PAKETTI - KUNTIEN PALVELURAKENTEIDEN KEHITT Ä MISPROJEKTI TASEANALYYSI Esittely 10.5.2010 klo 11:00 Lahti •Net Effect Oy •KTT, TTL, HTM, Emeritusprof.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusyrityskeskus • Vastuu perustamisneuvonnasta Lahden alueen kilpailukyky- ja elinkeinostrategian mukaisesti • Vuodessa asiakaskäyntejä yli.
Advertisements

Toimintaympäristö
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2010 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Seurakuntien tilinpäätökset 2007 ja taloudellisen aseman kehittyminen
Esimerkki 1, s. 75 (74) € talletettiin pankkiin vuodeksi Korko 3,55 %
Hollolan Tarmontie 2-4 Koy
Click to edit Master title style Testing Finnvera Oyj Liiketoimintajohtaja Annamarja Paloheimo.
1. Osakekaupan ja listayhtiöiden määrän kehitys
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kuntatalous Mika Mäkinen.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Kotka Pyhtää Hamina Miehikkälä Virolahti © MML, 2012 Kotka-Haminan seutu Heikki Miettinen Kuntatalouden tunnusluvut.
Liikevaihto13,113,3-1,9 Liikevoitto0,30,8-65,0 Prosenttia liikevaihdosta2,36,5 Voitto ennen veroja0,30,8-69,6 Prosenttia liikevaihdosta1,96,3 Katsauskauden.
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Tiedotustilaisuus klo 9:30 Tervetuloa Tilinpäätös 2005 Toimitusjohtajan katsaus Tulevaisuuden tavoitteet.
Porin selvitysalueen vertailutilastoja Siikainen Pomarkku Pori Luvia Lavia Ulvila Harjavalta Kokemäki Nakkila Merikarvia.
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto19,216,318,1 Liikevoitto0,71,7-61,6 Prosenttia liikevaihdosta3,410,6 Voitto ennen veroja0,51,7-69,3 Prosenttia.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
Kuntalaisten mielipiteet - kunnallisvaaleissa äänestämisestä, - kunnallisista kansanäänestyksistä sekä - kunnanjohtajan valinnasta suoralla kansanvaalilla.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
Uudet yliopistokiinteistöyhtiöt talouslukujensa valossa
YRITYSVEROTUS NYT JA TULEVAISUUDESSA
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto37,227,734,2 Liikevoitto3,41,892,0 Prosenttia liikevaihdosta9,26,5 Voitto ennen veroja3,31,793,8 Prosenttia.
Juha Sivonen 2006 Tulikivi Oyj. Liikevaihto57,741,140,5 Liikevoitto5,83,561,4 Prosenttia liikevaihdosta10,08,7 Voitto ennen veroja5,43,456,3 Prosenttia.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille Talousarvio 2011.
Viestintäsuunnitelma
PÄIJÄT-HÄMEEN SOSIAALI- JA TERVEYSYHTYMÄ Ympäristöterveyskeskus Palvelusopimusneuvottelu Pentti Lampi Ympäristöterveyskeskuksen johtaja.
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2013 tilinpäätökset
Tilinpäätös 2004.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Lahden seudun kuntajakoselvitys
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto66,569,9-4,8 Liikevoitto3,21,0236,4 Prosenttia liikevaihdosta4,91,4 Voitto ennen veroja2,10,21189,4.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto69,682,1-14,9 Liikevoitto1,08,2-88,3 Prosenttia liikevaihdosta1,410,0 Voitto ennen veroja0,27,8-97,9.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
POSOTE T ILATYÖRYHMÄ Väliraportti T YÖRYHMÄN KOKOONPANO PJ Juha Piiroinen Suonenjoki Jäsenet: Mikko Hollmén (KYS), kiinteistöjohtaja, Markku.
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
LAUKAAN KUNTA TA 2017 Vuosikello Lasse Leppä Kunnanhallitus
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
TALOUSARVION 2016 LÄHTÖKOHDAT Alueiden johtokunta
Kirjanpidon tilit 1/2 Liiketapahtumat kirjataan tileille
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
OSA II Luotot ja takaus. OSA II Luotot ja takaus.
Taloudellisen tiedon lukeminen/tulkitseminen: Tuloslaskelma ja tase
Kuntien sote-toimitilat maakuntauudistuksessa
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Tilaisuus Tarkastuslautakunta Esittäjä Reijo Tuori
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Tilinpäätöksen 2018 tunnusluvut
Esityksen transkriptio:

