Ohjeita kotiopiskelun tueksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Opiskelulukeminen.
Aistit ja oppiminen.
Toimintaohjeet opelle
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja
Musiikin ryhmäkoulutus
Listening comprehension
Preppaus ENA 4.
14 websuunnitteluvinkkiä!
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
7.-luokan historia kunnialla läpi!
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
VANAJAVEDEN OPISTON SÄÄNNÖT
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Hyvä PowerPoint-esitys
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Lukivaikeus.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Havaintokanavat.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
E –oppikirjan käyttöönotto
Toimintaohjeet opelle
AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
OPISKELULUKEMINEN Ei riitä, että osaat lukea. Eikä sekään, että muistat lukemasi. Sinun on myös ymmärrettävä, mitä olet lukenut ja osattava soveltaa lukemaasi.
Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
YO-info syksy Koetilanne  Omia koepapereita ei tuoda, koetilanteessa annetaan tarvittava määrä paperia.  Koepaperiin jätetään marginaali.  Jokaisessa.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Suomen sota ja Haminan rauha 1809
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Terkan preppaustentti
ORGANISOINNIN PERUSTEET
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Havaintokanavatestin pisteytys
HYGIENIATYÖ.
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Koeviikko Koeviikolla noudatetaan erillistä lukujärjestystä
Millainen oppija sinä olet?
3. luokan englanti Vanhempainilta
OPPIKIRJAN LUKUTAITO Silmu Vedet.
Terveystiedon ainereaali
Terveystiedon ainereaali
OPPIMAAN OPPIMINEN (1.vsk).
3. luokan englanti Vanhempainilta
Miellekartta.
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Oppimisen strategiat, oppimistyylit ja motivaatio
Koeviikko Koeviikolla noudatetaan erillistä lukujärjestystä
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Ohjeita kotiopiskelun tueksi Oppiminen ei ole keino päästä tavoitteeseen vaan se on tavoite itsessään. Isoniitun koulu 2009

Oppimistyylit Meillä kaikilla on oma tapamme oppia uusia asioita ja muistaa opittua. Oppimistyyli on tapa, jolla kukin vastaanottaa uutta tietoa helpoimmin. Oppimistyyli perustuu yhden tai useamman aistin käyttöön oppimistilanteissa. Tunnista oma oppimistyylisi ja hyödynnä vahvuuksiasi uuden opettelussa.

Tunnista oma oppimistyylisi AUDITIIVINEN TYYPPI Parannan oppimistani, kun kuuntelen tunneilla keskustelen asioista ja ideoista muistelen esimerkkejä, tarinoita luen muistiinpanoni ääneen etsin hiljaisia paikkoja tuottaakseni ideoita VISUAALINEN TYYPPI katselen kuvia, videoita, kalvoja käytän yliviivaustusseja ja värejä muistiinpanoissa ja alleviivauksissa piirrän asioita, käytän kaavioita tuotan mielikuvia muistiinpanoistani TEKSTIIN KESKITTYVÄ TYYPPI kirjoitan ja luen listoja, otsikoita, sanakirjoja teen muistiinpanoja, raportteja, aineita luen käyttö- ja toimintaohjeita kirjoitan muistiinpanot ja sanat uudelleen ja uudelleen TOIMINNALLINEN (KINESTEETTINEN) TYYPPI pyrin aina etsimään käytännön esimerkkejä yritän ja opin erehdyksistäni kokeilen asioita käytännössä laitan paljon esimerkkejä vastauksiini teen mielikuvaharjoituksia

Oppimistaidot Oppimistavoitteen saavuttamiseen tarvitaan... - realistisia tavoitteita - hyviä suunnitelmia - oikeita lukutapoja - tietoa oppimisesta - fyysistä kuntoa ja vireyttä ... ja ennen kaikkea myönteistä asennetta ja itseluottamusta oppimiseen!

Oppimistekniikat Aktiivinen tuntityöskentely tuottaa tulosta: - alleviivaa oppikirjan tekstistä tärkeät asiat (mikäli on lupa merkintöjen tekemiseen koulun kirjoihin) - jäsentele tekstiä numeroimalla - tee kirjan marginaaliin reunahuomautuksia - tee muistiinpanoja - tee aiheeseen liittyviä tarkentavia kysymyksiä opettajalle VINKKI: Sinun on helpompi seurata opetusta, jos olet sitä askeleen edellä: lue silmäillen läpi seuraavalla kerralla käsiteltävä asia. Näin asia on sinulle tuttu jo käsittelyvaiheessa.

Läksyjen lukeminen Tavoitteena on luetun aineksen ydinkohtien mieleenpainaminen ja sisällön ymmärtäminen. Ei ole olemassa helppoa ja kaikille soveltuvaa tiedon mieleenpainamiskeinoa: jotkut muistavat lukemansa ensimmäisen lukemisen jälkeen, useimpien on kuitenkin kerrattava lukemaansa. Kannattaa pyrkiä opettelemaan kokonaisuuksia irrallisen tiedon sijaan. (esim. historiassa: millaista oli 1600-luvun Ranskassa, Venäjällä, Suomessa – erot ja yhtäläisyydet)

SSMK-tekniikka Hyviä oppimistuloksia on saatu käyttämällä SSMK-tekniikkaa: 1. SILMÄILE läksy ensin kokonaan. Lue otsikot, tutki kuvat ja kuvatekstit, silmäile taulukot ja kuviot. 2. SYVENNY tämän jälkeen läksyyn siten, että luet sen huolellisesti läpi. Alleviivaa tärkeät sanat ja kohdat (tukisanat). Voit myös kirjoittaa ne kirjan marginaaliin tai vihkoon. Selvitä myös itsellesi vieraat käsitteet – oppikirjan takaa löytyy usein keskeistä sanastoa. 3. MUISTELE läksy tässä vaiheessa kappale kerrallaan. Pysähdy jokaisen kappaleen jälkeen ja muistele, mitä kappaleessa käsiteltiin. Samalla voit koota itsellesi miellekarttaa. Muistelemalla saat selville, mitkä kohdat eivät ole jääneet mieleesi ja mitkä kohdat vaativat vielä kertaamista. Itsensä kuulustelu parantaa tuloksia. 4. KERTAA lopuksi läksy kokonaan. Kertaus on tehokkainta, kun suoritat sen jonkin aikaa lukemisen ja muistelemisen jälkeen.

Kokeisiin valmistautuminen Oppimisen jaksottaminen kannattaa: aloita kokeisiin valmistautuminen ajoissa! Käytä valmistautumiseen SSMK-tekniikkaa. Valmistaudu niin hyvin, että voit koetta edeltävänä iltana vain kerrata koealueen keskeiset asiat. KOETILANTEESSA Lue ensin kaikki tehtävät huolellisesti. Päätä vastausjärjestys oman sisäisen tuntemuksesi mukaisesti. Jätä vaikealta tuntuva tehtävä väliin, voit palata siihen myöhemmin. Yritä kuitenkin vastata kaikkiin kysymyksiin. Luonnostele vastaus, ennen kuin kirjoitat sen koepaperiin. Pyri vastaamaan selkeästi ja ytimekkäästi. Käytä koeaika kokonaan. Tarkista vastauksesi.

Aiheeseen liittyviä linkkejä Oppikirjojen verkkotehtävät 1-9 luokille www.koulukanava.fi www.otava.fi/oppimateriaalit www.tammi.fi Alakoulun linkkiluettelo www.kolumbus.fi/mm