taloussuunnitelmat vuosille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Advertisements

Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2010 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2013 tilinpäätökset
Jussi Pajunen Kaupunginjohtaja Talousarvio 2008 ja taloussuunnitelma Kaupunginjohtajan ehdotus.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Kotka Pyhtää Hamina Miehikkälä Virolahti © MML, 2012 Kotka-Haminan seutu Heikki Miettinen Kuntatalouden tunnusluvut.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2013 tilinpäätökset
Tilinpäätös 2004.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Kaupunginjohtajan ehdotus Talousarvion laadinnan perusteet.
taloussuunnitelmat vuosille
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
Pohjanmaan liiton sekä Kuntaliiton maakuntatilaisuus, Vaasa Ajankohtaista kuntataloudesta Ilari Soosalu Kuntatalousyksikön johtaja.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kaupunginvaltuusto Kaupunginhallitus Tarkastuslautakunta Elinkeinojaosto Henkilöstöjaosto Opetus- lautakunta Sivistys- lautakunta Tekninen lautakunta Maaseutu-
TALOUSARVION 2016 LÄHTÖKOHDAT Alueiden johtokunta
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Talousarvio 2009 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Rovaniemen väestökehitys Lähde: TilastokeskusVuosi 2009 ennakkotieto.
Koonti Pohjois-Savon kuntien tilinpäätöksistä 2015 Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset v Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet vuonna 2017
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
taloussuunnitelmat vuosille
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien rahoituslaskelma vuosina , mrd. €
Tilinpäätöksen 2018 tunnusluvut
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Esityksen transkriptio:

taloussuunnitelmat vuosille 2018-2019 Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2017 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille 2018-2019 Tiedotustilaisuus 7.2.2018 Toimitusjohtaja Jari Koskinen

Yhteenveto vuoden 2017 tilinpäätösarvioista Kuntasektorin talous vahvistui vuoden 2017 tilinpäätösarvioiden mukaan Ei kuitenkaan niin paljon, kuin viime syksyn Kuntatalousohjelman kehitysarviossa ennakoitiin Toimintakulut ja –tuotot laskivat noin prosentin Verorahoitus (verotulot + valtionosuudet) heikko, mutta odotusten mukainen Vuosikate parani koko maan tasolla 0,5 mrd. euroa, mutta kunta- ja kuntayhtymäkohtaiset erot edelleen suuria Tilikauden tulos negatiivinen 60 kunnassa ja 53 kuntayhtymässä Investointimenot tarpeisiin nähden maltilliset Kuntayhtymien investoinnit kasvoivat selvästi, mutta kunnissa laskua Kuntasektorin lainakanta kasvoi noin prosentin Peruskuntien lainakanta pieneni 0,6 prosenttia 7.2.2018 Jari Koskinen

Vuoden 2017 tilinpäätösarvioiden tulkinnassa huomioitavia seikkoja Toimintakulut laskivat prosentin Perustoimeentulotuen hallinnon ja maksatuksen siirto Kelaan vähensi toimintakuluja noin 660 milj. euroa Valtiovarainministeriön mukaan kiky-sopimus supisti kuntasektorin toimintakuluja vuonna 2017 447 milj. euroa: - Työnantajamaksujen alentaminen -277 milj. € - Lomarahojen leikkaus –77 milj. euroa - Työajan pidennys -93 milj. euroa (Kuntaliiton kyselyn mukaan ei toteutunut) Toimintakuluja alensi myös kuntien jatkamat sopeutustoimet Toimintakuluja kuitenkin kasvatti mm. ikärakenteen tuomat paineet, korkealla tasolla pysynyt pitkäaikaistyöttömyys sekä maakuntauudistuksen valmistelu Ilman perustoimeentulotuen siirtoa ja kiky-sopimusta kasvu olisi ollut noin +1,5 % Toimintatuotot laskivat reilun prosentin Toimintatuottoja alensi perustoimeentulotuen siirto Kelaan noin 330 milj. euroa 7.2.2018 Jari Koskinen

Vuoden 2017 tilinpäätösarvioiden tulkinnassa huomioitavia seikkoja Yhteenlasketut verotulot kasvoivat 2,0 %, eli 450 milj. euroa Kunnallisverotulot kasvoivat vain 0,1 % Veroperustemuutokset laskivat kunnallisveroja lähes 400 milj. euroa Kilpailukykysopimus laski kunnallisveron tuottoa noin 430 milj. euroa Tuloveroprosenttiaan vuodelle 2017 korotti vain 47 kuntaa ja laski peräti 14 kuntaa Kuntien yhteisöverotulot kasvoivat 21,5 % (noin 330 milj. €) Kasvu syntyi pääosin verovuoden 2016 veroista ja valtaosa siitä (noin 210 milj.€) johtui yksittäisestä yrityskaupasta Kiinteistöverot kasvoivat 6,3 % (noin 100 milj. €) Kiinteistöveroprosenttien ylä- ja alarajoja korotettiin, vaikutus noin 70 milj. euroa Valtionosuudet laskivat yli 3 % eli lähes 300 milj. euroa Kilpailukykysopimuksen voimaantulo vähensi valtionosuuksia noin 350 milj. € Perustoimeentulotuen siirto Kelaan vähensi valtionosuuksia noin 330 milj. € Muita valtionosuusleikkauksia tehtiin 125 milj. euroa Veroperustemuutosten vaikutus kompensoitiin lisäämällä valtionosuuksia noin 400 milj. € 7.2.2018 Jari Koskinen