PAKETTI - KUNTIEN PALVELURAKENTEIDEN KEHITT Ä MISPROJEKTI TASEANALYYSI Esittely klo 11:00 Lahti •Net Effect Oy •KTT, TTL, HTM, Emeritusprof. Pentti Meklin

PAKETTI - KUNTIEN PALVELURAKENTEIDEN KEHITT Ä MISPROJEKTI Sisältö 1.Johdanto 2.Perusanalyysi kuntien taseista 3.Tasetietojen yhteismitallistaminen 4.Tunnuslukujen yhteismitallistaminen 5.Riskit 6.Päätelmiä Tarkemmat tiedot seuraavissa taulukoissa: Tiivistelmä 0. PERUSANALYYSIT.xlsx Tiivistelmä 1. YHTEISMITALLISTAMINEN.xlsx Tiivistelmä 2. RISKIT.xlsx

Uuden kunnan perustaminen Millaisia varoja, velkoja ja vastuita kukin kunta tuo uuden kunnan taseeseen? (>millaisia tuloja ja menoja) 1. Johdanto - tarkastelun asemointia Kunta/kuntakonserni c –Tase, varat ja velat Kunta/kuntakonserni d –Tase, varat ja velat Kunta/kuntakonserni b –Tase, varat ja velat Kunta/kuntakonserni a – Tase, varat ja velat Uuden kunnan/kuntakonsernin tase? (taseesta johtuvat tulot ja menot) Hyötyvätkö tai kärvätkö joidenkin kuntien asukkkaat toisten tilanteesta?

Varallisuus ja velka sinänsä vai niistä tulevaisuudessa seuraavat tulo- ja menovirrat? a.Velat joutuvat maksamaan kaikki uuden kunnan asukkaat, mutta käytännössä kunnilla on jatkuvasti tietty velkataso b.Varallisuus on monimutkaisempi ba. jatkaa entisessä käytössä, rahoitus verovaroilla bb. voidaan myydä bc. varallisuus tuottaa tuloa bd. aiheutuu lisävelvoitteita 1a. Varallisuus ja velat vai tulot ja menot?

2. Kuntien tilanne parempi: ”Timantit”, jotka eivät ilmene tunnusluvusta - siirtyvät uudelle kunnalle 1.Tilinpäätöksen tunnuslukujen osoittama kuntien tilanne. Millainen kuva yksittäisistä kunnista? 3. Kuntien tilanne huonompi: ”Miinat”, jotka eivät ilmene tunnusluvuista – siirtyvät uudelle kunnalle 1b. Kuva tilinpäätöksen tunnuslukujen perusteella

1.Taloudellinen tilanne 2009 ja kehitys Taseista näkymättömät negatiiviset tekijät 3.Taseista näkymättömät positiiviset tekijät 4.Yhtenäistettyjen tietojen vaikutus tilinpäätöksiin 5.Suoritetun tasetarkastelun merkitys kuntien yhdistymisen kannalta. 1c. Selvitystehtävä

• Millainen on kuntien tilanne tilinpäätöluvuilla tarkasteltuna? • Miten kunnat eroavat toisistaan tilinpäätöslukujen mukaan? • Luvut (ei %-luvut) esitetään tunnusluvuittain • Kunnittain € yhteensä v ja • Suhteutettuna kunnittain €/asukas v • Aikasarjat v ovat kaavioina liiteaineistona olevassa excel-taulukossa. 2. PERUSANALYYSI KUNTIEN TASEASEMASTA

2a. KESKEISET TUNNUSLUVUT 2009 Yleiset • Varallisuus €/asukas • Velat €/asukas • Lainasaamiset €/asukas • Nettovelka €/asukas • Omavaraisuusaste -% • Nettovarallisuus • Yli- tai alijäämä €/asukas Tulorahoituksen riittävyys investointeihin • Toimintatuotot/toimintakulut, % • Investointien omahankintamenot €/asukas/vuosi • Vuosikate €/asukas/vuosi • Investointien tulorahoitus-% • Vuosikate/poistot, % Rahoitusasema • Rahoitusvarallisuus €/asukas • Rahavarat €/asukas • Lainasaamiset (kum) €/asukas • Suhteellinen velkaantuneisuus • Current ratio

Timantit ja miinat ja miten niihin pitäisi Suhtautua a.Poistoperusteiden erilaisuus b.Keskeisen omaisuuden käyttötarkoitukset ja käyttöasteet c.Voittoa tuottava varallisuus d.Omaisuuden käypien arvojen ja tasearvojen vertailu e.Käyttöomaisuuden korjausvelka 3. Mitä tunnusluvut eivät kerro? – Tasetietojen yhteismitallistaminen

