VOIKO ISTUMISTA VÄHENTÄÄ EDISTÄMÄLLÄ TIETTYJÄ LIIKUNTAMOTIVAATION OSA-ALUEITA? Pesola, Arto J (1); Rodríguez-Negro, Josune (2); Hantunen, Timo (1); Muhonen,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

Koululaisen lihavuus - potilastapauksia
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
Työstressistä johtuvien riskien hallinta EDUCACONSULTissa M&J Consulting Pardubice, Czech Republic
Leslie B. Hammer, Jennifer C. Cullen, Margaret B. Neal, Robert B. Sinclair and Margarita V. Shafiro: The Longitudinal Effects of Work-Family Conflict and.
EU-rahoitus Järjestöpäivä Taneli Tiilikainen.
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Ylitarkastaja Mari Miettinen, sosiaali- ja terveysministeriö
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Satakunnan.
Työperäisestä stressitä johtuvien riskien hallinta KEK INA:ssa IDEC SA Piraeus, Greece gr.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Ilmasto-oikeudenmukaisuus Kuva: Friends of the Earth International.
Hyvinvointia työstä.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
Jani Haapakoski, Kv-koordinaattori, KTK,
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Muutosta pataan! Liekitettyä intoa vai käristettyä kärvistelyä? Riku Aalto/ Trainer4You.
The Nature of Work and the Stress of Higher Status Scott Shieman, Yuko Kurashina Whitestone, Karen Van Gundy Journal of Health and Social Behavior 2006,
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
A! Aalto University 1 Semanttinen Kalevala: Sisällöntuotanto, toteutus ja demonstraatio Tuomas Palonen ja Joeli Takala Semantic Computing Research Group.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Organisational justice and health of employees: prospective cohort study M Kivimäki, M Elovainio, J Vahtera, J E Ferrie (2002)
”Mitä meillä jo on tehty”! Mitä ja miten haluamme jatkossa tehdä yhdessä (ja erikseen?) Valitut Jatkotoimenpiteet – toimintasuunnitelma 2015 – 2017 Yhteinen.
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Tilastollinen testaus Mann-Whitneyn –testiä voidaan käyttää hyvin pienille n 2 ≤ 8 keskikokoisille 9 ≤ n 2 ≤ 20 suurille n 2 ≥ 20 otoksille –voidaan käyttää.
Formare 2015 Motivaatio.
Kohti Ohjaamoa 2 Ryhmäkeskustelut
VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Sykettä liikunnasta Sykettä liikunnasta Virtaa TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä.
TYÖAJOISTA TU:N TYÖMARKKINATUTKIMUSTEN VALOSSA tutkija Petri Palmu TYÖAIKASEMINAARI
Raili Hildén Tervetuloa!. OSKU Kielten opetussuunnitelmien kehitys- ja tutkimushanke Yhteisseminaari Helsinki, Hotelli.
TR90 ® Muuta elämäsi 90 päivässä. Yli KOLMAS- OSA EU:n aikuisväestöstä on tällä hetkellä ylipainoisia EU:n tilanne
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / LUKUVUOSIMAKSUT Työryhmä: Eeva Virtanen, pj Paula Siitonen, Eeva Virtanen, Anniina Hämäläinen, Satu.
Ihmisen vuoksi Tapio Korjus valtion liikuntaneuvoston puheenjohtaja.
Neuroterapia P & P Ky, 2006 ICF- LUOKITUS FYSIOTERAPIAN TYÖVÄLINEENÄ Pirjetta Taskinen Oulun Ammattikorkeakoulu.
Vastaava fysioterapeutti Kati Kauppala
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Taukojumppa Työterveysergonomia.
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
LIIKUNTAPEDAGOGIIKAN JA LIIKUNTADIDAKTIIKAN AJANKOHTAISIA KYSYMYKSIÄ
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Fyysisen aktiivisuuden on havaittu edistävän myös lasten tiedollisia toimintoja, kuten muistia, tarkkaavaisuutta sekä tiedonkäsittely- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Liikutaan.
Tarvitset vain intoa, kaikki muu tulee vastaan matkan varrella
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
opiskeluorientaatio (+)
Mikko Keränen Director RDI
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Lihavuus laskuun - Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta
Lihavuus laskuun Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta
Tieto, todiste ja tietäminen työnohjauksessa
Nurses with PhD degree Susanne Salmela, PhD, Director of Nursing Development Etunimi Sukunimi.
Activity Square Europe
Ennakkovalvonnasta jälkivalvontaan
KORKEAKOULULIIKUNNAN SUOSITUKSET
Fyysinen kunto ja ongelmanratkaisukyky Ongelmanratkaisutaidot
Teemaryhmä 1. Oppimisympäristöjen kehittäminen ja opetussuunnitelma
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Go international! Vaihtoinfopäivä
Painavaa asiaa kolesterolista ja sydänterveydestä
Jenni Karvonen, Timo Törmäkangas, Lea Pulkkinen, Katja Kokko
Ulkona liikkumista houkuttelevien ja estävien ympäristötekijöiden yhteydet kävelymodifikaatioihin kotona-asuvilla iäkkäillä ihmisillä Heidi Skantz1, Taina.
Persoonallisuuden yhteydet fyysiseen aktiivisuuteen ja istumiseen ikääntyneillä henkilöillä Tiia Kekäläinen¹, Tiina Savikangas¹, Anna Tirkkonen¹, Markku.
Esityksen transkriptio:

VOIKO ISTUMISTA VÄHENTÄÄ EDISTÄMÄLLÄ TIETTYJÄ LIIKUNTAMOTIVAATION OSA-ALUEITA? Pesola, Arto J (1); Rodríguez-Negro, Josune (2); Hantunen, Timo (1); Muhonen, Haija (1); Lietzen, Eetu (1); Vaheristo, Jani (1); Uhlgre, Ville-Veikko (1); Reijonen, Tuomas (1); Hämäläinen, Paula (1), Männikkö, Minna (1); Kuuluvainen, Viljo (1); Kumpulainen, Susanne (1) 1) Active Life Lab, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Mikkeli 2) Physical Education and Sport Department, Faculty of Education and Sport, University of the Basque Country (UPV/EHU), Vitoria-Gasteiz, Spain

Istuminen on liikunnan harrastamisesta itsenäinen käyttäytymismalli On ehdotettu, että istumisen vähentämiseen ja liikunnan lisäämiseen tarvitaan eri keinoja (Prince ym. 2014 Obesity Reviews) Uudet liikuntasuositukset kannustavat sekä liikunnan lisäämiseen että istumisen vähentämiseen, koska molemmista saa terveyshyötyjä (Piercy ym. 2018 JAMA) Liikuntasuositukset täyttävät henkilöt istuvat yhtä paljon inaktiivisiin verrattuna (Craft ym. 2018 IJBNPA) Liikunnan harrastaminen ei vähennä päivän aikaista lihasten passiivisuutta (Finni ym. 2012 Scand J Med Sci Sports, Finni ym. 2016 AIMS Public Health) Lihasten passiivisuuden vähentäminen ei lisää kovatehoista lihasaktiivisuutta (Pesola ym. 2014 Med Sci Sports Exerc)

Liikunnan lisääminen saattaa toimia välillisesti istumisen vähentämisessä Halusimme selvittää, ovatko liikuntamotivaation eri osa-alueet yhteydessä päivittäiseen istumisaikaan Liikunnan lisääminen on myös johtanut vähentyneeseen istumisaikaan (Rockette-Wagner ym. 2015 Diabetologia) Liikuntamotivaatiota on tutkittu paljon, mutta eri liikuntamotivaation osa-alueiden yhteyttä muihin käyttäytymismalleihin, kuten istumiseen, ei niinkään Esimerkiksi, autonomiaa tukeva liikuntaharrastus oli yhteydessä alhaisempaan istumisen määrään (Fenton ym. 2014)  Tekijät jotka tekevät liikunnasta tehokkaan keinon vähentää istumista, eivät ole selvillä

Menetelmät n=168 n=65 Ikä 56±13 vuotta BMI 29±6 kg/m2 Elintapaohjattavat n=53 Työhyvinvointitoimenpiteet n=68 Vapaa-ajan liikuntaryhmät n=94 Opiskelijat n=18 Liikuntamotivaation yhteyttä ripeään liikuntaan ja istumiseen tutkittiin Spearmanin järjestyskorrelaatio-kertoimella n=65 Ripeän liikunnan kesto (IPAQ) Koko päivän, työajan ja työn ulkopuolinen istumisaika (PAST) Liikunnan itsesäätely (SRQ-E) Liikunnan aikaiset kokemukset (IMI) Liikunnan aikomukset, suunnittelu ja ylläpito

Tulokset Ripeä liikunta oli negatiivisesti yhteydessä työajan istumiseen (r=-0,22, P=0,019), mutta ei työn ulkopuoliseen tai kokonaisistumisaikaan Pätevyyden tunne, tunnistettu säätely, sisäinen motivaatio, aikomukset ja sitoutuminen olivat merkitsevästi yhteydessä pelkästään ripeään liikuntaan Mikään liikuntamotivaation osa-alue ei ollut yhteydessä pelkästään istumiseen Liikuntamotivaatio oli johdonmukaisemmin yhteydessä vapaa-ajan, kuin työajan istumiseen Istuminen Ripeä liikunta Liikunnan aikainen nautinto r=-0,14, P=0,041 r=0,44, P=<0,001 Valinnanvapauden tunne r=-0,15, P=0,025 r=0,31, P=<0,001 Paineen tunne r=0,17, P=0,010 r=-0,30, P=<0,001 Ulkoinen säätely r=0,15, P=0,023 r=-0,13, P=0,045 Suunnittelu r=-0,14, P=0,035 r=0,23, P=0,001

Istumista voi olla mahdollista vähentää epäsuorasti liikunnan lisäämisen kautta edistämällä tiettyjä liikuntamotivaation osa-alueita, kuten nautinnon ja autonomian tunnetta ja suunnitelmallisuutta. Johtopäätökset Vaikka istumisaika ei ollut yhteydessä ripeän liikunnan kestoon, liikuntaan liittyvä nautinnon tunne, alhainen ulkoinen säätely, ja liikunnan suunnitelmallisuus olivat yhteydessä sekä suurempaan ripeän liikunnan määrään että alhaisempaan istumisaikaan Sen sijaan liikunnan pätevyyden tunne, tunnistettu säätely (kuten tavoitteenasettelu), sisäinen motivaatio ja sitoutuminen olivat yhteydessä pelkästään ripeään liikuntaan  Pitää testata interventioissa  Istumiseen omat motivaatiokyselyt? Pesola, Arto J (1); Rodríguez-Negro, Josune (2); Hantunen, Timo (1); Muhonen, Haija (1); Lietzen, Eetu (1); Vaheristo, Jani (1); Uhlgre, Ville-Veikko (1); Reijonen, Tuomas (1); Hämäläinen, Paula (1), Männikkö, Minna (1); Kuuluvainen, Viljo (1); Kumpulainen, Susanne (1) 1) Active Life Lab, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Mikkeli 2) Physical Education and Sport Department, Faculty of Education and Sport, University of the Basque Country (UPV/EHU), Vitoria-Gasteiz, Spain