K-P:n opot ja rehtorit 30.3.2012. Ihminen kuluttaa elämänsä pohtimalla menneitä, tuskailemalla nykyhetkeä ja pelkäämällä tulevaisuutta. K-P:n opot ja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Advertisements

Toimintaympäristö
Nuorisotakuu Hallituksen kärkihanke, jonka tavoitteena parantaa nuorten työllistymistä ja kouluttautumista. Nuorisotakuusta lisätiedot:
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Nuorten yhteiskuntatakuu eli nuorisotakuu 2013
YHTEISHAKUINFO AIKATAULU: kevään yhteishaku
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
Nuorisotakuu 2013 Valtiosihteeri Pilvi Torsti Opetus- ja kulttuuriministeriö
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
Viikko 15 (9. – ) Maanantai: (9.4.) -2. PÄÄSIÄISPÄIVÄ; ei koulua Tiistai: (10.4.) LK: Valinnaisaine-INFO auditoriossa klo Keskiviikko:
KOULUTUSTAKUU.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen •Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Viikko 16 (16. – ) 8.LK TET-viikko Maanantai: (16.4.) -9B: Vierailu Olkkarissa ja Työ- ja elinkeinotoimistossa klo Tiistai: (17.4.) -Eskarit:
Oulun aikuislukio 2014.
Venäjän merkitys kyselyn perusteella on ollut kasvussa: Tänä vuonna sen ilmoitti merkittävimmäksi ulkomaalaisten vieraiden lähtömaaksi jo 70 prosenttia.
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Viikko 17 (22. – 26.4.) Maanantai: (22.4.) - Tiistai: (23.4.) - Keskiviikko: (24.4.) LK: Tapporumpu-esitys salissa klo Torstai: (25.4.)
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
Perusopetuksen ryhmäkoko
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Nuorten hankkeet MYR Minna Koljonen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
Keski-Pohjanmaan ammattiopiston opot
Viikko 34 (22.8. – 26.8.) Koulukuvaukset Maanantai: (22.8.) - Tiistai: (23.8.) - Keskiviikko: (24.8.) - Torstai: (25.8.) -Yläkoulu: Koulupoliisin.
Kannelmäen peruskoulu Vanhempainilta Suuntaviittoja lukuvuoteen.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lukion kehittämissuunnitelmat Johtaja Jorma Kauppinen AOL Helsinki.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Viikko 6 (4. – 8.2.) SANOMALEHTIVIIKKO Maanantai: (4.2.) - Tiistai: (5.2.) LK poikien joukkue: Koulujenvälinen jääpalloturnaus -Kulttuuripolku/Kenkävero.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
OPO-hanke Hankeseminaari
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
ORIMATTILAN TYÖLLISTÄMISPROJEKTI OTE
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
VISIO Ohjaamojen tavoitteena on nuorten työllistymisen, koulutuksen ja osallisuuden edistäminen tarjoamalla tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita. Ohjaamot.
OP1.3 Jussi Lounassalo.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Esityksen transkriptio:

K-P:n opot ja rehtorit

Ihminen kuluttaa elämänsä pohtimalla menneitä, tuskailemalla nykyhetkeä ja pelkäämällä tulevaisuutta. K-P:n opot ja rehtorit Päivän miete:

K-P:n OPOJEN JA REHTOREIDEN TAPAAMISET 2012 – Keski- Pohjanmaan maaseutuopisto  Kannuksen toimipiste ● Ajankohtaista tietoa + infoa yhteishausta 2013 Yhha- tilaisuudet: ● Jyväskylä pe ● Tampere to ● Seinäjoki pe K-P:n opot ja rehtorit pe ● Yritysvierailu. Vaihtoehtoina: - Vaasan vankila, -UPM -Kymmene Oyj paperitehdas; Pietarsaari, -Stora Enso ja Polar; Oulu, - kaivosteollisuus; Taivalvaara ja - Rautaruukki Oyj; Raahe. SOPO- päivät ● 7– Kouvola ● , paikka vielä avoin. ● kevätillallinen, Kokkolinna ke Yhteistyösuunnitelmasta huomioitavaa

Yhteistyösuunnitelmasta huomioitavaa ● 9- luokkalaisten vierailut ammatillisiin ja lukiokoulutukseen viikko 46 - ti kaupungin yläkoulut - ke maakunnan yläkoulut PAIKKA JA TOTEUTUS AVOINNA! ● Kokkolan yhteinen vanh. ilta ke  lukio Kokkolassa?? ● 8- luokkalaisten infon toteuttaminen keväällä 2013? K-P:n opot ja rehtorit

KPEDU- opojen tapaamiset 2012 – 2013 ■ K-P:n maaseutuopisto, Toholampi ■ Kokkolan kauppaopisto? Vanhempainil- lan infoaineisto 9- luokille, kiertojärjestys ja aikataulu ■ Paikka vielä avoin ■ Lukuvuoden 2013 – 2014 suunnittelua, Kokkolan ammattiopisto K-P:n opot ja rehtorit

Koulutus ja tutkimus vuosina 2011– K-P:n opojen kommentteja – ja näkemyksiä kehittämissuunnitelmasta K-P:n opot ja rehtorit

