K-P:n opot ja rehtorit
Ihminen kuluttaa elämänsä pohtimalla menneitä, tuskailemalla nykyhetkeä ja pelkäämällä tulevaisuutta. K-P:n opot ja rehtorit Päivän miete:
K-P:n OPOJEN JA REHTOREIDEN TAPAAMISET 2012 – Keski- Pohjanmaan maaseutuopisto Kannuksen toimipiste ● Ajankohtaista tietoa + infoa yhteishausta 2013 Yhha- tilaisuudet: ● Jyväskylä pe ● Tampere to ● Seinäjoki pe K-P:n opot ja rehtorit pe ● Yritysvierailu. Vaihtoehtoina: - Vaasan vankila, -UPM -Kymmene Oyj paperitehdas; Pietarsaari, -Stora Enso ja Polar; Oulu, - kaivosteollisuus; Taivalvaara ja - Rautaruukki Oyj; Raahe. SOPO- päivät ● 7– Kouvola ● , paikka vielä avoin. ● kevätillallinen, Kokkolinna ke Yhteistyösuunnitelmasta huomioitavaa
Yhteistyösuunnitelmasta huomioitavaa ● 9- luokkalaisten vierailut ammatillisiin ja lukiokoulutukseen viikko 46 - ti kaupungin yläkoulut - ke maakunnan yläkoulut PAIKKA JA TOTEUTUS AVOINNA! ● Kokkolan yhteinen vanh. ilta ke lukio Kokkolassa?? ● 8- luokkalaisten infon toteuttaminen keväällä 2013? K-P:n opot ja rehtorit
KPEDU- opojen tapaamiset 2012 – 2013 ■ K-P:n maaseutuopisto, Toholampi ■ Kokkolan kauppaopisto? Vanhempainil- lan infoaineisto 9- luokille, kiertojärjestys ja aikataulu ■ Paikka vielä avoin ■ Lukuvuoden 2013 – 2014 suunnittelua, Kokkolan ammattiopisto K-P:n opot ja rehtorit
Koulutus ja tutkimus vuosina 2011– K-P:n opojen kommentteja – ja näkemyksiä kehittämissuunnitelmasta K-P:n opot ja rehtorit
Koulutus ja tutkimus vuosina 2011– Koulutustakuu osana yhteiskuntatakuuta Hallitus toteuttaa yhteiskuntatakuun vuoden 2013 alusta lukien niin, että jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta. K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila
Koulutus ja tutkimus vuosina 2011– Osana yhteiskuntatakuuta toteutetaan koulutustakuu. Jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan jatko- mahdollisuus lukioissa, ammatillisessa koulutukses- sa, oppisopimuskoulutuksessa, työpajassa, kuntou- tuksessa tai muulla tavoin. Hallituksen tavoitteena on, että kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä 20 –24- vuotiaista yli 90 prosentilla on perusasteen jälkeinen tutkinto. K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila
Koulutus ja tutkimus vuosina 2011– Koulutuksen merkittävimmät solmukohdat: ► Ikäluokat pienenevät ► koulutuspaikkojen lukumäärän kasvu suhteutettuna ikäluokkaan ► koulutuspaikkojen alueellisen jakautumisen kohdentuminen ► ammatillisesti suuntautuneen koulutuksen alueellisen saatavuuden turvaaminen ► moninkertaisen koulutuksen purkaminen henkilöille, jotka ovat ilman tutkintoa (mm. perustutkinnon päättävät) ► ohjauksen merkitys koulutus- ja uravalinnoissa K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila
Koulutus ja tutkimus vuosina 2011– Miten valtiovalta avaa solmukohtia: ► Käynnistetään toisen asteen koulutuksen palvelukyvyn vahvistamisen ja rakenteellisen kehittämisen toimenpideohjelma toisen asteen koulu- tuksen alueellisen saavutettavuuden turvaamiseksi lisäämällä oppi- laitosrajat ylittävää tilojen, tukipalvelujen ja opettajaresurssien käyttöä. ► mahdollistetaan joustavia opinpolkuja ■ tutkintojen joustavuus (valinnaisuudet) ■ osatutkinnot ■ vähennetään moninkertaista koulutusta ■ yhteisresurssien käyttöä kehitetään ► keskeyttämistä vähennetään ► tuetaan opintojen etenemistä ► tuetaan tutkintojen suorittamista tavoiteajassa K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila
Koulutus ja tutkimus vuosina 2011–2016 ( ) Miten opinto-ohjauksella solmuja voidaan avata? ► toiselle asteelle laaditaan hyvän opinto- ohjauksen kriteerit ► opinto-ohjauksen tueksi kehitetään sähköisiä ● tieto-, ● neuvonta- ja ● ohjauspalveluita osana SADe- ohjelman Oppi- jan verkkopalvelua ► uudistetaan yhteishaku 2013 ► ohjaajien valmiuksia kehitetään ► parannetaan eri hallinnonalojen ja työelämän ohjaustehtävissä toimivien jatko- ja täydennys- koulutusmahdollisuuksia K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila
Koulutus ja tutkimus vuosina 2011–2016 ( ) Opinto-ohjauksen kannalta kysymyksiä herättää? ► rahan riittävyys ► positiivinen KESUn kannanotto ”magneettimaisesta” koulutusputkeen sitoutumisesta: ”95 prosenttia perusasteen päättävistä jatkaa opinto- jaan välittömästi tutkintoon johtavassa koulutuksessa”. ► Sitouttaminen ja motivointi elinikäiseen oppimiseen. Väestöllisen huoltosuhteen parametrit nyt ja tulevai- suudessa luovat kovan haasteen. K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila
Koulutus ja tutkimus vuosina 2011–2016 ( ) Opinto-ohjauksen kannalta kysymyksiä herättää? ► Alle 15-, mutta yli 64- vuotiaiden osuus työikäi- seen väestöön on nyt reilu 55. On ennustettu, että huoltosuhdeluku vuonna 2020 on yli 70. Onko synnyttävä aikuisena ja elettävä ikuisesti? K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila Työelämän ulkopuolella olevat 64- vuotiaat HUOLTOSUHDE = työikäinen väestö (100 kpl)
Koulutus ja tutkimus vuosina 2011–2016 ( ) Opinto-ohjauksen kannalta kysymyksiä herättää? ► Miten sitouttaa vuotiaat perusasteen jälkeiseen tutkintoon? (17 /14%) ● sisäoppilaitokset ● sisältäpäin lukkiutuvat oppimisympäristöt ● kotoa saattaen vaihtaen toiminnot ● osatutkinnot lyhyet toiminnalliset käytännön läheiset tuokiot ● kolmannen vuoden muuttaminen oppisopimuspainotteiseksi ● K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila
K-P:n OPOJEN JA REHTOREIDEN TAPAAMISET 2012 – 2013 Yhteistyösuunnitelmasta huomioitavaa ”I have sometimes been wildly, despairingly, acutely miserable, but through it all I still know quite certainly that just to be alive is a grand thing”.
K-P:n OPOJEN JA REHTOREIDEN TAPAAMISET 2012 – 2013 Yhteistyösuunnitelmasta huomioitavaa ”Olen joskus ollut kaamean, epätoivoisen, äkillisen alakuloinen, mutta siltikin tiedän aivan varmasti, että pelkkä elossa oleminen on jotakin mahtavaa”. — Agatha Christi