuksia.  Tutkimus- ja kehittämisprojekteissa alueen Hoito- ja hoivalaitokset sekä Leväsen palvelukeskus ja kotihoito tarjoavat alkuvaiheessa aidon toimintaympäristön, missä voidaan kehittää uutta, iäkkäiden ihmisten itsenäistä selviytymistä tukevia tulevaisuuden käyttäjien tarpeisiin ja odotuksiin vastaavia toimintoja ja palveluja.