Mitä nuoren päässä liikkuu – Miten tukea ja milloin huolestua?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Mistä on tämän päivän nuoret tehty?
Lapsen ja nuoren itsetunnon tukeminen
Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Jumalan kanssa.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Vihdin seurakunnan ilta
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ajatuksia elämästä..
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
Majakka Markku ja Virve Pellinen
Nuoret puhtausalan kesätöissä
10 vinkkiä voimaantumiseen
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
NALLE PUH.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lapselle hyvä päivä tänään
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Lasten suusta.
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Avaimia itsensä valmentamiseen
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Riippuvuus tupakoinnista
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Aggressiontunne Luento nro 1..
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Mitä asenne tarkoittaa?
Koulussa elämää opettelemassa
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Tapahtukoon sinun tahtosi
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Väkivalta päihdeongelmaisen naisen elämässä
Mielenterveyden häiriöt
Riippuvuus tupakoinnista
Iltapäiväl passaa rauhottuu! Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan neuvottelupäivät Imatra Tervetuloa !
Sosiaalinen syrjäytyminen
Ops seminaari Askola.
Raisa Cacciatore Lastenpsykiatri, Väestöliiton asiantuntijalääkäri, tietokirjailija Ylitornio Miten tuen lapsen ja nuoren itsetuntoa?
Mieli voi sairastua, niin kuin kehokin Erilaisia mielenterveysongelmia voi esiintyä kaiken ikäisillä Tilapäinen oire saattaa olla terveen mielen reaktio.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
Mielenterveyden häiriöt
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Esityksen transkriptio:

Mitä nuoren päässä liikkuu – Miten tukea ja milloin huolestua? Raisa Cacciatore Lastenpsykiatri, asiantuntijalääkäri, tietokirjailija Väestöliitto www.raisacacciatore.fi www.vaestoliitto.fi Pirkkala 6.2.2012

Hyvinvoiva nuori – sopeutuu ympäristöönsä Hyvinvoiva nuori selviytyy päivittäisestä arjesta ilman suurta ahdistusta, lähtee useimmiten mielellään kouluun tai työhön. Hän nukkuu ja syö hyvin, kykenee toimimaan ryhmässä ja luomaan ystävyyssuhteita. Hän sietää epäonnistumisia, tunnistaa oikean ja väärän, osaa iloita tavallisesta elämästä, nauraa aina välillä ja kykenee muutenkin osoittamaan tunteitaan – niin kiintymyksen kuin vihan.

Hyvinvoiva nuori – pärjää itsensä kanssa Hyvinvoiva nuori kokee elämän tyytyväisyyttä, hän uskoo riittävästi omiin kykyihinsä ja voi olla temperamentiltaan reipas ja rohkea tai ujo ja arka. Hän kykenee tuntemaan empatiaa – pystyy asettumaan toisen ihmisen asemaan ja tarvittaessa puolustamaan toistenkin oikeuksia.

Nuorten mielenterveys-häiriöiden yleisyys Jokin 15-25% (tytöt enemmän) Vakava masennus 5-10% (tytöt enemmän) Päihteiden ongelmakäyttö 5-10% (pojat enemmän) Käytöshäiriöt >10% (pojat enemmän) Ahmimishäiriö 5% (tytöt enemmän) Sosiaalisten tilanteiden pelko 1-2,5% Pakko-oireinen häiriö 1-2% Paniikkihäiriö 1% Psykoosi 1-2% (yhtä paljon) Bipolaarihäiriö 1% Laihuushäiriö 1% Lönnqvist ym. Psykiatria-oppikirjasta (KUSTANNUS OY DUODECIM v.2007) nuorisopsykiatrian luvusta (Marttunen, Kaltiala-Heino s. 596)

Mitä nuori tarvitsee Kuulluksi, nähdyksi tulemista Aitoja kohtaamisia. Välittävää aikuista. Yksilöllisyyden ymmärrystä. Kehitysportaiden tuntemusta Seksuaalisuus ja aggressio. Itsenäistyminen. Aivot kehittyvät hitaasti, ymmärrys myös. Mitä voi vaatia? Missä täytyy suojata? Kehityksen ja itsetunnon tukea Tekoja. Oikeaa toimintaa. Itse koettu kasvatus ei aina parasta.

