Käytettävyyden myynti projekteille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Verkkoasioinnin uudistaminen – suuntaviivoja
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Tuotteen testaaminen elinkaaren eri vaiheissa
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Testaus ja testausympäristöt
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Työparityöskentely päiväkodissa
Jumalan kanssa.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Yksilö ostajana.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Suunnitelma ohjelmiston testaukseen
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Tietokannan suunnittelu
Sami Nikula, Stefan Lindström
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Verkkopankin käytettävyys
Timo Luukkonen Janne Enberg
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
(Joskus puhutaan myös komponenttitestauksesta.) Pienin kokonaisuus, joka on järkevä testata erikseen. ● Perinteisesti yksittäinen aliohjelma. ● Olio-ohjelmien.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Viestintäsuunnitelma
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Asiakkaan päätösprosessi
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käytettävyystestaus Oppijan verkkopalvelukokonaisuudessa Hanketiimi Satu Meriluoto.
Mi Menetelmä tosiaikaiseen sivustomuokkaukseen Sulake Dynamoid | Strictly confidential – legally protected and privileged information Ilari Tuominen Software.
Return on Investment for Usable Interface Design: Examples and Statistics A. Marcus Ilari Pulkkinen.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
T Henkilökohtainen SE harjoitus
T Personal SE Assignment Pauli Aho Personal SE Assignment Valittu aihe ja menetelmä Käytettävyystestaus (usability testing) ISO :
Opintopolku-palaveri
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
SundaySoup Oulu Hupisaaret.fi Rahoita: Mesenaatti.me Osallistuaksesi, hae mukaan 5.5. mennessä osoitteessa: hupisaaret.fi/sundaysoup-oulu.
Antti Huovinen 1 Web-käyttöliittymät Suunnittelu ja lomakkeet.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Arvioinnista arkipäivää
Projektin yleiskuvaus
Esityksen transkriptio:

Käytettävyyden myynti projekteille Irmeli Sinkkonen Adage Oy www.adage.fi

Käytettävyyden myynti 2.4.2017 Käytettävyyden myynti Sisäinen myynti usein raadollisempaa ja henkilökohtaisempaa kuin ulkoinen ilmapiiri, sisäinen kilpailu, epävarmat pomot, organisaation riskienottokyky Ulkoinen myyntikin edellyttää yleensä sisäistä myyntiä ”ulkoisen myyjän” ongelma: Miten tukea talon ”sisäistä myyjää” Adage Oy

Rahakirstun vaalijat saattavat nähdä käytettävyyden 2.4.2017 Rahakirstun vaalijat saattavat nähdä käytettävyyden pelkkänä sotkijana tuotekehitysprosessissa liian pehmeänä metodina, että siitä olisi oikeasti hyötyä uhkana omalle auktoriteetilleen (ovenvartijan rooli jollakulla muulla) uhkana osaamiselleen (pomojen koulutusaikana ei vielä käytettävyyttä) aikaa vievänä ja hyödyttömänä tarpeettomana hempeilynä: akkojen vouhotusta ja voivat olla liian kiireisiä kuunnellakseen Jos vastustus on tunteenomaista puolustautumista, tarvitaan taitoa, sitkeyttä ja ympäristön tukea vetoaminen pomon tunteisiin ja poliittisiin ambitioihin Jos vastutus on rationaalista, myynti helpompaa loogiset argumentit Adage Oy

Paremmat, myyvemmät tuotteet 2.4.2017 Myynti Argumentoi niillä argumenteilla, joista asianomainen henkilö vastaa ja huolehtii Kannattavuus, talouspuoli ROI (Return on investiment) Taloudelliset hyödyt Vähemmän viime hetken muutoksia Käytettävä, viehättävä ja tehokas käyttöliittymä Yksinkertaisempi, halvempi dokumentointi Luotettavat markkinointiargumentit Puhuttelevat demot Kasvanut myynti Pienempi käyttäjätuen tarve Pitempi elinikä markkinoilla Kasvanut tuottavuus Vähemmän ylläpitoa Vähemmän koulutusta Merkkiuskollisuus Käyttäjät tyytyväisempiä jne. Paremmat, myyvemmät tuotteet Roi: 1:3 – 1:100 Adage Oy

2.4.2017 ”…Tota voitaisko me vaan alkaa tehdä työmme paremmin?” …ja vain harva meistä osaa tehdä sen intuitiivisesti …organisaation oppiminen tarpeen myös Adage Oy

