Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Kommentti ÄI1.
A4. Argumentointi ja retoriikka
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Runo tekstitaidon kokeessa
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
Tavoitteena tänään tekstitaidon tehtävien tarkastelu
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Vaikuttava puhe 1. Logos 2. Ethos 3. Pathos
Kielellä vaikuttaminen
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Essee – tekstien jalokivi
Lukijasta kirjoittajaksi
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Äidinkielen esseekoe: kokeen raamit Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe Uudistunut 2007.
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Proosatekstin analyysi
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
mielipidekirjoitelma
Asiatekstin rakennemalleja
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Essee – tekstien jalokivi
Lukijasta kirjoittajaksi
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Tekstitaidon ylioppilaskoe
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Äi9 Aineistopohjainen essee
Äidinkielen esseekoe Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe
Asiatekstin rakennemalleja
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
AI8 Argumentatiiviset tekstit
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
ESSEE.
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
AI8 muistiinpanot Ti
Vaikuttaminen Suoraa ja epäsuoraa.
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Aineistosta kirjoittaminen
MEDIAA TUTKIMASSA.
Tekstitaitovastauksen kertausta
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Tehtävänantojen sudenkuoppia
Kirjoittamisen perusoppeja
Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Esityksen transkriptio:

Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä OK s. 180-200

Eetos, paatos ja logos Eetos = oikeamielisyys ja sivistys (osoitetaan oma pätevyys) Paatos = tunteikkuus ja mahtipontisuus (tunteen nostattamista) Logos = asiantuntemus (tekstin asiasisältö ja argumentointi)

Mitä on argumentaatioanalyysi? tekstin kriittistä lukemista analyysia tarvitaan, kun luovimme mediamaailmassa erilaisten tekstien keskellä kun tiedostuu vaikuttamisen keinoista, huomaa helpommin, kun niitä käytetään lukion ja yo-kokeen argumentaatioanalyysi on tekstinymmärtämistehtävä

Lue aineisto huolellisesti! Valikoi havainnot niin, että ne ovat yhteydessä vaikutelmaan eli tekstin kokonaismerkitykseen.  Vastauksesta tulee sidosteinen ja vakuuttava.

Argumentaatio rakentuu väitteestä (= teesi eli tekstin sanoma) todistelusta (= argumentit eli perustelut) kielestä (= retoriset keinot eli asian muotoilu) Käytännössä väite, todistelu ja kieli kietoutuvat toisiinsa, mutta tehtävänannossa niitä painotetaan eri tavoin. Keskity siihen, mitä pyydetään! (Ota silti tavaksesi miettiä tekstiä kokonaisuutena.)

Rakenne Havainto = pohjatekstissä näkyvä asia, johon viitataan, jota referoidaan tai lainataan suoraan Päätelmä = havainnon nimeäminen, luokittelu tai tulkinta sekä kytkentä kokonaismerkitykseen Mannerheimia kuvataan mm. ” itsenäisen Isänmaamme Isäksi” ja ”pelastajaksi sotakentillä”. Kirjoittaja käyttää myönteisiä suostuttelumääritelmiä.

OTSIKKO vastauksen pääajatus napakasti muotoiltuna tehtävän numero otsikon eteen ALOITUSKAPPALE lyhyt viittaus pohjatekstiin tekstin teesi KÄSITTELYKAPPALEET (yleensä 3-6) kussakin yhteen asiaan liittyvät havainnot päätelmineen kappaleet loogisessa järjestyksessä kaikessa yhteys tehtävänantoon kaikessa yhteys kokonaismerkitykseen LOPETUSKAPPALE tee, jos tarpeen napakka yhteenveto tai loppupäätelmä