Mitä nuori tarvitsee 2.4.2017 Kuulluksi, nähdyksi tulemista JARRUTA, HILJENNÄ Kehitysportaiden tuntemusta TUTUSTU, OPISKELE Kehityksen, itsetunnon tukea TOIMI NYT 2.4.2017

Ennaltaehkäisy Positiivinen minäkuva Temperamentit Olen hyvä! -> Minua kannattaa suojata!

Temperamentit ja itsetunto Kaikki ihmiset ovat jo syntymästään erilaisia. Jos huomaa, että kelpaa ja on iloksi muille, voi rakentaa hyvää kuvaa maailmasta ja itsestään. Tähän rakennustyöhön voi jokainen osallistua. Uusi ihminen, uusi tuttavuus tarkoittaa jännittävän löytöretken alkua. Kun oppii tuntemaan toisen, voi löytää yhteisen mukavan tavan olla yhdessä tekemässä. Erilaisuus on sääntö, ei poikkeus: Erilaisten ihmisten kanssa joudumme tekemään töitä ja pärjäämään. Kaikki ihmiset ovat jo syntymästään erilaisia. Jos huomaa, että kelpaa ja on iloksi muille, voi rakentaa hyvää kuvaa maailmasta ja itsestään. Tähän rakennustyöhön voi jokainen osallistua. Uusi ihminen, uusi tuttavuus tarkoittaa jännittävän löytöretken alkua. Kun oppii tuntemaan toisen, voi löytää yhteisen mukavan tavan olla yhdessä tekemässä. Erilaisuus on sääntö, ei poikkeus: Erilaisten ihmisten kanssa joudumme tekemään töitä ja pärjäämään.

Tahtominen ja itsetunto Ei saa mitätöidä nuorten tavoitteita, arvoja ja pystyvyyskokemuksia. Haluaminen ja yrittäminen on tärkeää. Ei pidä tehdä kaikkea liian helpoksi tai nuoren puolesta. Käy arvokeskustelua: minkä asian takia olisit valmis hiukan kärsimäänkin?

Aika antaa arvokasvatusta Käy arvokeskustelua: Mikä on tärkeää? Mikä on kaikkein tärkeintä elämässä? Minkä asian takia olisit valmis hiukan kärsimäänkin? Kerro arvoistasi: ystävyys, rakkaus, vapaus, veljeys, tasa-arvo, terveys…

Mistä elämään voi saada motivaatiota ja mielekkyyttä? Välitön tarvetyydytys: nautinto, hyvä olo Lyhyen tähtäimen tavoitteet ja tämän hetken jutut. Onko kivaa vai tyhmää? Arvojen mukainen elämä: tunnistaa arvonsa Elämällä on kompasseja ja suuntaviittoja. Ne ohjaavat valintatilanteissa. Arvoja toteuttaakseen ihminen on valmis sietämään pettymyksiä, jopa kärsimään.

Elämänlaatu Kokonaisuus on tärkein Elämä on merkityksellistä! Mikä aiheuttaa terveyttä? Mikä johtaa elämänlaatuun? Mikä tarjoaa syytä elää? Professor, barnläkare Bengt Lindström, Folkhälsan 24.11.2020

Terveyden uusi määritelmä? “Health is what it takes to make life worth living” Bengt Lindström: The Hitchhiker’s Guide to the Salutogenesis. Salutogenic pathways to health promotion. Folkhälsan 2010 Professor, barnläkare Bengt Lindström, Folkhälsan 24.11.2020

Salutogeneesin avain Kyse ei ole vain olemassa olevista resursseista, vaan kyvystä ja joustavuudesta käyttää omia resurssejaan terveyttä tuottavalla tavalla. Lähtökohta: katsotaan resursseja ja voimavaroja. Bengt Lindström: The Hitchhiker’s Guide to the Salutogenesis. Salutogenic pathways to health promotion. Folkhälsan 2010