3a. Poistoperusteiden erot

Poistoprosentit v Sumu-poistot/poistonalainen omaisuus*100

3b. Omaisuuden käyttötarkoitukset ja käyttöasteet v. 2009

3c. Voittoa/nettotuottoa tuottava varallisuus

3d. Käypien ja tasearvojen vertailu

3d. Käyvät arvot> tasearvot, €/asukas

3d. Käyvät arvot > tasearvot hyödykelajeittain

3d. Käyvät arvot > tasearvot hyödykkeiden käyttötarkoituksen mukaan

3e. Korjausvelka – rakennukset ja rakennelmat

3e. Korjausvelka ja korjaukset

Edellä on käsitelty tilinpäätöksen tunnuslukuja. Näitä lukuja voidaan nyt täydentää oikaisemalla niitä varallisuuden käyvillä arvoilla ja korjausvelalla. Seuraavassa on taseen lukuihin on lisätty käypien arvojen ja tasearvojen erotus sekä vähennetty korjausvelka. 4. Tunnusluvut yhteismitallistetuilla tiedoilla

Varallisuus tasearvo +(käypä arvo>tasearvo) €/asukas

Bruttovelka+korjausvelka €/asukas

Oikaistu varallisuus – oikaistu velka €/asukas

Kunnilla voi olla kannettavanaan erilaisia riskejä • 5a. Ympäristöriskejä • 5b. Sopimusriskejä • 5c. Antolainariskejä • 5d. Takausriskejä ja • 5e. Leasingvastuita Nämä voivat realisoitua kuntien yhdistyksen jälkeen. 5. TEHTÄVÄKOKONAISUUS – RISKIT, JOTKA EIVÄT TASEESTA ILMENE

5a. Ympäristöriskit

5b. Sopimusriskit Sopimusvast uut kuntakonserni Riski-% Lahti % Heinola Orimattila Artjärvi Asikkala % Hartola Hollola Hämeenkoski % Kärkölä Nastola Padasjoki Sysmä PHSOTEY PHKK PHL LAHTI - Sopimusvastuu osiossa sopimusrikkomusmahdollisuus aiheuttaa arvioidun riskin

5c. Antolainat I Konsernin sisäiset antolainat Sysmä Padas- joki Ori- mattilaNastolaKärkölä Hämeen -koskiHollolaHeinolaAsikkalaHartolaLahti Art- järvi YHT 1a. Elinkeinotoimintaan annetut lainat ? b. Muuhun toimintaan annetut lainat ? II Konsernin ulkopuolelle annetut lainat ?6 591 Yhteensä ?

5c. Antolainojen vapaamuotoiset arviot (1/2) Sysmä Lainoista 4,7 milj. on kunnan 100 %:lle kehitysyhtiölle annettua sijoituksiin kirjattua pääomalainaa. Se jää kunnan ratkaistavaksi, yhtiö ei siitä pysty vastaamaan. Ratkaisumalleja pohditaan. Yhtiössä tehtiin v toiminnallisia muutoksia, tässä muodossa se pystyy hoitamaan vaihtuvien vastaavien antolainan €, teollisuushallit ovat 100 % vuokrattu ja yritystoiminta vakaata. Orimattila Elinkeinotoimintaan annettujen lainojen riskinä on hallien jääminen tyhjilleen, joka hallien hyvä logistinen sijainti huomioiden ei kuitenkaan ole kovin suuri. Vuokraajien vaihtumisen välillä saattaa kuitenkin olla ajanjaksoja, jolloin ei saada vuokratuloja. Elinkeinotoimintaan annetut lainat on kaikki annettu kaupungin 100 % omistamalle tytäryhtiölle, joten sitä kautta arvioiden tilanteen seuranta on hallinnassa. Muiden antolainojen osalta ei suurta riskiä paitsi Lämpöyhtiön osalta, jossa markkinoilta tulee kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Nastola 1b. Kohdasta kaikki lainat ovat tyttärille (100%) myönnettyjä lainoja, lainoista 721 t€ on pääomalainoja. Tytäryhtiöiden toimiala, varallisuus ja tilanne on siinä määrin vakaa, että kunnalla ei nähdä olevan merkittäviä riskejä lainojen suhteen. Kärkölä euron laina Kärkölän Lämpö Oy:lle, riski 0%

