Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership Ohjausryhmän kokous Keskiviikko 20.1.2010, kello 9-11.30 Turun kaupungintalo, Aurakatu 2.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership Ohjausryhmän kokous Keskiviikko 20.1.2010, kello 9-11.30 Turun kaupungintalo, Aurakatu 2."— Esityksen transkriptio:

1 SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership Ohjausryhmän kokous Keskiviikko 20.1.2010, kello 9-11.30 Turun kaupungintalo, Aurakatu 2

2 Asialista 1)Kokouksen avaus 2)Ohjausryhmän järjestäytyminen ja sen roolista Ohjausryhmän kieli Ohjausryhmän asettaminen Johdatus “Safe and Active Schoolday – WellBeing Partnership” -hankkeeseen Ohjausryhmän tehtävät ja hankkeen tukisopimus (Sonja Palhus, 45 min.) 3)Ajankohtaista Tallinnassa Turussa Talouskatsaus 4)Budjettiin tehtävät muutokset 5)Hankkeen viestintä 6)Arviointi ja seuranta 7)Tulevasta kokousaikataulusta sopiminen 8)Muut asiat 9)Kokouksen päättäminen ja siirtyminen Luolavuoren koululle lounaalle ja tutustumaan SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership

3 Ohjausryhmän kieli

4 Ohjausryhmän asettaminen

5 Turun kaupunkiPäätöspöytäkirja Opetustoimi Suomenkielisen opetustoimen johtaja § 41 09.11.2009 Safe and Active Schoolday - WellBeing Partnership -hankkeen ohjausryhmän nimeäminen Kaupunginhallitus on myöntänyt opetustoimelle luvan käynnistää “Safe and Active Schoolday – WellBeing Partnership” hankkeen 12.10.2009. (§ 534). Hanke on Central Baltic Interreg IV A Programme 2007–2013 –ohjelman rahoittama (1.9.2009–31.12.2012). Hankkeen pääpartnerina toimii Turun opetustoimi ja hankepartnerina Tallinnan kaupungin opetustoimi. Hankkeelle tulee pääpartnerin toimesta nimetä ohjausryhmä, jossa on edustus molemmista kaupungeista. Päätän, että Safe and Active Schoolday – WellBeing Partnership -hankkeen ohjausryhmään nimetään Turun kaupungin edustajina opetustoimenjohtaja Timo Jalonen (pj.) ja perusopetuspäällikkö Outi Rinne. Lisäksi ohjausryhmään kuuluvat hankkeen projektipäällikkö Anu Oittinen (esittelijä ja sihteeri hankekokonaisuuteen liittyen) sekä talousvastaava Taru Marjamäki (esittelijä ja sihteeri hankkeen talousasioihin liittyen). Tallinnan kaupungin edustajina hankkeen ohjausryhmässä toimivat opetustoimenjohtaja Andres Pajula, osastopäällikkö Viivi Lokk sekä hankkeen käytännön toteutuksesta vastaavat Georg Aher (coordinator, esittelijä hankkeen etenemiseen Tallinnassa liittyen) ja Sirje Aher (educator). Central Baltic Interreg IV A ohjelman teknisen sihteeristön edustajana hankkeessa toimii projektikoordinaattori Sonja Palhus. Timo Jalonen, suomenkielisen opetustoimen johtaja SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership

6 Johdatus Safe and Active Schoolday - WellBeing Partnership -hankkeeseen

7 Rahoitusohjelma: CENTRAL BALTIC INTERREG IV A PROGRAMME 2007-2013 Alaohjelma: Southern Finland – Estonia Sub-programme (Central Baltic Sub-programme, Archipelago and Islands Sub-programme) Painopiste: Attractive and dynamic societies (Safe and Healthy Environment, Economically competetive and innovative region) Virallinen hankeaika: 1.9.2009 - 31.12.2012 Tukisopimus (Subsidy Contract) pääpartnerin ja hallintoviranomaisen välillä: 3.11.2009 Partnereiden välinen sopimus (Partnership Agreement): 3.12.2009 SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership

8 Hankkeen kokonaisrahoitus 1 424 116 euroa, josta -ERDF –rahoituksen osuus 1 129 049 euroa ja -omarahoituksen osuus 295 067 euroa Turun osuus kokonaisrahoituksesta 814 509 euroa, josta -ERDF –rahoituksen osuus 610 882 euroa ja -omarahoituksen osuus 203 627 euroa Tallinnan osuus kokonaisrahoituksesta: 609 607 euroa, josta -ERDF –rahoituksen osuus 518 167 euroa ja -omarahoituksen osuus 91 440 euroa Turun rahoituksen jakautuminen hankevuosille: -09-10-11-12YHT. Total92 625239 491238 801243 592814 509 ERDF (EU)69 469179 618179 101182 694610 882 Omarah.23 15659 87359 70060 898203 627 Tallinnan rahoituksen jakautuminen hankevuosille: -09-10-11-12YHT. Total36 733197 939197 940176 995609 607 ERDF (EU)31 223168 249168 249150 446518 167 Omarah.5 51029 69029 69126 54991 440

