♣ ♦ ♥ ♠ NT JOHDANTO JA SANGI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
Advertisements

B – TYTÖT Miesvartiointi
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
♣♦♥♠ NT PUOLUSTAMISTA JA LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠NT. PUOLUSTUSPELAAJIEN "KULTAISIA SÄÄNTÖJÄ" Toinen käsi matalaa, kolmas korkeaa. Peitä pelinviejän pelaama kuva.
TODENNÄKÖISYYSLASKENTA
Yhtälön ratkaiseminen
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUKSET Tarjous kertoo sen, mitä pari on sopinut kyseisen tarjouksen merkitykseksi. Tarjous 1  ei tarkoita, että.
Skruuvin pikaopas Valtti = tarjotaan maa,    , ja halutaan tikkejä
♣♦♥♠ NT AVAAJAN 2. TARJOUS 2 YLI 1 SARJASSA ♣♦♥♠NT.
Tyky-Kuntoseteli+ Liikuntaan ja kulttuuriin Tyky-Kuntoseteli+ on työnantajasi tarjoama verovapaa työsuhde-etu. Työnantajallesi on tärkeää, että olet kokonaisvaltaisesti.
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustajien tarjoaminen muuttaa oman systeemin rakennetta –vastaajalla enää harvemmin vahvoja (17+ p) kortteja, joten ei käytetä.
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO ♣♦♥♠ NT. BRIDGEN HISTORIA Tikkipelit syntyivät 1500-luvulla, esim. twist 1800-luvulla kehittyi biritch eli venäläinen twist, suosittu.
♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT. Oikean pelimuoto: • pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) • tasaisilla käsillä pelataan mieluummin.
Vesa Artman Tammikuu  Lasten säännöt koskevat sarjoja 13 v ja alle  Normaali (kansainvälinen sääntö) koskee sarjoja 14 v ja yli  Veteraanisarjoilla.
♣♦♥♠ NT ESTOTARJOUKSET ♣♦♥♠NT. ESTOTARJOUKSET • Estotarjouksella tarkoitetaan hyppäävää tarjousta, joka tehdään heikolla kädellä, jossa on pitkä väri.
BRIDGE - ESITTELY Syksy 2012 Olli Perkiö.
PELINVIENTI NT Sangipelaamisen (NT = No Trump, ei valttia, suomennettuna sangi) perusteita Pyrkimyksenä on saada tikkipelissä mahdollisimman paljon tikkejä.
TARJOAMINEN 2C Vahvat kädet aloittavat tarjoamalla 2C –22+ pisteen tasaiset –22+ pisteen epätasaiset –9+ tikin jakaumakädet hieman vähemmällä voimalla,
♣♦♥♠ NT AVAUKSET 1NT JA 2NT ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS 1 SANGI  arvopistettä  tasainen jakautuma (neljä eri maata ovat jakautuneet tai ,
♣♦♥♠ NT LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠ NT Leikkaaminen, maskaaminen Pelitapa, jolla voi voittaa tikin kortilla, joka ei ole lähtömaan korkein kortti Pelataan.
♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT 1. Oikean pelimuoto: pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) tasaisilla käsillä pelataan mieluummin.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUS 1 VÄRIÄ VOIMA Epätasaisella kädellä avaus lupaa vähintään 11 arvopistettä ja 12 pistettä Tasaisella kädellä.
♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
♣♦♥♠ NT AVAUS 2 ♣ ♣♦♥♠NT.  2  on luonnollisen systeemin vahvin avaus  Pelaaja valitsee avauksen 2 , jos hänellä on  ainakin 23 ap ja tasainen jakautuma.
1. 5v2 pallonhallinta + prässi + tilanteenvaihto
♣♦♥♠ NT JOHDANTO JA SANGI ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Parit pelaavat toisiaan vastaan. Pelaajat on nimetty ilmansuuntien mukaan.  POHJOIS-ETELÄ (NS)
SANGIPELAAMINEN PELINVIEJÄN TEHTÄVÄNÄ: Tikkien kasvattaminen Kontrollin säilyttäminen Yhteyksien säilyttäminen Vaarallisen vastustajan eliminointi Kaikkien.
