Virka-ajan ulkopuolinen sosiaalipäivystys 2013 Hyvinvointipalvelut
Virka-ajan ulkopuolinen sosiaalipäivystys; toimintamalli • Oulun kaupunki järjestää virka-ajan ulkopuolisen sosiaalipäivystyspalvelun erillisen sopimuksen nojalla seuraaville kunnille: Hailuoto, Kempele, Liminka, Lumijoki, Muhos ja Tyrnävä • Sosiaalipäivystysyksikkö toimii virka-ajan ulkopuolella Oulun seudun yhteispäivystyksen (OSYP) tiloissa. • Aktiivipäivystystä, moniammatillinen työparius (sosiaalityöntekijä ja psykiatrinen sairaanhoitaja) • Yhteydenotot (klo jälkeen) tulevat Hätäkeskuksen tai Poliisin kautta. • Sosiaalipäivystyksellä vastataan välittömiin ja kiireellisiin sosiaali – ja terveyspalvelujen tarpeisiin erilaisissa elämän kriisi – ja hätätilanteissa. • Sosiaalipäivystys hoitaa myös kiireellisiä toimenpiteitä vaativat lastensuojeluasiat tilanteessa, jossa lapsen hoito tai huolenpito vaarantuu vakavasti perhettä tai lasta kohdanneen kriisin vuoksi. Kriisivaiheen työskentelyssä toimitaan välittömästi lapsen tilanteen turvaamiseksi ja tarvittaessa tehdään lapsen kiireellinen tai avohuollon sijoitus. • Psykiatriaan erikoistunut sairaanhoitaja on mukana Oulun seudun yhteispäivystyksessä psykiatrisen potilaan tai päihdeasiakkaan sairaalahoidon tai muun hoidon tarpeen arvioinnissa ja selvittelyssä.
Virka-ajan ulkopuolinen sosiaalipäivystys; henkilöstörakenne Sosiaalipäivystys toimii virka-ajan ulkopuolella arkena kaksivuorotyössä sekä arkipyhinä ja viikonloppuina kolmivuorotyössä. Edellä mainitun vuorotyöyksikön henkilöstörakenne on seuraava: • 1 palveluesimies • 6 sosiaalityöntekijää ( vakituisia 4, sijaisia 2) • 6 psykiatrista sairaanhoitajaa ( vakituisia 4, sijaisia 2) • kanslisti 50%
Sosiaalipäivystyksen arvioidut kokonaiskustannukset 2013 TA2013 Henkilöstökulut Palvelujen ostot Aineet, tarvikkeet ja tav5 000 Muut toimintakulut Sisäiset vyörytykset Kanslisti palkasta 50 % Tilaajan kulut (vuokrat) Menot • Palvelujen ostot sis. it-palvelut 3200e, ilmoitukset 3000e, siivous/pesula 1500e, posti 2000e, leasingauto 8000e, koulutus ja työnohjaus 5000e, majoitus 800e, puhelin/datapalvelut 5200e, muut palvelut 2500e • Aineet ja tarvikkeet sis. toimistotarvikkeet 400e, kirjallisuus 400e, polttoaineet 3200e, muut materiaaliostot 1000e • Muut toimintakulut sis. kone, kalusto/laitevuokrat 8000e, it-laitevuokrat 1900e, it-ohjelmistot ja sovellukset 1200e, kokoukset ja neuvottelut 400e, muut kulut 500e • Virka-ajan ulkopuolisen sosiaalipäivystyksen järjestämisen arvioidut bruttokustannukset vuodelle 2013 ovat noin 1,1 M€ ja nettokustannukset Oulun kaupungille n € • Asukaskohtaiset kustannukset ovat 4,75€/asukas
Sosiaalipäivystyksen kuntakohtaiset kustannukset (€/asukas) AsukaslukuKunnanNettomenot/ Kunnat maksuosuusasukas Hailuoto ,75 Kempele ,75 Liminka ,75 Lumijoki ,75 Muhos ,75 Tyrnävä ,75 Sopimuskunnat yht ,75 Uusi Oulu ,75 Kaikki yhteensä ,75
Sosiaalipäivystysyksikön hyödyt 1.Yksi sosiaalipäivystyksen puhelinnumero palvelee laajempaa aluetta (poliisin ja HÄKEN palaute) 2.Yksikköön on hakeutunut sosiaalipäivystystyöhön motivoituneet, pätevät ja kokeneet työntekijät 3.Sosiaalipäivystystä tekevien työntekijöiden määrä vähenee, jolloin palvelu eri työvuoroissa on tasalaatuisempaa. Lisäksi kriisivaiheen työskentelyyn liittyvää koulutusta ko. henkilöstölle tullaan lisäämään. 4.Työskennellään aktiivityönä, jolloin palvelun tuottamisessa ei ole viiveitä (varallaolomallin palaute poliisilta: poliisi joutunut odottelemaan sosiaalityöntekijöitä kohteeseen liian kauan) 5.Haasteellisiin perhetilanteisiin päästään arvioimaan ja puuttumaan nykyistä mallia paremmin tuoreeltaan, sillä nykymallissa poliisi ei aina tiedota tai pyydä varallaolossa olevaa sosiaalipäivystystä paikalle. Tieto sosiaaliviranomaisille tapahtuneesta perheväkivallasta tulee usein kirjallisena päivien viiveellä tapahtuneesta. Hedelmällisin työskentelyajankohta menetetään! 6.Sosiaalipäivystysyksikössä tilannearvio tehdään moniammatillisesti. Kun asian hoito siirtyy sosiaalipäivystykseltä perustyöhön asiakkaan tilanteesta on olemassa sekä sosiaalinen että psykiatrinen alkuarviointi. 7.Tulevaisuudessa tullaan yhteistyössä Osypin kanssa kiinnittämään huomio yhä laajemmin Osypin mielenterveys- ja päihdepotilaisiin (usein palvelun suurkuluttajia). Kalliita sairaalajaksoja voidaan välttää sosiaalipäivystyksen psykiatrisen sairaanhoitajan mukana ololla arvioinneissa ja ohjaamassa potilasta kaupungin omiin palveluihin. Potilaan tilanteen kannattelu yön tai viikonlopun yli on mahdollista psykiatrisen sairaanhoitajan työpanoksella. 8.Mahdollisuus käyttää Oulun kaupungin lakimiespalveluja sosiaalipäivystyksen haastaviin asiakastilanteisiin.
Sosiaalipäivystysyksikön haasteet toimittaessa usean kunnan alueella 1.Kuntien erilaiset tietokannat: varmistettava tietoihin pääsy, kirjaamismahdollisuus yms. 2.Pitkät matkat ja niiden tuomat viiveet palveluun 3.Useampi työtehtävä yhtä aikaa ( priorisointiohjeistus ) 4.Sosiaalipäivystysyksikön perustehtävän selkeä määrittäminen, estettävä virka-aikaisen työn siirtäminen virka-ajan ulkopuolelle 5.Laadittava työntekijöille sosiaalipäivystyksen käsikirja, jossa määritellään kuntakohtaiset linjaukset (esim. lasten sijoituspaikat)