Töihin kalatalousalalle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2011
Ammatillinen koulutus elinkeinoelämän näkökulmasta
Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Yli puolella metsäteollisuuden henkilöstöstä tekniikan alan koulutus LÄHDE: EK:n palkkatilasto, 2. neljännes 2012.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Suomen koulutusjärjestelmä
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Kokemuksia Mestari ja kisälli – järjestelmästä Kalaviikko 2010 Maria Saarinen, projektipäällikkö Suomen Kalatalous- ja ympäristöinstituutti.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla. Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla Kaikki toimialat (vuosimuutos-%) Lähde: Tilastokeskus, Asiakaskohtainen.
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Yliopistojen vuonna 2007 alkavasta koulutuksesta ja syksyn 2006 tilastoista tiedottaminen Pirjo Karhu
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
KOTA - oppimista yhdessä työelämän kanssa KOTA Rakennustalkoot Pasi Tulkki.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Työttömien määrän kehitys 2007–2013 iän mukaan
Toteut Tavoite, kaikki AMK:t AMKH esitys 12.2 OPM vastine 27.2 AMKH tarkis. tavoite Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden osuus.
POHJANMAA ”Uuden energian Pohjanmaa - Energiaa huippuosaamisesta, monikulttuurisuudesta ja vahvasta yhteisöllisyydestä”.
Suomen koulutusjärjestelmä
Kokkolan ammattiopisto
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
INSSI- tilanne (1) Tekniikan vetovoimakehitys vuosina : v2007v2008v2009v2010 1,801,86 2,16 2,20 Keskimääräinen opiskeluaika vuosina
Lasten päivähoito 2010 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen
Tavoitteen asettaminen: tunnusluvut 1 Toteutuma 2007 Toteutuma 2008 OPM tavoite v Tavoite 2012 Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
1 Työvoiman työssäolo 2009 Kokoaikatyössä olevat palkansaajat Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2009 aineisto
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Maahanmuuttajat, ulkomaiset tutkinto-opiskelijat ja rekrytointi: Case Helsingin kaupunki VTT Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja Maahanmuutto-osasto.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Alkoholijuomien hintakehitys 2010 Marke Jääskeläinen
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2012
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2013 Reijo Ailasmaa.
Elinkeinoelämä ja yritystoiminta
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Esityksen transkriptio:

Töihin kalatalousalalle Kalaviikko 2010 Mailis Kuuppo Suomen kalatalous- ja ympäristöinstituutti

Kalatalous työnantajana Elinkeinokalatalous työllistää yli 2000 henkilötyövuoden edestä runsaasti kausiluonteisia töitä ja osa-aikaisia työntekijöitä yrityksistä yli puolet on alkutuotannon pienyrityksiä kalanjalostus sekä kalan tukku- ja vähittäiskauppa eniten työllistäviä

Kalatalous työnantajana Vuonna 2008 oli ammattikalastajia merialueella noin 2 000, joista kaksi kolmasosaa oli osa-aikaisia, ja sisävesialueilla noin 650 ammattikalastajaa, joista puolet oli osa-aikaisia kalanviljely-yrityksiä 359 kpl kalaa jalostaneita yrityksiä 201 kpl Lähde: www.rktl.fi/tilastot

Kalatalous työnantajana Liikevaihdoltaan yli 9 600 euron yritykset 2007 Lähde: RKTL toimialaselvitys 14/2009 Toimiala Yrityksiä kpl Henkilöstö htv Kalastus 233 152 Vesiviljely 191 360 Kalanjalostus 147 387 Tukkukauppa 70 491 Vähittäiskauppa 133 577 Yhteensä 774 1 967

Kalatalous työnantajana Kalatalouden toimialojen työllistävyys 2007 Lähde: RKTL toimialaselvitys 14/2009

Kalatalous työnantajana Suomessa lasketaan olevan noin 1100 matkailukalastusyritystä, jotka työllistävät 510 henkilötyövuoden edestä Kalatalousala työllistää myös järjestö-, tutkimus- ja hallintotehtävissä esim. kalatalousneuvojia, konsulentteja ja kalastusbiologeja

Koulutettua työvoimaa kalatalousalalle Ammatillinen peruskoulutus Kalatalouden perustutkinto Kalastaja, kalanjalostaja, kalanviljelijä, kalastuksenohjaaja Myös näyttötutkintona Ammatillinen lisäkoulutus Kalanjalostajan, kalanviljelijän ja kalastusoppaan ammattitutkinnot näyttötutkintoina Lyhytkurssit, yrityskohtaiset koulutukset, työvoimapoliittiset koulutukset Oppisopimuskoulutus