Elämänlaatu Terveys on yksi elämänlaadun tekijä Sairaus on yksi Elämä on enemmän kuin nämä Professor, barnläkare Bengt Lindström, Folkhälsan 24.11.2020

Tahtominen ja itsetunto Kielteinen palaute! On paljon asioita, joita en osaa. Onneton, aloitekyvytön. Yhteistyöhaluton, itkuinen, ärtyinen. Vihaisesti mulkoileva, välinpitämätön. Diane Levy: Increasing a child’s self-esteem? Random House 2002

Tahtominen ja itsetunto Sex, drugs & rock’n roll Mitä väliä? Drop out Itsetuhoisuus Diane Levy: Increasing a child’s self-esteem? Random House 2002

Jotakin jota haluaa… Olen aika hyvä! Osaan ja pystyn, jos yritän Haluttavia asioita Tavoiteltavia asioita Olen aika hyvä! Osaan ja pystyn, jos yritän Osaan paljon! Osaan aika paljon Osaan jotakin Osaan… Osaan? Diane Levy: Increasing a child’s self-esteem? Random House 2002

Merkityksellinen yhteys Kuulua mukaan Ymmärtää miten perhe tai koulu toimii Miksi olen mukana Mitä vanhemmat / koulu tekee Professor, barnläkare Bengt Lindström, Folkhälsan 24.11.2010

Tarve kuulua samanmielisten joukkoon Yhteenkuulumisen tunne antaa voimaa ja turvaa Olemme laumaolentoja, haluamme kuulua yhteen Uskallanko rauhassa sanoa oman mielipiteeni, vaikka muut olisivat eri mieltä?

Saammeko olla erilaisia, yksilöitä? Olet eri asia kuin mielipiteesi Minä olen eri asia kuin mielipiteeni! Mitä mieltä sinä olet? Miltä sinusta tuntuu? Mitä sinä haluaisit? Saammeko olla erilaisia, yksilöitä? Olet eri asia kuin mielipiteesi 2.4.2017

Tunteiden hallinta ja itsetunto Murrosiässä tunteet moninkertaistuvat. Opetellaan tunteiden hallintaa. Oletko opetellut pärjäämään haasteellisten tunteitten kanssa? (luettele niitä)

Tunne-ilmapiiri ja itsetunto Mikä sinulla on, isä? Mikset kuule minua, äiti? Mitä te pelkäätte koko ajan? Pitää olla laiha… kaunis, hyvä koulussa… menestyvä, suosittu, muodikas, avulias vaivaton… Poissa silmistä… Huolet… ongelmat…. Kriisi…. stressi, kiire… Tunne-ilmapiiri ja itsetunto Tunnetaidot ja koti

Keskustelu itsensä kanssa Ihmiset keskustelevat mielessään jatkuvasti itsensä kanssa. Kommentoivat ja suunnittelevat tekemisiään tai vatvovat menneitä tapahtumia. Se voi olla kannustavaa tai halveksivaa. Omat pohdinnat vaikuttavat, eli se pään sisäinen puhe. Itse olet eniten itsesi kanssa. Omat pohdinnat vaikuttavat. Pään sisäinen puhe. Itse olet eniten itsesi kanssa. 1) Se alkaa rakentua lapsuudessa. Mitä puhetta lapsuuden kotona jäi pääsi sisään? 2) Pitkä ihmissuhde vaikuttaa. Se alkaa rakentua lapsuudessa. Myös pitkä ihmissuhde vaikuttaa. Mitä puhetta lapsuuden kotona jäi pääsi sisään?

Tunnetaitoja

MENESTYS KUNNIOITUS Aikuisten malli! KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO NEUTRAALI Kunnioitus tarttuu – syrjäytyminen ja menestys ovat usein mallioppimisen tulosta Väkivalta kasautuu Väkivalta synnyttää väkivaltaa Jatkuvia traumoja, defensejä vahvistuu HALVEKSUNTA SYRJÄYTYMINEN

