Organisaation tietojärjestelmät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KAUPUNGIN JOHDON TERVEISET KYLÄKIERROS MUUTOKSEN TUULET  Jälleen kerran yhteiskuntia ravistelevat suuret muutokset: tekniikassa, uskonnoissa, organisaatioissa,
Advertisements

WBF99 Kuulumiset. Automation Systems 99 AUTOMATION Industrial Automation S. Kuikka/WBF99Kuulumiset WBF99:n ohjelma • •Tutoriaali S88.01 standardista •
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Projektin budjettien ylitykset
Tietojärjestelmät 2.
SAP Yksi ERP-sovellus.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Kustannuslaskennan ja hinnoittelun
TEKNILLINEN KORKEAKOULU Energiatalous ja voimalaitostekniikka Senerin Syyspäivä Visioita energiamarkkinoista Pekka Pirilä Teknillinen korkeakoulu.
PK-kehittämispalvelut
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
LC Finland Internet Heltech Pertti Lehtinen.
Tietokanta.
Yrityksen toimintojen kartoitus Toimintavaihtoehtojen selvittäminen
Ohjaaja: Ville Hentilä, Elisa Oyj Valvoja: Prof. Jukka Manner
Espoon Internet-sivuston uudistus Kristiina Andreasson
Tietokannan suunnittelu
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Business Analytics and Optimization Framework for Mobile Telecommunication Operator Sector Diplomityöseminaari Kalle Tavakka 62780E
Valvoja: Prof. Riku Jäntti Ohjaaja: FM, MBA Tapio Heinäaro
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Tietojärjestelmän suunnittelu
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Pasi Kaipainen Tietokone ja tietoverkot ty ö v ä lineen ä – kurssi Tekij ä n p ää aine!!
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Ketterä kehitys käytännössä – TFS & Meteor
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Mika Väyrynen tuottaja
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Lappi 1.
Tietohallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen perusteet
Data warehouse(tietovarasto) *yritysten tietojärjestelmissä on suunnaton määrä operatiivista tietoa *liikkeenjohdon ratkaisuille tiedon tislaaminen.
Open source -kirjastojärjestelmistä Matti Sarmela Kirjastot.fi Open source -kirjastojärjestelmistä.
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Ohjelmat.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Ohjelmistojen suunnittelumenetelmät ja –työkalut
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu 1.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Johdanto Teppo Räisänen, Principal Lecturer Oulu University of Applied Sciences, School of Business and Information Management
ITIL Information Technology Infrastructure Library
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Alueraportti, Pohjanmaa 1.
Yrityksen ja projektin esittely
Toimitusketjujen hallinta ja sähköinen kaupankäynti
CSC:n ja korkeakoulukentän yhteistyön kehittäminen Keskusteludokumentti Pekka Kähkipuro.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Tietokoneiden luokitus E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010.
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Avoin lähdekoodi - Open Source.
Liikeidean esittelyohje
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 25 - Mark Mehtonen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 The Chain Rule for Influence.
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
INTERNET ja ROTARY Piiri 1420 Piirineuvottelu ROTARY INTERNATIONAL PIIRI 1420 PIIRINEUVOTTELU INTERNET JA ROTARY Jaakko Castrén Lauttasaaren.
Liiketoimintaverkostojen hallintapaneeli HABA 2004: Ahti Kare Antti Mäki Marko Lähde Mika Stenberg Riina Henriksson Teemu Virtanen.
Perinteinen raportointimalli Muut tiedot Taloushallinnon järjestelmät Raportti 2 Raportti 1 Lopullinen raportti Suuret määrät detaljitietoa - tilaukset.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Ota 2. jaksossa.
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Esityksen transkriptio:

Organisaation tietojärjestelmät

Yrityksen tietojenkäsittely neljä pääaluetta perinteiseen tietojenkäsittely, tietoliikenne, toimistoautomaatio ja tuotantoautomaatio

Perinteinen tietojenkäsittely Liiketoiminnan tapahtumien massakäsittely Laajojen numeroaineistojen käsittely Eräajo-, osituskäyttö- ja reaaliaikakäyttö Ei oikeastaan tavata enää puhtaana missään, vaan sulautunut isompiin järjestelmiin ( SAP ).

