TUME II / Tilastollinen osuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tilastollista päättelyä
Advertisements

tel: TUTKIMUSPRAKTIKUM
Psykologisen mittarin rakenteen tilastollinen analysointi
TUME II / Tilastollinen osuus
Kartoitustulosten havainnollistaminen Case TaY:n kirjasto
Tiheys.
Peruskysymys: onko asteikko luonteeltaan luokitteleva vai jatkuva?
3.2. Mitta-asteikot. Keskilukuja
TUME II / Tilastollinen osuus
TYTILM1 Tilastolliset menetelmät
TUME II / Tilastollinen osuus
Hypoteesin testeistä Testin valinta perustuu aina tutkimusongelmaan ja kuvailuun (joka perustuu mitta-asteikoihin) Testaus ei koskaan ole itsenäinen, vaan.
Käyttäytymistieteiden laitos
Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Kokoelmakartta Kymenlaakson amk:n kirjastossa / Jyväskylä.
TUME II / Tilastollinen osuus Tilastoaineiston hankinta
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 1 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukointia käytetään tutkittaessa kahden luokittelu- tai.
TUME II / Tilastollinen osuus Tilastollinen riippuvuus
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mittaaminen Tutkimuskysymyksiin sisältyy keskeisiä käsitteitä, joita täytyy mitata. Määrällisiä menetelmiä käytettäessä tutkimuskysymysten keskeiset käsitteet.
1. Joukko-oppi Merkinnät
Tilastollisia menetelmiä
Algoritmi-harjoituksia…
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl
TUME II / Tilastollinen osuus
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
tilastollinen todennäköisyys
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
lineaarinen regressio
Yleistä tutkimuksesta
tilastollisen tutkimuksen vaiheet
Tilastollinen testaus Χ 2 -testi nelikentässä kaikkein yksinkertaisin lähtökohta tilastolliselle testille Esim. materiaalin (rauta tai pronssi) ja korun.
Korrelaatio Kertoo kahden muuttujan välisestä lineaarisesta yhteydestä eli kuinka hyvin toisen muuttujan avulla voidaan ennustaa toisen muuttujan vaihtelua.
Standardointi tekee eri asteikollisista muuttujista vertailukelpoisia
TUME II / TILASTOLLINEN OSUUS DATAN LAATU SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMK TERVEYSALA KUOPIO KEVÄT TYTUT21.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
Tilastollinen testaus Mann-Whitneyn –testiä voidaan käyttää hyvin pienille n 2 ≤ 8 keskikokoisille 9 ≤ n 2 ≤ 20 suurille n 2 ≥ 20 otoksille –voidaan käyttää.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
2 Tutkimuksen suunnittelu
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
1 Kvantitatiiviset menetelmät HUOM! Tentti pidetään tiistaina klo Porthanian salissa PIV Uusintamahdollisuus rästitentissä ma 15– 17.
UNIVERSITY OF TURKU MONIMUUTTUJAMENETELMÄT SOSIAALITYÖN TUTKIMUKSESSA Leena Koivusilta Turun yliopisto, Sosiaalipolitiikan laitos.
Havaintomatriisin suunnittelusta Ennen havaintoaineiston tallennusta kannattaa listata mitä muuttujia SPSS:ään syöttää. Listattavia asioita ovat mm kuvaava.
Kvantitatiiviset menetelmät
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
Monimuuttinimuuttuja-analyyseista
Havaintoaineiston kuvailusta
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tutkimuksen abc.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
3. Terveystottumusten tutkiminen
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
TUTKIMUSOTTEET:.
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Riippuvuustarkastelut
Käsitteitä ja mitta-asteikot
Luento V. Typologia ja tilastotiede
Luento V. Typologia ja tilastotiede
Esityksen transkriptio:

TUME II / Tilastollinen osuus TYTUT21 TUME II / Tilastollinen osuus Käsitteitä Mitta-asteikot Seppo Räsänen Savonia-amk Terveysala Kuopio Kevät 2008 2.4.2017