KUNNIOITUS - Ei väkivaltaa Myönteiseen keskittyminen Kiittämällä kasvattaminen Respektipisteitä, tarravihkoja Onnistumisen esiin nostamista Lapsen kokemusta arvostavaa puhetta Lapsi ei voi valita kasvuympäristöään – saako hän kokemuksia arvostavasta kanssakäymisestä, milloin, mistä? KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO NEUTRAALI HALVEKSUNTA - Henkinen ja fyysinen väkivalta Kielteiseen keskittyminen Moittiminen, iva, pelko Rankaisu, ankaruus, kuritus Epäonnistumisen esiin nostamista Vähättelevää, mitätöivää puhetta

Älä jää halveksunnan ilmapiiriin. Hakeudu arvostaviin ihmissuhteisiin! MENESTYS KUNNIOITUS - Ei väkivaltaa Myönteiseen keskittyminen Kiittämällä kasvattaminen Respektipisteitä, tarravihkoja Onnistumisen esiin nostamista Arvostavaa puhetta KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO Älä jää halveksunnan ilmapiiriin. Hakeudu arvostaviin ihmissuhteisiin! NEUTRAALI Kielteiseen keskittyminen Moittiminen, iva, pelko Rankaisu, ankaruus, kuritus Epäonnistumisen esiin nostamista Mitätöivää puhetta HALVEKSUNTA - Henkinen ja fyysinen väkivalta SYRJÄYTYMINEN

Käytöshäiriön kasvatukselliset riskitekijät Kovassa kasvatustyylissä rankaistaan lasta jätetään palkitsematta silloin, kun hän toimii toivotulla tavalla Lapsi saa siten eniten huomiota ei-toivotulla käytöksellä vanhempi mallintaa aggressiivista käytöstä toiminnallaan Vapaassa kasvatustyylissä lapsella ei ole rajoja lapsi ei tiedä, mitä häneltä odotetaan, mikä käytös on toivottua johdonmukaisuus kasvatuksessa puuttuu lapsi hakee rajoja ja alkaa tästä syystä oireilla

Oikea kasvatus on siinä keskivälissä: Jämäkkyys Asiallisuus Oikeudenmukaisuus

Tunne on sinussa, mutta olet eri asia kuin tunteesi Hankalat ajatukset aktivoivat tunteita Pelko, pettymys tai huono omatunto ovat usein signaaleja, jotka auttavat meitä toimimaan oikein. Kielteiset ajatukset ja tunteet voivat myös riistäytyä hallinnasta tai lukkiutua päälle ja vallata mielen ja kehon.

Hyväksy ajatuksesi / tunteesi, mutta älä lähde joka junaan Toivota hankala tunne tai ajatus tervetulleeksi, kuin hankala naapuri Kutsu peremmälle, tarjoa teetä, hyväksy Lähetä lempeästi matkoihinsa, taputa olalle: Kiitos, kun kävit! Juhani Laakso: Mielen taito. Vapauta ajatuksia, kehitä tunteita. Kirjapaja 2009

Alati muuttuvat tunteet Kaikki ajatukset ja tunteet tulevat ja menevät kuin meren aallot, kuin pilvet taivaalla. Mitä enemmän yritämme välttää epämiellyttäviä tunteita tai ajatuksia, sitä voimakkaampia ne ovat ja sitä kauemmin ne kestävät. Nils Holmberg, Kognitiivisen psykoterapian verkkolehti 2005, 2. Zen, mindfulness ja vaeltava mieli.

Ajatus -> Tunne -> Kehomieli Kielteiset ajatukset ja tunteet voivat myös riistäytyä hallinnasta tai lukkiutua päälle ja vallata mielen ja kehon. Ajatusten ja tunteiden hyväksyminen ilman, että niille tarvitsisi tehdä mitään, on uusi näkökulma impulsiiviselle toimijalle. Tunteet ja ajatukset tulevat ja menevät, ja ne voi hyväksyä sellaisinaan ilman, että niiden mukaisesti tarvitsisi lähteä toimimaan.

1) enin osa ajattelustamme on kokemusten kautta ehdollistunutta, eikä välttämättä totta; 2) miellyttäviä ja epämiellyttäviä ajatuksia tulee ja menee elämämme aikana, halusimme sitä tai emme; 3) kaikki ajatuksemme ja tunteemme ovat väliaikaisia, ja 4) vaikka ajatus saisi meidät valtaansa, se on silti vain ajatus.

