Töihin kalatalousalalle Kalaviikko 2010 Mailis Kuuppo Suomen kalatalous- ja ympäristöinstituutti
Kalatalous työnantajana Elinkeinokalatalous työllistää yli 2000 henkilötyövuoden edestä runsaasti kausiluonteisia töitä ja osa-aikaisia työntekijöitä yrityksistä yli puolet on alkutuotannon pienyrityksiä kalanjalostus sekä kalan tukku- ja vähittäiskauppa eniten työllistäviä
Kalatalous työnantajana Vuonna 2008 oli ammattikalastajia merialueella noin 2 000, joista kaksi kolmasosaa oli osa-aikaisia, ja sisävesialueilla noin 650 ammattikalastajaa, joista puolet oli osa-aikaisia kalanviljely-yrityksiä 359 kpl kalaa jalostaneita yrityksiä 201 kpl Lähde: www.rktl.fi/tilastot
Kalatalous työnantajana Liikevaihdoltaan yli 9 600 euron yritykset 2007 Lähde: RKTL toimialaselvitys 14/2009 Toimiala Yrityksiä kpl Henkilöstö htv Kalastus 233 152 Vesiviljely 191 360 Kalanjalostus 147 387 Tukkukauppa 70 491 Vähittäiskauppa 133 577 Yhteensä 774 1 967
Kalatalous työnantajana Kalatalouden toimialojen työllistävyys 2007 Lähde: RKTL toimialaselvitys 14/2009
Kalatalous työnantajana Suomessa lasketaan olevan noin 1100 matkailukalastusyritystä, jotka työllistävät 510 henkilötyövuoden edestä Kalatalousala työllistää myös järjestö-, tutkimus- ja hallintotehtävissä esim. kalatalousneuvojia, konsulentteja ja kalastusbiologeja
Koulutettua työvoimaa kalatalousalalle Ammatillinen peruskoulutus Kalatalouden perustutkinto Kalastaja, kalanjalostaja, kalanviljelijä, kalastuksenohjaaja Myös näyttötutkintona Ammatillinen lisäkoulutus Kalanjalostajan, kalanviljelijän ja kalastusoppaan ammattitutkinnot näyttötutkintoina Lyhytkurssit, yrityskohtaiset koulutukset, työvoimapoliittiset koulutukset Oppisopimuskoulutus
Koulutettua työvoimaa kalatalousalalle Ammattikorkeakoulu Luonnonvara- ja ympäristöala Iktyonomi AMK Korkeakoulut Luonnontieteet, bio- ja ympäristötieteet LuK, FM, MMM
Hakeutuminen kalatalous-koulutukseen Kalatalousalan peruskoulutukseen hakeutuneiden määrät ovat pudonneet selvästi 2000-luvulla syksyllä 2009 hakijamäärät nousivat Alaa ja sen koulutusmahdollisuuksia ei tunneta riittävän hyvin Kalatalousalaa eikä sen perinteisiä ammatteja koeta houkutteleviksi
Kalatalouden perustutkinnon aloittaneet ja suorittaneet 2003 – 2009 Lähde: OPH WERA – web-raportointipalvelu 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Aloittaneet 82 51 44 38 41 31 65 Suorittaneet 18 30 16 29 25 22
Kalatalousalan ammattitutkinnon aloittaneet ja suorittaneet vuosina 2004 – 2008 Lähde: OPH WERA – web-raportointipalvelu Ammattitutkinto 2004 2005 2006 2007 2008 Kalanjalostaja - tutkinnon suor. 1 6 2 5 Kalanviljelijä - tutkinnon suor. 8 Kalastusopas 21 4 18 28 14
Kalatalousalan tutkinnon 2003 – 2007 suorittaneiden toiminta vuonna 2007 Tutkin-toja Työlliset % Työttömät Opiskelijat Muut Perustutkinto -nuoret 108 57,4 14,8 13 -aikuiset 10 60 30 Ammattitutkinto 20 Yhteensä 128 57,8 16,4 10,9 Lähde: OPH WERA – web-raportointipalvelu
Kalatalouskoulutuksen työelämävastaavuus Koulutetaanko tarpeeksi, liian vähän vai liikaa? Suuntautuvatko opiskelijat työvoimaa tarvitseville sektoreille? Ovatko tutkintojen perusteet ja koulutus työelämälähtöisiä? Tarvitaanko uusia ammattitutkintoja?
Kalatalouskoulutuksen aloittajatarve 2011 - 2015 Lähde: OPH Koulutus ja työvoiman kysyntä 2020, Väliarvio 2009 Koulutusaste Aloittaneet 2006 2007 2008 Aloittajatarve 2011 - 2015 KESU:n tavoite Amm. perus-koulutus 38 41 31 40 50 Ammattikor-keakoulu 27 27 26 10 20 Yhteensä 68 58 91 70
Kalatalousopiskelijoiden suuntautuminen eri sektoreille Kalanjalostus ja kalakauppa on työllistävin sektori mutta ala ei kuitenkaan houkuttele nuoria opiskelijoita Kalastusmatkailu kiinnostaa opiskelijoita ja tarjonnee tulevaisuudessa lisää työmahdolli-suuksia Vesiviljelysektorille hakeutuu vuosittain muutamia opiskelijoita Kalastajien määrä vähetessä jatkuvasti tarvittaisiin uusia kalastusyrittäjiä
Tutkintojen ja koulutuksen työelämälähtöisyys Tutkinnon rakenne, ammattitaito-vaatimukset ja arviointikriteerit suunnitellaan työryhmässä, jossa on mukana työelämän edustajia Työelämä on vahvasti mukana myös koulutus- ja tutkintotoimikunnissa sekä alan oppilaitosten johto- tai neuvottelu-kunnissa
Tutkintojen ja koulutuksen työelämälähtöisyys Työpaikkaohjaajat ja muut työntekijät osallistuvat koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen sekä osaamisen arviointiin Työssäoppiminen tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua työskentelyä alan työpaikoilla työpaikkaohjaajat koulutetaan ohjaus- ja arviointitehtävään
Tutkintojen ja koulutuksen työelämälähtöisyys Ammattiosaamisen näytöt keskeinen arviointimenetelmä perustutkinnossa opiskelija näyttää osaamisensa esim. työssäoppimisen yhteydessä Näyttötutkintojen tutkintotilaisuudet tutkinnon suorittaja osoittaa osaamisensa aidoissa työtilanteissa työpaikoilla kolmikantainen arviointi
KIITOS!