Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
TerveTie Tampereen ryhmä
Otsikko Alaotsikko CC BY-SA 3.0. Otsikko Alaotsikko.
Tekstipohjaisista tehtävistä monimediaisia Eija Koski ja Kasper Kouvo Vammalan lukio Kevät 2013 Pirkanmaan II asteen yhteisöllinen kehittämisverkosto.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Moodlen ohje opiskelijoille
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
VOA-oppimispäiväkirja
Musiikin ryhmäkoulutus
Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Norssi ja Varis juttusilla
Blondin logiikkaa 1 Made by the Man.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
VANAJAVEDEN OPISTON SÄÄNNÖT
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Ajatuksia oppimisesta
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
Sirpa Eriksson, Harri Mustonen Tampereen yliopiston normaalikoulu Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Maaseutu.fi on uudistunut -
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Someoppaita – step by step Twitter AVO-hanke Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 SuomiNimeä-Tarttuva 3.0 Suomi.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Venäjän alkeiden opetus
Il est quelle heure? Kellonajat ranskaksi.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Osaakko nää Optimmaa? ihmis-, oppimis- ja tiedonkäsitykset muuttuneet opiskeluesteiden vähentäminen opiskelijoiden ja opettajien.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Laaja-alaisen oppimiskokonaisuuden julkaisut, raportit ja esitykset
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
ABITTI-KOE FYSIIKASSA JA KEMIASSA
Opetussuunnitelma uudistuu lukiossa
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
10 EU-maan liput kuva-arvoituksena
Trailereita imoviella
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
Esityksen transkriptio:

Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa Sirpa Eriksson, Harri Mustonen Tampereen yliopiston normaalikoulu

ÄI3-kurssilla kokeiltua proosan termisanaston teko Moodleen blogeja teatteriesityksestä Bloggeriin sekä niiden kommentointia runoanalyysi ryhmäkirjoittamisena Moodlessa luovia kokeiluja iPadit käytössä haluttaessa materiaaleja jaossa Moodlessa osassa tehtäviä opetusharjoittelijat mukana

Runoanalyysi ryhmäkirjoittamisena Moodlessa ennen kirjoittamista lyriikan erittelyä ja tulkintaa (2 * 75 min) tekstitaitovastauksen opettaminen ja harjoittelu (1 * 75 min) opiskelijat jaettiin 4 – 5 hengen ryhmiin ryhmille oma runo

Runoanalyysi ryhmäkirjoittamisena Moodlessa kirjoittaminen suunnittelukeskustelu keskustelualueella kotitehtävänä wikin aloitus kotitehtävänä vastaustekstin viimeistely tunnilla suullisen esityksen suunnittelu tunnilla suullinen esitys runojen esittäminen ja analyysien esittely esitysten kommentointi iPadeillä keskustelualueelle opettajan palaute analyyseista keskustelualueelle

Esimerkkejä tuotoksista suunnittelukeskustelua Eppu Normaalin ”Tahroja paperilla” -laulun sanoista ”Onko löytynyt hyviä metaforia Antti hyvä?” ”Kyllähän tästä irtoaa vaikka mitä, Jaakko. Esim. Tuuli, jonka mies kasvoillaan tuntee, ei tuntunut tässä laulussa mainitussa talossa. Tuuli liitetään hyvin usein vapauteen ja luulen, että mies on tuntenut itsensä vangiksi tuossa kyseisessä, tunkkaisessa talossa. Myöhemmin runossa tuulen mainitaan vielä työntävän eteenpäin, ulos pääseminen selvästi helpottaa miehen oloa, eivätkä asiat jää paikoilleen vaan liikkuvat juurikin eteenpäin.” ”Ja ’kuljen ulkona valossa’ sopii mainiosti tähän päätelmään, mainiota Antti.”

Opiskelijoiden kommentteja esityksistä ”Olitte tehneet hyviä havaintoja ja tulkintoja, kuten tulkinta runon aiheesta, että se on kuolema ja olitte myös sitonut sen tekstiin. Olitte löytäneet myös symbolin (joutsen=vapaus) mikä oli erittäin hyvä juttu. Olisitte voinut kuitenkin käyttää enemmän käsitteitä ja tehdä enemmän tulkintoja. Itse ajattelin, että kaipuu voisi symboloida myös kuolleen omaisten kaipuuta kuollutta kohtaan.” ”Loistavaa eläytymistä esityksen alussa Kasperilta. Tämä sai esityksenne erottumaan selvästi muista. Runon rytmikin havainnollistui selkeästi siinä samalla. Vaikka runo oli moderni ja vaikeaselkoinen löysitte mielenkiintoisen näkökulman tarkastella sitä.” ”Esitys oli hauska ja humoristinen!”