Kiitollisuus lisää tyytyväisyyttä, terveyttä, hyvinvointia Keskitytään siihen, mitä jo on, ei siihen mitä ei ole Kiitollisuus jopa siitä, että asiat eivät ole huonommin. Optimistisuus, toiveikkuus. Kiitollisuudesta puhuminen ääneen, sen hämmästely ja ihastelu, mitä elämä tarjoaa. Jos lasta kiittää, hän toistaa tekonsa. KIITOLLISUUS - Minulla on! KOMMUNIKAATION TUNNEILMASTO Kiitollisuus lisää tyytyväisyyttä, terveyttä, hyvinvointia Osaamattomuuteen, puutteisiin keskittyminen. Nähdään kaikki se, mitä ei ole. Vertaaminen muihin jotka osaavat, joilla on taito. Lasten annetaan luokitella ja arvottaa toisiaan, ihmisiä. Harmittelu, katkeruus. Jos lasta moittii, hän kokee olevansa huono(mpi) KATEUS - Minulla ei ole, ei kai sinullakaan!

Aggressio muuttaa mieltä… Aivoissa tapahtuu toimintatilan muutos, kun ihminen menee pois tolaltaan YLÄTIE ALATIE Daniel J. Siegel: The Developing Mind 1999

Yksilölliset reaktiot Tunnereaktiot Kronologinen muisti Vastuuntunto Syy-seuraus Empatia Oikeudenmukaisuus Rationaalisuus Moraali Tässä hetkessä Aika pysähtyy Kontrolli häviää Yksilölliset reaktiot Tunnereaktiot Hälytystila Voimakkaan toiminnan tila Daniel J. Siegel: The Developing Mind 1999

ALATIE / YLÄTIE LIIPASIN: Tapahtuma Ärsyke Tunnista laukaisevat tekijät! Opettele ottamaan aikalisä! Selvittele vanhan traumat! Vahvista Ylätietä! ALTISTAA / HERKISTÄÄ Matala verensokeri Väsymys Stressi Omat ”mustelmat” / traumat Alkoholi Jotkin lääkkeet Perimä

Haavoittuvuus ja ylilyönnit Hämmennys Hormonit mullistavat kaiken aiemman... Haavoittuvuus ja ylilyönnit

rohkaistuminen herkistyminen uteliaisuus Biologinen kehitys Seksuaalisuuden portaat, Opetushallitus 2000 rohkaistuminen herkistyminen uteliaisuus Biologinen kehitys

Kirkon nuorisopäivät Raumalla 5. -6. 5. 06, vastaajat n Kirkon nuorisopäivät Raumalla 5.-6.5.06, vastaajat n. 50kpl 15-18v nuoria

Kokenut seksuaalista väkivaltaa Kouluterveyskysely 2010 (Kehon intiimialueiden koskettelu vasten tahtoa, yhdyntään tai muunlaiseen seksiin painostamista tai pakottamista, rahan , tavaran tai päihteiden tarjoamista vastineeksi seksistä) N= Tytöt 27754, Pojat 27706 N= Tytöt 15429, Pojat 11706 N= Tytöt 8887, Pojat 11864

…jos joku koskettaa sinua tai käyttäytyy sinua kohtaan ahdistavasti: Sano EI! Lähde pois! Kerro aikuiselle, johon luotat!

PORNO Hämmentää, ahdistaa, kiihottaa, koukuttaa Aikaansaa suorituspaineita Estää seurustelua

Mikä juttu tää on ? Nuoren tulee voida arvioida sitä, onko hänen kohtaamansa henkilö pyytämässä Kaveri- Ystävyys- Seurustelu- Seksi- Rakkaus- Rakkaus+seksisuhdetta Vapaata suhdetta Käyttö- Hyväksikäyttö- tai Alistussuhdetta hänen kanssaan.