5c. Antolainojen vapaamuotoiset arviot (2/2) Hämeenkoski Ei riskiä. Työterveys Wellamolle annettu 750 €:n laina maksettu vasta vuonna Hollola 1b. Hollolan Asuntoltalot Oy ja Hollolan Palveluasunnot Oy, riskiarvio 10% II Nuorten lainat ym., riskiarvio 10 % Heinola Lainat koulutuskonsernille ja vuokrataloyhtiölle arvioidaan riskittömiksi Asikkala Kunnan omistamalle kiinteistöyhtiölle myönnetyssä lainassa riski on melko pieni. Yhtiö omistaa asuntoja, jotka on lähes 100-prosenttisesti vuokrattu. Hartola Yleisen taloudellisen tilanteen muutokset, jotka heijastuvat vuokralaisina toimiviin yrityksiin ovat suurin riski. Vieraalla pääomalla tehdyt investoinnit ovat raskaita ja jos vuokralla toimivien yritysten rahoitustilanne heikkenee niin kunnan kiinteistöyhtiön rahoitusriski kasvaa. Riskin määrittämiseksi olisi voitava määrittää vuokralaisena toimivan yrityksen kilpailukyky markkinoilla. Itä-Hämeen kansansivistystyön säätiölle annettu € laina on käytännössä osamaksusopimus jolla säätiö hankkii toimitilat kunnalta.

5d. Takausriskit Takaukset Kunta Konserni TytäryhtiötMuutYhteensä Riski-% Lahti % Heinola % Orimattila % Artjärvi % Asikkala % Hartola % Hollola % Hämeenkoski % Kärkölä % Nastola % Padasjoki % Sysmä % PHSOTEY PHKK PHL

HEINOLA KUNTA: Päijät Hämeen Jätehuolto Oy/ Osakkaan osuus lainan takausvastuusta Takauksen saaneet kiinteistöyhtiöt fuuusiotu Hlan Vuokra-asuntoihin - Ei maksuhäiriöitä eikä taloudellista tukea kaupungilta. KONSERNI YHTEENSÄ: Tilinpäätöksen liitetiedossa oli väärä luku. Kunnantakausvastuiden lisäksi ETEVA kuntayhtymällä on takausvastuuta Uudenmaan Vammaispalvelusäätiön lainasta. Heinolan osuus vastuusta on euroa. ARTJÄRVI Vesiosuuskunta Villihiisi e Artjärven Tuomaskoti e HÄMEENKOSKI Sopimustakaus P-H Op/Matkahuolto Oy:lle matkahuoltoasiamiehen puolesta, 5000 e. Tililuotto Nordea Pankki Oyj:lle Hämeenkosken Vanhustenkotiyhdistyksen puolesta e. KÄRKÖLÄ Kärkölän kunta ei ole myöntänyt takauksia kehitysyhtiöille tai elinkeinotoiminnalle. Takaukset: KOY Kärkölän Kivitasku euroa ja Kärkölän Vanhustenkotiyhdistys ry euroa. Muut taloudelliset vastuut: Takaisinostovastuu Järvelä vapaapalokunta ry euroa. 5d. Takausriskien vapaamuotoiset arviot (1/3)

NASTOLA Nastolan kunnan takauksista euroa on myönnetty kunnan tytäryhtiöille. Tytäryhtiöiden toimiala, varallisuus ja tilanne on siinä määrin vakaa, että kunnalla ei nähdä olevan merkittäviä riskejä takausten suhteen. SYSMÄ Sysmän Palvelutaloyhdistys ry, Leenharjun vesiosuuskunta, Etelä-Sysmän vesiosuuskunta, Pohjois-Sysmän vesiosuuskunta. Vuokrataloyhtiöt ovat lainansa hoitaneet, jos ei muuten, lainojen uudelleenjärjestelyllä. Muissa on vesiosuuskunnat, joilla on sitoumukset liittyjiltä, ei ole lainojen kanssa ongelmia. Ainoastaan Palvelutaloyhdistyksen (takaus €) uimahallitoiminta on vaikeuksissa ilman kuntaa, kunta ostaa uintipalveluita kuntalaisille ja sitä kautta turvaa uimahallin toimintaa. ORIMATTILA Orimattilan Vanhustentaloyhdistys r.y. 460 teur, Piikainkyrön Vesiosuuskunta 185 teur. Muut takaukset ovat tytäryhtiöiden lainoihin (kaikissa 2009 nostetuissa yhtiön omistusosuus 100 %). Yksi takaus, joka on konsernin ulkopuolelle annettu ja jossa on suurempi riski. Toiminta on kuitenkin kunnan peruspalvelutuotantoa tukevaa ja mikäli riski realisoituu, on todennäköistä, että toiminta ainakin joiltain osin tulee otettavaksi osaksi kaupungin toimintaa. 5d. Takausriskien vapaamuotoiset arviot (2/3)