Koulutus ja tutkimus vuosina 2011– Koulutustakuu osana yhteiskuntatakuuta Hallitus toteuttaa yhteiskuntatakuun vuoden 2013 alusta lukien niin, että jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta. K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila

Koulutus ja tutkimus vuosina 2011– Osana yhteiskuntatakuuta toteutetaan koulutustakuu. Jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan jatko- mahdollisuus lukioissa, ammatillisessa koulutukses- sa, oppisopimuskoulutuksessa, työpajassa, kuntou- tuksessa tai muulla tavoin. Hallituksen tavoitteena on, että kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä 20 –24- vuotiaista yli 90 prosentilla on perusasteen jälkeinen tutkinto. K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila

Koulutus ja tutkimus vuosina 2011– Koulutuksen merkittävimmät solmukohdat: ► Ikäluokat pienenevät ► koulutuspaikkojen lukumäärän kasvu suhteutettuna ikäluokkaan ► koulutuspaikkojen alueellisen jakautumisen kohdentuminen ► ammatillisesti suuntautuneen koulutuksen alueellisen saatavuuden turvaaminen ► moninkertaisen koulutuksen purkaminen henkilöille, jotka ovat ilman tutkintoa (mm. perustutkinnon päättävät) ► ohjauksen merkitys koulutus- ja uravalinnoissa K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila

Koulutus ja tutkimus vuosina 2011– Miten valtiovalta avaa solmukohtia: ► Käynnistetään toisen asteen koulutuksen palvelukyvyn vahvistamisen ja rakenteellisen kehittämisen toimenpideohjelma toisen asteen koulu- tuksen alueellisen saavutettavuuden turvaamiseksi lisäämällä oppi- laitosrajat ylittävää tilojen, tukipalvelujen ja opettajaresurssien käyttöä. ► mahdollistetaan joustavia opinpolkuja ■ tutkintojen joustavuus (valinnaisuudet) ■ osatutkinnot ■ vähennetään moninkertaista koulutusta ■ yhteisresurssien käyttöä kehitetään ► keskeyttämistä vähennetään ► tuetaan opintojen etenemistä ► tuetaan tutkintojen suorittamista tavoiteajassa K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila

Koulutus ja tutkimus vuosina 2011–2016 ( ) Miten opinto-ohjauksella solmuja voidaan avata? ► toiselle asteelle laaditaan hyvän opinto- ohjauksen kriteerit ► opinto-ohjauksen tueksi kehitetään sähköisiä ● tieto-, ● neuvonta- ja ● ohjauspalveluita osana SADe- ohjelman Oppi- jan verkkopalvelua ► uudistetaan yhteishaku 2013 ► ohjaajien valmiuksia kehitetään ► parannetaan eri hallinnonalojen ja työelämän ohjaustehtävissä toimivien jatko- ja täydennys- koulutusmahdollisuuksia K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila

Koulutus ja tutkimus vuosina 2011–2016 ( ) Opinto-ohjauksen kannalta kysymyksiä herättää? ► rahan riittävyys ► positiivinen KESUn kannanotto ”magneettimaisesta” koulutusputkeen sitoutumisesta: ”95 prosenttia perusasteen päättävistä jatkaa opinto- jaan välittömästi tutkintoon johtavassa koulutuksessa”. ► Sitouttaminen ja motivointi elinikäiseen oppimiseen. Väestöllisen huoltosuhteen parametrit nyt ja tulevai- suudessa luovat kovan haasteen. K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila

Koulutus ja tutkimus vuosina 2011–2016 ( ) Opinto-ohjauksen kannalta kysymyksiä herättää? ► Alle 15-, mutta yli 64- vuotiaiden osuus työikäi- seen väestöön on nyt reilu 55. On ennustettu, että huoltosuhdeluku vuonna 2020 on yli 70.  Onko synnyttävä aikuisena ja elettävä ikuisesti? K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila Työelämän ulkopuolella olevat 64- vuotiaat HUOLTOSUHDE = työikäinen väestö (100 kpl)

Koulutus ja tutkimus vuosina 2011–2016 ( ) Opinto-ohjauksen kannalta kysymyksiä herättää? ► Miten sitouttaa vuotiaat perusasteen jälkeiseen tutkintoon? (17 /14%) ● sisäoppilaitokset ● sisältäpäin lukkiutuvat oppimisympäristöt ● kotoa saattaen vaihtaen toiminnot ● osatutkinnot  lyhyet toiminnalliset käytännön läheiset tuokiot ● kolmannen vuoden muuttaminen oppisopimuspainotteiseksi ● K-P:n opot ja rehtorit J. Mantila

K-P:n OPOJEN JA REHTOREIDEN TAPAAMISET 2012 – 2013 Yhteistyösuunnitelmasta huomioitavaa ”I have sometimes been wildly, despairingly, acutely miserable, but through it all I still know quite certainly that just to be alive is a grand thing”.

K-P:n OPOJEN JA REHTOREIDEN TAPAAMISET 2012 – 2013 Yhteistyösuunnitelmasta huomioitavaa ”Olen joskus ollut kaamean, epätoivoisen, äkillisen alakuloinen, mutta siltikin tiedän aivan varmasti, että pelkkä elossa oleminen on jotakin mahtavaa”. — Agatha Christi