Tietoja kuntien taloudesta vuosilta 2010-2017 Pl. Ahvenanmaa. Sisältää liikelaitokset. 1) %:a poistonalaisten investointien omahankintamenoista = Investointimenot – Maa- ja vesialueiden hankinta – Osakkeiden ja osuuksien hankinta - Rahoitusosuudet investointeihin. 2) Vuosi 2010 sisältää HSY:n perustamisesta johtuvia satunnaisia tuloja noin 0,95 mrd. €. Vuosi 2014 sisältää liikelaitosten yhtiöittämisistä johtuvia satunnaisia tuloja noin 1,7 mrd. € Lähde: Tilastokeskus, vuosi 2017 tilinpäätösarvioiden mukaan. 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntien ja kuntayhtymien tilinpäätösten keskeisiä eriä vuosilta 2016 ja 2017 (ml. liikelaitokset) 1) Investointimenot pl. maa- ja vesialueiden sekä osakkeiden ja osuuksien hankinta Lähde: Tilastokeskus. Vuoden 2017 lukuihin on lisätty Kuntaliiton arvioimat Ahvenanmaan kuntien ja kuntayhtymien tiedot. 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntien toimintakate (itseisarvo) ja verorahoitus 2017 Manner-Suomen kunnissa kuntakoon mukaan, €/asukas Kunnan asukasluku 31.12.2016 1) Toimintakate on toimintatuottojen ja toimintakulujen erotus, mikä jää katettavaksi verorahoituksella Lähde: Tilastokeskus, vuosi 2017 tilinpäätösarvioiden mukaan 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntien vuosikate %:a poistoista kuntakoon mukaan Manner-Suomen kunnissa 2015-2017 Kunnan asukasluku 31.12.2016 Lähde: Tilastokeskus, vuosi 2017 tilinpäätösarvioiden mukaan 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntien vuosikatteet 2000-2017, €/as. Kuntakoon mukaan (pl. Ahvenanmaa) Lähde: Tilastokeskus, vuosi 2017 tilinpäätösarvioiden mukaan 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntien poistonalaiset investoinnit1) 2000-2017, €/as. Kuntakoon mukaan (pl. Ahvenanmaa) 1) Bruttoinvestoinnit pl. maa- ja vesialueiden sekä osakkeiden ja osuuksien hankinta. Lähde: Tilastokeskus, vuosi 2017 tilinpäätösarvioiden mukaan 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntien vuosikate %:a poistoista maakunnittain vuosina 2016-2017 Lähde: Tilastokeskus, vuosi 2017 tilinpäätösarvioiden mukaan 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien lainakanta1) vuosina 2000-2017, mrd. euroa 1) Ei sisällä kuntien ja kuntayhtymien keskinäisiä lainoja Lähde: Tilastokeskus, vuosi 2017 tilinpäätösarvioiden mukaan 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntien lainakannan muutos 2000-2017, milj. € 1) Syömävelka on kuntien negatiivisten vuosikatteiden summa. Vuosina 2000-2017 syömävelkaa on otettu noin 600 miljoonaa euroa, mikä on 5 % vuosien 2000-2017 lainakannan muutoksesta. Lähde: Tilastokeskus, vuosi 2017 tilinpäätösarvioiden mukaan 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntien lainakanta 31.12.2000-2017, €/as. Kuntakoon mukaan (pl. Ahvenanmaa) Lähde: Tilastokeskus, vuosi 2017 tilinpäätösarvioiden mukaan 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntien lainakanta maakunnittain vuosien 2016 ja 2017 lopussa, €/asukas Lähde: Tilastokeskus, vuosi 2017 tilinpäätösarvioiden mukaan 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntien ja kuntayhtymien talousarviot ja taloussuunnitelmat Tilastokeskus toteutti valtiovarainministeriön toimeksiannosta tiedustelun Manner-Suomen kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2018 talousarvioista sekä vuoden 2019 taloussuunnitelmista. Tiedustelun perusteena oli kuntatalousohjelman asettamat paineet kuntatalousennusteille ja talouden seurannalle sekä maakuntauudistuksen siirtolaskelmissa tarvittavien tietojen kerääminen. Tiedusteluun vastasivat yhtä lukuun ottamatta kaikki Manner-Suomen 295 kuntaa ja kaikki Manner-Suomen 134 kuntayhtymää. 7.2.2018 Jari Koskinen

