Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Onko pakko leikata, mistä rahat kuntien palveluihin? Yrjö Hakanen Suomen sosiaalifoorumi
Advertisements

Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Kuntien vuoden 2015 veroprosentit
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: Kuntaliitto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
jh/hp Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd. € Tilinpäätösten mukaan (ennakkotieto) Alv ja muut verot 2,7 1,6 Vero ansiotuloista 18,5.
Yrittäjien lakisääteinen eläketurva – työurat, työtulot ja rahoitus Eeva Poutiainen, Juha Knuuti ja Janne Salonen.
Pohjanmaan liiton sekä Kuntaliiton maakuntatilaisuus, Vaasa Ajankohtaista kuntataloudesta Ilari Soosalu Kuntatalousyksikön johtaja.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset v Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: VM ja ; OKM ja (Suomen Kuntaliitto )
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Lähde: Suomen Kuntaliitto / Sanna Lehtonen
Lähde: Suomen Kuntaliitto /Sanna Lehtonen
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Ennakkolaskelma kuntien valtionosuusrahoituksesta v. 2016
Ennakkolaskelma kuntien valtionosuusrahoituksesta v. 2016
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Lähde: Suomen Kuntaliitto / Sanna Lehtonen
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
taloussuunnitelmat vuosille
Lähde: VM Kuntaosasto ja OKM Kuntaliitto
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Lähde: Tilastokeskus, Aluetilinpito, ennakkotieto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Pohjois-Savon kuntakohtaiset ennakolliset valtionosuuslaskelmat 2019
Sopeutumispotentiaali ja investointitarve
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Lähde: Kuntaliitto /Sanna Lehtonen
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Esityksen transkriptio:

Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd. € Tilinpäätösten mukaan (ennakkotieto) Rahoitus lakisääteisiin tehtäviin Valtionosuudet VALTIO verotulot 43,1 8,5 KUNNAT verotulot 22,5 29,8 1,9 Alv ja muut verot 6,2 18,9 4,2 1,8 2,9 Kiinteistövero 9,053746 Vero ansiotuloista Yhteisövero Vero pääomatuloista 21.8.2018 / bs

Kuntien verotulot vuosina 2016-2019, mrd. € 22.2.2018 Kuntien verotulot vuosina 2016-2019, mrd. € 1) 2) 1) Kuntien yhteisövero-osuuden viiden %-yksikön määräaikainen korotus päättyi vuonna 2016 2) Varhaiskasvatusmaksujen alentamisen kompensaationa kuntien verotuloja aiotaan korottaa vuodelle 2018 yhteisöveron jako-osuutta korottamalla (60 milj. €) Lähde: Vuodet 2016-2017 Tilastokeskus. Vuosien 2018-2019 arviot Kuntaliitto 2.1.2019 / mm

Kuntien verotulot 1990-2022, mrd Kuntien verotulot 1990-2022, mrd. € Käyvin hinnoin kuntien tilinpäätösten mukaan Lähde: Vuodet 1990-2017 Tilastokeskus. Vuosien 2018-2022 ennusteet Kuntaliitto 18.9.2018 / mm

Kuntien verotulot 2000-2022, mrd. € kiintein ja käyvin hinnoin 1) Deflatoitu peruspalveluiden hintaindeksillä. Lähde: Vuodet 2000–2017 Tilastokeskus, vuosien 2018-2022 ennusteet Kuntaliitto 18.9.2018 / mm

Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti 1965-2018 Aritmeettinen keskiarvo Verotettavilla tuloilla painotettu keskiarvo 4.12.2017 / hp

Tietoja kuntien tuloveroprosenteista vuosilta 2000-2018 1) Painotettu maksuunpantua kunnallisveroa vastaavilla verotettavilla tuloilla 2) Vuoden 2009 luvuissa ei ole mukana kuntaliitoksissa mukana olevia kuntia 20.11.2017 / hp

