Avoimen yliopiston yhteistyötä alueellisten toimijoiden kanssa lisätään •Avoin yliopisto-opetus toteutetaan monimuotoisena opetuksena aikuiskoulutuksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Advertisements

Korkeakoulujen yhteiskunnallisen ja alueellisen vaikuttavuuden hyviä käytäntöjä Pohjois-Suomi, Itä-Suomi ja Länsi-Suomi.
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Koti On Paras SLU –alueiden perheliikuntahanke KOTIPA.
PK-kehittämispalvelut
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
© Humanistinen ammattikorkeakoulu NY-opinnot Turussa Annika Mäkelä Humanistinen ammattikorkeakoulu Kulttuurituotannon koulutusohjelma
Päijät-Hämeen kesäyliopisto Toiminut vuodesta 1962 Lahdessa Toimipaikkana on Aikuiskoulutuskeskus, Kirkkokatu 16, Lahti Toiminta ympärivuotista Kaikille.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Opiskelun ja huippu-urheilun yhdistäminen korkea-asteella
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Sirkka Peltola, Susanna Elsilä JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO TYÖELÄMÄPALVELUT OHJAUSTA, KASVATUSTA JA SUOJELUA KEHITTÄMÄÄN II -HANKE
Yhteishankintakoulutuksesta apua rekrytointiin
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
FUAS Kielet ja viestintä
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
Metalliteollisuuden yritysten ja aikuiskoulutuskeskusten verkosto (METEKADULT) TYKE –projekti Väliraportti.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Muistiliitto ry Muistiluotsit verkkoja kutomassa VISIO Vuoteen 2010 mennessä luodaan maan kattava asiantuntija- ja tukikeskusverkosto, jonka avulla vapaaehtoistyö.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Suurimmat kunnittaiset pendelöintivirrat 2011 Forssan seutukunta Tilastokeskus/SeutuNet.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu –ideariihi
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Ulkomaalaiset Lapissa
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ulkomaalaiset Lapissa
TURUN MATKAILUAKATEMIA – ÅBO TURISMAKADEMI
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Avoimen yliopiston yhteistyötä alueellisten toimijoiden kanssa lisätään •Avoin yliopisto-opetus toteutetaan monimuotoisena opetuksena aikuiskoulutuksen joustavassa yhteistyöverkostossa, jonka keskeisiä toimijoita ovat kansalaisopistot, kansanopistot ja kesäyliopistot. •Avoin yliopisto lisää yhteistyötä alueellisten toimijoiden kanssa paikallisten koulutustarpeiden kartoituksessa, koulutuksen suunnittelussa, laatukriteerien luomisessa, tukipalvelujen käyttökoulutuksessa sekä oppivien alueiden kehittämistyössä. •Avoin yliopisto kytketään oman yliopistonsa aluestrategian osaksi. Kukin yliopisto sopii alueellisten toimijoiden kanssa maakunnan, seutukunnan tai kielialueen tarpeiden ja erityispiirteiden perusteella parhaaksi katsomastaan toimintamallista. Lähde: Avoin yliopisto Suomessa. Valtakunnallinen strategia

Avoimen yliopiston opiskelijat (opinto-oikeuksien määrä) opetuksen järjestäjän mukaan vuosina (KOTA 2004).

Lapin maakuntakorkeakoulu -hanke •Lapin yliopiston avoin yliopisto on mukana vuonna 2003 käynnistyneessä Lapin maakuntakorkeakoulu -hankkeessa, joka on Lapin yliopiston, Rovaniemen ja Kemi-Tornion ammattikorkeakoulujen, Lapin kesäyliopiston ja Lapin seutukuntien eri toimijoiden yhteistyöverkosto. •Hankkeen tavoitteena on kanavoida verkoston osaaminen tukemaan seutukuntien omia elinkeinopoliittisia tavoitteita. •Avoin yliopisto- ja ammattikorkeakouluopetus on maakuntakorkeakoulun tärkeimpiä työkaluja. Uuden toimintamallin myötä avoin korkeakouluopetus saadaan aiempaa systemaattisemmaksi. •Lapin maakunnassa avoimen yliopiston opetustoiveet saadaan kunkin seutukunnan osaamisstrategiasta. Seutukunnan elinkeinoelämä, sivistystoimi, työvoimatoimistot, kuntien oppilaitokset ja alueen korkeakoulut laativat yhdessä osaamisstrategian, joka sisältää myös toimeenpanosuunnitelman Lapin yliopiston avoimien yliopisto-opintojen tarpeesta. Opinnot on suoraan johdettu alueen elinkeinollisista tarpeista.

