Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt. 30.11.2009 Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Good Karma = Hyviä Seurauksia
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Totuus.
Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Jumalan kanssa.
Vihdin seurakunnan ilta
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Woman Volley ry Terhi-Maria Mäkikyrö
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Miten puhua vaikeista asioista oppilaille ?
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Katso Aitolasta lisää:
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Media- ja elokuvakasvatusta pohjois-kymenlaaksolaisille esikoululaisille – hanke •Tutkimustuloksia.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Rakkaat ystäväni!.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Palautteen olemuksesta
Kymmenen metodia tehdä lyhytkestoista psykoterapiaa
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Aggressiontunne Luento nro 1..
LAPSEN OIKEUDET.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Ystävyytesi on: arvokas aarre....
Palaute elämää diabeteksen ja diabeetikon kanssa päivästä Lauantai
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Kirjallisuuden lajeja
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
Joulujuhlan ohjelmanumero
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Muodollinen subjekti. Kaduilla tuulee…… IT  Kello on 8.15  On tiistai  On marraskuu  Keskustasta on 2 km koululle  On + 4 astetta  On sateista.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Elämän alku Luku 12  Ydinsisältö.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Hannu Hätinen LAPE-kehittämispäivä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Kielen kehityksen avainkohdat
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Leikki-iän tunteet.
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Esityksen transkriptio:

Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti Kirsti Palonen Rauhankasvatusfoorumi Helsinki,

Nykysotien siviiliuhrit • Haluan kertoa koko maailmalle: Huolehtikaa pienistä lapsista. Minkä rikoksen he olisivat tehneet, jotta heidät pitäisi surmata tai tehdä vammaisiksi. Farah Shehadeh, 12v

Miten lapset saavat tietoa sodasta ja aseellisista konflikteista? • Median välityksellä, peleistä • Kuuntelemalla aikuisten välistä keskustelua • Toisilta lapsilta • Aikuisen tietoisesta kasvatuksesta • Omasta kokemuksesta  On tärkeää päästä selville lasten käsityksistä ja johtopäätöksistä ennen kuin alkaa opettaa ja jakaa omia näkemyksiään.

Miten lapsi kertoo näkemyksiään sodasta? • Lyhyesti toteamuksena tai kysymyksenä • Usein aikuisen näkökulmasta odottamatta • Illalla rauhoituttaessa nukkumaan • Leikkinsä välityksellä • Piirustuksissaan • Sadutettaessa • Isommat lapset valitsemansa kirjallisuuden, tv-ohjelmien yms. välityksellä tai itse kirjoittamalla • Hyvässä vuorovaikutussuhteessa

Psykologisesti merkittäviä näkökulmia sotaan ja aseellisiin konflikteihin • Perusturvallisuus • Käsitys kuolemasta ja kivusta • Keneen, keihin, mihin samastutaan • Miten lähellä sota on (ajallisesti, maantieteellisesti) • Eettiset kysymykset, käsitys hyvästä ja pahasta • Hyväosaisen huono omatunto • Käsitys selviytymiskeinoista • Käsitys auttamismahdollisuuksista

Missä ovat ihmisoikeudet? • Seuraavana aamuna kaikki hiljeni. Ihmiset lähtivät ulos kaduille, joilla voi jälleen kuulla lasten ääniä. Minulla oli outo tunne kuin olisimme kuolleet ja tulleet takaisin elämään kuolleitten joukosta. Lopulta ajattelin itsekseni: ”Missä ovat ihmisoikeudet, joiden sanotaan suojelevan viattomia ihmisiä ja lapsia?” Najat Al-Khatib, 13v, Rashidien pakolaisleiri, Libanon