♣♦♥♠ NT AVAUS 1NT ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS 1NT arvopistettä Tasainen jakautuma eli neljä eri maata ovat jakautuneet 4333, 4432 tai 5332 ♠ KQJ8 ♠ AQ8.
♣♦♥♠ NT AVAAJAN TOINEN TARJOUS ♣♦♥♠NT. Avaajan toinen 1 yli 1-sarjassa  Jos vastaaja tarjoaa yhden tasolla, kyseessä on ns. 1 yli 1-sarja.  Avaajalla.
TARJOAMINEN 1HS Tarjoussysteemi 5533 tarkoittaa avauksia viiden kortin yläväreillä ja kolmen kortin alaväreillä Tarkennuksena 1♦ avaus voi olla 3 k. vain.
♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Ensin on huutokauppavaihe, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon,
♣♦♥♠ NT PUOLUSTUS- TARJOAMINEN ♣♦♥♠NT. ♠ Vastustajan avattua ♠ ♠ pass = ei kerrottavaa ♠ uusi väri = 5+ korttia, ap ♠ 1NT = ap., tasainen,
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA ♣♦♥♠ NT 12. oppitunti.
♣♦♥♠ NT VASTAUKSET ILMAN TUKEA ♣♦♥♠NT 6. oppitunti1.
PILKKU.
Murtoluvun supistaminen
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS (kertaus) Avaustarjoukseksi eli avaukseksi sanotaan tarjoussarjan ensimmäistä tarjousta, joka ei ole.
Ohjeistus Copa Del VJS toimintaan Copa Del VJS 3v3.
OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013.
Treenin nimi ja tavoite: lämmittely
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
Organisointi: 3 hlöä yhdessä (polttopalloa): Ohjeet: yksi keskellä ja kaksi heittää palloa siten, että keskipelaaja ei saa kiinni. -HUOM: pään yli ei saa.
♣♦♥♠ NT AVAUS 1NT ♣♦♥♠NT 18. oppitunti. AVAUSTARJOUS 1NT arvopistettä Tasainen jakautuma eli neljä eri maata ovat jakautuneet 4333, 4432 tai 5332.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO Kirjan ”Opi Bridgeä 2000-luvulla” sivut 1-4 ♣♦♥♠ NT 1ETO/Bridgen peruskurssi, oppitunti 1.
♣♦♥♠ NT ESTOTARJOUKSET ♣♦♥♠NT. ESTOTARJOUKSET Estotarjouksella tarkoitetaan hyppäävää tarjousta, joka tehdään heikolla kädellä, jossa on pitkä väri Tarkoituksena.
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA Kirjan sivut ja ♣♦♥♠ NT 1Bridgen peruskurssi 2. oppitunti.
1v1 harjoitteet. 1v1 kuljettaminen ja kääntyminen Lähtee valmentajan syötöstä. Pelaajat kisailevat pallosta ja pyrkivät tekemään maalin kumpaan tahansa.
♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI Kirjan luku 3, sivut oppitunti.
Todennäköisyyksiä ja päättelyä
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Viiden suora -peli ristinolla-peli (viiden suora) esim. yhtälön ratkaiseminen, prosenttilaskenta, sähköopin perussuureet (PUImURI) jne. 11x11-ruudukko,
VASTAUKSET ILMAN TUKEA
National Hockey LEAGUE
Bridgen jatkokurssi 2 – lähtökortit jatkuvat
Bridgen jatkokurssi 4 – Valintatilanteita, sangipuolustuksia ja puolustussopimuksia Bridgen jatkokurssi vähemmän pelanneille teemana puolustus sekä muutkin.
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Urheilu YhdYsvallat.
Bridgen jatkokurssi 6 – Pelinviejän häirintää, jatkolukemista ja helppoutta Bridgen jatkokurssi vähemmän pelanneille teemana puolustus sekä muutkin jutut.
AVAAJAN 2. TARJOUS 2 YLI 1 SARJASSA
Puolustus on puoli ruokaa - bridgessäkin
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Tunnetaitojen harjoittelua ryhmässä
Hyökkääminen/ Oman maalivahdin avaus
Pöytätennis.
Skruuvin pikaopas Valtti = tarjotaan maa,    , ja halutaan tikkejä
LISÄKILPAILUSÄÄNTÖMUUTOSESITYKSET
Esityksen transkriptio:

♣ ♦ ♥ ♠ NT JOHDANTO JA SANGI

Bridgen historia Tikkipelit syntyivät 1500-luvulla, esim twist 1800-luvulla kehittyi biritch eli venäläinen twist, suosittu Yhdysvalloissa ja Englannissa Nimi biritch vääntyi englantilaiseen muotoon bridge 1900-luvun alussa kehitettiin auction bridge 1925 luotiin contract bridgen säännöt ja tämä peli syrjäytti muut bridgen muodot

Tikki (ilman valttia) Tikin muodostaa jokaisen pelaajan vuorotellen (myötäpäivään) pelaama yksi kortti Tikkiin ensimmäisenä pelattu kortti määrää, mitä maata tikkiin on pelattava (maapakko) Jokainen pelaajaa saa vuorollaan pelata tikkiin minkä kokoisen kortin tahansa pyydettyä maata (ei ylimenopakoa)

Tikki (ilman valttia) Mikäli pelaajalla ei ole pyydettyä maata eli hän ei voi tunnustaa maata, hän saa pelata minkä tahansa kortin kädestään (sakaus) Tikin voittaa pyydetyn maan korkein kortti Korttien arvojärjestys: A, K, Q, J, 10 … 2 Seuraavan tikkiin pelaa ensimmäisenä se pelaaja, joka on voittanut edellisen tikin

Valtti Peliin voidaan myös sopia jokin maa valtiksi Yhä edelleen maapakko Mikäli pelaajalla ei ole tunnustaa maata hän voi yrittää voittaa tikin pelaamalla valttimaata eli varastaa tikin Tikin voittaa se pelaaja, joka on pelannut tikkiin suurimman valtin tai - jos kukaan ei ole varastanut - suurimman kortin tikkiväriä

Johdanto Bridgeen Bridge on 4 hengen tikkipeli Vastakkain olevat pelaajat pelaavat samalla puolella eli muodostavat parin Pelaajia kutsutaan ilmansuuntien mukaan: POHJOINEN-ETÄLÄ (N-S) vs ITÄ-LÄNSI (E-W) Pelataan normaalilla 52 kortin pakalla, ei jokereita Jaetaan kaikki kortit, joten jokainen pelaaja saa käteensä 13 korttia eli jaossa on siis 13 tikkiä Peli on kaksivaiheinen: tarjoaminen & tikkipeli

Bridgen tarjoamisvaihe Tarjoamisvaiheessa määritellään montako tikkiä huutokaupan voittaneen parin eli pelinvientipuolen pitäisi vähintään saada Tarjoamisen aikana sovitaan, pelataanko peli valtin kanssa vai ilman Tarjoamisen aikana ratkeaa kumpi pelinvientipuolen pelaajista on pelinviejä

Bridgen tikkipelivaihe Ensimmäisen tikin aloittaa pelinviejän vasemmalla puolella istuva puolustaja Pelinviejän partneri (lepääjä tai pöytä) levittää kaikki korttinsa eteensä pöydälle muiden näkyviin maittain ja suuruusjärjestyksessä Pelinviejä kiittää partneriaan korteista Tämän jälkeen lepääjä ei osallistu peliin muuten kuin pelaamalla sen kortin, minkä pelinviejä määrää hänet pelaamaan

