EU-varainkäytön valvonta EU:n rakennerahastot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Ikäheimo Pohjois-Savon ELY-keskus
Advertisements

”ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT ” KAJAANI
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Länsi-Suomen EAKR- seurantakomitean kokous Tampere, Ylitarkastaja Harri Ahlgren TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Itä-Suomen EAKR-ohjelman seurantakomitea Moitteeton varainhoito rakennerahasto-ohjelmissa hallinnoiduissa hankkeissa Neuvotteleva.
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Sivu VALINTAKRITEERIT. Ohjelman varojen kohdennus Sivu 2 Julkinen rahoitus yhteensä miljoonaa euroa kaudella.
EKL/ /1 Salaojateknikoiden neuvottelupäivät SALAOJITUKSEN INVESTOINTITUKI Hyvinkää Esko Leinonen Maa- ja metsätalousministeriö.
” Projektin toteuttaminen ja menojen tukikelpoisuus ” Joensuu , Rauno Rassi UUDEN OHJELMAKAUDEN RAKENNEMUUTOKSIA n ohjelmarakenteen muutos –EAKR:lla.
MYR:N TEHTÄVÄT 1.YHTEENSOVITTAA EU:n ja valtion rahoituksen kohdentuminen ohjelmaa rahoittaville viranomaisille (MYAK) MYAK:n tarkistus budjetin hyväksymisen.
Tavoite 1 hankeen taloushallinto ESR Joensuu Oy Audiator Ab Kai Roslakka.
EAKR JA ESR MAKSATUKSET Microteknia, auditorio Pirkko Markkanen Pohjois-Savon liitto.
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
Maaseutuvirasto Leena Tenhola Kouvola
Ministeriön talousyksikkö Asetustekstien tulkinta Euroopan reunalla Käytännön esimerkkejä EU-kielen aiheuttamista ongelmista suomessa Kari Rouvinen
EURA 2007 EU:n rakennerahastojen hallintajärjestelmä.
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen /MU.
Maataloustukien täydentävät ehdot Viherryttämistuki
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
Itä-Suomen rakennerahastopäivät Kajaani
UUDEN OHJELMAKAUDEN RAKENNEMUUTOKSIA
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
Rakennerahastoviestintä - viestintäohjeet ja graafiset elementit ”EAKR –ohjelma Etelä-Pohjanmaan eresauttajana” - seminaari Tuija Nikkari, Länsi-Suomen.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Tarkastusviranomaisen näkökulma hanketoimintaan
HANKEPÄÄTÖS = Päätös hanketuesta = Tukipäätös = Myöntöpäätös Marjo Lindholm Keskipiste-Leader ry.
Itä-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Joensuu, Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Tukikelpoisuus alkaa Rakennerahastolaki tulee voimaan Rakennerahastoasetus tulee voimaa Tukikelpoisuusasetus tulee voimaa
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Kumppanuusjärjestelyt Hajautetumpi koheesiopolitiikka Jäsenvaltioissa: - kumppanuuden väljempi.
Valtiovarainministeriö / Valtiovarain controller –toiminto
Sivu 1 Tilannekatsaus Maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020.
EURA 2007 – EU:N RAKENNERAHASTOJEN HALLINTAJÄRJESTELMÄ OHJELMAKAUDELLE Esitelmä rakennerahastoprojektien hakijoille ja toteuttajille
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Suomen uusi rakennerahasto-ohjelma sisältää molemmat rahastot (EAKR ja ESR) Toimintalinjat ovat: TL1 Pk-yritystoiminnan kilpailukyky (EAKR) TL2 Uusimman.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Tehokkaampi keskittäminen.
Länsi-Suomen Liittojen maapäivät Työministeri Tarja Cronberg.
Tekesin EAKR Etelä-Pohjanmaalla ”KTM:n hallinnonala, toimintalinja 2.1 ”haasteelliset alueet”: v = 516 keur (EU+kans) keur (kunta) lisäksi.
EAKR-varat Finnvera Oyj:n pääomasijoitustoiminnassa
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Kehittämishankkeet kalastuselinkeinon tukena rakennemuutoksessa Timo Halonen Maa- ja metsätalousministeriö Kala- ja riistaosasto.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Rakennerahastohankkeiden kustannusten tukikelpoisuudesta
Ympäristötukien valvonta 2007 Maija Kyrö MMM / Tukiyksikkö.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
Ajankohtaista toimeenpanon näkökulmasta Toimintaryhmien puheenjohtajien tapaaminen Tampere Kirsi Murtomäki ylitarkastaja Varainhoito-osasto.
Pohjoisen periferian valtioiden välisen yhteistyön ohjelma Kuopio Petri Haapalainen.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Rakennetuki liittymistä valmisteleville maille liittymistä valmisteleva tuki vuodesta 2000:
Ilkka Korhonen / Pääomasijoitustoiminnan käynnistäminen EAKR-varoilla ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS -TAVOITTEEN ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMAN.
EAKR-arviointisuunnitelma Sisältö Valmisteluprosessi Arviointityöryhmä asetettu elokuussa 2008 Valmistellut suunnitelman sekä.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Itä- ja Pohjois-Suomen EAKR- seurantakomiteoiden yhteiskokous Helsinki, Ylitarkastaja Antti Jokivirta TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
EU:n rakennerahastokausi Etelä- ja Länsi-Suomen alueellinen suunnitelma (versio ) ja EU:n komission lähtökohdat kumppanuussopimusneuvotteluihin.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
ESR-rahoitus OKM:n valtakunnallisten toimenpidekokonaisuuksien toteutuksessa Henri Helander
LAINKÄYTTÖ.
KUSTANNUSMALLIT Marjo ja Merja
Keski-Pohjanmaan liiton rahoittamien EAKR-hankkeiden ”elämänkaari”
Rakennerahastojen hallintojärjestelmän uudistaminen
Pankkiunioni: turvalliset ja luotettavat pankit
Elinkeinopolitiikalla kasvua
EU:N POLITIIKAN TOIMEENPANOELIN
TUOMIOISTUIMET.
TUOMIOISTUIMET.
Esityksen transkriptio:

EU-varainkäytön valvonta EU:n rakennerahastot 2007-2013 Ylitarkastaja, Erkki Mäntyharju Valtiovarain controller –toiminto Tarkastusviranomaisyksikkö

Suomen hallinnoimat EU-menot; milj. euroa v. 2006 Mitä valvotaan? Suomen hallinnoimat EU-menot; milj. euroa v. 2006 Rakennerahastotuet Lähde: Valtion tilinpäätös 2006

Mitä EU:n rakennerahastovarat ovat? Vähentävät EU:n eri alueiden välisiä kehityseroja Täydentävät kansallisia toimia, joilla ei voida riittävällä tavalla saavuttaa kilpailukykyä ja työllisyyttä koskevia tavoitteita EU:n tuki kanavoidaan jäsenmaissa valmisteltujen ja komission hyväksymien tavoiteohjelmien kautta Myönnetään hankkeille, jotka edistävät mm. yritystoimintaa, innovaatiotoimintaa, verkostoitumista, alueiden saavutettavuutta ja osaamisrakenteiden parantamista Osarahoitusta yhdessä kansallisen rahoituksen kanssa Hankkeet voivat olla julkishallinnon, yksityisen sektorin tai kolmannen sektorin toteuttamia

Miksi rakennerahastovaroja valvotaan? EU-varojen jaettu hallinnointivastuu Jäsenvaltio vastaa yhdessä komission kanssa EU:n talousarviosta maksettavien menojen hallinnoinnista Vastuu tukitoimien täytäntöönpanosta ja valvonnasta on ensisijaisesti jäsenvaltiolla Jäsenvaltiot käyttävät rahastojen varoja noudattaen moitteettoman varainhoidon periaatetta Jäsenvaltion on järjestettävä varojen asianmukainen hallinto- ja valvontajärjestelmä, joilla varmistetaan tukiehtojen noudattaminen

Kuka valvoo rakennerahastovarojen käyttöä 2007-2013? Jäsenvaltion on nimettävä kolme yleisasetuksen EY 1083/2006 edellyttämää viranomaista: hallintoviranomainen (jatkossa TEM) todentamisviranomainen (jatkossa TEM) tarkastusviranomainen (VM/controller toiminto) Hallintoviranomaisen vastuita on delegoitu välittäville toimielimille (rahoittavat viranomaiset) Maakunnan liitot, TE-keskusten osastot, lääninhallitusten osastot, alueelliset ympäristökeskukset, Tekes, Finnvera, keskushallinnon viranomaiset (lähes 100 viranomaista) Tarkastusviranomainen valtioneuvoston controller –toiminnon yhteydessä