Koulutettua työvoimaa kalatalousalalle Ammattikorkeakoulu Luonnonvara- ja ympäristöala Iktyonomi AMK Korkeakoulut Luonnontieteet, bio- ja ympäristötieteet LuK, FM, MMM

Hakeutuminen kalatalous-koulutukseen Kalatalousalan peruskoulutukseen hakeutuneiden määrät ovat pudonneet selvästi 2000-luvulla syksyllä 2009 hakijamäärät nousivat Alaa ja sen koulutusmahdollisuuksia ei tunneta riittävän hyvin Kalatalousalaa eikä sen perinteisiä ammatteja koeta houkutteleviksi

Kalatalouden perustutkinnon aloittaneet ja suorittaneet 2003 – 2009 Lähde: OPH WERA – web-raportointipalvelu 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Aloittaneet 82 51 44 38 41 31 65 Suorittaneet 18 30 16 29 25 22

Kalatalousalan ammattitutkinnon aloittaneet ja suorittaneet vuosina 2004 – 2008 Lähde: OPH WERA – web-raportointipalvelu Ammattitutkinto 2004 2005 2006 2007 2008 Kalanjalostaja - tutkinnon suor. 1 6 2 5 Kalanviljelijä - tutkinnon suor. 8 Kalastusopas 21 4 18 28 14

Kalatalousalan tutkinnon 2003 – 2007 suorittaneiden toiminta vuonna 2007 Tutkin-toja Työlliset % Työttömät Opiskelijat Muut Perustutkinto -nuoret 108 57,4 14,8 13 -aikuiset 10 60 30 Ammattitutkinto 20 Yhteensä 128 57,8 16,4 10,9 Lähde: OPH WERA – web-raportointipalvelu

Kalatalouskoulutuksen työelämävastaavuus Koulutetaanko tarpeeksi, liian vähän vai liikaa? Suuntautuvatko opiskelijat työvoimaa tarvitseville sektoreille? Ovatko tutkintojen perusteet ja koulutus työelämälähtöisiä? Tarvitaanko uusia ammattitutkintoja?

Kalatalouskoulutuksen aloittajatarve 2011 - 2015 Lähde: OPH Koulutus ja työvoiman kysyntä 2020, Väliarvio 2009 Koulutusaste Aloittaneet 2006 2007 2008 Aloittajatarve 2011 - 2015 KESU:n tavoite Amm. perus-koulutus 38 41 31 40 50 Ammattikor-keakoulu 27 27 26 10 20 Yhteensä 68 58 91 70

Kalatalousopiskelijoiden suuntautuminen eri sektoreille Kalanjalostus ja kalakauppa on työllistävin sektori mutta ala ei kuitenkaan houkuttele nuoria opiskelijoita Kalastusmatkailu kiinnostaa opiskelijoita ja tarjonnee tulevaisuudessa lisää työmahdolli-suuksia Vesiviljelysektorille hakeutuu vuosittain muutamia opiskelijoita Kalastajien määrä vähetessä jatkuvasti tarvittaisiin uusia kalastusyrittäjiä

Tutkintojen ja koulutuksen työelämälähtöisyys Tutkinnon rakenne, ammattitaito-vaatimukset ja arviointikriteerit suunnitellaan työryhmässä, jossa on mukana työelämän edustajia Työelämä on vahvasti mukana myös koulutus- ja tutkintotoimikunnissa sekä alan oppilaitosten johto- tai neuvottelu-kunnissa

Tutkintojen ja koulutuksen työelämälähtöisyys Työpaikkaohjaajat ja muut työntekijät osallistuvat koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen sekä osaamisen arviointiin Työssäoppiminen tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua työskentelyä alan työpaikoilla työpaikkaohjaajat koulutetaan ohjaus- ja arviointitehtävään

Tutkintojen ja koulutuksen työelämälähtöisyys Ammattiosaamisen näytöt keskeinen arviointimenetelmä perustutkinnossa opiskelija näyttää osaamisensa esim. työssäoppimisen yhteydessä Näyttötutkintojen tutkintotilaisuudet tutkinnon suorittaja osoittaa osaamisensa aidoissa työtilanteissa työpaikoilla kolmikantainen arviointi

KIITOS!