Sivistyksen työryhmä / Markku Hyttinen K-U selvityksen ohjausryhmä 11.12.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
/ R. Djupsund. •Maaliskuu 2013: alle 25-v. työtöntä työnhakijaa. •Vuosittain noin 8–10 % ikäluokasta ei jatka peruskoulusta toiselle.
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Kunnanjohtaja Esko Kairesalo, selvityksen ohjausryhmän puheenjohtaja
Versoverkko Etelä-Savoon -hanke
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Nuorisotakuu 2013 Valtiosihteeri Pilvi Torsti Opetus- ja kulttuuriministeriö
Yksityisen ja julkisen sektorin roolit taiteen rahoittajina Taike Leif Jakobsson, Svenska kulturfonden.
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
Perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori
Sivistystoimi Hankintabrunssi
Yhdistymisselvityksen tavoitteet 1.Aikaansaada esitys Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yhdistymisestä.
Palveluverkkotyöryhmä puheenjohtaja Raila Lindholm, Kärkölä
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Keski-Uudenmaan UUSI kunta Sivistyksen palvelut , esittely Nuorisovaltuustoille.
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Perusopetuksen ryhmäkoko
Nuorisovaltuustomalli KUNTA-työryhmän puheenjohtaja Juho Mölsä.
VARASTOINTI KIRJASTOPALVELUT TYÖRYHMÄ UusiKunta-
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Työryhmän vpj. Vesa Tuunainen
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.

Sivistystoimen tuloskortti 2013
Sivistystoimen tuloskortti 2012
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
AJANKOHTAISTA TALOUDESTA. Virastopalaveri
Hyvinvointipalvelut – tilaajalautakunnat Vaihtoehtoisia malleja Tiina Kirmanen Kirjoita tähän päivämäärä ja muuta tarpeellista tietoa.
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Kuntien uudistuva lapsi- ja nuorisopolitiikka: Miten tulisi taloussuunnittelua kehittää? Tampereen yliopisto
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Kuntien kulttuuritoiminnan kustannukset vuonna 2013 Suomen Kuntaliitto, 24 kaupunkia ja Cupore
Toimialojen asiakasprosessit ja toiminnanohjauksen tukiprosessit alkaen (KV §135/13)
www.nuorisokanuuna.fi1 Toimintasuunnitelmasta 2014 poimittua Seinäjoki.
TerPS2 Oulun Eteläisen osahanke KalajoenhankeosioHelmen hankeosio Selänteen hankeosio.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
JULKISTEN KIINTEISTÖJEN ENERGIATEHOKKUUDEN PARANTAMINEN.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Nuorisotakuun kuntakokeilu
Hyvinvoiva lapsi ja nuori, Toimeenpano Edistetään oppilas- ja opiskeluikäisten psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemista palvelurakenteita ja - prosesseja.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Nuorisolain uudistaminen
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Suomenkielinen ja ruotsinkielinen
A) Nykyinen luottamushenkilöorganisaatio
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSPALVELUJEN TOIMIALA Kaupunginvaltuusto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannukset v. 2016
Alueellinen TVT-hanke KUUMA – kunnat 2011 – 2016
Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Sivistystoimiala
A) Nykyinen luottamushenkilöorganisaatio
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
(yksilöasioiden jaosto)
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
unelmien kotikaupunki – drömmarnas stad
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Esityksen transkriptio:

Sivistyksen työryhmä / Markku Hyttinen K-U selvityksen ohjausryhmä

Sivistyksen työryhmä • pj Markku Hyttinen, siht Janne Vainikainen sekä 7 kunnan sivystysjohtajat (Tiina Larsson, Tiina Hirvonen, Pekka Lintonen, Esa Ukkola, Pentti Halonen, Suvi-Päivikki Hiipakka, Marju Taurula) • sivistys jaettiin 12 osa-alueeseen : varhaiskasvatus, perusopetus, lukio, ammatillinen 2. aste, muu koulutus, vapaa sivistystyö, taiteen perusopetus, nuorisotoimi, liikuntatoimi, kirjasto, kulttuuri • Keskityttiin palvelutuotantoon – ei seiniin • Tehtiin kuntakohtaiset edut– haitat –tarkastelu, lisäksi kaikista osa-alueista poimittiin keskeisiä saatavuus- ja tehokkuuskriteereihin liittyviä tunnuslukuja (yht. n. 100 kpl) • Alueelliselta näkökulmalta tarkasteltiin ruotsinkielisiä ja ulkomaalaisten palveluja, omistajapolitiikkaa, kolmatta sektoria sekä sivistystoimen käyttämiä tietojärjestelmiä

