Tiedonhallintalaki ja kokonaisarkkitehtuuri

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
Advertisements

Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Palvelut ja tiedot käytössä Kriittinen polku: Kansallisen palveluarkkitehtuurin luominen Palvelujen maksullisuus Väestötietojärjestelmän hyödyntäminen.
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
T Tietoliikenneverkon ja sähköpostin käytön ja valvonnan yleisohje Lisätietoa: intranetista: hakusana ’tietoturvallisuus’ Vastuuhenkilö N.N., yhteystiedot.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuuriryhmän kokous to
Avoimen tieteen palvelut ATT-palvelutyöryhmän pj. Ville Tenhunen © 2015 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Taloudellinen katsaus kesä 2017
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Lupakäytännöt tietojen luovutukseen VIRTA-julkaisutietopalvelusta
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Tilinpäätösten toimittaminen rakenteellisessa muodossa
Anne Kauhanen-Simanainen
Finnish Enterprise Architecture Research
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
KDK-KA versio 3 Kommenttikierroksella huomioitavaa
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Taloudellinen katsaus Talvi 2015
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
Avoimen tiedon tavoitteet
Suomen julkisen talouden näkymät ja haasteet
Taloudellinen katsaus Syksy 2016
Sisäänrakennettu ja oletusarvoinen tietosuoja sekä JHKA
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
JHS XXX Rekisteritiedon metatiedot osana yhteisen tiedon hallintaa
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
Tiedonhallintalain valmistelu Tiedonhallinta ja kokonaisarkkitehtuuri
EIS & EIF revisions JulkICT Jari Kallela
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Taloudellinen katsaus syksy 2017
Esityksen transkriptio:

Tiedonhallintalaki ja kokonaisarkkitehtuuri 25.9.2018 Tommi Oikarinen / VM

Tiedonhallintalaki TIEDONHALLINTAYKSIKKÖ TOINEN TIEDONHALLINTAYKSIKKÖ VALTIOVARAIN- MINISTERIÖ LAUSUNTO TIETOAINEISTOJEN ARKISTOINNISTA JA TUHOAMISESTA (34 §) KANSALLIS-ARKISTO TIEDONHALLINTA-LAUTAKUNTA LAUSUNTO VALTIONHALLINNON TIETOJÄRJESTELMIEN YHTEENTOIMIVUUDESTA JA TIETOTURVALLISUUDESTA (12 §) PÄÄTÖS TIETOAINEISTOJEN ARKISTOINNISTA, ARKOSTOPAIKASTA JA TUHOAMISESTA (35 §) TIEDONHALLINTAYKSIKKÖ TIEDONHALLINNAN JÄRJESTÄMINEN (4 §) MUUTOS ASIAKAS MUODOSTAMINEN KÄYTTÖ SÄILYTYS ARKISTOINTI / TUHOAMINEN TOINEN TIEDONHALLINTAYKSIKKÖ TIEDONHALLINTAYKSIKKÖ TIETOAINEISTOT TIETOINEISTOT VIRANOMAINEN TIETOAINEISTOJEN JA TIETOJÄRJESTELMIEN TIETOTURVALLISUUDEN VARMISTAMINEN TOIMENPITEIDEN RIITTÄVYYDEN ARVIOINTI (13 JA 14 §) ASIAN YKSILÖINTI JA ASIAREKISTERIN YLLÄPITO (23 JA 25 §) KÄYTTÖOIKEUKSIEN HALLINTA (17 §) TIEDONSIIRTO SALATTUA JA SUOJATTUA YHTEYTTÄ KÄYTTÄMÄLLÄ (15 §) TOIMINTAYMPÄRISTÖN TIETOTURVALLISUUDEN TILAN SEURANTA (14 §) PALVELUTOIMINNASSA SYNTYVIEN TIETOAINEISTOJEN HALLINTA (26 §) LOKITIETOJEN KERÄÄMINEN TIETOJÄRJESTELMIEN KÄYTÖSTÄ JA TIEDON LUOVUTTAMISESTA (18 §) TIETOAINEISTOJEN ARKISTOINTI JA ARKISTON HALLINTA (36 §) TIETOAINEISTOJEN TURVALLISUUDEN VARMISTAMINEN (16 §) ASIAKIRJOJEN TURVALLISUUSLUOKITTELU (5 LUKU) TIETOAINEISTOJEN SÄILYTTÄMINEN SÄHKÖISESSÄ MUODOSSA (27 §) TIEDONHALLINTAA KOSKEVAN KUVAUKSEN YLLÄPITO – TIEDONHALLINTAMALLI (10 §) ENSISIJAISESTI MUIDEN VIRANOMAISTEN KERÄÄMÄN TIEDON HYÖDYNTÄMINEN (28 §) TIETOAINEISTOJEN DIGITOINTI (27 §) TIEDON LUOVUTTAMINEN TEKNISEN RAJAPINNAN AVULLA (29 JA 31 §) TIEDONHALLINTAA KOSKEVIEN MUUTOSTEN ARVIOINTI - TIEDONHALLINNAN MUUTOSSUUNNITELMA (11 §) ASIAKIRJOJEN REKISTERÖINTI (24 §) TIETOAINEISTOJEN SÄILYTYS- JA ARKISTOINTITARPEEEN MÄÄRITTÄMINEN (32 JA 33 §) KATSELUYHTEYDEN AVAAMINEN (30 §)

