L’art pour l’art Taidetta taiteen vuoksi SYMBOLISMI L’art pour l’art Taidetta taiteen vuoksi
YLEISTÄ Ranskasta lähtöisin oleva taidesuuntaus Alkoi noin vuonna 1886 Liike sai alkunsa runoilija Jean Moreau:n ”Symbolismin Manifestin” julkaisemisesta Vastareaktio realismille, naturalismille ja impressionismille Keskittyi aluksi vain Pariisiin -> levisi maailmalle
Vastusti monia aatteita kuten materialismia ja yhteiskuntaluokittelua Symbolismin ajan kirjailijat olivat tunnettuja sensaatiomaisista käytös- ja elämäntavoistaan dekadenssi Symbolismi on alun perin kreikkalainen sana: ”heittää yhteen” Eräs liikkeen isistä oli Charles Baudelaire
TUNNISTA SYMBOLIT
SYMBOLISTINEN MANIFESTI Symbolismi sai alkunsa Jean Moreasin kirjoittamasta Symbolistisesta manifesista Julkaistiin pariisilaisessa Le Figaro-lehdessä
KIRJALLISUUDESSA Pääasiallisesti runoutta Runot musiikinomaisia, rytmitettyjä ja soinnillisia. Keskeiset aiheet uskonnosta, myyteistä, legendoista, unista… Kiinnostus kohdistui sielunelämään, mielikuvitukseen ja ihmisen pimeään puoleen. Hyvin vähän proosakirjallisuutta Perustuu symboleihin Kokemuksia kuvailtiin aistihavaintoja käyttäen
SYMBOLISMI MUISSA TAITEEN LAJEISSA Symbolismi ilmenee kuvataiteissa ja kirjallisuudessa eri tavoin Kuvataiteissa taiteiljat suosivat mytologisia ja unenomaisia kuvia Käytetyt symbolit eivät välttämättä ole niitä tavallisimpia Henkilökohtaisia Yksityisiä Vaikeasti määriteltäviä Moniselitteisiä Symbolismin kuvataiteilijat vaikuttivat moniin myöhempiin taiteilijoihin Tärkeitä säveltäjiä olivat Richard Wagner, Alexander Skrjabin ja Sibelius Teatteritaiteessa symbolismille tunnusomaista oli sisäiset unet ja fantasiat, ja siksi symbolismin aikaisen teatteritaiteen soveltaminen on koettu jälkeenpäin vaikeaksi
REALISMIN JA SYMBOLISMIN VERTAILUA Tavoite Kuvata jokapäiväisiä asioita todenmukaisina Romantiikkaa vastaan Aiheet arkisia ja jokapäiväisiä Kritisoi avoimesti yhteiskuntaa Keskittyy nykyaikaan ja tulevaisuuteen Tavoite Kuvata ihmismieltä ja sielunelämää Realismia ja impressionismia vastaan Tyypillistä symboleiden käyttö ja runotekniikan uudistus Pyrki keventämään ahdistuksen ja levottomuuden tunnetta. Kapinoi yhteiskuntaluokkia vastaan
VÄRIT SYMBOLEINA PUNAINEN VIHREÄ SININEN MUSTA KELTAINEN
PELLEAS JA MELISANDE Maurice Maeterlinck
MAURICE MAETERLICK S. 1862 Belgiassa, k. 1949 Ranskassa Nobel-palkinto 1911 Symbolismin (ja surrealismin) edelläkävijä Loistava aforistikko, esseisti ja näytelmäkirjailija. Taitava kielen käyttäjä Puhuu usein ihmisen voimattomuudesta kuoleman ja rakkauden edessä
PELLEAS JA MELISANDE Kolmiodraama Veljekset ja kaunis nainen Traaginen Lyhyitä näytöksiä Kauniita kuvailuja
PELLEAS JA MELISANDE ANALYSOINTIA Teema: Ihminen on voimaton kuoleman ja rakkauden edessä Motiivi: rakkaus, elämän epäreiluus Aihe: veljesten ja naisen välinen kolmiodraama Paljon kielikuvia Metaforia, kuten ”Olet hengästynyt kuin ahdistettu lintu”, ”Se (äänesi) on raikkaampi ja avomielisempi kuin vesi”... Liioittelua
PELLEAS JA MELISANDE ANALYSOINTIA Paljon kielikuvia Symboliikkaa Yllättäviä käänteitä Inspiroinut säveltäjiä Sibelius: näytelmämusiikkia Debussy: ooppera
PARIISIN IKÄVÄ Charles Baudelaire
CHARLES BAUDELAIRE s. 1821 – k. 1867 Pariisi ranskalainen runoilija, kääntäjä, esseisti ja kriitikko. Käänsi useita Edgar Allan Poen teoksia ranskalainen runoilija, kääntäjä, esseisti ja kriitikko.
HELKAVIRSIÄ Eino Leino
EINO LEINO S. 1878, k. 1927 Kirjoittanut runoja, romaaneja, näytelmiä, esseitä, lehtipakinoita ja suomennoksia. Leinon syntymäpäivä 6.7 vakiintunut liputuspäivä, Eino Leinon ja Suven päivä Patsaita on monessa paikassa, muun muassa Helsingissä, Kajaanissa Leinolle tyypillistä oli kirjoittaa muun muassa yksilöistä.
HELKAVIRSIÄ Ilmestynyt kahdessa osassa, ensimmäinen vuonna 1903 ja toinen 1916 Leino kirjoitti kokoelman ensimmäisen osan Kangasniemessä yhden kesän aikana ja sai paikasta innoitusta myös runoihinsa. Kalevalamittaisia proosarunoja yksilöistä elämän suurimpien kysymysten äärellä.
KALEVALAMITTA LYHYESTI Kalevalamittainen säe muodostuu pääsääntöisesti kahdeksasta tavusta, jotka ryhmittyvät neljään kahden tavun mittaiseen runojalkaan. http://www.karuse.info/index.php?option=com_content&view=a rticle&id=578&Itemid=52
HELKAVIRSIÄ ANALYSOINTIA Teema: Yksilö ei voi taistella luontoa vastaan. Motiivit: luonto, hiidet ja jumalat, impi, kuolema Aihe: ihminen elämän suurimpien asioiden äärellä Symbolismin piirteitä: -myyttisiä aiheita ja legendoja -ihmisen sielunelämää ja pimeää puolta korostetaan -kieli runollista ja symbolista
Lähteet http://www.kansallisbiografia.fi/kb/artikkeli/2833/ http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:KcCMWiZLPCEJ:yle.fi/teema/sininenlaulu/artikkeli.php%3Fid%3D32+&cd=5&hl=fi&ct=clnk&gl=fi&client=firefox-a http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:BBvxKYACWHkJ:tuuleenpuhallettu.posterous.com/symbolismin-aikakaudesta+symbolistinen+manifesti&cd=4&hl=fi&ct=clnk&gl=fi&client=firefox-a http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi/aikajana/modernismi/1800-luvun-modernismi/symbolismi%20ja%20syntetismi http://www2.amk.fi/mater/kulttuuri/sanataide/files/ismitiedostot/1symbolismi.htm http://fi.wikipedia.org/wiki/Eino_Leino http://fi.wikipedia.org/wiki/Baudelaire