Lappeenrannan lentoliikenteen matkailutulovaikutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Advertisements

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Финляндия Suomi - Республика. Tasavalta. - Республика. Tasavalta. - День независимости 6 декабря. - День независимости 6 декабря. (получила независимость.
Toimintaympäristö Muuttoliike Leena Salminen.
SUOMI Suomi on tasavalta Pohjois-Euroopassa. Se rajoittuu lännessä Ruotsiin, pohjoisessa Norjaan ja idässä Venäjään. Pinta-alaltaan Suomi on Euroopan maista.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
Etelä-Suomen Sote-alue (järjestämisvastuu) Etelä-Suomen neuvottelukunta Verkosto kaikkien eri toimijoiden kesken. 1-2 krt vuodessa puolen päivän työseminaari.
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2014, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Seurantakomitea, Rovaniemi Kesäkuu 2010 Tilastokatsaus.
1805MATKAILU KLUSTERI ROVANIEM L E N TOLIIKENT I MERKI Y S T EE N Aluetaloudelliset vaikutukset.
Tuula Miettinen/ Espoon kaupunki
Päivähoitoikäiset (10kk–6v) ikäryhmittäin
KUOPIO TÄNÄÄN 05/2016.
Sivistystoimialan ajankohtaiskatsaus helmikuu/2017
Selvitys järjestöjen palveluista 2016
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Tietoja Koivukylän suuralueelta
Tietoja Tikkurilan suuralueelta
Finnan viestintäkatsaus
KALANKASVATUKSEN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Kotihoidon asiakkaat marraskuussa 2016
Metsäteollisuus on oleellinen osa maakuntien elinvoimaisuutta
SATAKUNNAN TALOUS 6 ● marraskuu 2005 Nykytila ja lähiajan näkymät
Vapaaehtoisten ja vertaisten kouluttaminen A-kiltatoiminnassa
Tietopaketti 9: Vammaispalvelut
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2016, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus (aluejako ), tutkimus- ja kehittämistoiminta,
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Palauta 4 tehtävää, Viimeistään klo 23
Metsäteollisuus on oleellinen osa maakuntien elinvoimaisuutta
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Itsenäisten osuuskauppojen yhtiö
Vaasan kaupunki Talousarviokehys 2009 Kaupunginvaltuuston info 26. 5
Suomalais-venäläisen talousyhteistyön näkymiä
Talouskasvu jakaantuu epäyhtenäisesti myös vuonna 2017
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan tilastolukuja 2012–2016
Rekrytointitarpeiden ennakointi (ART)
Minna Joensuu/ Espoon kaupunki
Miina Sillanpää Seuran ja Valtaa vanhuus –liikkeen seminaari
Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille
Etelä-Savon maakuntaliitto
PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa (PERA-HANKE) Pelastustoimen tutkimus- ja kehittämishankkeet.

Intia Kiina Kasvu keskimäärin: +3,4 % Muu it. Eurooppa
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
PK-yritykset Suomessa
Maksuton varhaiskasvatuskokeilu
Maailmantalouden ennustetaan kasvavan 3,4 % vuonna 2017
Massa- ja paperiteollisuuden päästöt vesistöihin
Taloudellinen huoltosuhde Etelä-Savossa ja koko maassa *
Väestön koulutusaste kunnittain 2017
Päästölaskennan sektorit
Tietoja Tikkurilan suuralueelta
Väestö pääasiallisen toiminnan mukaan Etelä-Savon maakunnassa
Tutkimus- ja kehittämistoiminta Raahen seutukunnassa 2001–2017
Teollisuustuotanto Suomessa on painunut jopa vuoden 2009 alapuolelle
Puulämmityksen yhteiskunnallinen merkitys
KOHEESIOPOLITIIKKA ETUJA KANSALAISILLE
Yritys- ja kehittämisrahoituksen vuosikatsaus 2014 Itä-Suomessa
Kuukausiraportti Liikuntapalvelut /
Päästölaskennan sektorit
Bruttokansantuote on kasvanut Euroopassa ja USA:ssa, Suomessa niukemmin Teknologiateollisuus Lähde: Macrobond.
Päästölaskennan sektorit
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2017, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta, Business Finland, avoin.
Minna Joensuu/ Espoon kaupunki
YT neuvotteluissa asetettu tavoite henkilöstömenojen säästöille
Bruttokansantuotteen kasvuennusteita vuodelle 2019 on heikennetty
Esityksen transkriptio:

Lappeenrannan lentoliikenteen matkailutulovaikutus Taloustutkimus Oy 15.5.2019 Pasi Holm ja Juho Tyynilä 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