Käsitteitä… Perusjoukko = populaatio = kohdejoukko on tutkimuskohteen muodostava joukko, esim. kaikki terveysalan opiskelijat Tilastoyksikkö = havaintoyksikkö = alkio on yksittäinen tutkimuksen kohde, esim. Tertan opiskelija Maija Meikäläinen Muuttuja on ominaisuus, jota tutkitaan, esim. ikä, sukupuoli, aiempi koulutus, tytilm1-kurssin arvosana Havaintoaineisto on tilastoyksiköistä mitattujen muuttujien arvot (vrt. 2D-taulukko) Havaintomatriisi on taulukko, joka esittää havaintoaineistoa Rivi esittää tilastoyksikköä Sarake esittää muuttujaa Koko rivi on profiili Koko sarake on jakauma (jakaumavektori) 2.4.2017

Käsitteitä… Havaintoaineisto on kvantitatiivista tai kvalitatiivista riippuen muuttujan tiedon sisällöstä (huom. Ero yleensäkin tilastollisen ja laadullisen tutkimuksen välillä) Kvantitatiivinen (kuinka paljon, kuinka monta..) = määrällinen = tilastollinen, ilmaistaan numeerisesti Kvalitatiivinen (missä, millainen…) = laadullinen, ilmaistaan sanallisesti tai numeerisesti (= aineiston koodaus sanallisesti tiedosta numeeriseksi) Triangulaatiossa hyödynnetään laadullista ja tilastollista tutkimusta Mittaaminen on toimenpide, jolla havaintoyksikköön liitetään jotain sen ominaisuutta kuvaava luku, mittaluku Tilastollinen muuttuja on jatkuva (=voi saada minkä tahansa arvon tietyltä väliltä) tai epäjatkuva (= diskreetti, voi saada vain äärellisen määrän tiettyjä arvoja) 2.4.2017

Käsitteitä… Tutkimus perustuu koko kohdejoukkoon (perusjoukkoon), mutta havaintoja ei voi aina kerätä kaikista havaintoyksiköistä  tarvitaan erilaisia otanta- tai näytemenetelmiä Tavoiteperusjoukko = kaikki tilastoyksiköt, joista ollaan kiinnostuneita Kehikkoperusjoukko = tilastoyksiköt, jotka voidaan tutkia Ali- tai ylipeitto verrattuna tavoiteperusjoukkoon Kokonaistutkimus on silloin, kun tiedot kerätään kaikista kohdejoukon havaintoyksiköistä Otantatutkimus on silloin, kun koko kohdejoukon havaintoyksiköt eivät ole tutkimuksessa mukana. Havaintoyksiköt valitaan jonkin otantamenetelmän avulla = otos Otantamenetelmissä huomioitava, ettei tehdä systemaattista virhettä 2.4.2017

Mitta-asteikot… Mitta-asteikot Huom: Mitä tilastollisia päätelmiä voi tehdä, tutkija vastaa toimenpiteistä Laatueroasteikko = nominaaliasteikko = luokitteluasteikko (nominal, SPSS:ssä Nominal) Muuttujan arvo erotellaan toisistaan laadullisesti luokitteluna, esim. sukupuoli (mies=1, nainen=2), asuinkunta, siviilisääty, ammatti, veriryhmä Järjestysasteikko (ordinal , SPSS:ssä Ordinal) Muuttujat voidaan laittaa järjestykseen mitatun ominaisuuden mukaan, esim. arvosanat (tyydyttävä=1, hyvä=2, kiitettävä=3), Likert-asteikko?, koulutustaso Välimatka-asteikko = intervalliasteikko (scale, interval, SPSS:ssä Scale) Muuttuja voidaan laittaa järjestykseen sekä laskea muuttujan arvojen erotus, esim. lämpötila, missä nollapiste ei ole yksiselitteinen (Celsius, Fahrenheit), vuosiluku Suhdeasteikko = suhdelukuasteikko (ratio, SPSS:ssä Scale) Kuten edellä, mutta nollakohta on absoluuttinen, esim. henkilön pituus ja paino 2.4.2017

