Esteellisyys KA-työryhmissä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvän hallinnon periaatteet
Advertisements

Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Kielikeskus 1 Heli Harrikari 2008  2009 Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen LAAKEA-osahanke 2008 Heli Harrikari Kehittyvä.
Raitanen Anitta Miten vapaaehtoistoiminnalle voidaan luoda edellytyksiä? Varautumisseminaari 2015 (SPEK) Järjestöt ja kokonaisturvallisuus Kommenttipuheenvuoro.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Maataloustuotteiden jatkojalostus Marjatta Rahkio, LTK.
Yhteistyöpäivät Helsinki
Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Yhteistyösopimuksen laadinta
Työsuunnitelma vuodelle 2013
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
Koulutus- ja opetusyhteistyö

Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Lainsäädäntö ja sen merkitys
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Anne Kauhanen-Simanainen
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Jaoston jäsenten linjauksia vuoden 2014 työsuunnitelmaan valmistelun tueksi JHKA-jaoston kokous
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Lissabonin sopimus.
tutkimus pienyritysten tilintarkastuksesta
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Esteellisyys KA-työryhmissä
Kuntoutuksen kuumat perunat
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Työn muodot Työsopimuksen ehdot
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Päätöksenteko ja osallistuminen maakunnissa
Sote-keskus teemaryhmä: tiedotettavat asiat
Yhteentoimivuusmenetelmä lainvalmistelussa
Uuden teknologian vaikutukset työpaikoille
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
EUROOPAN UNIONI JA EUROOPPALAISUUS
Maakunnan, kunnan ja muiden toimijoiden yhteistyömallit -työryhmä: tiedotettavat asiat Työryhmä täsmentää toimeksiantoa joulukuussa järjestettävässä.
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma
Allergia- ja Astmaliitto
Järjestötieto muutoksessa
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Hallituksen tehtävät.
Tietosuoja-asetus ja Finna
Case-työskentely Rovaniemellä
Esityksen transkriptio:

Esteellisyys KA-työryhmissä JHKA -sihteeristön suositus 11.12.2013 Sami Kivivasara, lainsäädäntöneuvos. VM Antti Ristimäki, asiantuntija. VM Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM

Esteellisyys (Hallintolaki 27 – 30§) Hallinnon objektiviteettiperiaate Turvattava hallintopäätöksen tai menettelyn oikeellisuus, puolueettomuus ja objektiivisuus Virkamiehen tai luottamushenkilön kohdalla Esteellisyyttä ei arvioida konkreettisesti vaan riittää, että puolueettomuus on objektiivisesti ajatellen saattanut vaarantua Voidaan pitää ohjeena myös KA-työryhmissä ”Mitä virkamiehen esteellisyydestä säädetään, koskee myös monijäsenisen toimielimen jäsentä ja muuta asian käsittelyyn osallistuvaa sekä tarkastuksen suorittavaa tarkastajaa. (27§)”

Esteellisyys ja toimielimet Monijäsenisen toimielimen jäsenen ja esittelijän esteellisyydestä päättää toimielin. Toimielin päättää myös muun läsnäoloon oikeutetun esteellisyydestä (29§) Esteellisyyttä koskevaan päätökseen ei saa hakea erikseen oikaisua eikä muutosta valittamalla. Voidaanko KA-työryhmiä pitää toimieliminä? Tilanne- ja työryhmäkohtaista… Soveltamisala (2§) Asiantuntijat (= ”muu läsnäoloon oikeutettu”)? Hallintolaki

Huomioitavaa KA-työskentelyssä Huomioitava, ettei asioiden valmistelussa suosita mitään yksittäistä yritystä tai toimijaa Valmistelun oltava kaikkien kohdealueiden toimijoiden kannalta tasapuolista, syrjimätöntä ja avointa Mitä tulisi linjata kuntien omistamien yritysten kohdalla? Arvioitava työryhmän käsittelemien asioiden ja tuottamien päätösten luonne Julkisen vallan käyttö Jos työryhmän päätökset eivät perusta kenellekään oikeuksia tai velvoitteita, ei yritysten osallistumisesta valmisteluun voi lähtökohtaisesti syntyä jääviysongelmaa

Suositukset IT-yritysten osallistumista KA-työhön ei varsinaisesti ongelmallista Jopa tarkoituksenmukaista asiantuntemuksen ja eri näkökulmien varmistamiselle Esteellisyys arvioitava tapauskohtaisesti (28§) Riippuu mistä päätetään ja mitä linjataan (esim. yleiset arkkitehtuuriperiaatteet vs. kilpailutettavan järjestelmän viitearkkitehtuurin ja vaatimusten hyväksyminen) Järjen käyttö sallittua… Yrityksen edustaja voidaan nimetä myös (pysyväksi) asiantuntijaksi (vs. ”tr:n jäsen”) Tuodaan asiantuntemus työryhmään, ei osallistuta varsinaiseen päätöksentekoon