Lappeenrannan lentokentän matkustajamäärät kasvavat merkittävästi Lappeenrannan lentokentällä arvioidaan olevan noin 150.000 matkustajaa vuosina 2020 ja 2021. Lentokoneita arvioidaan laskeutuvan 392 vuonna 2021 Ateenan ja Thessalonikin yhteensä, Berliinin, Bergamon ja Budapestin reittien vuotuinen matkustajakapasiteetti on kunkin 39 312 matkustajaa vuonna 2021. Venäläisten osuus matkustajista arvioidaan olevan yli 40 prosenttia, eurooppalaisten vajaa kolmannes ja suomalaisten neljännes vuonna 2021 Eurooppalaisten osuuden arvioidaan asteittain kasvavan. Hotelleissa yöpyvien vapaa-ajan matkustajien rahankäytön arvioidaan olevan 140 – 200 euroa vuorokaudessa henkilöä kohden. Päivämatkustajien rahankäyttö vuorokaudessa on noin puolet hotellissa yöpyviin verrattuna. 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

Lappeenrannan lentomatkustajien arvioidaan tuovan matkailutuloa lähes 30 miljoonaa euroa vuonna 2021 Lentomatkustajien tuoma matkailutulo muodostuu valtaosin (81 prosenttisesti) yöpyvien eurooppalaisten (pl venäläisten) matkailijoiden rahankäytöstä. Eurooppalaisten arvioidaan yöpyvän Suomessa keskimäärin seitsemän vuorokautta. Osa 4 vuorokautta ja osa 14-21 vuorokautta. Eurooppalaisten rahankäyttöä (165 euroa/vuorokausi/henkilö) on mahdollista pyrkiä lisäämään toimivalla matkailuelämyskonseptoinnilla. Etelä-Karjalaan arvioidaan jäävän matkustajatulosta 11,5 miljoonaa euroa (39 prosenttia), Etelä-Savoon 13,3 miljoonaa euroa (45 prosenttia) ja Kymenlaaksoon 4,8 miljoonaa euroa (16 prosenttia). Matkailutulo luo työtä ja toimeentuloa eli välillistä matkailutuloa. Välillisen matkailutulon arvioidaan olevan 12 miljoonaa euroa. 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

Vuonna 2021 Lappeenrantaan laskeutuu 392 konetta Vuonna 2021 Lappeenrantaan laskeutuu 392 konetta. Koneiden yhteenlaskettu matkustajakapasiteetti (saapuvat ja lähtevät) on 148 176 matkustajaa. Matkustajatulo-arvoissa koneiden käyttöasteen arvioidaan olevan 95 prosenttia. 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

Lennot ja matkustajakapasiteetti Lappeenrannan lentokentälle reiteittäin vuosina 2019 sekä 2020 ja 2021. 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

Arvio saapuvien lentomatkustajien kansalaisuusjakaumasta, osuus (%) matkustajista, reiteittäin 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

Eurooppalaiset matkustajat koostuvat: saksalaisista, italialaisista, kreikkalaisista, itävaltalaisista ja unkarilaisista. 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

Arvio saapuvien lentomatkustajien rahankäytöstä matkapäivää kohden 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

Lappeenrantaan saapuvien lentomatkustajien tuoman matkailutulon arvioidaan olevan lähes 30 miljoonaa euroa vuonna 2021 Matkailutulo luo työtä ja toimeentuloa (välillinen matkailutulo). Välillisen matkailutulon arvioidaan olevan 12 miljoonaa euroa. 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

Eurooppalaiset koostuvat: saksalaisista, italialaisista, kreikkalaisista, itävaltalaisista ja unkarilaisista. Lentomatkustajien tuoma matkailutulo muodostuu valtaosin (81 prosenttisesti) yöpyvien eurooppalaisten (pl venäläisten) matkailijoiden rahankäytöstä. 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

Matkailutulon jakautuminen maakunnittain ja kaupunkien mukaan Matkailutulon jakautuminen Etelä-Karjalan, Etelä-Savon ja Kymenlaakson kesken perustuu ulkomaisten yöpyjien nykyiseen jakautumiseen (osuus yöpymisistä kesäsesonkina 2018). Lähde: Tilastokeskus, majoitustilasto. 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

Kaakonkulman ja laajemminkin Järvi-Suomen matkailutulon kasvun kannalta Lappeenrannan lentoliikenteen menestyminen on keskeistä Eurooppalaiset yöpyvät matkailijat on oleellinen kohderyhmä matkailutulon kasvattamisen näkökulmasta. Eurooppalaisten arvioitua rahankäyttöä on mahdollista pyrkiä lisäämään toimivalla matkailuelämysten konseptoinnilla. Venäläisten läpikulkumatkailijoiden kannustaminen yöpymisiin meno- ja tulomatkan yhteydessä voisi olla toinen keskeinen kehittämiskohde. Etelä-Karjalan, Etelä-Savon ja Kymenlaakson matkailuklusterin onnistunut yhteistyö voi kasvattaa matkailutuloa kahta kautta: - matkailijan vuorokautisen rahankäytön kasvattaminen - lentomatkustajien määrän kasvu tulevaisuudessa (vierailleet matkustajat suosittelevat matkakohdetta omissa verkostoissaan) Selvitys perustuu olemassa olevan tutkimus- ja selvitystiedon jalostamiseen. 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne

Pasi Holm, Taloustutkimus Oy pasi.holm@taloustutkimus.fi Puh. 050 374 7462 15.5.2019 Lappeenrannan lentoliikenne