Petri Vanninen TOISEN ASTEEN OPISKELIJOIDEN LUKEMISVAIKEUS JA SEN KUNTOUTUS AIVOJEN TASAPAINOMALLIN MUKAAN TEORIA, HARJOITUSMATERIAALI JA LUOKITTELUJÄRJESTELMÄ.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Koulutuksen määrälliset indikaattorit 2010 OPH:n koulutuksen seurantaraportit 2010: Matti Sippola1.
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Kokeen laatiminen ja arviointi Tiia Karpin
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Naisten urat ja palkkaerot tutkimustiedon valossa
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Univaje.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
”Määrittää ihmisen yksilönä”
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
OSA-AIKATYÖ PALVELUALOILLA
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
3.45 3.40.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Eläkeselvitys 2012: Selvitys TEKin jäsenten näkemyksistä eläkeiästä ja eläke- ehdoista
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Koulutuksesta työhön –ryhmien vaikutuksia ja seutukunnallisuus
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/08-10/09 ilman tulospalkkioita Työaika vähintään 34 t/vko.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Miten alkoholi näkyi päivystyksessä kahden vuoden aikana? tapaturmapotilaat puhallutettiin alkometrillä hoitoon tullessa päihtyneiden tapaturmapotilaiden.
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Jyväskylän yliopisto tänään  maan suurimpia  maan tuloksellisimpia  maan valtakunnallisin opiskelijoiden taustalta  opiskelijaa 85 maasta 
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Skitsofrenian epidemiologia
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
ORIMATTILAN TYÖLLISTÄMISPROJEKTI OTE
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Koulutustaso ja osaaminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Esityksen transkriptio:

Petri Vanninen TOISEN ASTEEN OPISKELIJOIDEN LUKEMISVAIKEUS JA SEN KUNTOUTUS AIVOJEN TASAPAINOMALLIN MUKAAN TEORIA, HARJOITUSMATERIAALI JA LUOKITTELUJÄRJESTELMÄ KAHDEN KUNTOUTUSKOKEILUN VALOSSA

Taustaa Peruskoulun osa-aikaisen erityisopetuksen oppilaista yli puolella ensisijainen eo-peruste puhe-, tai lukivaikeudet (Tilastokeskus 2010) Peruskoulussa lukemisvaikeus ohjaa ammatinvalintaa niin, että kyseiset nuoret valitsevat käytännönläheisiä ammatteja muita useammin (Ingelsson 2007; Savolainen ym. 2008; Taylor & Walter 2003) Lukemisvaikeus vaikuttaa minäkuvaan sekä käsitykseen itsestään oppijana (Ingelsson 2007; Vanninen 2012) Erotuksena laajaan lukemisvaikeuden käsitteeseen, dysleksialla tarkoitetaan aina diagnosoitua lukemisvaikeuden muotoa

Yleistä opiskelijoiden lukemisvaikeuksista Vuonna 2009 ammatillisen koulutuksen opiskelijoista erityisopiskelijoiden osuus oli 6,5 % ja nuorten koulutuksissa 13,4 % Noin kolmasosalla toisen asteen opiskelijoista ilmenee vakavia puutteita lukemisen perustekniikassa (Pelkonen, Matilainen 1997; Vanninen 2012) Kuntoutujan omalla motivaatiolla keskeinen merkitys kuntoutuksen onnistumisessa (Fuente-Fernández ym. 2001; Bakker 2006)

Sukupuolten väliset erot Miehillä ongelmia esiintyy 2-5 -kertaisesti naisiin verrattuna (Snow, Burns & Griffin 1998) Sukupuolten väliset erot eivät ole kulttuurisidonnaisia Opintiellä pysyminen –tutkimushankkeessa heikon lukutaidon perusteella seulotuista 585 9.luokkalaisesta kolme neljästä oli poikia (Holopainen &Savolainen 2005) Omassa aineistossani (n=98) mekaanisen lukemisen vaikeus todettiin yli puolella (54,2 %), miehistä ja vajaalla viidenneksellä (18 %) naisista (Vanninen 2012)

Lukemisvaikeuden taustatekijät Lukemisvaikeudet ovat vahvasti perinnöllisiä ja niillä on neurobiologinen tausta (Huemer ym. 2012; Knight & Hynd 2002; Shaywitz & Shaywitz 2005) Lukutaidon variaatioista noin 60 % on perintötekijöistä johtuvaa (Korhonen 2005) Suvussa esiintyvät lukemisvaikeudet nelinkertaistavat lapsen lukemisvaikeusriskin (Torppa 2007) Geneettiset tekijät vaikuttavat varhaiseen neuraaliseen kehitykseen poikkeamina, jotka aikaansaavat ongelmia kielellisissä osataidoissa (Grigorenko 2001)