Vuoden 2018 talousarvioiden tulkinnassa huomioitavia seikkoja Vuonna 2018 valtionosuuksia vähennettiin yhteensä noin 200 milj. euroa: kilpailukykysopimuksen vuosityöajanpidennyksen päivystyksen ja erikoissairaanhoidon uudistuksen omais- ja perhehoidon uudistuksen vanhuspalvelulain uudistamisen sekä pitkäaikaistyöttömien eläketuen tuomien laskennallisten säästöjen perusteella. Kuntaliiton kuntakyselyn (kesäkuu 2017) mukaan kilpailukykysopimuksen vuosityöajanpidennys tai muut hallitusohjelman toimet eivät synnyttäneet oletettuja säästöjä Valtionosuuksia pienensivät myös kustannustenjaon tarkistus, -68 milj. €, sekä valtionosuusindeksin leikkaus, noin 45 milj. euroa. Varhaiskasvatuksen maksu-alennus pienentää toimintatuottoja noin 90 milj. euroa, mutta siihen liittyvät kompensoinnit kasvattavat kuntien yhteisövero-osuutta (60 milj. €) ja valtionosuuksia (25 milj. €) Kunnissa kovat investointipaineet vanhentuneen rakennuskannan vuoksi 7.2.2018 Jari Koskinen

Vuoden 2019 taloussuunnitelmien tulkinnassa huomioitavia seikkoja Kuntien tuloja tai menoja muuttavia hallituksen päätösperäisiä toimia on hallituskauden viimeisenä vuonna eli vuonna 2019 tiedossa enää hyvin vähän. Talouden suhdannehuippu ajoittuu 2017-2018. Sen jälkeen kasvun oletetaan hidastuvan. Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan kiky-sopimus supistaa 2019 kuntien toimintamenoja lisää noin 100 milj. euroa. 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntatalouden kehitys 2016-2019 Kunnat ja kuntayhtymät TP mrd.€ 2017 TPA mrd.€ Vuosimuutos, % 2017 TPA 2018 TA 2019 TS Toimintatuotot 9,35 9,24 -1,2 1 ½ Toimintakulut 37,13 36,75 -1,0 2½ ½ Toimintakate -27,78 -27,51 -0,9 3½ ½ Verorahoitus yhteensä 30,93 31,08 0,5 -½ 1½ siitä: Verotulot 1) 22,10 22,54 2,0 2½ Valtionosuudet 8,83 8,54 -3,3 -1½ -1 Vuosikate 3,42 3,93 14,8 -30 10 Bruttoinvestoinnit 4,34 4,47 3,0 22 ½ Lainakanta 18,10 18,25 0,9 4½ 9 1) Kuntaliiton veroennusteen mukaan verotulot kasvavat vuonna 2018 1,7 % ja 2019 3,4 % 7.2.2018 Jari Koskinen Lähde: Tilastokeskus/Kuntaliitto

Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina 2016-2019, mrd. € 1) Kuntaliiton veroennusteen mukaan verotulot ovat vuonna 2018 350 milj. euroa ja vuonna 2019 600 milj. euroa korkeammat 7.2.2018 Jari Koskinen Lähde: Tilastokeskus/Kuntaliitto

Kuntien ja kuntayhtymien vuosikatteen riittävyys poistoihin sekä investointeihin 1997-2019, mrd. € TPA TA TS 1) Investointimenot – Rahoitusosuudet investointeihin. Vuoden 2010 luvuissa on mukana Helsingin seudun ympäristöpalvelut-kuntayhtymän perustamiseen liittyviä eriä. Vuoden 2014 luvussa on mukana arviolta 3,1 mrd. euroa liikelaitosten yhtiöittämisiin liittyviä osakkeiden ja osuuksien hankintaa. 2) Investointimenot ilman maa- ja vesialueiden sekä osakkeiden ja osuuksien hankintaa Lähde: Tilastokeskus/Kuntaliitto 7.2.2018 Jari Koskinen

Kuntien ja kuntayhtymien toiminnan ja investointien rahavirta sekä lainakannan muutos 1997-2019, mrd. € TPA TA TS 1) Toiminnan ja investointien rahavirta = Tulorahoitus, netto + Investoinnit, netto Tulorahoitus, netto = Vuosikate + Satunnaiset erät, netto + tulorahoituksen korjauserät Toiminnan ja investointien rahavirta on rahoituslaskelman välitulos, jonka negatiivinen (alijäämäinen) määrä ilmaisee, että menoja joudutaan kattamaan joko kassavaroja vähentämällä tai ottamalla lisää lainaa. Positiivinen (ylijäämäinen) määrä ilmaisee, kuinka paljon rahavirrasta jää nettoantolainaukseen, lainojen lyhennyksiin ja kassan vahvistamiseen. 7.2.2018 Jari Koskinen Lähde: Tilastokeskus/Kuntaliitto

Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat 1997-2019, mrd. € TPA TA TS 7.2.2018 Jari Koskinen Lähde: Tilastokeskus/Kuntaliitto