Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Yhteiskunnassa vallitsee arjen rytmihäiriö. Lapset ja nuoret viettävät iltapäivät yksinään, pelien ja television vahtimina. Illalla alkaa kuljetusrumba harrastuksiin. Perheelle ei jää yhteistä, kiireetöntä aikaa. Iltapäivätoimintaa on osalle alaluokkalaisille, mutta iso osa lapsista ja nuorista jää toiminnan ulkopuolelle. Pystymmekö me, eri alojen toimijat, synnyttämään lähellä lapsia ja nuoria sijaitsevaa, monipuolista ja kaikille avointa harrastetoimintaa iltapäiviin? Pitäisikö koko systeemi uudistaa? Onko Turussa tahtoa ja mahdollisuutta yhteistyölle? Kutsumme keskustelun avaukseen kaikkia Teitä, niin julkisen, kolmannen kuin yksityisenkin sektorin toimijoita, joilla on tärkeä rooli aktiivisen iltapäivän luomisessa kaupunkimme nuorimmille.
Ohjelma Kahvit, juoruilut Vuorovaikutteinen johdanto lasten ja nuorten päivään ja kokemuksiin iltapäivien harrastetoiminnasta Turussa Keskustelu ryhmissä ja kannanotot Yhteenveto ja tilaisuuden päätös
Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Turun opetustoimi / Safe and Active School Day –hanke Turun liikuntapalvelukeskus Liiku ry Jatkoaika –Klubi eli Jatkis (Taidekeskus koulussasi)
Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ KUTSUTTU Koulut (yhdysopettajat, rehtoreita), Hallintokunnat (opetus, liikunta, nuoriso, kulttuuri, sote), Luottamushenkilöitä / Päättäjiä, Tutkijoita, Vanhempia, Seurakunta, Seuroja, Turun Nuori Teatteri, ELY-keskus jne.
Taustaa Aktiivinen kerhotoiminnan kehittäminen viime vuosina. Turun koulut liikkeelle ( ) – liikkumaan aktivoinnin kerhotoiminta (kaupunki + Nuori Suomi) Aktiivinen ja turvallinen koulupäivä – elämäntavaltaan passiivisten mukaan saaminen, harrastetoimintaan kannustaminen, tasapuolisesti kaikille, maksuttomuus (kaupunki, OPH) : noin € (40 000€ €) : noin € (95 000€ €) : ?
Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Taustaa Pääasiassa koulujen kerhoina (opettajien pitämänä) - kustannustehokkuus, tasapuolisuus, helpoin / nopein tapa toteuttaa, maksuttomuus, tuntevat osallistujat, koulutus) - noin kerhotuntia ( , ), noin 960 kerhoa, noin lasta ja nuorta kerhotoiminnan piirissä, kaikissa kouluissa + Nuorisotoimen kerhot (esim. Halinen) + Jatkoaika-Klubi + Taidekasvatus + Ap/Ip -toiminta + (Jatkettu koulupäivä)
Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Taustaa Tarjontaa: Liikunta Kädentaidot Musiikki Kielet Ilmaisutaito Tietokone / Media Retkeily / luonto Tiede ja totuus, Rullalautaesteiden rakentaminen, Kokkaus, Läksyt, Shakki, Kirjoittaminen, Geokätkely, Kaverikerho, Nikkarointi kouluvaarin kanssa, Oppilasparlamentti, Läksyt, ”Find a (Sport) Hobby”
Lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuus UNELMA AKTIIVISESTA ILTAPÄIVÄSTÄ Tässä ollaan: Kokemukset POSITIIVISIA MUTTA… ok 2011-> ?????????????
KOULUKOHTAISET KESKUSTELUT: Keskeiset lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvät haasteet omassa koulussanne? Yksinäiset, passiiviset iltapäivät ”Ei kiire kotiin”, ”Hengailu” -> MITEN SAATAISIIN LISÄÄ TOIMINTAA ILTAPÄIVIIN?
KOULUKOHTAISET KESKUSTELUT: Keskeiset lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvät haasteet omassa koulussanne? Edelleen yleistyvä ongelma: LASTEN JA NUORTEN JAKAUTUMINEN HYVIN AKTIIVISIIN JA HYVIN PASSIIVISIIN Aktiiviset vanhemmat -> aktiiviset lapset Ei aktiiviset vanhemmat -> miten toimintaa riittävän lähelle, riittävän helposti osallistuttavaksi?
AKTIIVINEN JA TURVALLINEN KOULUPÄIVÄ Turkulaisten viidesluokkalaisten päivittäinen aktiivisuus ja kokemukset turvallisuudesta, koulun ilmapiiristä ja yhteisöllisyydestä (Korppas M., Asanti R., Junttila N., Koivusilta L., Koski P., Virta A. Oittinen A.) Järjestettyyn harrastustoimintaan osallistuminen -> POSITIIVINEN SUHTAUTUMINEN KOULUUN JA LUOKAN ILMAPIIRIIN SEKÄ OMIIN OSALLISTUMIS- JA VAIKUTTAMISMAHDOLLISUUKSIIN
AKTIIVINEN JA TURVALLINEN KOULUPÄIVÄ Turkulaisten viidesluokkalaisten päivittäinen aktiivisuus ja kokemukset turvallisuudesta, koulun ilmapiiristä ja yhteisöllisyydestä (Korppas M., Asanti R., Junttila N., Koivusilta L., Koski P., Virta A. Oittinen A.) RUNSAS RUUDUN ÄÄRELLÄ VIETETTY AIKA: -> vähäisempi osallistuminen järjestettyyn harrastustoimintaan -> vahvempi yksinäisyyden kokemus -> kielteisempi kokemus koulun ja luokan ilmapiiristä -> kielteisempi kokemus osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksistaan
SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership KOULUPÄIVÄ ILTA-AIKAINEN HARRASTETOIMINTA Koskee kaikkia Aktiiviset, perheiden tukemat
SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership KOULUPÄIVÄ ILTA-AIKAINEN HARRASTETOIMINTA ILTAPÄIVÄN HARRASTETOIMINTA / ”KUMPPANUUS” Koskee kaikkiaMiten saadaan passiiviset mukaan Aktiiviset, perheiden tukemat
KIITOS!