Mitta-asteikot… kyllä ei järjestysasteikko välimatka-asteikko suhde- voidaanko arvot laittaa suuruusjärjestykseen ? voidaanko arvojen erotukset laskea ? saako muuttuja vain (+) tai vain (-) merkkisiä arvoja ja häviääkö mitattava ominaisuus jossain ? kyllä ei järjestysasteikko välimatka-asteikko suhde- asteikko luokitteluasteikko 2.4.2017

Mitta-asteikot… Mitta-asteikolle soveliaita tunnuslukuja x Moodi Mediaani Aritmeettinen ka. Laatuasteikko x Järjestysasteikko Välimatka-asteikko Suhdeasteikko 2.4.2017

Mitta-asteikot… Mitta-asteikolle soveliaita testejä x T-testi ANOVA Korrelaatiot Regressiot Faktorianalyysi Laatuasteikko Järjestysasteikko x Välimatka-asteikko Suhdeasteikko 2.4.2017

Vinkkejä Oman tutkimuksen teossa tutustuttava ensin muihin valmiisiin tutkimuksiin ja tuloksiin  Auttaa oman tutkimuksen teossa Saa valmiita, testattuja kyselylomakkeita Saa valmiita aineistoja hyödynnettäväksi (tutkimukselle dataa tai tutkimukselle kontrollidataa) Saa käyttöön valmiita, testattuja mittareita Tutkimustulosten vertailu mahdollista Jne… Suomen suurin tilastojen tuottaja on Tilastokeskus, http://www.stat.fi 2.4.2017

Harjoitus… Olet tekemässä Savonia-amk:n opiskelijoista tutkimusta, jossa selvitetään opiskelijan opintomenestystä oman alansa substanssissa. Mikä on perusjoukko? Luettele muutama tilastoyksikkö Millaisia muuttujia käyttäisit, luettele muutama Onko muuttujat jatkuvia vai diskreettejä? Mihin asteikkoon kuuluvat seuraavat muuttuja? Sukupuoli, lapsen päänympärysmitta, ikä päivinä, ikä (alaikäinen, työikäinen, eläkeläinen), kehon lämpötila °C, kolesteroli arvo numeerisena, kolesteroli (1=alhainen, 2=viitearvoinen, 3=lievästi koholla, 4=korkea) Millaisia tunnuslukuja voi tehdä edellisille muuttujille? 2.4.2017

Harjoitus… Veripalvelussa tutkitaan verenluovutuksessa saatuja veripusseja. Kaikki pussit tutkitaan ja niistä kerätään mm. seuraavia tietoja: verimäärä (ml), veriryhmä, veren hemoglobiinipitoisuus (lukuarvo), HIV (on-ei), maksatulehdusvirukset (hepatiitti C ja B: on-ei) ja maksan toimintaa kuvaava ALAT-entsyymi (lukuarvo, joka on luokkaa 10 – 50). Uudelta verenluovuttajalta tutkitaan myös HTL-viruksen vasta-aineet. Mikä on perusjoukko ? Entä tilastoyksikkö ? Mitä tutkimustapaa tässä käytetään ? miksiköhän ? Minkä on muuttujien mitta-asteikko ? (noiden yllä olevien johdattelujen perusteella) 2.4.2017

Harjoitus… Ohjatussa harjoittelussa tutkitaan erään hoitotoimenpiteen suorituksia. Suoritukset päätetään tutkia siten, että arvotaan kuukauden harjoittelupäivistä ne päivät, joina tutkimusta tehdään ja edelleen toimitaan niin, että ko. päivän suorituksista joka 5. otetaan mukaan tutkimukseen. Suorituksista mitataan sukupuoli (opiskelijan sukup.), opiskelijan opiskelun lukukausi (esim. ”viides lukukausi”), aseptiikan taso (1-3), huolellisuus (1-3), nopeus (sekuntia), annoksen määrä (millilitraa), mainittiinko jälkitoiminnasta (ei-kyllä), asiakkaan tuntemus (1-3). Mikä on perusjoukko ? Entä tilastoyksikkö ? Mitä tutkimustapaa käytetään ja vielä mitä menetelmää ? Mikä on muuttujien mitta-asteikko ? 2.4.2017