Susanna Halonen susanna.halonen@riihimaki.fi Positiivisia tunnejälkiä - kokemuksia Riihimäen seudun dementiatyön kehittämisyksikkö -hankkeesta Susanna.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta

Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Nuoret puhtausalan kesätöissä
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
Augusto Boal Sorrettujen teatteri.
Arvot ja toimintakulttuuri: Opettajainkokouksen organisointi Turun normaalikoulu helmikuu 2014 paikka: Liedon VanhalinnaLiedon Vanhalinna.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Lahden kaupungin vanhusten kotihoidon palvelujen uudistaminen tarinateatterin keinoin Prosessi liittyy Lahden kaupungin "Kotiin kohdistuvien palveluiden.
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Willa Wanhan kulttuuri Kajaani Kulttuuri ”tietylle ihmisryhmälle ominaista käytöstä, tapoja ja historiaa” ”tietylle ihmisryhmälle ominaista.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Algoritminen ajattelu
Ammatin esittely Digitarina Pohjankartanon lisäluokkien opetuksessa.
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
Kirjallisuuden lajeja
Draaman käyttö peruskoulun 5. ja 6. luokilla
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
RIDKE Riitta Uronen 1 RIDKE Riihimäen seudun dementiatyön kehittämisyksikkö- hanke
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Koulussa elämää opettelemassa
Tarinaa työn mielekkyydestä
IKU-Stadia II seminaari Kontulan vanhustenkeskus
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
1 Digitarinat Ikäihmisten toimintakyvyn tukemisessa YTT Yliopettaja Ossi Salin Terveysteknologia & eHealth Helsinki.
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Borta men ändå närä En handbok for ledare av sorggrupper för barn och unga Klara Yvonne Jonsson - J.Aaristo OY 1.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
UUSI opettajuus Kouvolan seudun ammattiopisto Miia Ojalainen
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
2. Oppimiskerta PERSISTENT
Super-Ippo Lopetuskerta.
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Kintas – Sosiaalisen kuntoutuksen toimintamalli nuorille aikuisille mielenterveys-kuntoutujille Jarmo Salonen, Eveliina Oksa, kokemusasiantuntija Virve.
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
Tunnetaidot Valintojen stoori-tunnilla Tunnetaidot pops
MIELI pt (personal trainer)
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Maksuttomia materiaaleja opetukseen, työnohjaukseen
Esityksen transkriptio:

Susanna Halonen susanna.halonen@riihimaki.fi Positiivisia tunnejälkiä - kokemuksia Riihimäen seudun dementiatyön kehittämisyksikkö -hankkeesta Susanna Halonen susanna.halonen@riihimaki.fi

Toiminnanohjaaja elokuu 2007 – joulukuu 2008 työpanos jaettu kolmen dementia-asumisyksikön, yhden tehostetun palveluasuntoyksikön ja yhden muistisairaiden päivätoiminnan kesken

Toiminnanohjaajan työn tavoitteet Kuntouttavan työotteen vahvistaminen toiminnallisten menetelmien testaus ja käyttöönotto työntekijöiden ohjaus ja kouluttaminen toiminnallisten menetelmien käyttöön

Toiminnan tavoitteet vahvistaa asukkaiden omia vahvuuksia tuottaa elämyksiä mahdollistaa onnistumisen ilon syntyminen käsitellä tunteita luoda turvallinen ilmapiiri, joka kannustaa yrittämään mahdollistaa uusien asioiden kokeminen kannustaa vuorovaikutukseen eheyttää kuntouttaa

Näytelmäkerho 12 muistisairaiden päivätoiminnan asiakasta yhdeksän tapaamista yksi tapaaminen 1-2 tuntia tavoitteena ilmaista, käsikirjoittaa, harjoitella, lavastaa ja esittää näytelmä esitys

Lämmittelyä ja ilmaisuharjoituksia tarinatyöskentely 4 korttia (henkilö, tunne, esine, kuvailu) jokainen kertoi sanoista tarinan tarinat kirjattiin ylös muodostettiin palasista yksi tarina muokattiin käsikirjoitukseksi roolianalyysit improvisoiden vuorosanat

kirjoitettu käsikirjoitus Roolikortit korteissa kuva henkilöstä, nimi, ikä, asema, perhesuhteet sekä merkitty kohtaukset, joissa esiintyy ja selostus tapahtumista improvisoiden kirjoitettu käsikirjoitus lukuharjoitukset käsikirjoitus vs. improvisaatio käsikirjoituksen muokkaaminen kertoja-vetoiseksi tarinaksi, jonka mukaan näyttelijät näyttelevät kunkin kohtauksen

Havaittua… asiakkaat ovat olleet sitoutuneita yhteiseen päämäärään tarinoiden löydettiin aiheet eletystä elämästä roolianalyysi herätti hahmot henkiin, tiivisti yhteishenkeä ja lisäsi vuorovaikutusta, sitoutti tavoitteeseen roolianalyysien kuvat auttoivat palauttamaan hahmon mieleen

kirjoitetut vuorosanat olivat hyvä apuväline alkuvaiheessa, mutta veivät kuitenkin huomion ilmaisulta ja lisäsi muistamisen paineita lupaus improvisaatiosta ja ohjaajan tuesta auttoi heittäytymään ja keskittymään näyttelemiseen harjoittelu piirsi syvän mielikuvan muistiin vuorosanat muodostuivat vakioiksi

lisäsi vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä huolehtimista toisten roolivaatteista ja vuorosanoista sekä hahmon toiminnasta tilan järjestely omien vuorosanojen itsenäistä harjoittelua kehumista ja kannustamista esim. eräs asiakas ei ollut tyytyväinen omaan roolihahmoonsa, toiset kannustivat ja kertoivat omasta hahmostaan -> asiakas muutti kantaansa vaikutusta muistiin, positiivisiin tunnejälkiin, itseluottamukseen, yhteisöllisyyteen ja itsensä arvokkaana kokemisen tunteeseen

Nukketeatteri Valmistettiin käsinuket sekä näyttämö paperia liisteröitiin ilmapallon päälle maalaus, langasta liimattiin hiukset käsin ommellen mekot näyttämö pahvilaatikosta kankailla päällystäen lavastus: kivistä, oksista, pumpulista, jne.

Havaittua… Lisäsi asukkaiden välistä vuorovaikutusta nukeilla esittäminen, toisten auttaminen, keskustelu nukeista ja käsitöistä, mielipiteiden ilmaisu (lapsellistako?), lisäsi itseluottamusta ja oman arvon tunnetta (ihailu, ylpeily) elämyksiä tukee ilmaisua (tunteet) yhteisöllisyys

Tarinateatteri kaikki asukkaat ja vuorossa olleet hoitajat näyttelijät, yleisö, tarinan kertoja, muusikko, ohjaaja teatteria ilman käsikirjoitusta erilaisia tekniikoita

Havaittua… tuo esiin muistoja yhdistää asukkaita helppoa ilmaisua (valmiit tarinat ja tavat esittää) välitön palaute -> rentoutuminen, luottamus omiin kykyihinsä heittäytyminen ja tekemisen tunnelma vahvistaa vahvuuksia antaa arvostusta aktiivisia toimijoita positiivinen tunne säilyy pitkään helppoa ja halpaa! kaikille jokin osa ja rooli

Voimauttava valokuva voimakuvat arkikuvat albumit avajaiset & näyttely 10 kuvaa, 4 albumia asukkaat, hoitajat ja omaiset