PADASJOKI Montreal-halli 2 milj e (välilllinen omistus 100 %) GTC -halli e (lunastussopimus) Vuokrataloyhtiöt 2,4 milj (välillinen omistus 100 %) HARTOLA Omavelkaisten takausten lisäksi kunta on antanut täytetakauksia Kiinteistö Oy Vasallin lainoille. Tilinpäätökseen on merkitty täytetakauksen kohteena olevan lainan saldo tilinpäätöshetkellä, mutta kiinteistöosakeyhtiön pankille ensisijaiseksi vakuudeksi antamien kiinteistökiinnitysten arvoa ei ole arvioitu, joten kunnan todellista takausvastuuta on vaikea selvittää. Muut = vesiosuuskunnat. LAHTI Takausriskinä arvioidaan mahdolliset tytäryhteisön maksuvaikeudet, tai rahoittajan konkurssi ASIAKKALA Tytäryhtiön lainan takaus koskee Asikkalatalot Oy:tä. Muut = annettu yhdelle vesiosuuskunnalle. HOLLOLA Takaukset muiden puolesta Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy , , ,00 Hollolan palvelutaloyhdistys Huili ry , , ,59 Herralan VPK , , , , , ,46 5d. Takausriskien vapaamuotoiset arviot (3/3)

5e. Leasingvastuut Kunta Konserni 2010 eräänt.myöhemminyhteensä2010 eräänt.myöhemminyhteensäRiski-% Lahti % Heinola % Orimattila % Artjärvi % Asikkala % Hartola Hollola Hämeenkoski % Kärkölä % Nastola Padasjoki Sysmä % PHSOTEY PHKK PHL NASTOLA Leasing -vastuiden osalta emme näe merkittäviä riskejä. ORIMATTILA Ei ole, leasing sopimukset ovat kaikki laitteita, joissa on vakuutusturva riskin varalta. LAHTI - Leasing osuudesta arvioitu mahdollinen rahoitusyhtiön konkurssi

Varallisuus 1.Kuntien varallisuus vaihteli taseen mukaan. Muutamat näkökulmat ovat tärkeitä arvioitaessa merkitystä kuntien ydhistymisen kannalta. 2.Kuntien yhdistymisen kannalta oleellista on varojen käyttötarkoitus: a. Aineellisista hyödykkeistä suurin osa % on tarkoitustaan vastaavassa käytössä > käyttö jatkunee lähes entisellään tulevaisuudessakin käyvästä arvon riippumatta. Oleellista on b. myytävissä oleva käyttöomaisuus > ei näyttäisi olevan suuressa määrin c. voittoa tuottava omaisuus > Lahdella, Heinolalla ja Padasjoella on varallisuutta > vaikuttaa veroprosentteihin 6. Päätelmiä a.

3. Kuntien taseissa olevien varallisuuserien käypä arvo usein ylittää kirjanpitoarvon vaihtelevasti – arvojen määrittelyssä hankaluuksia Suurin osa tästä varallisuudesta on tarkoitustaan vastaavassa käytössä 6. Päätelmiä b.

Velat ja vastuut 1.Kuntien velat ovat yhdistymisen jälkeen yhteisiä, oikeasti maksettavia, mutta käytännössä kunnilla on aina velkaa, joka pyrkii kasvamaan > oleellista on korko 2.Bruttovelkojen määrä €/asukas vaihtelee, nettovelat (-lainasaamiset) muuttaa tilannetta, esim. Lahti 3. Käyttöomaisuuden korjausvelka myös vaihtelee. Korjausvelalla näytti olevan yhteyttä tehtyihin korjauksiin. 4. Kuntien riskien määrä vaihtelee 6. Päätelmiä c.

• Mikä osuus taseen sisältämillä ja niitä täydentävillä tiedoilla on kuntien yhdistymisen kokonaisuuteen? • Kuntien yhdistymisen kannalta suurimmat hyödyt ja haitat tulevat muualta kuin taseesta • Peilattuna uuden kunnan muodostamaan taseen kuvaamaan kokonaisuuteen, eivät yksittäisten kuntien vaikutukset kokonaisuuteen näytä ratkaisevan suurilta - Lahti • Suurimmat vaikutukset eri kuntien kannalta tuleva tulo- ja menokehitys (tuloslaskelma). 6. Päätelmiä d.