Kartta tutkimusmenetelmien maastosta Kasvatustieteen päivät Oulu 23.-24.11 2006 Kartta tutkimusmenetelmien maastosta Hannu L. T. Heikkinen Jyväskylän yliopisto Rauno Huttunen Joensuun yliopisto Katrin Niglas Tallinn University Leena Syrjälä Oulun Yliopisto Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopisto
Guba & Lincoln – development of paradigm system 1989 1994 2000/2005 Conventional (positivist) Positivism Constructivist Post-positivism Critical Theory Constructivism Participatory
1. Ei dikotomia, vaan jatkumo Kasvatustieteen kenttää ei ole tarkoituksenmukaista erotella dikotomisesti laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen.
Methodological naivism quantitative qualitative
Methodological naivism
Main distinctions seen between quantitative and qualitative ‘paradigms’ - Common dichotomies in methodological literature
2. Lisääntynyt tarve tieteenfilosofian ja metodologian suhteen tarkasteluun Tieteenfilosofisten kysymysten merkitys tunnustetaan. huomiota todellisuuden luonnetta ja tiedon saavuttamisen mahdollisuutta koskeviin kysymyksiin. Metodikoulutus lähenee tieteenfilosofian kysymyksiä.
3. Metodisen diversiteetin lisääntyminen Erilaisia lähestymistapoja kuvaavien nimikkeiden määrä kasvaa tutkimusmetodiikassa erilaiset kirjoittamisen tavat limittyvät yhä rohkeammin perinteisen tiedeproosan kanssa (multilayered writing; Atkinson, Coffey & Delamont 2003, 65; 165 - 186). Brändit, tuotteistaminen
4. Combined designs –tyyppisten tutkimusotteiden lisääntyminen Metodologiset fundamentalistit (strong paradigmatic view) laadulliset ja määrälliset otteet ovat ontologisesti ja epistemologisesti niin erilaatuisia, ettei niiden yhdistäminen käy päinsä sitoutuminen joko laadulliseen tai määrälliseen paradigmaan: heikko paradigmaattinen näkemys (weak paradigmatic view) laadullinen ja määrällinen tutkimus ovat kumpikin hyödyllisiä tutkimusotteita, joiden yhdistäminen samassa tutkimuksessa on ongelmallista paradigmaattisen näkemyksen vastustajat (opponents of paradigmatic view) Triangulaatio
5. Tutkimuksen laatukriteereiden diversiteetin lisääntyminen Tutkimuksen luotettavuutta tai laatua ei tarkastella pelkästään perinteisten luotettavuuskäsitteiden avulla, kuten validiteetin ja reliabiliteetin käsitteillä
5. Tutkimuksen laatukriteereiden diversiteetin lisääntyminen Historiallisen jatkuvuuden periaate Refleksiivisyysperiaate Dialektisuusperiaate Toimivuusperiaate Havahduttavuusperiaate (Heikkinen & Syrjälä 2006; Heikkinen, Huttunen & Syrjälä 2007)
KIRJALLISUUS: Denzin, N & Lincoln, Y. 2005 (Eds.) Handbook of Qualitative Research. Third Edition. London: Sage. Heikkinen, H., Huttunen, R., Niglas, K. & Tynjälä, P. 2005. Kartta kasvatustieteen maastosta. Kasvatus 36 (5). 340-354. Creswell, J. 2005. Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Toinen painos. Upper Saddle River, NJ : Merrill Heikkinen, H. & Syrjälä, L. 2006. Tutkimuksen arviointi. Teoksessa H. Heikkinen, E. Rovio & L. Syrjälä (toim.) Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura, 144-162. Heikkinen, H., Huttunen, R. &Syrjälä, L. 2006. Action Research as Narrative: Five Principles for Validation. A manuscript for Educational Action Research. Will be published in Volume 14, Number 1 (March 2007.) Niglas, K. 2004. The Combined Use of Qualitative and Quantitative Methods in Educational Research. Tallinn Pedagigical University. Dissertations on Social Sciences. TPÜ Kirjastus, Tallinn. ISBN 9985-58-298-5. Short version: http://www.ear.ee/e-rmtk/sotsiaalt.htm