1 Salon yleiskaavallisen ohjelman viherkaupunkiseminaari 5.10.2010 Vihreyttä hajakeskitetyllä vai hajanaisella asutuksella Kaavoitusinsinööri Timo Alhoke.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Myyttejä tuulivoimasta
Advertisements

KAUPUNGIN JOHDON TERVEISET KYLÄKIERROS MUUTOKSEN TUULET  Jälleen kerran yhteiskuntia ravistelevat suuret muutokset: tekniikassa, uskonnoissa, organisaatioissa,
Metsät ja hyvinvointi – metsien käytön mahdollisuuksia Sini Harkki Vapaus valita.
Kangas-Annala tie.
LUMA-viikko 2005 Kemia Kemian 4. kurssin ryhmä teki julisteita, joissa pohdittiin keinoja kasvihuoneilmiön heikkenemiseen.
TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Tuulivoima ja maanomistaja
Vihreän kasvun malli eli miten yhteiskunnan sähkön tarve turvataan ilman lisäydinvoimaa Oras Tynkkynen Helsinki.
Maaseutukehitys. Leader Älä anna ideasi olla pelkkä ajatus -toteuta se!
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
PORIN KAUPUNGIN MAAPOLITIIKKA
Yleiskaavallisen ohjelman viherkaupunkiseminaari Seminaarin avaus Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Juhani Nummentalo.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
Arkielämästä instituutioihin Eläkeläisten (65+) näkökulmia maaseudun palvelurakenteiden muutoksiin.
ZEF-kysely yrityksille Maankäyttö, Asuminen, Liikenne
Maankäytön ja kaavoituksen suhde vesiensuojeluun Itämeri –foorum Anne Kumpula Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
SUOMEN MENESTYKSEN EVÄÄT -Tiekartta tulevaisuuteen Julkistamistilaisuus
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen tulevaisuudessa Markku Lehto
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
8. Energiavarat.
Kai Flink Eduskuntavaaliehdokas
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA Onko pakkolunastukselle vaihtoehtoa? Maanmittauspäivät 2011, Pori Kalle Konttinen Maanmittauslaitos / keskushallinto.
Jouni Kaipainen ”Uuden” Kokkolan maaseutuohjelma 2009–2020 Kyläsuunnittelutreffit 2 Salo
Esa Hakkola Tutkija, Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta SCOPE2005 – KAUPUNKIKEHITYKSEN UUDET TUULET
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Rakennetukien kesäpäivät Tampere
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Kaupunkirakenne: ilmastopolitiikka, terveys ja hyvinvointi
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Maailmantalouden näkymät ja Suomen haasteet Pääjohtaja Erkki Liikanen
Aluesuunnittelu ja kaavoitus maaseudulla
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
-Jäseniä (Kaupungissa 54627) -Ikäluokka vuotiaat Mikkelin hiippakunta -Hallinnollisesti 6 alueseurakuntaa, nuorisotyö hoidetaan keskitetysti.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomen ja Itä-Suomen kasvun mahdollisuudet globaalissa ympäristössä Itä-Suomen huippukokous Johtokunnan.
mieluummin useampikin?
Seminaarin avaus Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jukka Roos Maankäyttö ja elinkeinorakenneseminaari Yleiskaavallisen ohjelman ja keskustan osayleiskaavan.
LOIMAAN ASUKASMARKKINOINTI
Vantaan asuntorakentamisennuste
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
Maaseutuvisio Verkosto- ja hanketapaaminen Tampere Hilkka Vihinen.
Metsät ja ilmasto Miksi istuttaa puu tai mieluummin useampikin?
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
– 10 kysymystä ja vastausta–
ITÄ-SUOMEN ASUMISPÄIVÄ, Kuopio ASUMINEN JA KUNTALIITOKSET Yritysasiamies Mikko Lehto, Kuopio Nilsiän alue.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Väestömuutos Taajamat ovat kasvaneet 16,7 %, yli 73 % pohjois-savolaisista asuu taajamissa nyt Kylät (yli 20 asukkaan tiivistymät) ovat kasvaneet.
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
Greater Helsinki Vision 2050 Tilannekatsaus apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Ilmastonmuutos.
1.Keskusta haluaa turvata kuntalaisille lähipalvelut kaikkialla Suomessa, niin että ne ovat saavutettavissa kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisessa.
Energiantuotannon riskit/tulevaisuus s. 90
Vesa Kanninen / Aalto-yliopisto Monikeskuksisuus, keskusverkko
Janakkalan kunnan strategia vuoteen 2025
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Seutuhallitus: Toimenpide-ehdotukset
Insert Firstname Lastname via >Insert >Header & Footer
Rakennemallin sisältö teemoittain
ESPOON KADUT KUNTOON VANHA-ESPOON ASUKASFOORUMI
Esityksen transkriptio:

1 Salon yleiskaavallisen ohjelman viherkaupunkiseminaari Vihreyttä hajakeskitetyllä vai hajanaisella asutuksella Kaavoitusinsinööri Timo Alhoke

2 Yleiskaavallisen ohjelman visio •Salon kuntarakenne muodostaa tasapainoisen kokonaisuuden, jossa eri osa-alueita kehitetään niiden luontaisista edellytyksistä ja tarpeista lähtien. •Kaupungilla on vahva keskusta ja selkeät aluekeskukset, joiden palveluista huolehditaan asutusta ja elinkeinoelämää kehittämällä. •Maaseutualueilla turvataan perinteisten elinkeinojen toimintamahdollisuudet.

3 Ekotehokasta aluerakennetta etsimässä Mihin kunta ja valtio voivat vaikuttaa •Kaavoitus ja muut rakentamisen ohjausjärjestelmät •Julkisten palvelujen sijainnin ohjaus •Energian tuotanto, hankinta ja käyttö (miten tuotetaan, verotus) •Yhteisesti hyväksytty arvomaailma vaikuttaa päätöksiin •Valtiolta tulee kuntien suuntaan ohjausta Mihin yksilö voi vaikuttaa •Omat valinnat •Arvomaailma, elämäntyyli ohjaa •Energian käyttö (ja tuotanto) •Tehdyistä ratkaisuista ei pidä syyllistää

4 Aluekeskusten ja palvelukylien kehittäminen •Palveluiden säilyttäminen edellyttää jatkuvaa rakentamista ja positiivista väestökehitystä. Maaseudulla vanhoja asuntoja muuntuu loma-asumiseen. •Jos haluamme säilyttää kehysalueen palvelut, meidän pitää saada palvelujen lähelle rakentamista – asuntoja, työpaikkojakin. •Jos edellä olevassa ei onnistuta, palvelut lähtevät ja negatiivinen kehävaikutus jatkuu: väki vähenee edelleen ja myös kunnan lähipalvelut joutuvat vaakalaudalle. •Mitä kauempana haja-asuja (joka ei ole paikallinen maanviljelijä) asuu lähipalveluista, sitä todennäköisemmin hän ostaa palvelunsa Salon keskustasta.

5 Maaseutuasutus ja haja-asutus •Perustuslain mukaan saamme vapaasti valita asuinpaikkamme. Sitä, minne asuntoja saa rakentaa ohjataan kuitenkin MRL:ssa. •Ennen maaseudun asutus oli sidoksissa maaseudun elinkeinoihin – sitten tuli henkilöauto, jolla pääsee … •Aina tulee olemaan ihmisiä, jotka haluavat asua maaseudulla ja maksaa kulkemisesta ja kuljettamisesta. •Kaupungilla ei ole mitään syytä edistää haja-asutusta joka paikkaan - mutta ei Salo sitä ole estänytkään. •Maaseudun elinkeinoihin liittyvä asuminen oma juttunsa.

