Sijaishuollon juhlaseminaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mihin lapsi vanhempaa tarvitsee?
Advertisements

Ajatuksia elämästä .....
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Taivaassa tavataan Villen isoisä on kuollut.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Sarahin tarina. Nimeni on Sarah ja olen 10 vuotta. Tykkään naruhyppelystä ystävieni kanssa.
Aikamme arvoista Minkälainen on vallitseva yhteiskunnallinen arvomaailma? Aikamme kultainen vasikka: markkinavoimat? Talouskasvu, kansainvälinen kilpailukyky.
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Pikkupoika kysyi isältään...
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Naisena olemisen ihanuus! Loistava, tuntematon Naiskirjailija
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Kaikki lapsen parhaaksi. Lahden ensi- ja turvakoti ry / Turvallisten perheiden Päijät-Häme –projekti OIKEUS TURVALLISEEN PERHE-ELÄMÄÄN! •”Turvallinen.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Jumalan kanssa.
Hei, minä olen vahvin… Klikkaa itse Tiedät kai, ettei me kissat olla koskaan pelänneet koiria.
Vihdin seurakunnan ilta
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Mihin lapsi vanhempaa tarvitsee?
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Ajatuksia elämästä..
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Kirkko keskellä kylää Seurakuntien varhaiskasvatus ja perhepalvelut perheitten tukena Martti ESKO, kirkon perheasiain johtaja.
Perhevalmennus Lehtikankaan neuvolassa
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Joyn tarina. Olen Joy, 10 vuotta vanha. Tykkään pelata verkkopalloa ystävieni kanssa!
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
Kuvakäsikirjoitus.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Preppaus ENA 4.
NALLE PUH.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
MILLAINEN ON HYVÄ ÄITI TAI ISÄ?
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
LATENSSIVAIHE 6-11 V. 1. Varhaislatenssi 6- 8v.
Ruokatavat Ruokatavat ovat todella tärkeitä järjestyksen ja puhtauden ylläpitämiseksi .
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Eija Leppäjärvi - Kajaani YHTEISÖLLISYYS TOIMINTATAPANA KYLÄTOIMINNASSA TAATUSTI TURVASSA – huolehtiva kyläyhteisö.
KANSAINVÄLISYYS JA MONIKULTTUURISUUS
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Pikkupoika kysyi isältään...
Tapahtukoon sinun tahtosi
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
MIHIN LAPSI VANHEMPAA TARVITSEE?
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Miten meidän tulee toimia?
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Kadonnutta vanhempaa etsimässä Tarja Hiltunen Tohtorikoulutettava Jyväskylän yliopisto Lapsi- ja läheistyön koordinaattori Sininauhaliitto.
Terveyden määritelmät
Millainen meidän luokka on? Oppilaat kertovat.
Lukiossa on tärkeää saada hyviä arvosanoja.
Köysi.
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Esityksen transkriptio:

Sijaishuollon juhlaseminaari 17.9.2009 HUOLENPIDON HAASTE ”Tehtäviä joita vanhemmille kuuluu ovat lapsista ja toisistaan huolehtiminen” Sijaishuollon juhlaseminaari 17.9.2009 leena.valkonen@cec.jyu.fi

Miksi HUOLENPITO - koska lapset sanoivat niin Valkonen, Leena. 2006. Millainen on hyvä äiti tai isä? Viides- ja kuudesluokkalaisten lasten vanhemmuuskäsitykset. Jyväskylän yliopisto: Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 286. 207 viides-kuudesluokkalaisen kirjoitelmaa aiheesta ”Millainen on hyvä äiti tai isä?” 1466 käsitystä vanhemmuudesta – joista 360 liittyi huolenpitoon Huolenpito oli eniten mainittu odotus vanhemmille myös muuramelaisten lasten hyvinvointikyselyssä (Valkonen 2009)

Huolenpidon arkkitehtuuri alakoululaisten mukaan – 1. ”Vanhempien täytyy rakastaa, välittää ja pitää huolta lapsistaan.” ”Rakastaa ja huolehtia, en oikein tiedä.” ”Huolehtiminen on tärkeää ja välittäminen.” ”Äitinä olemisessa on tärkeää, että huolehtii lapsestaan ja on kiinnostunut hänen asioistaan.” ”Äitinä ja isänä olemisessa on tärkeää hellyys, rauhallisuus, huolellisuus ja hoiva.” ”Huolehtivia ja vastuuntuntoisia.” ”Arvostaa ja huolehtii”