Tutkimustehtävä ja tulokset Tutkimustehtävänä oli uuden tiedon tuottaminen aikuisten lukemisvaikeudesta ja sen kuntoutuksesta Suomessa Tutkimuksessa selvitettiin toisen asteen opiskelijoille suunnatun harjoitusmateriaalin kuntouttavaa vaikutusta kahdessa kuntoutuskokeilussa Tutkimuksen kohteina Aivojen tasapainomalliteoria, Kuntoutusjyviä-harjoituskansiot sekä Luokittelujärjestelmä dyslektikkojen tunnistamiseen Mekaanisen lukemisen tutkimus, jossa opiskelijoiden lukemisnopeutta tarkasteltiin suhteessa tehtyihin lukemisvirheisiin Tuloksia arvioitiin tilastollisen analyysin ja opiskelijoiden omien kokemusten kautta

Teoriaperusta Hollantilainen neuropsykologian professori Dirk Bakker on kehittänyt lukemisprosessin kehittymisestä ja häiriöstä tasapainomallin (balance- model of the brain activity) taustalla Lurian lateralisaatioteoria: eläimillä molemmat aivopuoliskot samanarvoisia; ihmisellä yleensä vasen dominoiva ihmisen aivopuoliskojen erilaisuus on mahdollistanut kielen kehittymisen Aloitteleva lukija keskittyy kirjainten avaruudelliseen asentoon ja niiden mieleenpainamiseen (oikea aivopuolisko), kun taas kehittynyt lukija tarvitsee kielen rakenteen ja sisällön prosessointia (vasen aivopuolisko) Bakkerin mukaan lukemaanoppimisen alkuvaiheessa korostuvat oikean aivopuoliskon prosessit ja lukemisen edistyessä vasen aivopuolisko ottaa lukemistapahtumasta enemmän vastuuta häiriö tässä tasapainossa aiheuttaa spesifin dysleksian (3-5 % ikäluokasta)

Teoriaperusta Bakker erottaa kaksi eri dyslektikko-tyyppiä: P- (perceptual) ja L- (linguistic) tyyppi P-tyypin lukijat juuttuvat oikean aivopuoliskon lukemisstrategiaan johtuen oikean puoliskon ylikehittyneisyydestä tai vasemman puolen alikehittyneisyydestä tai näistä molemmista L-tyypin lukijat siirtyvät liian varhain käyttämään vasemman aivopuoliskon strategioita johtuen vasemman puoliskon ylikehittyneisyydestä tai oikean puolen alikehittyneisyydestä tai näistä molemmista väärän strategian käyttö aiheuttaa ongelmia lukemissuorituksessa P-tyypin lukijat lukevat hitaasti ja kangerrellen, L-tyypin lukijat lukevat nopeasti ja suhteellisen virheellisesti Lukijatyypeille ominaiset virheet jaoteltu aikaavieviin virheisiin (P) ja suoriin virheisiin (L)

Virhetyypit puuttuvan sanan korjaus poisjätetyn kirjaimen korjaus AIKAAVIEVÄT VIRHEET (P-tyyppi) SUORAT VIRHEET (L-tyyppi) puuttuvan sanan korjaus poisjätetyn kirjaimen korjaus sanan tavaaminen ja korjaus tankkaaminen ja korjaus sanan toistaminen väärin luetun kirjaimen korjaus väärä painotus tai ääntäminen ja korjaus väärän sanan korjaus oikeaksi sanan poisjättäminen kirjaimen tai tavun poisjättäminen uuden sanan lisäys tai korvaaminen toisella sanalla sanojen ja kirjainten reversaali sekalaiset virheet

Harjoitusmateriaali KUNTOUTUSJYVIÄ –HARJOITUSKANSIOT Liperin ammattioppilaitoksessa kehitettiin 20 tunnin interventio-ohjelma P- ja L-tyypin dyslektikkojen kuntouttamiseen vuonna 1999 taustalla tutkimustieto toisen asteen opiskelijoiden vakavista luku- ja kirjoitustaidon puutteista (Pelkonen & Matilainen 1997; Ryynänen 1997) aikuisdyslektikoille kuntouttavaa harjoitusmateriaalia vain vähän tarjolla tunnin aluksi luetaan teksti, jonka jälkeen keskustelussa varmistetaan että sisältö on ymmärretty lukemisen jälkeen tehdään tehtävät, joista ensimmäinen on luetun ymmärtämisen tehtävä loput 2-3 tehtävää vahvistavat heikompaa aivopuoliskoa