9 SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership Taustalla yhteiset haasteet… 1)Lasten ja nuorten elämäntavan passivoituminen, erityisesti jakautuminen erittäin aktiivisiin ja erittäin passiivisiin (”ruutuaika”, liian vähän liikuntaa, epäterveelliset ruokailutottumukset jne.) 2)Matala yhteisöllisyyden ja osallisuuden tunne / aste 3)Sosioekonomiset terveys- ja hyvinvointierot

10 … ja samanlainen tarve kehittää koulujen toimintakulttuuria ja ympäristöä, jotta voimme paremmin: 1)Tukea lasten ja nuorten aktiivista elämäntapaa 2)Lisätä osallistumista ja osallisuutta 3)Edistää yhteisöllisyyttä / yhdessä tekemisen kulttuuria 4)Luoda uudenlaisen lasten ja nuorten hyvinvointikumppanuuden mallia (toimijat, roolit, resurssit) SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership

11 Tarvitaan toimintamalleja ja käytännön työkaluja: 1)Aktiivisen toiminnan edistämiseen niin koulupäivän aikana kuin iltapäivän tunteina (välituntitoiminta, iltapäivän harrastetoiminta, harrastetoimintaan kannustaminen jne.) 2)Yhdessä tekemiselle (pihaprojektit, ”mukaan ottaminen”, kodin ja koulun yhteistyö jne.) 3)Luovalle yhteistyölle kouluissa (oman koulun kehittäminen), koulujen välillä (yhteinen ideointi), kaupunkitasoisesti (koulujen toimintaa tukeva toiminta, olosuhteiden kehittäminen) ja kaupunkien välillä (yhteinen ideointi, ”parastelu”) 4)Lasten ja nuorten hyvinvointiin sekä kehittämisprosessin etenemiseen liittyvään arviointiin ja seurantaan SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership

12 Hankkeen työpaketit: 1)Hankkeen hallinto ja koordinointi (Anu, Taru + Georg, Sirje, yhdysopettajat kouluissa, 933 570 €) 2)Tapaamiset, seminaarit, koulutukset (yhteinen ideointi, toisiltamme oppiminen, ”parastelu”, 113 619 €) 3)Aktivointikampanjat (välineet ja materiaalit, 239 427 €) 4)Viestintä ja tiedotus (erillinen viestintäsuunnitelma, 17 500 €) 5)Arviointi ja seuranta (erillinen tutkimussuunnitelma ja –ryhmä, 120 000 €) SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership

13 Ohjausryhmän tehtävät ja hankkeen tukisopimus Sonja Palhus, projektikoordinaattori Central Baltic Interreg IV A Programme 2007-2013

14 Ajankohtaista Tallinnassa

15 Ajankohtaista Turussa

16 Turussa mukana kaikki perusopetuksen koulut (luokat 1-9, ikä 7-16 v. yhdysopettajaverkoston laajentaminen ja tarkistus tehty syksyn 2009 aikana) Safe and Active Schoolday – WellBeing Partnership –hanke esiteltiin virallisesti 13.10.2009 kaikkien koulujen yhteistapaamisessa Koulukohtaiset keskustelut käynnissä: hankkeen yleiset lähtökohdat ja tavoitteet -> koulukohtaiset tarpeet, odotukset ja isoimmat haasteet Rakenne kunnossa, koulut motivoituneita Yläkoulun mallit edelleen hukassa, alakoulussa selkeämmät suunnat Iltapäivän harrastetoiminta!! Olosuhteet (pihojen kunnostus, koulujen omat pihaprojektit) Koulupäivän aikainen aktiivisuus (välituntitoiminta ym.) SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership

17 KOULUPÄIVÄ ILTA-AIKAINEN HARRASTETOIMINTA Koskee kaikkia Aktiiviset, perheiden tukemat

18 SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership KOULUPÄIVÄ ILTA-AIKAINEN HARRASTETOIMINTA ILTAPÄIVÄN HARRASTETOIMINTA / ”KUMPPANUUS” Koskee kaikkiaMiten saadaan passiiviset mukaan Aktiiviset, perheiden tukemat

19 Budjettiin tehtävät muutokset (1. korjaus)

20 Viestintä(suunnitelma) - tavoitteet - kohderyhmät - työkalut

21 SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership TAVOITE 1) Luoda toimiva rakenne ja työkalut sille, että hankkeen avainhenkilöt ovat jatkuvasti ajantasalla ja tietoisia hankkeesta KOHDERYHMÄ 1) Koulut: yhdysopettajat, rehtorit, muu henkilökunta, oppilaat, vanhemmat 2) Luoda toimiva rakenne ja työkalut sille, että toiminnan kannalta keskeiset sidosryhmät saavat tarvittavan tiedon hankkeesta ja sen tavoitteista 3) Viestintä ja vuorovaikutus ”cross borderly” 4) Vahvistaa molempien kaupunkien positiivista julkisuuskuvaa hankkeen avulla 2) Kaupunkien eri hallintokunnat (liikunta, nuoriso, kulttuuri, sote, kiinteistö, tila) ja päättäjät 3) PSM, CBSG, CBDG, kaikki koulut 4) Alueiden asukkaat, valtakunnallinen näkyvyys