Bridgen tikkipelivaihe Kumpikin puoli yrittää saada mahdollisimman monta tikkiä: Pelinviejän ensisijainen tavoite on saada vähintään lupaamansa määrä tikkejä, enemmänkin saa ottaa Puolustuksen ensisijainen tavoite on estää pelinviejää saamasta lupaamaansa tikkimäärää Kun pelinviejä näkee lepääjän kortit, hän tekee pelinvientisuunnitelman ennen pelaamistaan Samaan aikaan myös puolustus miettii keinoja estää pelinviejää saamasta lupaamiaan tikkejä

Pikatikit Pelinviejän pikatikit ovat sellaisia tikkejä, joita hän voi ottaa päästämättä vastustajia kiinni eli vastustaja ei voi voittaa kyseistä tikkiä Pikatikki jostain maasta siis vaatii, että meillä on maasta korkein kortti eli ässä Pikatikkien määrä yhdessä maassa riippuu siitä kuinka monta korkeinta korttia meillä on kyseisessä maassa

Esimerkkejä pikatikeistä ♥ KQJ ♥ AQJ ♥ KQ85 ♥ AQJ32 ♥ 532 ♥ A52 ♥ A109 ♥ 876 ♥ J1097 ♥ K104

Tikkien kasvattaminen Jos vastustajilla on korkeimmat kortit oman puolemme parhaassa maassa, voidaan tämä maa kasvattaa vahvaksi pelaamalla tätä maata ja antamalla vastustajien korkeiden korttien voittaa tikit. Kasvatettavassa maassa tulee olla joko paljon kortteja, jolloin pienet kortit ("hakut") voivat kasvaa "vahvoiksi", tai korkeita kortteja, jotka kasvavat vastustajien otettua tikkinsä korkeimmilla korteillaan.

Esimerkkejä tikkien kasvattamisesta ♥ KQJ109 ♥ Q1096 ♥ A87632 ♥ K10932 ♥ KQJ2 ♥ 87653 ♥ J874 ♥ 954 ♥ QJ4 ♥ 543

Pelinvientisuunnitelma sangissa Pelinviejä laskee pikatikit Jos pikatikkejä ei ole tarpeeksi kotipeliin, niin pelinviejä päättää mistä kasvattaa puuttuvat tikit Jos pelinviejällä sangipelissä ei ole pikatikkejä niin paljon kuin hän on luvannut ottaa, niin ennen näiden pikatikkien ottamista, hän kasvattaa puuttuvat tikit vahvoiksi.

Esimerkkijako Sitoumus 3NT eli tehtävänä on saada 9 tikkiä ilman valttia, pelinviejä länsi, lähtökortti ♠Q ♠Q ♠ A63 ♠ K82 ♥ K72 ♥ A43 ♦ KJ92 ♦ Q1086 ♣ AQJ ♣ K108 Pelin päämäärä on voittaa tikkejä mahdollisimman PALJON, ei mahdollisimman NOPEASTI.

Pelinviejän ”Kultaisia sääntöjä" Pelaa aina kuvia kohden. Pelaa kuvakorttisi ensin siitä kädestä, missä sinulla on vähemmän kortteja kyseisessä värissä. Noudata ensimmäistä sääntöä silloin, kun värissä on "arka" yhdistelmä, vastustajilla on jokin tärkeä kortti, jonka sijainnista riippuu pelinviejän tikkimäärä. Noudata toista sääntöä silloin, kun väri on niin vahva, ettei vastustajilla ole yhtään ratkaisevan korkeata kuvakorttia tai heillä on vain ässä.kortteja kyseisessä värissä.

Esimerkkejä värin käsittelystä ♣ KQ2 ♣ AK2 ♣ 43 ♣ 543 ♣ AQJ103 ♣ Q10943 ♣ K2 ♣ KJ2

♣ ♦ ♥ ♠ NT PUOLUSTAMISTA

Puolustuksen ”Kultaisia sääntöjä" Toinen käsi matalaa, kolmas korkeaa. Peitä pelinviejän pelaama kuva korkeammalla kuvalla. Puolustuspelaaja on toinen käsi silloin, kun pelinviejä lähtee tikkiin joko pelaamalla kädestään tai määräämällä pöydästä kortin. Puolustuspelaaja on kolmas käsi silloin, kun partneri lähtee tikkiin. PEITTÄÄ = pelata korkeampi kortti kuin edellinen pelaaja LAISTAA = olla peittämättä

Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa? ♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96 ♥752 ♥ K32 ♥1074 ♥ Q104 ♥ J96 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin itä pelaa? ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5

Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa? ♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96 ♥752 ♥ K32 ♥1074 ♥ Q104 ♥ J96 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin itä pelaa? ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5

Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa? ♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96 ♥752 ♥ K32 ♥1074 ♥ Q104 ♥ J96 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin itä pelaa? ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5

Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa? ♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96 ♥752 ♥ K32 ♥1074 ♥ Q104 ♥ J96 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin itä pelaa? ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5

Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa? ♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96 ♥752 ♥ K32 ♥1074 ♥ Q104 ♥ J96 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin itä pelaa? ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5

Lähtökortin valinta sangissa Sangipeliä vastaan lähtijä yleensä lähtee pisimmästä maastaan: siitä maasta, missä hänellä on eniten kortteja. Sopimuksena ns. 10-12-sääntö: yhden tai kahden kortin väristä suurin kortti kolmen tai neljän kortin väristä kolmanneksi suurin kortti vähintään viiden kortin väristä viidenneksi suurin kortti.

Lähtökortin valinta sangissa Säännön mukaiset lähtökortit vahvasta väristä: Sarjasta eli sekvenssistä suurin kortti. Aito sarja: AKQ, KQJ, QJ10, J109, 1098 Epäaito sarja: AKJ, KQ10, QJ9, J108, 1097 Välisarjasta kolmanneksi suurin kortti. Välisarjassa on iso kortti, väli ja sarja. Välisarja: AQJ, KJ10, Q109, AJ10, A109, K109 Perussäännön mukainen lähtökortti on alleviivattu. ♠ KQ863 ♠ KQ106 ♠ AQJ105 ♠ Q1074 ♥ 95 ♥ KJ9643 ♥ AKJ10 ♥ J72

Puolustuspelaaja kolmantena kätenä Lähtijän partneri pelaa ensimmäiseen tikkiin suurimman tarpeellisen kortin: Kannattaa pyrkiä voittamaan tikkejä Vaikka pelinviejä kuitenkin voittaisi tikin, kannattaa pakottaa hänet käyttämään tikin voittamiseen korkein mahdollinen kortti ♠86 ♠K6 ♠Q92 ♠3 ♠Q4 ♠AQ4 ♠8 ♠K103

Puolustuspelaaja kolmantena kätenä Länsi aloittaa. Pöydästä pelataan nelonen. Minkä kortin itä laittaa? ♥ 964 ♥ Q ♥ 872 ♥ 3 ♥ K72 ♥ J107

Miksi peräkkäisistä korteista pienin? ♠ 964 ♠ Q832 ♠ 10 ♠ K Länsi aloittaa ♠3. Kenellä on patasotilas? ♠ 964 ♠ Q832 ♠ J ♠ K Länsi aloittaa ♠3. Mitä patoja etelällä on? Kolmannessa kädessä pelataan peräkkäisistä korteista alin, kun partneri on aloittanut pienellä.

Sangipuolustamisen periaatteet Tarkoituksena on kasvattaa tikkejä omasta vahvasta tai pitkästä väristä. Tyypillisesti sangipuolustus etenee seuraavasti: Lähtijä aloittaa pisimmästä ja vahvimmasta väristään. Aina, kun puolustus voittaa tikin, jatketaan aloitusvärin pelaamista

Sangipuolustamisen periaatteet Joskus lähtijän partneri näkee esim. lepääjän korteista, että lähtöväriä ei pidä pelata, tai hänellä ei enää ole kyseistä väriä. Tällöin hänen kannattaa pelata joko omaa vahvaa väriään tai väriä, joka on pöydässä heikko. Puolustajien ei pidä kovin usein vaihtaa pelattavaa väriä, vaan on hyvä jatkaa saman värin kasvatusyrityksiä