Kartta tutkimusmenetelmien maastosta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Luotettavuus Nina Haltian & Marjo Niemisen alkuperäisestä muokannut Rauno Huttunen.
Advertisements

© R. Huttunen & H. Heikkinen 2003 Rauno Huttunen ja Hannu L. T. Heikkinen Filosofinen ihmistutkimus -kollokvio Jyväskylän yliopisto.
Metodologian ja menetelmien valinta
Kuinka kiinnostunut on/aktiivisesti seuraa eri aihepiirejä koskevia uutisia, ohjelmia ja kirjoituksia Lähde: Tiedebarometri 2013 Research.fi.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN FILOSOFINEN TAUSTA
”Siellä minä olen heidän keskellään”
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Tieteellisten julkaisujen bibliometrinen tutkimus Henri Schildt ( Teknologiantutkimuksen perinne ja uudet suunnat
T Software project – Final demo / 6 Metrix Workgroup Metrix Helsinki University of Technology Software Business and Engineering Institute.
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 A-KIT Agora Exploratory Environment for Knowledge Discovery Timo Aittokoski Olli Hokkanen Tommi Kärkkäinen.
Kasvatustieteen metodologian historia
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
SoberIT jatko-opintoseminaari
Validiteetti ja reliabiliteetti
LAADULLISET TUTKIMUSMENETELMÄT
Näin luon digitaalisen ekosysteemin
Lasten näkemykset päivähoidon rakentajina ja tuhoajina Reunamo, Jyrki. University of Helsinki, Finland Wu, Rosalind. Taiwan National.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
ASIANTUNTIJA-ARVIOIDEN PERIAATTEITA Asiantuntijuus Rationaalinen konsensus.
Koulutuksen periytyminen ja riskiaversio
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.
Molekylaarinen laskenta Biolaskenta (Bioinformatiikka) Jussi Parkkinen Joensuun yliopisto.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Tutkimusmetodiikan suuntauksia 2 ov Outi Cavén Dosentti, tutkimusjohtaja Telecom Business Research Center.
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
Back to upper level Observatory, University of Helsinki ESA space science  X-ray Evolving Universe Spectroscopy Mission (XEUS). Observatory coordinates.
YMEN1332 Laadullisen tutkimuksen suuntaukset (3op) Etnografinen lähestymistapa Virpi Yliraudanjoki
Poikkitieteellisyydestä oikeustieteessä. Mitä on oikeustiede? Mitä on yritysjuridiikka? Oikeustiede = Oikeusjärjestyksen ja –järjestelmän tutkimista –
Kuka minä olen? Identiteettikysymyksiä kurdinuorten elämässä Samran Khezri DIDAR-Hanke Tampere samran.wikispaces.com.
1 UNIVERSITY EXAM L1 at 4.00 – 8.00 p.m. DO NOT ENTER the exam hall before you are allowed to. Use every second seat. A student can not participate.
TU-E6080 Diplomityöseminaari Professori Riitta Smeds Tuotantotalous, liiketoiminta- ja palveluprosessit tietoverkoissa Johtaja, SimLab syksy 2015.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
LIIKUNTATIETEIDEN TUTKIMUSETIIKKA Kalervo Ilmanen yliassistentti, dosentti Jyväskylän yliopisto.
TU-E6080 Diplomityöseminaari Professori Riitta Smeds Tuotantotalous, liiketoiminta- ja palveluprosessit tietoverkoissa Johtaja, SimLab Syksy /13/2016.
Apurahojen haku Jouko Miettunen
Köyhyys lasten kokemana Pyöreän pöydän keskustelu Helsinki
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Major practical purposes Forms of research knowledge
IMMIGRATION TO RUSSIA / FINLAND
Open Science Turun yliopistossa
tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen
YMEN1332 Laadullisen tutkimuksen suuntaukset (3op)
University Exam at 2.30 – 5.30 p.M. L1
Opening: Matti Hyvärinen
Open Science Turun yliopistossa
5 4 3 UNIVERSITY EXAM L5 at 4.00 – 8.00 p.m.
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
3. Terveystottumusten tutkiminen
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
oulu. fi/tentti/rivitys/tenttilomake. php
Mat Riskianalyysi, Syksy 2004 (3 ov)
Filosofia ja kasvatustieteen metodologia.
Mikko Keränen Director RDI
Tieto, todiste ja tietäminen työnohjauksessa
APA-tyyli Petri Nokelainen
BIBLIOMETRIIKKASEMINAARI 2017
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
Investointipäätökset Investment Decisions (244)
QQML Qualitative and Quantitative Methods in Libraries
LIBRARY RESEARCH SUPPORT Introduction to doctoral training 15. 3
Maailmanpolitiikan teoriasuuntaukset
KOMMENTTEJA ITÄ-SUOMEN MENESTYSTEKIJÖIHIN
Esityksen transkriptio:

Kartta tutkimusmenetelmien maastosta Kasvatustieteen päivät Oulu 23.-24.11 2006 Kartta tutkimusmenetelmien maastosta Hannu L. T. Heikkinen Jyväskylän yliopisto Rauno Huttunen Joensuun yliopisto Katrin Niglas Tallinn University Leena Syrjälä Oulun Yliopisto Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopisto

Guba & Lincoln – development of paradigm system 1989 1994 2000/2005 Conventional (positivist) Positivism Constructivist Post-positivism Critical Theory Constructivism Participatory

1. Ei dikotomia, vaan jatkumo Kasvatustieteen kenttää ei ole tarkoituksenmukaista erotella dikotomisesti laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen.

Methodological naivism quantitative qualitative

Methodological naivism

Main distinctions seen between quantitative and qualitative ‘paradigms’ - Common dichotomies in methodological literature

2. Lisääntynyt tarve tieteenfilosofian ja metodologian suhteen tarkasteluun Tieteenfilosofisten kysymysten merkitys tunnustetaan. huomiota todellisuuden luonnetta ja tiedon saavuttamisen mahdollisuutta koskeviin kysymyksiin. Metodikoulutus lähenee tieteenfilosofian kysymyksiä.

3. Metodisen diversiteetin lisääntyminen Erilaisia lähestymistapoja kuvaavien nimikkeiden määrä kasvaa tutkimusmetodiikassa erilaiset kirjoittamisen tavat limittyvät yhä rohkeammin perinteisen tiedeproosan kanssa (multilayered writing; Atkinson, Coffey & Delamont 2003, 65; 165 - 186). Brändit, tuotteistaminen

4. Combined designs –tyyppisten tutkimusotteiden lisääntyminen Metodologiset fundamentalistit (strong paradigmatic view) laadulliset ja määrälliset otteet ovat ontologisesti ja epistemologisesti niin erilaatuisia, ettei niiden yhdistäminen käy päinsä sitoutuminen joko laadulliseen tai määrälliseen paradigmaan: heikko paradigmaattinen näkemys (weak paradigmatic view) laadullinen ja määrällinen tutkimus ovat kumpikin hyödyllisiä tutkimusotteita, joiden yhdistäminen samassa tutkimuksessa on ongelmallista paradigmaattisen näkemyksen vastustajat (opponents of paradigmatic view) Triangulaatio

5. Tutkimuksen laatukriteereiden diversiteetin lisääntyminen Tutkimuksen luotettavuutta tai laatua ei tarkastella pelkästään perinteisten luotettavuuskäsitteiden avulla, kuten validiteetin ja reliabiliteetin käsitteillä

5. Tutkimuksen laatukriteereiden diversiteetin lisääntyminen Historiallisen jatkuvuuden periaate Refleksiivisyysperiaate Dialektisuusperiaate Toimivuusperiaate Havahduttavuusperiaate (Heikkinen & Syrjälä 2006; Heikkinen, Huttunen & Syrjälä 2007)

KIRJALLISUUS: Denzin, N & Lincoln, Y. 2005 (Eds.) Handbook of Qualitative Research. Third Edition. London: Sage. Heikkinen, H., Huttunen, R., Niglas, K. & Tynjälä, P. 2005. Kartta kasvatustieteen maastosta. Kasvatus 36 (5). 340-354. Creswell, J. 2005. Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Toinen painos. Upper Saddle River, NJ : Merrill Heikkinen, H. & Syrjälä, L. 2006. Tutkimuksen arviointi. Teoksessa H. Heikkinen, E. Rovio & L. Syrjälä (toim.) Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura, 144-162. Heikkinen, H., Huttunen, R. &Syrjälä, L. 2006. Action Research as Narrative: Five Principles for Validation. A manuscript for Educational Action Research. Will be published in Volume 14, Number 1 (March 2007.) Niglas, K. 2004. The Combined Use of Qualitative and Quantitative Methods in Educational Research. Tallinn Pedagigical University. Dissertations on Social Sciences. TPÜ Kirjastus, Tallinn. ISBN 9985-58-298-5. Short version: http://www.ear.ee/e-rmtk/sotsiaalt.htm