Esimerkki: Verkkopalvelu 2.4.2017 Esimerkki: Verkkopalvelu Sisältö tehdään relevantiksi Määrältään oikeaksi Kieli on selkeää Sisältö rakennetaan tukemaan päätösten tekoa Termit ja käsiterakenteet tutkiaan Tutkimuksen ja analyysin kautta tunnetaan käyttäjät tehtävät toimintaympäristö Tunnetaan omat liiketoiminnalliset mahdollisuudet Ulkoasu rakennettu tehtävien etenemisen järjestyksessä sisällöt ryhmittelynä asiat näkyvät Visuaalinen tyyli sopiva Verkkopalvelu on käytettä-vyydeltään hyvä Sisältö on helppo löytää ymmärtää lukea silmäillä Toiminnot rakennetaan käyttäjien tarvitsemiksi työtapaan sopiviksi tilanteisiin sopiviksi johdonmukaisiksi liiketoiminnallisten tavoitteittemme mukaisiksi Ulkoasu on selkeä tukee tehtäviä brändin mukainen Toiminnallisuus testatataan ja korjataan Käyttökokemus on hyvä Sisältö testataan ja Ulkoasu testatataan ja rvioidaan sekä korjataan Toiminnot ovat helppokäyttöiset Adage Oy

Myynti, kun vastustus on tunteenomaista 2.4.2017 Myynti, kun vastustus on tunteenomaista muutoksen pelko: muutos on aina riski ”kurssi-ilmiö”: kahden viikon innostus, sitten paluu vanhaan Mikä pomoasi huolettaa/motivoi riskien ottamisen pelko oman pomon mielipide asiakkaiden vastustus alaisten innottomuus jne. Sovella argumentteja omaan tuotekehitykseen Pomon persoonallisuus Informaation poiminta/ päätöksen teko – malli (tunteella, järkeilemällä) toimintamalli –edistäjä/johtaja/tiedemies/kannattaja Adage Oy

Toimintatavat 2.4.2017 Adage Oy Kannattava Tutkiva Edistävä Määräävä Hidas Nopea Etäinen Ihmisläheinen ”Mä oon kuullu uudesta” ”Onhan kaikki hyvin?” ”Te teette tän nyt näin” ”Mä tutkin tätä vielä” Adage Oy

2.4.2017 Argumentit: Myynti Kannattaa satsata rahat mieluummin sellaiseen tuotteeseen tai palveluun, jota käytetään. Ihmisillä on taipumus äänestää jaloillaan, jos jokin palvelu ei sovi heille, on kyse sitten kaupallisesta verkkosivustosta tai yrityksen intranetistä. Vain sisällöltään hyvin ainutlaatuisia palveluja käytetään, ovat ne käyttölaadultaan millaisia tahansa. Ihmiset, joilla on hyviä kokemuksia palvelustasi, tulevat käyttämään sitä jatkossakin ja jopa kertomaan siitä toisille. Jos heillä on huonoja kokemuksia, he kertovat siitä myös. Hyvin tehty, helppokäyttöinen ja käyttäjille sopiva palvelu myy paremmin. Tuntemalla käyttäjän ja käyttäjän tarpeet paremmin teet osuvampia tuotteita. Jos pystyy kehittämään palvelun, joka sopii ihmisten tarpeisiin, toiveisiin ja kykyihin, ihmiset sitoutuvat siihen syvemminkin kuin sen pelkkä toiminnallisuus antaisi aihetta. Hyvin tehty palvelu viestii tietystä yrityksen laatutietoisuudesta ja päinvastoin. Se viestii myös lahjakkuudesta tehdä ja ostaa työtä. Adage Oy

2.4.2017 Argumentit: He Verkkopalvelun kilpailijoita eivät ole vain toiset sivustot, vaan myös puhelimet ja muut henkilökohtaiset yhteydenotot. Jos bulkki-informaatiojakelu ja -kysymykset voidaan hoitaa verkkopalvelun kautta, voimme keskittää henkilökuntamme vaativampiin tehtäviin. Verkkopalveluita ja muita tuotteita, jotka tehdään ihmisten tarpeeseen ja ihmisten toimintatapoja tukeviksi, ei tarvitse uusia. Kun ne uusitaan, palvelu paranee vielä entisestään. Kun palvelu toimii ihmisten odotusten mukaan, he luottavat siihen enemmän. Luottamus puolestaan johtaa lojaalisuuteen, tyytyväisyyteen ja kärsivällisyyteen Käyttäjän työ on tehokkaampaa. Käyttäjät eivät stressaannu käyttäessään helppokäyttöisiä ja tehokkaita tuotteita. Potentiaaliset asiakkaat hylkäävät huonossa tapauksessa verkkopalvelun parissa sekunnissa. Siksi oikeasta käyttökokemuksesta täytyy huolehtia etusivulta alkaen. Muissa tuotteissa tuote tai osa sen piirteistä jää helposti käyttämättä . Adage Oy

