Peliohjelmien ja muiden IT-ohjelmien suojauksesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekijänoikeudet huolettavat –miten käytän omaa ja toisen työtä
Advertisements

TerveTie Tampereen ryhmä
Otsikko Alaotsikko CC BY-SA 3.0. Otsikko Alaotsikko.
Tekijänoikeudet Kati Ranta, Pekka Ranta Aducate 2009
Mikä tekijänoikeus?.
PATENTTI-INFORMAATION KÄYTTÖ PERUSTUTKIMUKSESSA TUOTEKEHITYKSESSÄ KEKSINTÖJEN SUOJAUKSESSA OPISKELUSSA KILPAILIJASEURANNASSA KEKSINTÖJEN HYÖDYNTÄMISESSÄ.
Pelien Kehitys Toni Harju. Historia  Ensimmäiset pelit kehitettiin 50-luvulla  Tarvitsivat keskustietokoneen pelaamista varten  Näitä pelejä kehitettiin.
Juha Kallanranta Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto ry Kuopio
Tekijänoikeus ja runot
Suunnittelijan työ IPR asiantuntijan työ.
Kuinka tehdään lomake Wordilla
Internet Maailmanlaajuinen tietokoneiden verkko
Tekijänoikeudet koulun arjessa
© Electronic Frontier Finland ry Tekijänoikeuden tulevaisuus ja teosten käyttäjät Mikko Välimäki
YK:n ihmisoikeuksien julistus, 27.2 artikla
Klikkaa Työkalut ja Mobile Properties. Sender id = Puhelinnumero, jolta lähetetään ja jolle vastaussanoma palautuu. Password = Operaattorilta saatu palvelun.
US- patenttien hyväksikäyttö ja tekijänoikeuden osoittaminen
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
SeijaTiitto-Komminaho
Yritysten kilpailuedun muu kuin lainsäädännöllinen suoja Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
1.Miten muodostetaan hyvä salasana ja miten sitä säilytetään? Vaikka esim. iertqio296598jkdfg378 ei kerro kenellekkää.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
IPR arvonmäärityksestä
Aineettomat oikeudet ja niiden käyttö yritystoiminnassa
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
Arkisto Nina Granlund Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto on arvokas tietopankki.
Tekijänoikeudet Tekijänoikeus suojaa henkisen työn omaperäisiä tuloksia, teoksia. Teoksia ovat esimerkiksi erilaiset tekstit, valokuvat, piirrokset, maalaukset,
Ovatko tekijänoikeudet aikansa mukaiset?. SISÄLTÖ Johdanto Luku 1: Tekijänoikeuslaki Luku 2: Suoja-ajat Luku 3: Tekijänoikeuslakien uudet näkökulmat Pohdinta.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Lainaus Haasteet lähitulevaisuudessa Uuden kirjastojärjestelmän valmisteluryhmän kokous Ari Ahlqvist
C-418/01 - IMS Health T-201/04 - Microsoft v. komissio Immateriaalioikeus vs. kilpailuoikeus Millaisessa tilanteessa immateriaalioikeuden lisensoinnista.
Tekijänoikeudellisista sopimuksista Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Ohjelmistotekniikka kevät 2003 Ohjelmistotekniikan määritelmä Ohjelmistotekniikka (Software Engineering) tarkoittaa pätevien insinööriperiaatteiden vakiinnuttamista.
Kuvausluvat ja tekijänoikeudet
Tutkimuksista - Digilupaan Juha Kallanranta Kopiosto ry Jyväskylä
Jukka Saari haastattelu. Tietoa jota et ehkä tiennyt henkilöstä jota et tiennyt!!!
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Tekijänoikeudet Terhi Kairala Myhipk14A. Mitä se tarkoittaa? Tekijällä on oikeus kirjalliseen tai taiteelliseen teokseensa jota säädetään kansalaisissa.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
Pelisuunnittelu. Kurssin info Kurssin nimi: Pelisuunnittelu Opintopisteet: 1opsTekijä: Toivonen Samppa Yhteystiedot:
Verkkokauppa ja sähköinen asiointi Suomessa
Näin ilmoitat ja maksat arvonlisäveron
Oikeudelliset vaatimukset avoimuudelle & lisenssit
Tekijänoikeudet.
OA julkaisemisen lisenssit ja muut ehdot
Tietoturva internetissä
Tiedon suojaaminen ja turvaaminen
Jari-Pekka Koivu Myelpt14C
Tekijänoikeudet.
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Mistä tunnistan innovaation? Juha Järvinen asiantuntija, innovaatiot
Suomen Jääkiekkoliitto / Teemu Vanhala
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Muutamia uskomuksia patenteista
Tai vaihtoehtoisesti
WWW-Sisällönhallintaohjelmat
Tietoturva.
TEKIJÄNOIKEUDET Veera 9B.
Tutkimusaineistoihin liittyvät oikeudelliset kysymykset
Tekijänoikeudet Takana monimutkainen lainsäädäntö, joka seurailee kansainvälisiä sopimuksia. Tekijäinoikeudet eri maissa erilaisia, koska perinne vaihtelee,
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Tietoturva internetissä
Kuvausluvat ja tekijänoikeudet
MALLIOIKEUSSUOJA.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Esityksen transkriptio:

Peliohjelmien ja muiden IT-ohjelmien suojauksesta Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin Innovaatioseminaari, KRAO 26.11.2018

Suojaaminen Tavaramerkki Pelin tunnus, tai muu tavaramerkkiin rinnastettava merkki Tekijänoikeus Pelihahmot, grafiikka, musiikki, lähdekoodi tms. Patentti Menetelmä, esimerkiksi pelin sisäiset ostokset ja niiden tekninen liittymä rahaliikenteen välittäjiin Mitä Angry Birdsin kaltaisissa yksinkertaisissa peleissä voi suojata?

suojaaminen Samalla tavalla kuin mikä tahansa ohjelmistotuote – tavaramerkin, tekijänoikeuden ja mahdollisen patentoitavan menetelmän kautta. Miten arkipäivän hyötyohjelmia, kuten työajanseurantaa tai matkalaskuohjelmaa suojataan?

Tekijänoikeus Tekijänoikeus muodostuu automaattisesti kun teoskynnys ylittyy. Teoskynnys tarkoittaa, että teoksen on oltava riittävän itsenäinen ja omaperäinen. Tietokoneohjelman tekijänoikeussuoja kattaa käytännössä myytävät ohjelmat lähes aina. Suoja on kopiointisuojaa, ei jäljittelysuojaa. Suojaako tekijänoikeus peliohjelman tekijää kuten tv-formaateissa ja musiikissa?

Patentointi Voiko peliohjelman patentoida? Ei sinällään. Ohjelmiston lähdekoodi ei ole patentoitavissa. Menetelmä joka ratkaisee teknisen ongelman, on patentoitavissa ja ohjelma joka menetelmän suorittaa voidaan niillä ehdoin patentoida. Voiko peliohjelman patentoida?

hyödyntäminen Normaalisti ei. Pelin ostaminen ja sen käyttäminen sisältää yleensä aina sopimusehdon, joka kieltää tämän kaltaisen käytön. Jos haluat tuottaa asiakkaillesi tällaista palvelua, on hankittava erillinen lisenssi käyttää ohjelmaa tällä tavalla. Voiko pelin ostanut henkilö/yritys antaa asiakkaidensa pelata pelejä maksusta itse maksamatta siitä muuta kuin ostohinnan?

kopiointi Voi, mutta niitä ei saa käyttää ilman erikseen ostettua lisenssiä. Normaalisti jonkinlainen ohjelmaan syötettävä käyttöavain. Rikkoo käyttöoikeussopimusta se, jonka kohdalla klikataan nopeasti ok lukematta sopimuksen sisältöä Voiko esimerkiksi viruksentorjunaohjelmia kopioida muiden tietokoneisiin?

loukkaukset Ei yleistä, mutta ei harvinaistakaan. Länsimainen IP-oikeuskäytäntö melko jäsentynyttä, ennakkotapauksia ja käytänteitä on. Muualla maailmassa asiat eivät välttämättä näin. Kuinka yleistä on että peliteollisuudessa kopioidaan ja loukataan toisen tekemää tuotetta? Onko esimerkkejä?

seuraamukset Mitä tuotteen loukkaamisesta seuraa? Tavaramerkki-, tekijänoikeus- ja patenttiloukkaukset ovat asianomistaja-asioita. Korvausvaateet määrittelevät seuraamukset. Käyttöoikeussopimuksen rikkomisen seuraamukset myös asianomistajan vaateen perusteella. Mitä tuotteen loukkaamisesta seuraa?

puolustautuminen Miten puolustat oikeuksiasi? Jos olet ohjelmiston omistaja: Dokumentoi, rekisteröi ja valmistaudu esittämään aukoton todisteketju oikeuksiesi muodostumisesta ja hallinnasta. Jos olet kuluttaja: Lue kaikki sopimukset joihin laitat nimesi alle, tai muuten (click) osoitat myöntymisesi. Miten puolustat oikeuksiasi?

Kiitokset mielenkiinnostanne! Mika Lammi, asiantuntija mika.lammi@kinno.fi