Ystävyyden säännöt Seurustelusuhde = paras ystäväsi Ole kohtelias Ole ystävällinen Ole siisti Osoita, että välität Ole reilu ja rehellinen Älä kerro yksityisjuttuja muille Älä puhu pahaa takana Älä petä Pyri rakentavaan riitelyyn Selitä miksi, jos suhde ei toimi

Itsetunnon rakennustyö on jatkuvaa Voit vaikuttaa paljon toisten itsetuntoon Anna mahdollisuuksia, tietoa ja usko nuoreen. Ole mallina: Ole itse itsesi paras ystävä! Kun olet vuorovaikutuksessa, vaikutat joka tapauksessa, suuntaan tai toiseen. Puhu itse itsellesi arvostavasti Itse olet itsesi kanssa vuorovaikutuksessa jatkuvasti. Olkoot omat pohdinnat sinulle itsellesi arvostavia ja ystävällismielisiä!

Koulun merkitys Opettajan antama huomio Koululuokan sosiaalinen tuki Onnistumisen elämykset Ystävyyssuhteiden tuoma ilo …ovat lasta kannattelevia tekijöitä EL Liisa Pietilä, SLL 40/2005:4021-25

Neljä pöydänjalkaa KUMPPANUUS YKSITYISYYS YHTEISÖLLISYYS PERHE Elämän tukipylväät, elämäntaso ja vakaus. Kokonaisvaltaisuus. Nähdä koko potilas ihottuman / kohdunkaulan takaa. Hyvä tsekata aika ajoin. Yhtä tärkeitä. PERHE

Neljä pöydänjalkaa Perhe Yhteisöllisyys Kumppanuus Yksityisyys Yksilön elämän tasapaino Yksityisyys Perhe Elämän hallinta? Yhteisöllisyys Seksi kukoistaa vain jos …nesteet pursuavat maljasta, varret sojottavat pystyssä… Kumppanuus

Minä osana yhteisöä ja yhteiskuntaa Olenko tärkeä ja tarpeellinen? Minä osana yhteisöä ja yhteiskuntaa Olenko mukana Huomataanko minut Yhteisöllisyys Työttömyys ja pitkäaikaisten sitoumuksien mahdottomuus. Pikkulapsen äiti. Opiskelija.

YKSITYISYYS Kykyä viihtyä itsensä kanssa Psyykkinen, fyysinen, sosiaalinen terveys. Itsearvostus, positiivinen minäkäsitys

KUMPPANUUS Tuntuu hyvältä jopa kehossakin Kumppanin puute = tavallisin seksiongelma. Jos sulla on, olet onnekas! Onnellisia ovat ne jotka voivat arvostaa itseään ja kumppaniaan. Vastakkainasettelu on vain haitaksi!

Nuorellekin välttämätön PERHE Myös nuori tarvitsee vahvaa vanhemmuutta!! Unohtunut. Tavallisin teinivanhemmuuden syy: ei yhtään turvallista aikuista elämässä!

Oppilaat uupuvat jos Tuntevat olevansa yksin, pinnistelevänsä joukosta erillään Missio hukassa, miksi oikein opiskelen, haluanko tätä Kehitysjohtaja Jari Jokinen, Aalto-yliopisto 2.2.2011

Työelämän jatkuva muutos Seuraavat 50v pärjää työelämässä, jos on: Hyvät asenteet: tykkää mitä tekee Kyky oppia uutta: koko ajan Intohimoa: haluaa tehdä mitä tekee Uteliaisuutta: jatkuvaan muutokseen Prof. Kalevi Ekman, Aalto-yliopisto 2.2.2011

Tue, älä tuomitse Jos nuori tuntee, ettei hän ole sellainen, kuin pitää, hän tulee epätoivoiseksi. Epätoivoinen nuori tekee epätoivoisia tekoja. Toivottomuus, huono itsetunto ja unelmien puute tavallisimmat syyt riskikäyttäytymiseen

Vuoden 2008 terveysaineisto!

Ammattilaisille, Vanhemmille www.vaestoliitto.fi/murkun_kanssaa

Nuorille

Vanhemmille www.raisacacciatore.fi

Tietofinlandia -ehdokas! Työille ja pojille 12-18v

Arvostavaa, asiallista, hauskaa ja herkkää tietoa pojille

Poikien puhelin