2.4.2017 Argumentit: Me Kaikki suunnittelijat haluavat tehdä työnsä hyvin ja olla tyytyväisiä työhönsä. Hyvin tehty työ vaatii tietoja ja taitoja. Eri suunnittelumenetelmillä on vahvat alueensa ja heikkoutensa. Perinteisissä ja uudemmissakin menetelmissä heikkous on nimenomaan käyttörajapinnan suunnittelu, koska niin kutsutut insinööritieteet eivät sisällä sitä menetelmistöä, jolla voidaan tutkia, suunnitella ja selvittää ihmisen toimintatapoja. Kognitiotiede, psykologia, viestintä ja sieltä tulleet menetelmät purevat tälle alueelle parhaiten, ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu on tuonut ne IT-projekteihin mukaan Vähemmän riitoja, koska päätökset voidaan perustaa tiedolle. Jos meillä on luotettava kuva siitä, kuinka ihmiset käyttävät tuotetta, on vähemmän erimielisyyksiä, vähemmän tehottomia palavereita, vähemmän viiveitä. Käytettävyystesti ja etenkin asiantuntija-arvio maksaa vähemmän kuin mehevä riita, ja testin ja arvion tulokset ovat luotettavammat. Tuotteen tukikustannukset pienenevät, kun yhteydenottoja tulee vähemmän. Adage Oy

2.4.2017 …argumentit: me Projektit pysyvät paremmin aikataulussa, kun yllätyksiä tulee vähemmän. Tuotekehitysprosessi vakaantuu Kun tuote on halvempi tehdä, halvempi ylläpitää, käyttäjät pitävät siitä, ja se kasvattaa liikevaihtoa ja parantaa voittoja. Suunnitteluprosessin tulos on ennustettavampi. Hankkeiden toteutuksen kustannukset ovat paremmin laskettavissa, jos työ voidaan arvioida valmiin käyttöliittymäkonseptin perusteella. Adage Oy

Toinen ongelma: käytettävyys myyntiargumentti ilman vastinetta 2.4.2017 Toinen ongelma: käytettävyys myyntiargumentti ilman vastinetta Adage Oy

2.4.2017 Näin voit yrittää Liittoudu samanmielisten kanssa, jos ei muuta, saat vertaistukea Opiskele käytettävyyttä, niin erotat falskin oikeasta Muista: aika on puolellasi Adage Oy

Käyttäjäkeskeinen tuotekehitysprosessi 2.4.2017 Käyttäjäkeskeinen tuotekehitysprosessi Määritellään standardissa ISO 13407   Käyttäjätutkimus Evaluointi Prototyypit Adage Oy

Prosessi verkkopalvelut 2.4.2017 Prosessi verkkopalvelut Budjetit Aikataulut Resurssit Vaatimukset Projektin Käynnistys Uudistus- tarpeet Persoonat Liike- toiminnalliset tavoitteet Palvelun nykytilanne, kilpailijat (*) Käyttäjätarpeet ja käyttö- vaatimukset Vaatimus- määrittely Toiminta- tarinat Uuden palvelun suunnittelu Sivujen toiminnallinen suunnittelu* Toimintatapojen suunnittelu* Sisältö- suunnittelu* Rakenne- suunnittelu* Visuaalinen suunnittelu* Toteutus Sisällön toteutus Käyttöliittymä- prototyypit kuvauksineen Testaus ja käyttöönotto Jälkiseuranta, ylläpito * Sisältää myös käytettävyyden testauksia ja/tai arviointeja Adage Oy

Käytettävyysmenetelmiä 2.4.2017 Käytettävyysmenetelmiä Muutostarpeiden ja toimintapotentiaalien selvittäminen kilpailija-analyysit, käytettävyystestit, -arviot… liiketoiminnalliset tavoitteet ja tarpeet kyselyt, spontaanit palautteet oman tuotteen inventaario tarveanalyysityöpaja (oma talo) Käyttäjätutkimukset haastattelut, fokusryhmät havainnoinnit luotaimet kyselyt työpajat, osallistuva suunnittelu, referenssiryhmä käsitteistön selvittäminen Analyysit samankaltaisuuskaavio/taulukot erilaiset mallinnukset Tiivistykset käyttäjäryhmät, persoonat, tarinat (skenaariot),.. Adage Oy

…menetelmiä Toiminan uudelleensuunnittelu tarinat/skenaariot 2.4.2017 …menetelmiä Toiminan uudelleensuunnittelu tarinat/skenaariot kuvatarinat Rakennesuunnittelu korttilajittelu simulaatioarvioinnit simulaatiolla suunnittelu käytettävyystestit Sivujen/näkymien suunnittelu prototyypit asiantuntija-arviot heuristiset arviot kognitiiviset arviot analyysit korjaukset Hyväksyntätestit Testaustavat: ääneen ajattelu muunnelmineen ryhmäläpikäynti käsitteistön testaaminen informaatiorakenne Käytössä testaaminen beettatestit päiväkirjat ja luotaimet Graafista suunnittelua, Sisältöjen tekemistä Tietosuunnittelu Tekniikka Turvallisuus Esteettömyys Toteutus ja bugien testaus Adage Oy

Kiitos & Lisätietoja: Irmeli Sinkkonen, irmeli.sinkkonen@adage.fi www.adage.fi Ja Sinkkonen, Nuutila, Törmä: Helppokäyttöisen verkkopalvelun suunnittelu, Tietosanoma, 2009