Kuvaus toimintaympäristön tiedonhallinnasta: Tiedonhallintamalli Tiedonhallintayksiköllä on selkeä kuvaus toimintaympäristön tiedonhallinnasta, jolla palvellaan tietojärjestelmien yhteentoimivuutta, tietovarantojen käsittelyn avoimuutta ja julkisuutta sekä tietoaineistojen säilyttämisen ja arkistoinnin ennakollista suunnittelua. Tiedonhallintayksikön on: kuvattava tavat, joilla tietoaineistot muodostuvat tietovarantoihin, ylläpidettävä toimintaympäristönsä tiedonhallintaa määrittelevää ja kuvaavaa tiedonhallintamallia, toimittava tiedonhallintamallin määritysten mukaisesti

Tiedonhallintamallin sisältö Tiedonhallintamallin on sisällettävä vähintään seuraavat tiedot: toimintaprosesseista; niitä kuvaavat nimikkeet, prosessista vastaava viranomainen, prosessin tarkoitus ja lopputulos sekä prosessin sidokset muihin prosesseihin; tietovarannoista; tietovarantojen nimikkeet, kuvaukset tietovarantojen sidoksista niitä käyttäviin toimintaprosesseihin ja tietojärjestelmiin sekä lisäksi tietovarantojen tietoaineistoista yleisen tietosuoja-asetuksen 30 artiklan 1 kohdassa tarkoitetut tiedot riippumatta siitä, käsitelläänkö tietovarannossa henkilötietoja; tietoaineistoista; tieto arkistoon siirtämisestä ja arkistopaikasta tai tuhoamisesta;  tietojärjestelmistä; tietojärjestelmien nimikkeet, tietojärjestelmästä vastaava viran-omainen, tietojärjestelmän käyttötarkoitukset, tietojärjestelmässä käsiteltävät tiedot, tietojärjestelmän liittymät muihin tietojärjestelmiin ja liittymissä käytettävät tiedonsiirtotavat; tietoturvajärjestelyistä.

Viranomaisen tiedonhallinnan julkisuus: Tiedonhallintakartta Tiedonhallintayksikön on pidettävä yleisessä tietoverkossa saatavilla ajantasaista tiedonhallintamalliin perustuvaa kuvausta (tiedonhallintakartta), josta ilmenevät: tiedonhallintayksikön keskeiset palvelut ja toimintaprosessit, niihin liittyvät tietovarannot sekä niitä käyttävät tietojärjestelmät sekä näiden väliset yhteydet ja tietojen saatavuus rajapintojen avulla. Tiedonhallintayksikkö voi jättää tietoja pois tiedonhallintakartasta, jos se on välttämätöntä maanpuolustuksen, yleisen turvallisuuden tai järjestyksen taikka tietoturvallisuuden vaarantumisen vuoksi. Tiedonhallintakartasta on ilmettävä erikseen, jos se ei sisällä edellä mainituista syistä kaikkia keskeisiä kuvauksia tiedonhallintayksikön prosesseista, tietovarannoista tai tietojärjestelmistä. 