Päijät-Häme •Helsingin yliopiston avoin yliopisto on Lahdessa osa Lahden yliopistokeskusta, yksi sen kuudesta yliopistoyksiköstä. •Se on ryhtynyt vuonna 2005 edistämään Päijät-Hämeen avoimeen yliopisto-opetukseen liittyvää yhteistyötä tavoitteinaan mm.: 1.Avointa yliopisto-opetusta koskeva tiedotus ja markkinointi tapahtuu yhden väylän kautta koko maakuntaan. 2.Avointa yliopisto-opetusta järjestävät tahot suunnittelevat ja koordinoivat opetustarjontaa maakunnan alueelle pitkäjänteisesti ja keskinäistä työnjakoa kehittäen. Alueelliset koulutustarpeet otetaan suunnittelussa huomioon ja niitä kartoitetaan aktiivisesti. 3.Tukitoimintoja tarjotaan koko maakunnan alueella ja niistä esimerkkejä ovat: opintoneuvonta, yhteinen tuutoriverkosto, paikallisten korkeakoulukoordinaattoreiden verkosto ja yhteistyö opetus- ja tenttijärjestelyissä.

Varsinais-Suomi •Turun yliopiston, Turun kauppakorkeakoulun ja Åbo Akademin avoimet yliopistot sekä Turun ammattikorkeakoulun ja maakunnassa toimivien verkostoammattikorkeakoulujen avoimen opetuksen yksiköt ovat mukana Korkeakoulut seutukunnissa -hankkeessa, jonka yhtenä toimintalinjana on yhteistyön lisääminen avoimessa korkeakouluopetuksessa Varsinais- Suomen seutukunnissa. •Yhteistyön muodot ja tavoitteet ovat pitkälti samat kuin edellä kuvatussa Päijät-Hämeen esimerkissä. •Yhtenä konkreettisena tuloksena on avointen korkeakoulujen yhteiset info- tilaisuudet kolmessa seutukunnassa kesällä 2005.

Jyväskylän avoimen yliopiston tietokanta •Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto on kehittänyt yhteistyöoppilaitoksiaan varten sähköisen tietokannan. •Tietokannan kautta yhteistyöoppilaitokset voivat paitsi hakea opintojen järjestämisoikeutta ja seurata omien hakemustensa tilaa yliopiston toimeenpanosuunnitelman työstämisen eri vaiheissa niin myös seurata toistensa opetustarjontaa. •Avoin yliopisto on kehottanut tietyn alueen yhteistyöoppilaitoksia seuraamaan toistensa tarjontaa, jotta nämä voisivat tehdä yhteistyötä mm. markkinoinnissa ja opetuksen järjestämisessä kustannusten hillitsemiseksi ja mahdollisimman monipuolisen opetustarjonnan takaamiseksi.

Åbo Akademi ja ”regional samplanering” •Åbo Akademin avoimessa yliopistossa on käytössä alueellinen suunnittelujärjestelmä nimeltään ”regional samplanering”. •Åbo Akademi järjestää yhteistyöalueillaan Uudellamaalla, Ahvenanmaalla, Turunmaalla ja Pohjanmaalla yhteistyötilaisuuksia, joissa alueellinen opetustarjonta suunnitellaan yhteistyötahojen kanssa 2-4 vuoden ajaksi. •Alueen yhteistyöorganisaatiot järjestävät opetuksen yhteistyössä ja esimerkiksi lähiopetusta voidaan antaa vuorotellen eri paikoissa. Toisaalta tietyn opetuksen järjestämisoikeus voi kiertää yhteistyötaholta toiselle vuosittain, jolloin kukin taho saa vuorollaan järjestettäväkseen sekä suosittuja että vähemmän suosittuja kursseja. •2-4 vuoden suunnitteluperiodin ansiosta sekä opetuksen että opiskelun suunnittelu on pitkäjänteistä. •Järjestelmä vaatii Åbo Akademilta aktiivista ohjausta mutta tuottaa alueelle monipuolisen ja tarkoituksenmukaisen opetustarjonnan.

Haasteita 1.Alueellisten opetustarpeiden tehokkaampi selvittäminen ja opetuksen järjestämisen voimakkaampi koordinointi, jotta turhat alueelliset päällekkäisyydet voitaisiin karsia. 2.Maakunnallistumisen seurauksena maakunnan omien avointen yliopistojen opetuksen korostuminen, mikä entisestään heikentää valtakunnallista yhteistyötä yliopistojen välillä. 3.Opetusteknologian kehityksen mukanaan tuoma pedagoginen haaste. Miten uusi teknologia kytketään avoimen yliopiston etä- ja monimuoto- opetuksen perinteeseen? 4.Kysymys avoimen yliopiston alueellisen vaikuttavuuden kehittämisestä. Keskeinen ehto on, että avoin yliopisto kytketään perinteisen profiilinsa ja omien vahvuuksiensa mukaisesti nykyistä selvemmin yliopistojen aluestrategioiden osaksi.