6 Maaseudulle suuntautuvaa asutusta voi ohjata yleiskaavoilla •Tiettyjen kuntapalvelujen tuottaminen hajallaan olevalle väestölle on kallista (esim. kotipalvelut, koulukyyti). •Maaseutuhakuinen uusi asutus pitäisi saada ohjattua alueille, joissa asuu muitakin ja koululle on korkeintaan 2 km tai bussi kulkee. Salon olemassa oleva palvelu- ja koulukyläverkko tarjoaa siihen erinomaisen mahdollisuuden. •Väljä haja-asutus, jossa kaverit on kaukana, sitoo vanhemmat autonkuljettajiksi. •Kaikkialle sinkoutuva haja-asutus haittaa myös maa- ja metsätaloutta, luontoarvoja, metsästystä ja jokamiehen oikeutta. •Haja-asutustontin minimikoko (4000 m 2 ) näyttää synnyttävän kyseenalaista maan ”jatkojalostusta”.

7 Maaseutuasuminen, -elinkeinot ja energia •Maaseudulla pitäisi edellyttää suuria tontteja (vähintään 1 ha), mikä mahdollista paremmin esimerkiksi maalämpöjärjestelmät, tuulivoiman ja bioenergian sekä jätevesien suodatuskentät. •Toisaalta pitäisi olla sen verran tiivistä, että erilaiset yhteistoimintamuodot tulisivat mahdollisiksi, esim. jätevesien käsittely. •Kehysalue tarjoaa mahdollisuuksia uusiutuvan energian tuotannolle •Tuulienergiaa •Puuntuotantoa •Muu energiakasviviljely •Aurinkoenergiaa •Maalämpöä

8 OTE VTT:n TUTKIMUKSESTA V.2008

9 Teesit •Kehysalueen lähipalveluiden säilyttäminen edellyttää olemassa oleviin taajamiin rakentamista. •Haja-asuja ei tue kehysalueen taajamapalvelujen säilymistä ja käyttää paljon energiaa ja aikaa autolla liikkumiseen. •Etäällä palveluista olevat loma-asuntoalueet tulee säilyttää lomakäytössä – alueet, joissa ei ennenkään ole asuttu. •Maaseutuasumista pitää ohjata kyläkeskuksiin sekä palvelujen ja joukkoliikenteen kannalta edullisille vyöhykkeille. •Haja-asutusta ei tule suosia kaavoitettujen taajamien lievealueilla.

10 Kaupungin rooli viherkaupungissa •Kaupungin tehtävä on tehdä ympäristö- ystävälliset valinnat mahdollisiksi ja helpoiksi. •Kaupunki kaavoittajana ei yksin pelasta maailmaa, mutta voi yllyttää ja näyttää esimerkkiä

11 Lisädiat •Seuraavia dioja ei esitetty itse seminaarissa

12 Asemakaavoitetut alueet Salossa

13 •väestö- ja työpaikkakehitys •energiahuollon vaihtoehdot - vaikutus kuntatason maankäyttöön •ilmastonmuutoksen uhkakuvat ja mahdollisuudet •kuntatalous ja yhdyskuntarakenne •Viherkaupunki, olemmeko valmiit? •valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet •moottoritien mahdollisuudet ja rakenteen hajaantumisen uhka •raideliikenne •yleiskaavallisen suunnittelun ja maapolitiikan yhteys Tulevaisuuden haasteiden ja vahvuuksien hahmottaminen

14 Muuta •Hyvin hoidettu kunnan maapolitiikka ohjaa rakentamista ekologiseen suuntaan. •Yhteistoimintaa kylille, yksityistiet, jätevedet, energiantuotanto •Suuret tontit nostavat kunnallistekniikan rakentamiskustannuksia. •Kehysaluetaajamissa voidaan puistotarpeita osittain korvata jonkin verran suuremmilla tonteilla. •Korttelipuistoja tarvitaan leikkikenttiä varten.

15 Yleiskaavoitetut alueet Salossa

16 Asuinrakentaminen luvulla

17 Asuinrakentaminen luvulla

18 Asuinrakentaminen luvulla

19 Asuinrakentaminen