Kuntien tuloveroprosentit 1980-2018 20.11.2017 / hp

Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti sekä tuloveroprosenttia nostaneet kunnat 1985-2018 % Kuntien lkm Keskimääräinen tuloveroprosentti Tuloveroprosenttia nostaneiden kuntien lkm (vuoden 2009 luku ei sisällä kuntaliitoksissa mukana olleita kuntia) 20.11.2017 / hp

Kuntien lukumäärät vuoden 2018 tuloveroprosentin mukaan (yhteensä 311 kuntaa) 20.11.2017 / hp

Kuntien tuloveroprosentit vuonna 2018 Keskimääräiset prosentit koko maassa: - verotettavilla tuloilla painotettu 19,86 % - aritmeettinen keskiarvo 20,76 % = maakuntakeskus © Kuntarajat: MML 4.12.2017 / hp Lähde: Kuntaliiton tiedustelu

Maksuunpannun kunnallisveron muodostuminen Koko maa vuonna 2017, mrd. euroa (ennakkotietojen mukaan) Mrd. € 129,2 129,2 Muut 12,4 Vähennykset yht. 29,0: - palkansaajan vak.maksut 8,2 - tulonhankkimisväh. 4,6 - eläketulovähennys 6,3 - ansiotulovähennys 6,2 - perusvähennys 3,4 - muut vähennykset 0,3 Eläketulot 31,0 100,2 Maksuunpantu vero = 14,40 % ansiotuloista = Efektiivinen veroaste 2017 Palkat 85,8 Vähennykset verosta -1,4 19,90 % = keskim. tulovero-% 19,9 18,6 18.9.2018 / mm

Kunnallisveroprosentti 1998-2018 % % Tuloveroprosentti (Kuntien veroprosenttien painotettu keskiarvo) Useat kunnat ovat kompensoineet vähennysten korotuksen vaikutuksen nostamalla tuloveroprosenttiaan. Vaikka nimellinen tuloveroprosentti on noussut, efektiivinen veroaste on kuitenkin jopa laskenut. Keskimääräinen efektiivinen veroaste ansiotuloista (Maksuunpannun kunnallisveron suhde ansiotuloihin) 18.9.2018 / mm

Kuntien tuloveroprosenttien muutosten vaikutus kuntien verotuloihin 2000-2018, milj. € (Keskim. tulovero-% v. 1999 17,60 ja v. 2018 19,86) Milj. € 2 162 Tulovero-%:n muutos: 0,05 0,02 0,11 0,26 0,08 0,17 0,10 0,06 0,09 0,05 0,38 0,19 0,08 0,14 0,36 0,08 0,03 0,05 -0,04 %-yks. Vuosien 2000-2018 tuloveroprosenttien muutosten johdosta kunnat saavat vuonna 2018 2,2 mrd. euroa enemmän verotuloja 22.2.2018

Arvio veroperustemuutosten vaikutuksesta (netto) kunnallisveroihin 1997-2018, milj. € yhteensä 4082 milj. € 827 Vuosien 1997-2019 veroperustemuutosten johdosta kunnat saavat vuonna 2019 noin 4,1 mrd. euroa vähemmän verotuloja, josta kompensoimatta on yli 800 milj. euroa 18.9.2018 / mm

Vuosien 2012-2019 leikkausten vaikutus kuntien peruspalvelujen valtionosuuteen, milj. € Ko. vuoden uusi valtionosuusleikkaus Aikaisempien leikkausten kumulatiivinen summa Sosiaali- ja terveystoimen maksukorotusten (40 milj. €) leikkaaminen kunnilta valtionosuutta vähentämällä. Indeksikorotusten jäädyttämisestä johtuva leikkaus Indeksisidonnaisten menojen 75 milj. euron lisäleikkaus Kiky-sopimukseen perustuva leikkaus + ”Lex Lindström” Kustannustenjaon tarkistuksen ylimääräinen kiky-leikkaus (59 milj. €) Digitalisaation kannustinjärjestelmän leikkaus (30 milj. €) 2.1.2019