Ajantasainen tietopohja: Tiedonhallinnan muutossuunnitelma Tarkoituksena muodostaa ylläpidetty tietopohja tiedonhallintayksikön toiminnasta, lähtökohdaksi tiedonhallintayksikön arvioidessa suunnittelemiensa muutosten vaikutuksia tiedonhallintaansa, käytettäviin tietojärjestelmiin ja tietovarantoihin. Tiedonhallintayksikön on laadittava tiedonhallinnan muutossuunnitelma, kun se uudistaa olennaisesti hallintoaan, palvelujaan tai tietojärjestelmiään. Kuvattava muutoksen taloudelliset vaikutukset sekä vaikutukset: palvelujen ja toimintaprosessien tiedonhallintaan; tiedonhallinnan vastuisiin; käytössä oleviin tietojärjestelmiin ja tietoaineistoihin; tiedonsaantioikeuksiin, luovutusperusteisiin ja tiedon luovutustapoihin; tietoturvallisuusjärjestelyihin; tiedonhallinnan riskeihin ja niiden minimointiin; toimijoihin, jotka voivat hyödyntää toiminnassaan uudistettavan tai kehitettävän tietovarannon tietoja; tietoaineistojen säilytysaikoihin ja tapoihin sekä tietoaineistojen arkistointiin ja tuhoamiseen. Toimialasta vastaavan ministeriön on laadittava myös tiedonhallinnan muutossuunnitelma, kun valmisteltavat säännökset vaikuttavat tietoaineistoihin ja tietojärjestelmiin.

Suunnittelu- ja kuvausvelvoitteet (10 ja 11 §) Päätös muutoksen toteutuksesta TIEDONHALLINNASTA YLLÄPIDETTÄVÄ INFORMAATIO Tiedonhallintayksikön toiminta Muutos-/ kehitystarve Muutoksen toteutus (hanke- / projekti) Tiedonhallintayksikön toiminta muutoksen jälkeen REAALI CM TIEDONHALLINTAMALLI + KARTTA (nykytila) MUUTOSSUUNNITELMA (vaikutukset) PROJEKTISUUNNITELMA (muutoksen toteutus) TIEDONHALLINTAMALLI + KARTTA (nykytila) Tiedonhallintayksikön on arvioitava palvelujen ja toimintaprosessien tietojenkäsittelyyn liittyvät tarpeet sekä suunniteltava ja kuvattava tavat, joilla tietoaineistot muodostuvat tietovarantoihin. Tiedonhallintayksikön on laadittava tiedonhallinnan muutossuunnitelma, kun se uudistaa olennaisesti hallintoaan, palvelujaan tai tietojärjestelmiään. Tiedonhallintayksikön on arvioitava palvelujen ja toimintaprosessien tietojenkäsittelyyn liittyvät tarpeet sekä suunniteltava ja kuvattava tavat, joilla tietoaineistot muodostuvat tietovarantoihin.

