Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti Kirsti Palonen Rauhankasvatusfoorumi Helsinki,
Nykysotien siviiliuhrit • Haluan kertoa koko maailmalle: Huolehtikaa pienistä lapsista. Minkä rikoksen he olisivat tehneet, jotta heidät pitäisi surmata tai tehdä vammaisiksi. Farah Shehadeh, 12v
Miten lapset saavat tietoa sodasta ja aseellisista konflikteista? • Median välityksellä, peleistä • Kuuntelemalla aikuisten välistä keskustelua • Toisilta lapsilta • Aikuisen tietoisesta kasvatuksesta • Omasta kokemuksesta On tärkeää päästä selville lasten käsityksistä ja johtopäätöksistä ennen kuin alkaa opettaa ja jakaa omia näkemyksiään.
Miten lapsi kertoo näkemyksiään sodasta? • Lyhyesti toteamuksena tai kysymyksenä • Usein aikuisen näkökulmasta odottamatta • Illalla rauhoituttaessa nukkumaan • Leikkinsä välityksellä • Piirustuksissaan • Sadutettaessa • Isommat lapset valitsemansa kirjallisuuden, tv-ohjelmien yms. välityksellä tai itse kirjoittamalla • Hyvässä vuorovaikutussuhteessa
Psykologisesti merkittäviä näkökulmia sotaan ja aseellisiin konflikteihin • Perusturvallisuus • Käsitys kuolemasta ja kivusta • Keneen, keihin, mihin samastutaan • Miten lähellä sota on (ajallisesti, maantieteellisesti) • Eettiset kysymykset, käsitys hyvästä ja pahasta • Hyväosaisen huono omatunto • Käsitys selviytymiskeinoista • Käsitys auttamismahdollisuuksista
Missä ovat ihmisoikeudet? • Seuraavana aamuna kaikki hiljeni. Ihmiset lähtivät ulos kaduille, joilla voi jälleen kuulla lasten ääniä. Minulla oli outo tunne kuin olisimme kuolleet ja tulleet takaisin elämään kuolleitten joukosta. Lopulta ajattelin itsekseni: ”Missä ovat ihmisoikeudet, joiden sanotaan suojelevan viattomia ihmisiä ja lapsia?” Najat Al-Khatib, 13v, Rashidien pakolaisleiri, Libanon