Meidän media Kuinka tukea lasta mediamaailmassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Mediakasvatus MLL:ssa
Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Miten media näkyy lapsen arjessa?
Jumalan kanssa.
Vihdin seurakunnan ilta
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Katso Aitolasta lisää:
Urheilun Pelisäännöt vanhempien illassa
Hämeenlinnan Jalkapalloseura ry Harjoituksen kulku.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Listening comprehension
Media- ja elokuvakasvatusta pohjois-kymenlaaksolaisille esikoululaisille – hanke •Tutkimustuloksia.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
©Tampereen kaupunki 1 Harrastava iltapäivä -toiminta (Hip) Kysely oppilaille kevät 2009 Hankekoordinaattori Leena Tiainen Tampereen kaupunki Hyvinvointipalvelut.
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Turvallinen internetin käyttö
TASAPAINON RAKENTAMINEN
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Minun ystäväni 8. luokka tekijä – L. Pupulainen.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
TVT (vaka) Projektitehtävä
Venäjän alkeiden opetus
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Ystävätaitojen / sosiaalisten taitojen arviointi Puppet Pals2 –sovellus ystävätarinoiden rakennuskenttänä.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Anniina Vatanen & kuraattori Aira Heikkilä.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Tervetuloa kielivalintailtaan
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
EROAUTTAMINEN JA TAPAAMISPAIKKA
Lämpimästi tervetuloa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Millainen meidän luokka on? Oppilaat kertovat.
Puhutaan rahasta Pieniä dialogeja.
Vertais-auditointi-sparraus
Kielitietoisuus.
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Tervetuloa rippikouluun!
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

Meidän media Kuinka tukea lasta mediamaailmassa

Media ympäröi lasta Internet Tietokone- ja konsolipelit Kuvat: valokuvat, mainokset... Kännykkä Musiikki, radio Kirjat, lehdet Elokuvat, videot TV

Vanhempana mediamaailmassa Neuvo, opasta, käske, kiellä, kannusta, leiki, osallistu, rajoita, harjoittele, katsele, kuuntele, kysele, tutki, tulkkaa, kerro, kokeile... Siis kasvata! Tärkeää on vanhemman kiinnostus lasten mediamaailmaa kohtaan ”Isi aina päättelee, saako katsoa. .. Se katsoo vähän niitä elokuvia. Jänniä kohtia. Ja jos ne on liian jänniä, se ei anna.” (Iida, 6v [Koivusalo-Kuusivaara 2007])

Muumifanit 0-3-vuotiaat Sopivat mediasisällöt tukevat tunne-elämän kehittymistä Suosi sellaisia mediasisältöjä, joihin lapsi voi tutustua omaan tahtiinsa kuvakirjat ja kuvat yksinkertaiset lyhyet tarinat Tarjoa tilaisuuksia lapsen itseilmaisulle Ilot: värit, muodot, uudet sanat Harmit: vieraat paikat ja tilanteet, pimeä, rajut äänet ja efektit, oudot hahmot, muodonmuutokset, liian voimakkaat tunnekokemukset ”Linda on ihan innoissaan valokuvista, ja osaa sanoa, missä on Mummi, Ukki, Hannu-kummi ja Mimmi-kissa” Äiti kertoo 1-vuotiaan lapsensa suosikkimediasta

Prinsessat ja ritarit 3-5-vuotiaat Sukupuoli-identiteetti hahmottuu Voimakas mielikuvitusmaailma Media elää lasten leikeissä Tosi ja taru alkavat erottua toisistaan Lempitarinat auttavat työstämään ikäkauteen kuuluvia askarruttavia asioita Ilot: leikit, mielikuvitus, voimakkaat sankarihahmot Harmit: monsterit ja möröt, muodonmuutokset, aikuisten huumori ”Äitin piti pestä mun Lumikkimekko! Mä oon kattonu Lumikkivideoita. Äiti vie meidät katsomaan Prinsessat jäällä–tanssia isoon jäähalliin” (Laura, 4, vastaa mitä kuuluu)‏

Taitavat eskarit 5-6-vuotiaat Ymmärrys mediasta kehittyy harppauksin Kiinnostus tietoihin ja taitoihin Ilot: mediasta kavereiden yhteinen juttu, lukemaan ja laskemaan oppimisen alkeet, omat tarinat Harmit: oudot aikuisten asiat eli seksi, väkivalta ja vaikeat teemat, lapsiin kohdistuva mainonta, oheislelut ”Näytä mulle koneesta kuvia sieltä missä se sun kaveri on! Missä oli vuohia ja niitä laamoja ja outo raha!” (Jenna, 6, kärttää nettikuvia Nicaraguasta)‏

Mediaseikkailijat 7-9-vuotiaat Fanittaminen, median ahmiminen Mediankäyttö tapahtuu yhä useammin ilman aikuista Ilot: tietojen, taitojen ja sosiaalisten kykyjen nopea kehitys, itse tekeminen, yhteenkuuluvuus kavereiden kanssa Harmit: ryhmäpaine, ulkonäkö- ja isona olemisen paineita, mahdollinen liikakäyttö, aikuisviihteelle ja kauhulle altistuminen vahingossa ”Oon 100% eläinrakas ja 101% Harry Potter-fani. Musamaku Indica ja Miley Cyrus. Sun musamaulla ei oo väliä.” 9-vuotiaan tytön kirjekaveri-ilmoitus lastenlehdessä

Jos lapsi on pelästynyt Ota lapsen huoli vakavasti. Ole lähellä ja ota syliin. Muistuta, että lapsella ei ole hätää. Pysy itse rauhallisena. Selitä olennaisimmat asiat vastaamalla lapsen kysymyksiin Suojele liian rankalta materiaalilta: karaiseminen ei nopeuta tunne-elämän kehitystä! ”Mä oon nähnyt sodan aikana panssarivaunuja telkkarissa. Ja tykitkin pelottaa… Mua pelottaa sotalentokoneet. Kun ne pudottaa pommeja… päälle.” (Juuso, 5v. Lahikainen ym. 2005)

Liian kiva media Rajat suojaavat koukkuun jäämiseltä Liikakäyttö on usein oire muista ongelmista Liikakäytön seurauksia: tunne-elämän ongelmat, univaje, liikunnan puute Tilalle muuta tekemistä: aikuisen aikaa, kavereita, pihapelejä… Sijoittakaa medialaitteet yhteisiin tiloihin Sopikaa yhteisistä pelisäännöistä pienestä pitäen Tv ja pelikoneet sammutetaan hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa Peli- tai tv-lupa vasta kun ulkoilut, läksyt ja muut sovitut hommat hoidettu Pidä kiinni ikärajoista!

Median käytöstä perheen yhteinen asia Pysähdy, kysele, kuuntele ja ole läsnä Tehkää yhdessä mediaa: satukirjan koostaminen omista valokuvista ja tarinoista, oma valokuvanäyttely, lapsen lauluesityksen videoiminen, perheen omien uutisten kokoaminen, uuden lopun keksiminen lapsen lempitarinalle… Media on myös hauska asia

KIITOS!