Luokittelujärjestelmä ilmaisee mekaanisen lukemisvaikeuden ja tasapainomallin mukaisen erityisen lukemisvaikeuden tutkimusjoukkona Liperin ammattioppilaitoksen ja Joensuun oppimiskeskuksen 37 opiskelijaa 1999-2000 opiskelijat lukivat 315 sanaa käsittävän pakinan nauhalle lukemissuoritukset analysoitiin Bakkerin luokittelun mukaisesti lukemisnopeus ka 3.58 min., P-virheet 12, L-virheet 15, yht. 27 virhettä virheiden keskiarvo 27 - / + yksi hajontayksikkö: 0-9 hyvät lukijat, 9-27 lieviä lukemisvaikeuksia, 28-45 dyslektikot, 46- vaikea dysleksia

Lukijoiden luokittelu P-tyypin lukija: lukunopeus keskimääräistä hitampi (3.58 min.), lukemisvirheitä keskimääräistä enemmän (27), P-virheitä keskimääräistä enemmän (12) ja L-virheitä (15) keskimääräistä vähemmän L-tyypin lukija: lukunopeus keskimääräistä nopeampi (3.58 min.), lukemisvirheitä keskimääräistä enemmän (27), L-virheitä keskimääräistä enemmän (15), P-virheitä keskimääräistä vähemmän (12)

Kuntoutuskokeilut HELSINKI (Tekniikan alan oppilaitos) + INARI (Saamelaisalueen koulutuskeskus) (n = 98) miehiä 48 ja naisia 50 luokittelujärjestelmän mukaan mekaaninen lukemisvaikeus todettiin 35 opiskelijalla (35,7 %) miehistä lukemisvaikeus todettiin 26 opiskelijalla (54,2 %) ja naisista 9 opiskelijalla (18 %). erityinen lukemisvaikeus 8 opiskelijalla (8,2 %) (yksi keskeytti) koeryhmä 6 opiskelijaa, vertailuryhmä 3 opiskelijaa (mukana 2 luokittelujärjestelmän rajalla olevaa) alkumittaus – interventio - loppumittaus

KOERYHMÄ YHTEENSÄ 6 opiskelijaa P-virheet L-virheet yhteensä lukuaika alkumittaus 123 130 253 27.08 loppumittaus 97 98 195 26.34 muutos - 26 - 32 - 58 - 34 s VERTAILURYHMÄ YHTEENSÄ 3 opiskelijaa P-virheet L-virheet yhteensä lukuaika alkumittaus 51 61 112 11.14 loppumittaus 42 62 104 10.49 muutos - 9 + 1 - 8 - 25 s

Koe- ja vertailuryhmän tulokset koeryhmä 6 opiskelijaa (3 P-, 3 L-tyyppiä) koeryhmän kokonaisvirhemäärä vähentyi 58 virhettä eli 22.9 % (p<.05) lukemisnopeus parani 9 % vertailuryhmä 3 opiskelijaa (1 P-, 2 L-tyyppiä) vertailuryhmän kokonaisvirhemäärä vähentyi kahdeksan virhettä eli 7.1 % lukemisnopeus heikkeni 3,6 %

Lukemisvirheiden kokonaismäärän muutos

Tasapainomallin ja tutkimuksen arviointia Dysleksian selitysmalleista Aivojen tasapainomalli on teoreettisesti johdonmukainen ja empiirisesti vahva (Korhonen 2005) Malli on yksi harvoista dysleksiamalleista, jossa on toisiinsa kytkeytyvä lukemisen ja sen häiriötekijöiden teoria, siitä johdetut dyslektikkotyypit sekä malliin pohjautuva johdonmukainen kuntoutusohjelma (Lorusso 2006) Neurologisena mallina se on uusimpien tutkimushavaintojen ytimessä (vrt. Grigorenko 2001; Huemer ym. 2012; Knight & Hynd 2002; Korhonen 2005; Shaywitz & Shaywitz 2005; Torppa 2007) Bakkeria on kritisoitu fonologisen prosessoinnin taidon merkityksen väheksymisestä lukutaidon saavuttamisessa (Dryer, Beale & Lambert 1999) Tutkimus ei kerro myönteisten muutosten pysyvyyttä, kontrolliryhmän tulos suuntaa antava

Tulevaisuuden näkymiä Mekaanisen lukemisen ja ymmärtävän lukutaidon välisen korrelaation selvittäminen Viitteitä korrelaation olemassaolosta löytyy: toistavan luetun ymmärtämisen tasolle (n = 352) jääneistä opiskelijoista 38, 4 % ilmeni myös mekaanisen lukemisen vaikeus (Ryynänen 1997) Säännönmukaisissa kielissä nopean nimeämisen taito keskeinen taustatekijä lukusujuvuuden kehityksessä Miten nopean nimeämisen taito suhteutuu P- ja L-tyypin dyslektikkoihin? Tavoitteena eri tutkimuslinjojen tulosten yhdistäminen uudeksi dysleksian kokonaisteoriaksi Tutkimukseen perustuvan aikuisille suunnatun lukemisvaikeuden harjoitusmateriaalin tuottaminen

Kiitos huomiostanne! petri.vanninen@hdo.fi 050 440 6623