Päätöksentekorakenne • kahdeksassa kunnassa sivistyksen kahdestatoista osa-alueesta päättää yhteensä 15 lautakuntaa (kulut yht. yli e) • Päättäjiä ko. elimissä on yhteensä liki 200 • Yhteen lasketut menot noin 500 M euroa (57.000e – e/jäsen) • Esittelijöinä pääsääntöisesti työryhmän jäsenet • Lisäksi päättäjien edustajat koulutuskuntayhtymien hallituksissa ja valtuustoissa

Palvelujen organisointitapa • Sivistystoimet omana toimialana pl. Järvenpää, jossa prosessimalli • Varhaiskasvatus opetustoimessa pl. Mäntsälä ja Pornainen • Lukiot kunnallisia, lisäksi yksityinen Nurmijärvellä • Ammatillinen koulutus kuntayhtymissä (Keuda, Hyria, Amisto, Inveon) • Ruotsinkieliset palvelut järjestetään pääsääntöisesti yhteistyönä, erityisesti Sipoon kanssa • Kolmannen sektorin rooli vahva liikunnan, kulttuurin ja nuorisotoimen alueilla • Yhteistyötä KUUMAn sivistysjohtajien ja opetuspäälliköiden lisäksi myös mm. kirjastojen, nuoriso- ja liikuntatoimien välillä

Määrätietoja • Lapsia (alle 16-v.) yht , nuorten ikäluokat (16-28-v.) , ( yli 28-vuotiaat ) • Esimerkkejä palveluverkosta: kouluja 122, päiväkoteja (kunnallisia) 159, lukioita 12 • Tuntiresurssit 1,7-2,0 vvh/opp., keskimääräinen opetusryhmäkoko 16–24 opp. • vuosihintoja: oppilas (1.-9.-lk) 6 700–8 900 € (ka €), pk-lapsi 8 500–11 000€, lukio-opiskelija 6 000–8 300€ euroa/vuosi • Hajonta yhtä laaja kuntien sisällä kuin välilläkin

Sivistyspalveluiden toimintojen nykytila Syntynyt ryhmän yhteisen keskustelun pohjalta: - ei heikoimman lenkin mukaan -on kuntakohtaisia eroja -vaihteluväli yleensä pieni

Johtopäätelmät • Suuret alat arvioitiin järjestetyn hyvin; heikkouksina kouluverkko, sisäinen hajonta, kuljetukset • Ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilöstö • Pienet yksiköt ketteriä mutta haavoittuvia ja kehittämisen voimavarat niukat (kulttuuri, opistot, liikunta, nuoriso) ja riippuvaisia hankerahoista • Oppilas- ja opiskelijahuollon poluissa epäjatkuvuuksia (erityisesti monitoimijaisessa rakenteessa) • Organisoinnin ja tuottamisen jakaantuminen useammalle hallinnonalalle on epäkäytännöllistä • Tietojärjestelmien moninaisuus • Sirpaloitunut tuotantotapa • Omistajaohjauksen heikko toimivuus

Haasteet • Kustannusten hillintä tulevaisuudessa (mm. kouluverkko: po, lukio, amm.) • Saavutetun tason säilyttäminen (vrt. PISA-menestys) • Hallituksen rakenneuudistuksen vaikutukset: –lukiot, amm. koulutus (määrä ja rahoitus) –vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen rahoitus (opistot) –oppivelvollisuuden laajennus –nuorisotakuu –erityisrahoitus ja hankkeet (POP, etsivä, työpaja, jne.)