Varmennuksia ja tarkastuksia Hallintoviranomaisella (tai välittävällä toimielimellä) varmennusvelvollisuus Tukikelpoisuuden ehtojen valvonta ja maksupyyntöjen tarkastus Hallintoviranomaisen varmennuksilla pyritään ehkäisemään ja kohdistetusti havaitsemaan ja korjaamaan virheitä Tarkastusviranomaisella tarkastusvelvollisuus Tarkastusviranomaisen otantatarkastuksilla saadaan luotettava kuva hallinto- ja valvontajärjestelmän toimivuudesta

Mitä rahoittava viranomainen valvoo? Hallintoviranomaisen (tai välittävän viranomaisen) on varmennettava tuotteiden ja palveluiden toimitus ilmoitettujen menojen todellisuus ilmoitettujen menojen tukikelpoisuus Varmennukset sisältävät hallinnolliset tarkastukset ja paikan päällä tehtävät tarkastukset Paikan päällä tehtävät hanketarkastukset voidaan suorittaa otannan pohjalta Hallintoviranomaisen on yleisasetuksen 60 artiklan b alakohdan mukaisesti tehtävä hankkeiden hallinnollisia ja paikanpäällä suoritettavia tarkastuksia. Tarkastusten on katettava hankkeiden hallinnolliset, taloudelliset, tekniset ja fyysiset näkökohdat. Tarkastuksilla on varmistettava, että ilmoitetut menot vastaavat todellisuutta ja ovat tukikelpoisia sekä että tuotetut tuotteet on toimitettu tai palvelut suoritettu. Tarkastusten on sisällettävä menettelyt, joilla vältetään menojen rahoittaminen kahteen kertaan eri rahoituslähteistä.

Mitä tarkastusviranomainen tekee? Tarkastusviranomainen tuottaa komissiolle uskottavan kuvan hallinto- ja valvontajärjestelmän toimivuudesta (vuotuinen tarkastuslausunto) Lausunto järjestelmän toimivuudesta perustuu hallintojärjestelmän tarkastuksiin ja hanketarkastuksiin Hanketarkastukset tehdään tilastollisesti pätevän satunnaisotannan perusteella Tarkastuksissa arvioitavaa: hanke täyttää valintaperusteet ilmoitetut menot perustuvat kirjanpitoon ilmoitetut menot ovat tukikelpoisia

Mitä menojen tukikelpoisuus edellyttää? Menot aiheutuneet hyväksytystä hankkeesta Menot ovat todellisia Kustannukset ovat syntyneet hankkeen aikana Kustannukset ovat kansallisten tukikelpoisuussäädösten mukaisia Hankkeen tulot (toteutuneet ja tulevat) on vähennetty menoista Hankinnat on tehty asiallisten kilpailutusmenettelyiden mukaisesti EU-lippu sisältyy kaikkiin tiedotus- ja julkisuustoimenpiteisiin

Mitä valvonnasta seuraa? Estetään ennakolta tukikelvottomien kustannusten tukeminen Havaitaan jälkikäteen tukikelvottomat kustannukset – tukien takaisinperintä hankkeilta Todetaan valvontajärjestelmän luotettavuus – jos valvontajärjestelmä on epäluotettava voi komissio vähentää Suomelle maksettavia tukia

Valvonnan haasteet Suomen rakennerahastohallinnon hajanaisuus Pirstaleiset pienet hankkeet, joiden hallinnointi kohtuuttoman raskasta ja tulosten hyödyntäminen ja jakaminen vaikeaa Tukien myöntämisessä usein tärkeämpää kaiken tukirahan käyttäminen kuin hankkeiden tulokset Tukikelpoisuussääntöjen tulkinnat vaihtelevat liikaa eri rahoittajaviranomaisissa Rakennerahasto-osaamisen ylläpitäminen vaikeaa pirstaleisessa viranomaiskentässä

Kysymyksiä ja kommentteja? Erkki Mäntyharju Ylitarkastaja Valtiovarainministeriö puh 040 516 2820 erkki.mantyharju@vm.fi