2. ”Huolehtii hyvinvoinnista.” ”On tärkeää vanhempien huolehtia lapsesta ja sen terveydestä.” ”Jos olisin isä haluaisin pystyä huolehtimaan heidän turvallisuudesta ja koulunkäynnistä.” ”Että he suojelisivat ja pitäisivät minusta huolta.” ”Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsen terveydestä ja saada lapset tuntemaan turvalliselta kotona ja perheessä.” ”Isän pitäisi tukea äitiä ja pitää huolta että lapset ovat kunnossa.”

3. ”Mielestäni hyvät vanhemmat ovat huolehtivaisia. Jos tulen myöhään kotiin heidän pitää olla huolissaan missä olen ollut.” ”Semmoiset vanhemmat ovat minun mieleeni, jotka pitävät huolta… ykkösluokalla kun olin ½ tuntia myöhässä, niin hän lähti jo etsimään minua. Voiko huolehtivaisempia vanhempia olla? Minun mielestä ei!”

4. ”Hyvä äiti on sellainen, joka huolehtii lapsistaan määräämällä kellonajan, tekemällä ruokaa, siivoamalla, antamalla rahaa jos tarvitsee ja olemalla illalla kotona.” ”Äidin kuuluu huolehtia lapsistaan: laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, ostaa uusia vaatteita, kastella kukkia. Isän kuuluu myös huolehtia lapsistaan: ostaa vaatteita, auttaa äitiä kotiaskareissa.” ”Huolehtia minusta, tehdä kotitöitä (niin kuin minunkin) ja tehdä ruokaa.”

5. ”Pitää tietenkin lapsistaan huolta eikä antaa lasten hyppiä ulkona yö myöhään.” ”Että he huolehtivat meidän hyvinvoinnista ja huolehtivat, ettei me tehdä kaikenlaisia hulluja juttuja.” ”Huolehtii vaatteista, kotiin tuloajasta, syönkö ja onko kaverit hyviä.” ”Niiden pitäis huolehtia, pitää olla tarpeeks tiukkoja esim: nukkumaan meno ajat koulupäivinä.”

6. ”Isän sekä äitin pitää huolehtia ja auttaa asioissa.” ”Että hän huolehtisi ja auttaisi pahalla hetkellä.” ”Hyvä äiti tai isä on sellainen joka huolehtii lapsistaan sekä auttaa läksyissä: jos osaa.” ”Äidille ja isälle kuuluu auttaa ja avustaa lapsia ja huolehtia että lapsilla on hyvä olla.” ”Äitinä ja isänä olemisesta tulee mieleen että aina pitää auttaa lapsia hyvissä kuin pahoissa asioissa ja kaikessa muussa eri asioissa.”

7. ”Että äiti ja isä pystyvät elättämään minut ja pitämään katon pään päällä.” ”Vanhemmat kuuluu antaa lapsille: nukkumapaikka, ruoka, tarvikkeet, koulutuksen ja huomiota.” ”Huolehtia lapsista, ruoanlaitosta, laskujen maksusta ja lasten koulusta.” ”Sitä, että vanhemmat huolehtii, että kotona on ruokaa jos on nälkä ja on välillä kotonakin ja että vanhemmat antavat rahaa jos sitä tarvitsee esim. vaatteisiin.”

Huolenpitoon siis kuuluu: Tunne: rakkaus ja välittäminen Huolehtiminen lapsen hyvinvoinnin raameista (terveydestä, turvallisuudesta, koulusta…) Huolissaan olo silloin kun on aihetta Kotitöiden tekeminen Rajojen asettaminen sekä lapsen kulkemisista ja tekemisistä ajan tasalla pysyminen Auttaminen: kouluasioissa, erilaisissa käytännön asioissa Elättäminen: kodin, ruoan, vaatteiden jne. tarjoaminen