Tietoliikenne Yrityksen sisäinen verkko – resurssien jako Ulkoiset formaalit yhteydet - OVT / EDI Mobiiliverkot, Langatttomat verkot,

Toimistoautomaatio Toimistoautomaatio on muuttanut muotoaan uusien teknologioiden myötä. Perustoiminnot ovat kutakuinkin samanlaisia kuinennen. viestintää ja dokumenttien hallintaa (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.) Sähköistä yhteistyötä (sähköposti, fax, ryhmäohjelmistot)

Tuotantoautomaatio & tuotannonohjaus tietotekniikan ja muiden tekniikan alojen sovellusten käyttöä tuotannon suunnittelussa, ohjauksessa ja valvonnassa. Tuotannonohjausjärjestelmät (CAD, CAP, CAM, CIM ym.) Nykyisin osa isompia järjestelmiä mm. SAP ERP

Yrityksen johtaminen Johdon työvälineitä ovat mm. DSS – Decision Support System GDSS – Group Decision Support System MIS – Management Information System EIS – Executive Information Systems ESS – Executive Support Systems ES – Expert Systems

DSS – Decision Support System Vuorovaikutteinen tietokonepohjainen järjestelmä, joka auttaa päätöksentekijöitä hyväksikäyttämään tietoa ja malleja ongelmien ratkaisussa. jäsentymättömien ongelmien ratkaisuun korostavat joustavuutta yhdistää mallien ja analyyttisten tekniikoiden käytön traditionaalisiin tiedon saanti- ja hakutoimintoihin

MIS – Management Information Systems Käyttää hyväkseen tarjolla olevia resursseja tuottaakseen johdolle, kaikilla tasoilla ja kaikissa toiminnoissa, informaatiota kaikista relevanteista tietolähteistä niin, että johto pystyy tekemään tehokkaita ja oikea-aikaisia päätöksiä vastuualueellaan.

EIS – Executive Information Systems Pääasiallinen tarkoitus on enemmänkin tiedon hankinta ja esittäminen, ei niinkään ongelmien ja ratkaisujen analysointi. ESS – Executive Support Systems Ylimmän johdon tietojärjestelmä, joka on rakennettu tukemaan, strategisella tasolla, jäsentymätöntä päätöksentekoa kehittyneen grafiikkansa ja vuorovaikutteisuutensa avulla.

ES – Expert Systems Asiantuntijajärjestelmät on suunniteltu erilaisten, suurta asiantuntemusta vaativien, rajoitetulla osaamisalueella olevien ongelmien ratkaisemiseen. Ongelman oltava selkeä ja sen on oltava asiantuntijoiden ratkaistavissa, siten että nämä pystyvät myös selittämään sen.

Asiakassuhteiden hallinta

Customer Relationship Management - CRM Tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä, joiden avulla organisaatiot pyrkivät hoitamaan asiakassuhdetta kaikissa asiakkuuden elinkaaren vaiheissa. Periaatteessa on kyse asiakkaiden ja prosessien tuntemisesta ja heidän (asiakkaiden) tarpeisiin pohjautuvien ratkaisujen löytämisestä.

Asiakkuuden elinkaari - nykymalli © TEKES 110/2001

Asiakkuuden elinkaari Jokaisessa elinkaaren vaiheessa asiakkaalla on erilaisia tarpeita ja haluja, joihin on kyettävä vastaamaan yrityksen omalla tarjonnalla. Ongelman muodostaa näiden toimintojen välinen tiedonvaihto. Yrityksessä on useita eri henkilöitä, jotka eivät välttämättä tiedä mitään, mitä yrityksen edustajat ovat asiakkaan kanssa keskustelleet.

Ongelmiin vastaaminen Ongelmaan on pyritty vastaamaan kokonaisvaltaisesti mm. seuraavista syistä: Yrityksen kilpailuetu, Asiakastyytyväisyyden parantaminen, Hyötyjen tavoitteleminentuotekehityksessä, Yrityksen toiminnan strateginen suuntaaminen.