22 SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership TYÖKALUT 1 a) Säännöllinen tiedottaminen ja kontaktointi hankekäytännöistä yhdysopettaja- ja rehtoriverkostolle (spostijakelulistat, koulukeskustelut, yhteistapaamiset, www, wiki, uutiskirjeet) 1 b) Aktivointikampanjat oppilaille ja niihin liittyvä materiaali myös koteihin 2) Säännöllisesti ilmestyvät sähköiset uutiskirjeet laajalla jakelulla, www, wiki, asioiden esille nostaminen eri tahoilla (päätöksentekoon ja toimintatapoihin vaikuttaminen) 3) Skype, tapaamiset ja kokoukset, seminaarit, wikin hyödyntäminen 4) Sähköiset uutiskirjeet, tiedotustilaisuudet tarvittaessa Uutiskirjeet, joilla ohjataan www:lle ja wikiin WWW: hankkeen virallinen ”näyteikkuna” Wiki: hankkeen käytännön työalusta Spostijakelulistat, koulukeskustelut, yhteistapaamiset jne.

23 VISUAALINEN ILME www.safeandactiveschoolday.eu WIKI SÄHKÖISET UUTISKIRJEET SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership

24 Arviointi ja seuranta

25 Tavoitteena tutkimusyhteistyö, jossa keskeisinä näkökulmina: 1)Toimintakulttuurit ja –arvot Tallinnassa ja Turussa (toimintakulttuurien erot ja yhteneväisyydet, arvot ja niiden toteutuminen) 2)Koululaisten elämäntavan aktiivisuus (päivittäinen ajankäyttö, koulupäivän aikainen aktiivisuus, ihmissuhteet ja niiden tuoma turvallisuus, kokemuksen yksinäisyydestä) 3)Kouluyhteisö ja –ympäristö oppilaan kokemana (turvallisuuden kokemukset, koulun / luokan ilmapiiri, käsitykset aktiivisesta ja turvallisesta välitunnista / koulupäivästä, kokemuksen vaikuttamismahdollisuuksista, parantamisajatukset jne.) 4)Koulun toimintakulttuurin muutos opettajien arvioimana Tallinnassa kilpailutetaanTurussa perustellaan SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership

26 Tulevasta ohjausryhmän kokousaikataulusta sopiminen

27 19.-20.1.2010Turussa 8.-9.6.2010Tallinnassa 1.-2.2.2011Tallinnassa 7.-8.6.2011Turussa SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership

28 Muut asiat

29 2010 SUUNNITELMA / Cross border value –näkökulma SAS-hankkeen cross border value syntyy: PSM + CBSG + CBDG + SNM PSM = Project Staff Meetings (Anu, Taru, Georg ja Sirje) CBSG = Cross Border Steering Group (ohjausryhmä) CBDG = Cross Border Development Group (opettajat + rehtorit + PSM Tku + Tln, 8+8) SNM = School Network Meetings (Turussa + Tallinnassa + yhteiset) RG = Research Group (tutkijat Turun yliopistosta + Virosta) CBDG, toimintatapa: ”soluttautuminen” kouluihin Turussa (9.-10.3.2010) ja Tallinnassa (14.-15.4.2010) 1)Mitä yhteistä löytyy koulujen toimintakulttuureista Turussa ja Tallinnassa? 2)Mitä eroja koulujen toimintakulttuureissa Turussa ja Tallinnassa? 3)Mitä haluaisi vierailunsa jälkeen viedä mukanaan omaan kouluunsa? / Mitä muuttaisi kokemansa perusteella omassa koulussaan? / Mitä opittiin vierailusta? 4)Mitä haluaisin näkemänsä jälkeen tuoda omasta koulustaan vierailukouluun? Koulun arkeen ”soluttautuminen” + asioiden yhteen vetäminen (koko CBDG) -> raportit Wikiin + yhteistapaamisiin + tutkimuksen käyttöön SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership

30 2010 SUUNNITELMA / Cross border value –näkökulma SAS-hankkeen cross border value syntyy: PSM + CBSG + CBDG + SNM PSM = Project Staff Meetings (Anu, Taru, Georg ja Sirje) CBSG = Cross Border Steering Group (ohjausryhmä) CBDG = Cross Border Development Group (opettajat + rehtorit + PSM Tku + Tln, 8+8) SNM = School Network Meetings (Turussa + Tallinnassa + yhteiset) RG = Research Group (tutkijat Turun yliopistosta + Virosta) SNM, yhteinen tapaaminen Turussa 9.-10.11.2010 -Tallinnasta 45 yhdysopettajaa -9.11.2010 kello 13-16 -10.11.2010 tallinnalaiset pieninä ryhminä tutustumaan kouluille -Tutkijat mukaan omalla panoksellaan yhteistapaamiseen SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership

31 KIITOS!


Lataa ppt "SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership Ohjausryhmän kokous Keskiviikko 20.1.2010, kello 9-11.30 Turun kaupungintalo, Aurakatu 2."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google