Tarkoitus: tiedonhallintalain toimeenpanon tukeminen? JÄRJESTÄMINEN TIEDON-HALLINNAN OHJAUS SUUNNITTELU JA KUVAAMINEN TIETO-TURVALLISUUS ASIAN JA PALVELUJEN TIEDON-HALLINTA TIETO-AINEISTOJEN MUODOS-TAMINEN JA LUOVUTUSTAPA TIETO-AINEISTOJEN SÄILYTTÄMINEN JA ARKISTOINTI TAVOITE Johdon vastuu edellytysten järjestämisestä Vastuut, ohjeet, koulutus, työvälineet ja valvonta Semanttisen yhteentoimivuuden edistäminen Tietovarantojen yhteentoimivuus Informaatio-ohjauksen monialainen asiantuntemus Toimintaympäristön hallinta Tiedonhallinnan ennakollisen suunnittelun parantaminen Julkisuusperiaatteen, tietosuojan ja yhteentoimivuuden tarpeet samassa kokonaisuudessa Tietoturvallisuuden toteuttamisen minimitason määrittely Turvallisuus-luokittelun selkeyttäminen Asiakirjajulkisuuden parempi toteuttaminen Hallittavien tietoaineistojen parempi tunnistaminen Tietoaineistoista vastaavien viranomaisen yksilöinti Paperiaineistojen säilyttämisen vähentäminen Tietoaineistojen parempi hyödyntäminen Hallinnon asiakkailta pyydettävän tiedon vähentäminen Tietoaineistojen säilytys- ja arkistointitarpeen yhdenmukainen määrittely Arkistoitavien tietoaineistojen parempi hyödyntäminen SÄÄNNÖKSET TihL 4 § TihL 5, 6, 7 ja 12 § TihL 10, 11 TihL 4 ja 5 luku TihL 6 luku TihL 7 luku TihL 8 luku LINJAUS / TAVOITE ? Tietoliikenne-linjaukset Yhteentoimivuus (EIF) Tiedon sijainti –linjaukset LINJAUSTA / TAVOITETTA TUKEVA INFORMAATIO LINJAUKSEN / TAVOITTEEN SAAVUTTAMISEN SOVELTAMISOHJE Yhteisen kokonaisarkkitehtuurityön rooli ja tarkoitus Toiminnan tarpeita tukeva informaatio – mitä on ja miten muodostetaan?

Yhteisen kokonaisarkkitehtuurin muut tarkoitukset/roolit? TAVOITTEIDEN JA TOIMENPITEIDEN SUUNNITTELU TIEDONHALLINTA KEHITTÄMINEN HANKINNAT PALVELUT JA PALVELUTUOTANTO TAVOITE Julkisten palvelujen parantaminen Julkisen hallinnon toiminnan tehostaminen Yhden luukun / integroidut julkiset palvelut Organisaatioiden tavoitteet (strategiat ja suunnitelmat) Tiedonhallinnan laatu, tietoturvallisuus ja tietoaineistojen vastuullinen hyödyntäminen Julkisuusperiaatteen toteuttaminen Tietosuoja Tiedon yhteiskäyttö Osallistava ja kokeileva kehittäminen Kehitystyön nopeuden parantaminen Innovatiivisten ratkaisujen kehittäminen xx Julkisten varojen tehokas käyttö Innovatiiviset ja kestävät hankinnat Yritysten tasapuolinen kohtelu Palvelujen laadun ja yhteentoimivuuden parantaminen Palvelutuotannon kustannustehokkuuden parantaminen Julkisen hallinnon tehokkuuden ja tuottavuuden parantaminen SÄÄNNÖKSET PL TaL, KuntaL Tiedonhallintalaki Julkisuuslaki Tietosuoja-asetus HankintaL HL Tori-, Tuve-, Kapa-lait Palvelukohtainen sääntely TAVOITETTA TARKENTAVAT LINJAUKSET ? Yhteentoimivuus (EIF) Hankintastrategiat Yhteisten palvelujen käyttö (velvoitteet säännöksissä) TAVOITETTA TARKENTAVA / TÄYDENTÄVÄ INFORMAATIO TAVOITTEEN SAAVUTTAMISTA TUKEVA INFORMAATIO (SOVELTAMISOHJE) Yhteisen kokonaisarkkitehtuurityön rooli ja tarkoitus Toiminnan tarpeita tukeva informaatio – mitä on ja miten muodostetaan?

Tommi Oikarinen tietohallintoneuvos Puh. +358295530150 Lisätieto: etunimi.sukunimi@vm.fi www.vm.fi Valtiovarainministeriön viestintä vm-viestinta@vm.fi Mediapalvelunumero (arkisin 8–16) 02955 30500