Manner-Suomen kuntien valtionosuudet 2000-2019, mrd. € 8,80 8,50 8,46 8,25 8,16 8,20 8,37 8,03 7,62 7,39 6,87 6,39 5,73 5,47 5,05 4,71 4,27 3,87 3,65 3,33 Vuonna 2018 verotulomenetysten kompensaation osuus valtionosuuksista on 39 % Valtionosuuksien keskimääräinen vuosimuutos 2000-2019 on 5,0 %. Ilman verotulomenetysten kompensaatiota keskimääräinen vuosimuutos olisi 2,3 %. *ennakolliset valtionosuuslaskelmat Lähde: VM/KAO, OKM, Kuntaliitto 2.1.2019

Kuntien ja kuntayhtymien verotulot ja valtionavut1) Vuosina 1990-2019 käyvin hinnoin, mrd. € 1) Valtionosuudet ja valtionavustukset Lähde: Tilastokeskus, VM, Kuntaliitto 18.9.2018 / mm

Kuntien ja kuntayhtymien verotulot ja valtionavut1) Vuosina 1990-2019, kiintein hinnoin indeksoituina (1995=100) Muutos keskimäärin 1,7 %/vuosi 1,3 %/vuosi 1) Valtionosuudet ja valtionavustukset Lähde: Tilastokeskus, VM, Kuntaliitto 18.9.2018 / mm

Verotuloihin (v. 2017) perustuva valtionosuuden tasaus vuonna 2019, €/as. Tasausvähennys 3) = (7 643 – 3 691)*38,28 % -1 513 €/as. Laskennalliset verotulot 1)= 3 691,15 €/as. = tasausraja (100 %) Laskennalliset verotulot1) Tasaus- lisä 2) 1 436 €/as. Lasken- nalliset verotulot1) 1 896 €/as. 1) Kunnan laskennallisissa verotuloissa otetaan huomioon laskennallinen kunnallisvero, kunnan osuus yhteisöveron tuotosta sekä puolet ydinvoimalaitosten laskennallisesta kiinteistöverosta. 2) Kunnan tasauslisä on 80 % tasausrajan ja kunnan laskennallisten verotulojen erotuksesta 3) Kunnan tasausvähennysprosentti tasausrajan ylimenevältä osalta on 30 + ylimenevän osan luonnollinen logaritmi. 18.9.2018 / mm Lähde: Kuntaliitto

Kuntien verotuloihin perustuva valtionosuuden tasaus vuosina 2005-2019 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Tasauksen maksajat: Kuntien lkm 89 78 75 76 57 61 62 63 62 62 31 32 30 30 28 milj. € -788 -672 -698 -741 -789 -808 -820 -796 -827 -844 -576 -587 -616 -637 -651 Tasauksen saajat: Kuntien lkm 327 337 325 323 275 265 258 257 242 242 270 265 265 265 267 milj. € 635 705 722 763 785 785 803 761 779 794 1249 1272 1331 1375 1403 Yhteensä: Kuntien lkm 416 415 400 399 332 326 320 320 304 304 301 297 295 295 295 milj. € -153 33 24 22 -4 -23 -17 -35 -48 -50 673 685 715 738 752 Vuosina 1997-2001 tasausvähennyksessä 15 %:n leikkuri. Vuonna 2006 tasausvähennys laski 40 %:sta 37 %:iin. Vuonna 2006 tasausraja nostettu 90 %:sta 91,86 %:iin ja voimalaitokset yleisen kiinteistövero-%:n mukaan. Vuosina 2010-2014 tasauksien nettomäärä on palautettu kaikille kunnille asukaslukujen suhteessa valtionosuuksia lisäämällä. Vuonna 2012 kiinteistövero poistettu tasausperusteista. Vuonna 2015 tasausraja nostettu 100 %:iin. Tasauslisäys on 80 % tasausrajan ja kunnan laskennallisten verotulojen erotuksesta. Tasausvähennysprosentti = 30 + tasausrajan ylimenevän osan luonnollinen logaritmi. Ydinvoimalaitosten kiinteistöverosta puolet mukaan tasausperusteisiin. 18.9.2018 / mm Lähde: Kuntaliitto