Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuVille-Veikko Tuominen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tekijänoikeudet huolettavat –miten käytän omaa ja toisen työtä
Juha Kallanranta Kopiosto ry Helsinki
2
Kolme tärkeää asiaa Milloin suoja syntyy ? Kuka teki työn ?
Kenellä oikeudet työhön ovat ?
3
Tekijänoikeuden sisältö – Tekijänoikeuden syntyminen
Suoja syntyy heti kun teos on luotu Automaattisesti Ei rekisteröintiä Tekijä on henkilö, joka on luonut teoksen Aina luonnollinen henkilö Ei ikärajaa Oikeudenhaltija on henkilö, joka omistaa oikeudet tai jolla oikeudet on hallinnassa Luonnollinen tai juridinen henkilö Omistaa kaikki tai osan oikeuksista
4
Tekijänoikeuden sisältö - Teoskynnys
Teoksen saadakseen suojaa tulee ylittää teoskynnys Miten teos määritellään? Jotta kyseessä olisi tekijänoikeussuojaa saava teos, sen tulee olla 1. kirjallinen tai taiteellinen 2. itsenäinen ja omaperäinen
5
Tekijänoikeuden syntyminen
Useampia tekijöitä Yhteisteos Tehdään yhdessä, eikä voi tietää kuka tekin minkä osan Tekijänoikeus tekijöillä yhteisesti Esim. henkilöiden yhdessä luoma lumiveistos Oppikirja, - materiaali Yhteenliitetty teos Tekijät luovat oman osuutensa itsenäisesti Esim. kuvitettu kirja kuvitetusta lastenkirjasta voidaan jälkikäteenkin useasti erottaa tekstintekijän ja kuvittajan osuus
6
Suoja-aika Pääsääntö: Poikkeus:
Tekijän elinaika + 70 vuotta kuolinvuoden päättymisestä Tekijä kuollut 1942 tai aiemmin Teokset, teosvalokuvat Poikkeus: Tavalliset valokuvat 50 vuotta kuvan ottamisvuodesta
7
Tekijänoikeus ei suojaa
Ideaa Juonta Tietoa Periaatetta Logiikkaa Yms.
8
Hauska opetusvideo Kilpailu tammikuussa 2013 Peruskoulujen oppilaille
Voittajavideo ” Pikkusiskon tiheys”
9
Yleisölle välittäminen
Tekijänoikeuden sisältö – Kaaviokuva taloudelliset ja moraaliset oikeudet Yksinoikeus Taloudelliset Kappaleiden valmistaminen Yleisön saataville saattaminen Levitys Julkinen esitys Julkinen näyttäminen Yleisölle välittäminen Moraaliset Isyysoikeus Respektioikeus
10
Tekijänoikeuden sisältö - Siteeraus
Suora lainaus teoksesta Hyvän tavan mukaisesti ja tarpeen edellyttämässä laajuudessa Asiallinen yhteys Ei tarvitse pyytää lupaa Ei tarvitse maksaa korvausta Alkuperäisen tekijän nimi mainittava
11
Tekijänoikeuden sisältö – Kopiointi yksityiseen käyttöön
Muutaman kappaleen kopiointi sallittua Esim. cd, dvd, keittokirja, nuotit Poikkeus: tietokoneohjelmat ja digitaalisessa muodossa olevat tietokannat Käyttötarkoitus ratkaisee – yksityinen Perhe ja ystävät Ei tarvitse pyytää lupaa - ei korvausta Kopion luovuttaminen kolmannelle kielletty
12
Tekijänoikeudet digitaalisessa ympäristössä
Internet, intranet, extranet ym. tietoverkot Tekijänoikeudellisesti julkisia verkkoja Suojauksella tai salasanalla ei vaikutusta Tekijänoikeuden suojaaman aineiston laittaminen verkkoon edellyttää oikeudenhaltijan luvan
13
Some – verkostot Facebook Linkedin Twitter Blogit Ym, ym…
Tekijänoikeudellisesti helposti julkisia verkkoja / palveluita
14
Some verkostot - mistä materiaali
Tekee itse Päätät itse miten käytät ja mitä lupia myönnät Käyttää toisen materiaalia Kysy lupa eri käyttötarkoituksiin
15
Some verkostot – muuta Palveluntarjoajat
Selvitä palvelun käyttö- ym. ehdot spotify, youtube… Tietosuoja ja yksityisyyden suoja Henkilötietojen levittäminen – myös valokuva henkilöstä
16
Tutkimuksista -Digilupaan
17
Mitä selvitetään tutkimuksissa
Mitä käytetään Teksti, kuva, kaavio.. Mistä käytetään Kirja, lehti, verkot, internet…. Missä käytetään Paperi, verkko, televisiokuva… Miten käytetään Miten jaetaan Kuinka monelle jaetaan Kuinka monta kertaa käytetään
18
Internetin käyttö Peruskoulut ja lukiot 2011/2002
”Milloin viimeksi kopioit internetistä aineistoa opetuskäyttöön?”
19
Internetin käyttö Opettaja Tallentaa Jakaa Esittää / jakaa uudelleen
19,3 kertaa vuodessa Jakaa 29,5 oppilaalle Esittää / jakaa uudelleen 2,1 kertaa
20
Internetin käyttö Mistä tallentaa Ilmainen sivusto 69 %
Ilmainen, mutta vaatii rekisteröitymisen 12 % Mitä tallentaa Kustannettu oppimateriaali 33 % Toisen opettajan oppimateriaali 9,6 % Lehti, artikkeli, uutinen 19% Kuva %
21
Skannaus oppilaitoksissa 2011
Sivua / opiskelija / vuosi
22
Mitä käytettiin, miten käytettiin
Kirjaa, lehteä - 84 % kokonaisuudesta Kuvan osuus suuri digitoinnin sisällä – 35 % Keskittyminen pieni osa opettajista tekee suurimman osan Kuitenkin ei koskaan käyttäjien osuus pienenee suhteessa eniten vuodesta toiseen
23
Digilupa – mikä lupa, kenen käyttöön
Digikäyttölupa opettajalle opetukseen ja opiskelijalle opiskelussa sekä harjoitustöissä Ainoa luparatkaisu, jossa kaikki kolme lupaa Skannauslupa Digi-digilupa Etäkäyttölupa Sama ohje koko opiskelunajan Helppo, kattava, yksinkertainen
24
Digilupa – kaikki tarvittava samassa luvassa
Digitoida Lehteä, kirjaa, julkaisua Mistä tahansa maailmasta Internet ” Vapaalta ” nettisivulta Sivulla ei lisenssiä, rekisteröitymistä, tms. Etäopetus Verkon kautta Samanaikaisesti tai tallenteena Mahdollistaa erilaiset opetusjärjestelyt
25
Digilupa Yksinkertaista ja helppoa
Nettikäyttö 1. Tarkista onko sivulla erillistä lisenssiä, rekisteröitymistä tms. 2. Kopioi max. 20 sivua oppimisympäristöön 3. Käytä kurssin ajan opetuksessa oppilastöissä
26
Digilupa Yksinkertaista ja helppoa
Digitointi 1. Ei työkirja, nuotti, näytelmä 2.Digitoi max. 5 / 15 sivua oppimisympäristöön 3. Käytä kurssin ajan opetuksessa oppilastöissä
27
Onko oikein ???
28
© Juha Kallanranta 2012
29
Kiitos Kopiosto ry Juha Kallanranta Hietaniemenkatu 2 00120 Helsinki
Juha Kallanranta
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.