Huolenpito tunteena, työnä, tunnetyönä ja suhteena Caring about: Huolenpidon tunneulottuvuus, vanhemman ja lapsen suhteen emotionaalinen merkitys, asenne Caring for: Konkreettinen huolenpitotyö, vanhemman toiminta ja tehtävät Emotional labour: Kahta edellistä ei voi erottaa. Tunteet ovat jotakin näkyväksi tulevaa, eivät vain tuntemuksia. Caring for somebody: Huolenpito on suhde – huolenpitoa lapsesta eikä asioista

Sijaisperheessä kasvaneet nuoret: Huolenpidosta (rakkaudesta ja vastuusta) syntyy lapsen ja vanhemman suhde ”No se tekee (vanhemman) se huolehtiminen ja se että tuntee kantavansa vastuuta siitä pienestä, tuntee olevansa niinku täydessä vastuussa… se että tietää että, siis on velvollisuus kasvattaa joku ihminen oikeeks ihmiseks.” ”Kyllä se tosiaan niinku on just se joka välittää ja kasvattaa että, kyllä se tekee siitä sitten sen vanhemman.” ”Rakkaus. Ei no mun mielestä se on sillai että ei tarvii olla rahaa, ei mitään sillai. Se että haluaa huoltaa ja hoitaa lastansa.”

Lastensuojelun kipeät kysymykset eli: ”Jos ei pysty huolehtimaan lapsista ei kannata ryhtyä äidiksi tai isäksi.” Mikä on riittävä määrä huolenpitoa? Mikä on liian vähän huolenpitoa? Miten mitata tai arvioida huolenpitoa suhteena – puutteet huolenpitotyössä on helpompi nähdä. Millaista on vanhemman etähuolenpito tai miten etähuolenpitosuhde kehittyy?

Huolenpito ja auktoriteetti Steutel ja Spiecker: Todellisen auktoriteetin ehto on luottamus. Luottamuksen syntymisen edellytys on lapsen ja vanhemman molemminpuolinen rakkaus. Vanhemmat osoittavat rakkautta pitämällä lapsesta huolta, luomalla hänelle turvallisuutta ja kokemalla iloa hänen olemassaolostaan.

Mika Ojakangas: Uusi auktoriteetti ei vaadi ehdotonta kuuliaisuutta kuria korostamalla, vaan auktoriteettina oleminen on ”toista varten olemista, toisesta välittämistä ja välittämistä toiselle.” Kuri on välttämätöntä sanan alkuperäisessä merkityksessä: laitumelle saattamisena. Kasvatus on lapsen ohjaamista ja johtamista aikuisen maailmaan. Kasvatuksen eetos: ”Pietás”, rakastava huolenpito. ~ ONKOHAN MEILLÄ AUKTORITEETTI-ONGELMA VAI HUOLENPIDON ONGELMA?

Erik H. Erikson ja aikuisuuden mitta Eriksonin kehitysvaiheteoriaan sisältyy myös usein unohdettu generatiivisuus: aikuisen valmius pitää huolta seuraavasta sukupolvesta ja koko yhteisöstä. Psykologinen aikuisuus on siis sitoutumista huolenpitoon. Eli olemmeko ymmärtäneet väärin? Identiteetti ei olekaan minä- vaan sinäprojekti!

Huolenpidon isot kysymykset: Millainen on huolta pitävä kunta/yhteiskunta? Mitä on huolenpidon politiikka? Voisiko huolenpito olla nykyistä vakavammin otettava käsite kasvatus- ja yhteiskuntatieteissä?

”ISÄN JA ÄIDIN PITÄÄ HUOLEHTIA LAPSESTA HYVIN SILLÄ LAPSI EI OLE MIKÄÄN VIRTUAALI OLENTO” ”Äidin pitää huolehtia syömisestä ja kysyä ”onko kaikki hyvin?” Eli pitää huolen myös siitä onko kaikki hyvin. Jos ei ole, äidille voi kertoa melkeinpä ihan kaiken.” ”Äidin ja isän tehtäviin kuuluu pitää huolta lapsesta, laittaa ruokaa, ostaa vaatteita, pitää huolta kun hän sairastuu. Lapsi ei varmaankaan pärjäisi ilman vanhempaa, ainakaan yksin.” ”Lapsesta täytyy huolehtia, jos sen tekee, koska ei lapsia ole pakko tehdä, ja me elämme vain kerran!”