Arviointia ongelmia langaton yhteys ei toiminut kunnolla Moodle-tunnukset saatiin myöhässä Comenius-viikko: opiskelijoita poissa tunneilta iPadeja oli unohtunut kotiin keskustelualusta toimi viiveellä wikissä tekstin asemoinnissa ongelmia joidenkin opiskelijoiden motivaatio ja vastuullisuus? käytännön asiat saattavat aiheuttaa suuriakin ongelmia vaatii ennakointia, on työlästä

Ajatuksia tekniikan käytöstä termisanasto: hyvissä olosuhteissa toimiva mutta nyt jäi puutteelliseksi blogit: melko uutena välineenä innosti mutta laatu vaihteli ryhmäkirjoittaminen: hyvissä olosuhteissa toimiva kommentointi: innostavaa ja motivoivaa opiskelijoiden ajatuksia: tekniikan käytölle ehdoton ehkä ”Suosittelen tekniikan käyttöä vain niissä tapauksissa, joihin se sopii hyvin.” ”Ehkä vielä totuttelemista.” ”Toimi ihan hyvin.” ”Tekniikkaa oli sopiva määrä ja se tehosti oppimista. Myös esim. ryhmätöitä oli helpompi tehdä.” ”Osittain ihan ok, mutta henkilökohtaisesti en tykkää. Hommat hoituisi paremmin kynällä ja paperilla.”

Tämä diasarja on lisensoitu Creative Commons -lisenssillä CC BY-SA Sinä saat Jakaa ja muokata tätä diasarjaa, myös kaupallinen hyödyntäminen on sallittu Kahdella ehdolla Viittaat aina alkuperäiseen tekijään Jos muokkaat tätä diasarjaa tai käytät tätä osana laajempaa teosta, tulee sinun jakaa muokattu teos tällä samalla lisenssillä   Lisätietoja CC-lisenssit: creativecommons.fi CC BY-SA -lisenssi: creativecommons.org/licenses/by-sa/1.0/fi Diasarjan taloudelliset tekijänoikeudet kuuluvat Pirkanmaan ELY-keskukselle Pirkanmaan II asteen yhteisöllinen kehittämisverkosto – PAOK:n (http://paokhanke.ning.com) rahoittajana ovat Euroopan sosiaalirahasto ESR, Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä yhteistyöoppilaitokset. Rahoituspäätöksessä todetaan kohdassa tekijänoikeudet seuraavasti: ”Hankkeen hyväksymisen, rahoittamisen ja maksamisen ehtona on, että tuensaaja luovuttaa kaikki taloudelliset oikeudet hankkeessa syntyneisiin tekijänoikeuslain (404/1961) mukaisesti suojattuihin aineistoihin, mukaan lukien oikeudet aineiston muokkaamiseen ja käyttöoikeuksien edelleen luovuttamiseen rahoittajaviranomaiselle sen varmistamiseksi, että aineistot ovat yleisesti käytettävissä korvauksetta rakennerahasto-ohjelmien tavoitteiden mukaisesti.   Tuensaaja vastaa siitä, että sillä on ennen viranomaiselle luovuttamista oikeudet hankkeessa syntyneisiin tekijänoikeuslain mukaisesti suojattuihin aineistoihin tämän ehdon edellyttämässä laajuudessa, ja että aineisto ei loukkaa kolmannen tekijänoikeuslakiin perustuvaa oikeutta. Tuensaaja hankkii tarvittavat oikeudet niiltä, joiden teoksia tai muita suojattuja aineistoja on käytetty hankkeeseen syntyvien suojattujen aineistojen aikaansaamisessa. Tällaisia tahoja voivat olla esimerkiksi teosten luomiseen osallistuvat työntekijät tai alihankkijat. Taloudellisten tekijänoikeuksien haltijana rahoittajaviranomainen on päättänyt, että aineistoa saa käyttää ilman eri korvausta tai lupaa. Saattaessaan aineistoa yleisön saataville aineiston käyttäjän tulee liittää oheen maininta aineistoon liittyvien taloudellisten tekijänoikeuksien kuulumisesta rahoittajaviranomaiselle sekä siitä, että aineistosta saa vapaasti valmistaa kappaleita ja saattaa sen yleisön saataviin sekä sisällyttää muuhun aineistoon tai muulla tavoin kehittää sitä edelleen kuitenkin loukkaamatta tekijän moraalisia oikeuksia, samoin kuin sitä, että käyttäjän sitoutuminen näihin ehtoihin on käyttöoikeuden ehto.” 9