Etuja yritykselle Säästöt liiketoimintakuluissa Liiketoiminnan voittojen kasvattaminen Pystytään vaikuttamaan tehokkaammin yrityksen strategiseen kehitykseen … … mutta, vain jos CRM-liiketoimintamallit ja -järjestelmät kyetään sovittamaan yhteen ja ottamaan käyttöön.

Asiakassuhteiden uusin vaihe Uutena ajatuksena ja lähtökohtana on, että yhtä asiakasta palvelee useita yrityksiä (Prahalad, Krishnan 2008).

Asiakassuhteiden uusin vaihe Esimerkki: UPS Tavaroiden nouto asiakkaan määräämänä aikana. Taustalla on resurssien dynaaminen uudelleenmääritys. Se käyttää viimeisimpiä sovelluksia rekkojen reititykseen ja mm. pyrkii eliminoimaan vasemmalle kääntymiset mahdollisimman vähiin (säästö 3 milj. kilometriä vuositasolla) UPS on kehittänyt järjestelmän, missä paketit näkyvät netissä jo ennen kuin ne on noudettu.

Asiakassuhteiden uusin vaihe Esimerkki: UPS UPS hyödyntää GPS järjestelmää jokaisen rekan jäljittämiseen, jolloin pakettien noutoajat tiedetään tarkasti. Lähde: Prahalad, Krishnan 2008

Asiakassuhteiden uusin vaihe Esimerkki: StumbleUpon, Digg Toisena esimerkkinä käyköön StubleUpon, missä kävijät muodostaa yhteisöjä, joista vain parhaimmat (äänestys) näkyvät aktiivisella listalla. Kolmas esimerkki on Digg, missä sivustolla näkyvät linkit on äänestetty mukaan.

Asiakassuhteiden uusin vaihe Tapauksissa Digg ja StumbleUpon on kysymys asiakkaiden päätäntävallasta. Rakennuspalikat, missä asiakas on keskiössä Lähde: Prahalad, Krishnan 2008

Toiminnanohjaus- järjestelmä

Enterprise Resource Planning ERP Pyritään integroimaan (yhdistämään) yrityksen eri toiminnot (osastot) yhteisen tietokannan tai –tietokantojen välityksellä. Toiminnanohjausjärjestelmät ovat teknisesti monimutkaisia ja niiden käyttöönottoon liittyy merkittäviä teknisiä riskejä. Lisäksi ne saattavat ohjata käyttäjien työtä niin, että käyttäjien vapausaste kapenee ja työt tehdään järjestelmän lähtökohdista, eikä ihmisen niin kuin olisi tarkoitus. Eli….

Muuta organisaatio voi joutua käyttämään rinnakkain vanhoja ja uusia järjestelmiä, jotka voivat vaatia aivan erilaiset rinnakkaiset tietotekniikka-arkkitehtuurit. korkean teknisen ja organisatorisen riskin omaava menetelmä edellyttää kaikkien mahdollisten järjestelmien korvaamista kerralla uusilla.

Toimitusketjun hallinta

Supply Chain Management - SCM Tarkoittaa tavaroiden toimituksen ja palveluketjun optimointia. Kaikkien toimitusketjun osapuolien; toimittajien, jakelijoiden, alihankkijoiden ym. liikekumppaneiden yhdistämistä ja koko ketjun tehokasta hallinnointia. Tavoitteena on lisätä kaikkien jäsenten välistä kommunikointia ja siten alentaa kustannuksia, lisätä myyntiä ja tehostaa asiakaspalvelua.

Syyt SCM -järjestelmien käyttöönottoon Yritysten kansainvälistyminen: toimipisteitä ja tehtaita maantieteellisesti laajalla alueella. Tuotteiden monimutkaisuus: yrityksellä ei ole kaikkia resursseja niiden tuottamiseksi. vaatii runsaasti aikaa. ajoitusten yhteensovittaminen vaikeampaa. markkinoiden nopeat muutokset: kehitys yhä dynaamisempaa tuotteet entistä enemmän asiakasräätälöityjä.

Esimerkki: Wal-Mart